Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Gevonden] Programma's waar? (12.04)  (gelezen 1691 keer)

[Gevonden] Programma's waar? (12.04)
« Gepost op: 2012/05/09, 15:09:05 »
Als beginnend Linuxgebruiker (Ubuntu 12.04) zit ik met de handen in het haar, want ik kan niet vinden waar Ubuntu de geïnstalleerde programma's laat. Zoekend op internet vind ik de tip System > Applications, maar ik kan die mappen of iets dergelijks nergens vinden, niet via de home directory, niet via file system, niet via de zoekfunctie.

Via Ubuntu Software Center vind ik programma's wel terug, maar dat geldt dan weer niet voor Windowsprogramma's, die ik met Wine heb geïnstalleerd. Waar zitten die? Wat zie ik over het hoofd?

Overigens doen die windowsprogramma's het bij mij niet (Skype, Voipraider, X-Lite). (Skype voor Linux is bij mij onbruikbaar gebleken, net als andere voipprogramma's - zie mijn andere post.)

Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 17:56:38 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Programma's waar (12.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/09, 15:32:40 »
Geïnstalleerde Linux zijn terug te vinden met een zoekopdracht in het Dash. Bijvoorbeeld:
Type in de Dash: "Skype" en je krijgt de snelkoppeling van Skype voor je neus. Klik daarop en Skype start zich.

Wine programma's staan niet in het softwarecenter, maar in het Wine controlpanel.
Zoekopdracht in Dash: Wine programma's verwijderen. Je krijgt dan een lijst van de programma's die geïnstalleerd zijn in Wine en kan ze eventueel verwijderen.

Meer informatie over Wine (verouderd, maar er wordt aan gewerkt): http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine

« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 15:34:48 door Luckiboy »

Re: Programma's waar? (12.04) [Gevonden]
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/09, 15:52:51 »
Dank.

Nu nog voip aan de praat krijgen. Dat lijkt een tamelijk hopeloos Linuxprobleem te zijn, althans ik zie veel klachten en weinig werkende oplossingen. Maar dat is een ander topic.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline StefkeDB

  • Lid
Re: Programma's waar? (12.04) [Gevonden]
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/09, 16:40:32 »
Ik heb vroeger ook problemen gehad met m'n Skype/Voip op mijn Sony netbook.
Ik kreeg het totaal niet aan de praat (microfoon geluid).
Ik heb dan op DE bron van veel Ubuntu oplossingen, de site van Pjotr de oplossing
gevonden door de pakketbronnen van de Backports te installeren.
Hierin zitten meer drivers, ook experimentele, voor linux.
Misschien die eens proberen :

http://sites.google.com/site/computertip/bronnen
Acer V3-571G laptop dualboot Win7 en Mint 17 Cinnamon
Oude Medion met W. Vista en Ubuntu 14.04 LTS
Sony Notebook met Windows7 en Lubuntu 14.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma's waar? (12.04) [Gevonden]
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/09, 16:57:20 »
Dat je je programma's niet terugvindt in Ubuntu 12.04 verwondert mij een beetje. Standaard wordt er een starticoon geplaatst in de vertikale balk aan de linkerkant als je een programma installeert.

Verder werken de laatste Ubuntu versies met een concept dat wel wat verschilt van vroeger. In plaats van je weg te zoeken door menu's om applicaties te vinden, wordt gestimuleerd dat je ze "oproept" met zoektermen. Dat kan de naam van het programma zijn, maar ook een begrip, zoals (in de Engelse versie) "text", "spread" of "spreadsheet", "Photo". Eens je dat gewoon bent, werkt dat veel vlugger dan het menusysteem.

Je zes/zeven meestgebruikte programma's laat je toch staan op de linkerbalk. Die zijn in een oogwenk beschikbaar. De programma's die je iets minder vaak gebruikt, zijn veel vlotter beschikbaar via de zoekfunctie dan vroeger via een menu.

Wil je toch nog eens bladeren doorheen wat je allemaal geïnstalleerd hebt, dan kan dat nog steeds. Duwen op de Windows toets (of klik op de knop met het Ubuntu loge), en in het uitklappende scherm onderaan heb je een icoontje voor software. Je ziet nu enkel software, en via de knop rechts-bovenaan, "filter results", kan je enkel bepaalde categorieën laten zien. Goed om eens te verkennen. Maar dat is niet iets wat je dagelijks doet.

Re: [Gevonden] Programma's waar? (12.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/09, 17:58:26 »
@StefkeDB

Dank. Die pagina bevat veel nuttigs.

Op het eerste gezicht loste dat mijn Skypeprobleem op.

Nu nog kunnen voipen met Voipraider, dat lukt me nog niet. (Zoals gezegd, eigenlijk ander topic.)
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: [Gevonden] Programma's waar? (12.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/10, 08:47:31 »
Ook dat laatste lukt nu. Ik kan nu zowel Skype als Voipraider (met Twinkle) gebruiken. Twinkle is niet perfect als interface, want pakt de onderste helft van het scherm van mijn netbook, dus ik moet hem elke keer naar boven trekken. Ik kan evenwel bellen naar vaste nummers en daar ging het om.

Dank StefkeDB!
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline StefkeDB

  • Lid
Re: [Gevonden] Programma's waar? (12.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/10, 15:46:12 »
U bent welkom, maar vooral moet je Pjotr toch bedanken.
Acer V3-571G laptop dualboot Win7 en Mint 17 Cinnamon
Oude Medion met W. Vista en Ubuntu 14.04 LTS
Sony Notebook met Windows7 en Lubuntu 14.04

Re: [Gevonden] Programma's waar? (12.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/10, 15:58:53 »
Citaat
vooral moet je Pjotr toch bedanken

Waarvan akte!
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon