Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Beantwoord) Windows XP in Virtual Box: hoe groot is de kans op een virus  (gelezen 1685 keer)

Niet dat ik er nu wakker van lig, maar ik vraag me het volgende af:
Op mijn PC met Linux Mint 13 Maya draai ik binnen Virtual Box een officiële versie van Windows XP.
Stel dat er -ondanks  Microsoft Securiry Essentials in XP- toch een virus pogingen doet binnen te komen
- lukt dat?
- zo ja waar kan ik schade verwachten,
- in Windows XP
- in Virtual Box
- in Linux of
- in alle drie?
« Laatst bewerkt op: 2013/11/18, 09:54:46 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows XP in Virtual Box: hoe groot is de kans op een virus
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/17, 19:11:41 »
Alleen in Windows XP.   :)

Een Windowsvirus grijpt alleen aan op Windows-eigen onderdelen, binnen de "veilige zandbak" van de virtuele machine.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/17, 19:46:32 door Pjotr »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Windows XP in Virtual Box: hoe groot is de kans op een virus
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/17, 20:08:03 »
Niet dat ik er nu wakker van lig, maar ik vraag me het volgende af:
Op mijn PC met Linux Mint 13 Maya draai ik binnen Virtual Box een officiële versie van Windows XP.
Stel dat er -ondanks  Microsoft Securiry Essentials in XP- toch een virus pogingen doet binnen te komen
- lukt dat?
- zo ja waar kan ik schade verwachten,
- in Windows XP
- in Virtual Box
- in Linux of
- in alle drie?
Microsoft Security Essentials is helaas een van de slechtere antimalwareproducten.
Antwoord op je vragen:
- Ja.
- alleen in WinXP heeft dat effect. Niet buiten de virtuele machine. Nooit met een virtuele Windows surfen op internet en er ook geen e-mail mee lezen, dan is het risico al heel erg klein.

Re: Windows XP in Virtual Box: hoe groot is de kans op een virus
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/17, 20:11:13 »
je kan enkel binnen XP problemen krijgen, Virtual box maak namelijk een virtuele PC welke losstaand werkt van het host OS (linux in dit geval), XP kan wel herkennen dat hij in virtual box draait maar kan geen controle krijgen over virtual box of het systeem waar die op draait.

Security Essnetials is echter alleen als absolute basis beveiliging bedoeld en niet voor productie systemen, als je een gratis antivirus wilt is Avira Free Antivirus het pakket wat in nagenoeg alle vergelijkingen het beste scoort, ook beter dan de meeste commerciële pakketen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Kees3

  • Lid
Re: Windows XP in Virtual Box: hoe groot is de kans op een virus
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/18, 08:14:05 »
Zolang je geen gebruik maakt van shared folders of netwerkschijven blijft een virus beperkt tot de virtuele XP omgeving.

Re: Windows XP in Virtual Box: hoe groot is de kans op een virus
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/18, 09:54:01 »
Iedereen bedankt voor de beantwoording. Niet dat het risico zo groot is want ik gebruik Windows XP in Virtual Box alleen voor toepassingen en niet voor Internet, maar 't is goed om te weten.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Zeg, waarom zou je een virus in Virtual Box willen draaien? ;)

Enfin, als een virus in Win XP terechtkomt, zallie niet doorhebben dat Windows op een ander besturingssysteem draait. Dat is min of meer de kracht van het virtualiseren: je kunt meerdere besturingssystemen draaien, zonder dat het hoofdbesturingssysteem gevaar loopt :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."