Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Write NTFS  (gelezen 866 keer)

cubalistic

  • Gast
Write NTFS
« Gepost op: 2007/05/08, 08:11:01 »
Hallo,

Ik ben een linux newbie en heb recentelijk ubuntu feisty fawn geïnstalleerd met de bedoeling van geen windows meer te gebruiken aangezien ntfs partities kunnen gelezen en beschreven worden volgens de info op het net. De harde schijf waarop ik ubuntu geïnstalleerd heb had 2 partities onder windows, nu heb ik de C: partitie gebruikt om ubuntu op te zetten en de andere ntfs partitie heb ik niet aangepast vermits daar data opstaat. Ik kan vanuit ubuntu perfect alle data lezen maar ik kan niet schrijven op deze ntfs partitie. Ik heb de ntfs-3g driver geïnstalleerd en geprobeerd op mijn fstab aan te passen maar helaas zonder succes. Normaal stond de partitie op mijn desktop als zijnde hdc5 maar nadat ik de ntfs-3g installatie gedaan heb is ze weg.  Terug mounten lukt niet en ik een error in de richting van: Operation not supported NTFS volume is unclean. Er wordt aangeraden om terug te booten in windows en het volume op een correcte manieren af te sluiten (disconnect indien het om een USB device gaat)...maar dat gaat natuurlijk niet in dit geval. NTFSfix heb ik gisteren nog geïnstalleerd maar ik heb nog niet geprobeerd om het te runnen vermits ik mijn data niet kwijt wil.

Ik had toch gedacht dat het iets makkelijker ging zijn :-) Ik denk dat vele mensen de overstap nog niet gaan maken naar Linux/Ubuntu als ze dit moeten doen. Als dit standaard zou geactiveerd zijn had de drempel voor vele mensen een heel pak lager geweest.

Dit krijg ik als ik fstab -l doe:

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdc2               1       14593   117218241    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hdc5            3825       14593    86501488+   7  HPFS/NTFS
/dev/hdc6               1        3402    27326470+  83  Linux
/dev/hdc7            3403        3824     3389683+  82  Linux swap / Solaris

Dit is de fstab file die ik heb aangepast:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#  -- This file has been automaticly generated by ntfs-config --
#
#            

proc /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/hdc6 :
UUID=3aa7bd23-b170-4932-936b-8edfa39c6195 / reiserfs notail 0 1
# Entry for /dev/hdc5 :
UUID=1250C27FCA1205B9 /media/hdc5 ntfs-3g defaults,locale=en_US.UTF-8 0 1
# Entry for /dev/hdc7 :
UUID=213da629-cebf-460d-92e1-ce185c6ecf78 none swap sw 0 0
/dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0

Alvast bedankt!

Offline SWAT

  • Administrator
Write NTFS
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/08, 09:03:10 »
Even algemene informatie (staat ook op 'het net'): NTFS schrijven is niet aan te raden. Lezen is al jaar en dag geen probleem. Ga je dus via Linux op je NTFS partitie schrijven kan er altijd was misgaan. Converteer je NTFS gewoon naar FAT32 en dan werkt alles goed :)

Offline Dave

  • Lid
Write NTFS
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/08, 10:02:00 »
ben het er niet mee eens om nog fat aan te raden op een modern systeem.

ntfs-3g installeer je zo in feisty:
sudo apt-get install ntfs-config

dan nog de media toewijzen.
toepassingen/systeemgereedschap/ntfs tool
en vinkjes zetten bij wat je aan wilt koppelen.

zorg wel dat je de ntfs partitie redelijk gedefragmenteerd houdt.

cubalistic

  • Gast
Write NTFS
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/08, 10:02:58 »
Hey Swat, thanks voor de info. Inderdaad, ik weet dat lezen geen probleem is maar ik kan mijn schijf niet meer boeten in Windows of ik moest ze eruit halen en als slave aan een andere machine hangen om zo die partitie om te vormen naar FAT32...nu een domme vraag, dit gaat waarschijnlijk ook in linux/ubuntu zonder de data kwijt te raken (zoals met partition magic) maar welke tool kan ik daarvoor gebruiken in linux/ubuntu?

Thanks, als ik het formateer naar FAT32 is het probleem direct opgelost :-)

cubalistic

  • Gast
Write NTFS
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/08, 10:13:17 »
Hey Dave,

Die tool heb ik geprobeerd en de opties heb ik ook aangevinkt maar dan krijg ik een error in de aard van "Operation not supported NTFS volume is unclean". De juiste error zit thuis op mijn pc-ke en niet hier op het werk dus ik kan er iets naastzitten ;-).

Dat werkt dus niet. Thanks voor de tip.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Write NTFS
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/08, 10:42:46 »
cubalistic: Windows netjes afsluiten!! (niet zomaar resetten en ook geen slaapstand) Dan heb je deze foutmelding niet. Tenzij er fouten zitten op de NTFS partitie, dan misschien eerst ook een chkdsk uitvoeren onder Windows.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

cubalistic

  • Gast
Write NTFS
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/08, 11:29:02 »
Yep, enkel 1 probleel ... ik kan die disk niet meer booten in windows vermits het een partitie was van een bestaande windows installatie. Vreemd dat hij die boodschap geeft vermits ik proper shutdown gedaan heb en dan de ubuntu installatie gestart ben. Ubuntu kan de data op die partitie wel perfect lezen anders.

Thanks.