Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer  (gelezen 2608 keer)

Platform Ubuntu 18.04
Ik wil een bestands-verwijzing plaatsen op het Bureaublad.
Dus /Boekhouding/Fiscus/2019/Aangifte.odt moet een koppeling Aangifte op Bureaublad krijgen.
Een tijdje terug kon ik rechts klikken op het bestand en dat gaf "verwijzing maken...". Die verwijzing sleepte ik dan naar het Bureaublad. 
Maar dat submenu geeft die mogelijkheid niet meer...
Hoe nu??
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

swake

  • Gast
Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/29, 11:20:22 »
Ik denk maar even mee en denk dat je probleem te maken heeft dat je Gnome Tweaks niet hebt geïnstalleerd staan .

Installeer eens Gnome Tweaks en laat eens weten of dit geholpen heeft .

sudo apt-get install gnome-tweaks

Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/29, 11:40:46 »
Systeem meldt: nieuwste versie van Gnome Tweaks is reeds geïnstalleerd...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/29, 14:33:42 »
Wie niet sterk is moet slim zijn...
Al mijn bestanden staan op Dropbox. Veel bestanden hebben daar, al dan niet tijdelijk, een Verwijzing bij zich.
Die kan ik gewoon kopieren naar het Bureaublad van een PC, die geen verwijzing kan maken.
Dat werkt prima!
Maar ik blijf het vervelend vinden, dat een PC niet hetzelfde doet als z'n kollega's...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

swake

  • Gast
Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/29, 15:18:31 »
Citaat
Al mijn bestanden staan op Dropbox. Veel bestanden hebben daar, al dan niet tijdelijk, een Verwijzing bij zich.
Mijn bestanden zijn opgeslagen in mijn dropbox . Ik plaats een link (snelkoppeling/verwijzing) op mijn bureublad dat doorverwijst naar het bestand in mijn dropbox .
Citaat
Die kan ik gewoon kopieren naar het Bureaublad van een PC, die geen verwijzing kan maken.
Wat maar heel normaal is , u hebt de snelkoppeling niet op de andere PC aangemaakt .


Offline vanadium

  • Lid
Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/29, 15:56:21 »
Kijk eens in de voorkeuren van bestandsbeheer. Daar is een optie om de recht-klik menukeuze om koppelingen aan te maken te vinden. Standaard staat die af.

Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/29, 19:22:56 »
Kijk eens in de voorkeuren van bestandsbeheer. Daar is een optie om de recht-klik menukeuze om koppelingen aan te maken te vinden. Standaard staat die af.
Klopt! Op deze laptop, meest gebruikt, staat de vink voor verwijzingen aan. Morgen zal ik de desktop op tweehoog daarop controleren.
Alvast bedankt!
Zoals beloofd: op de desktop ook de wijziging aangebracht.
De instructie gaat hierbij:
1 Start Ubuntu
2 Klik in de kolom Activiteiten op Bestanden
3 Klik in de Systeembalk op het driehoekje rechts van Bestanden
4 Klik op Voorkeuren in het Submenu
5 Klik op de tab Gedrag
6 Onder "Aanmaken van verwijzing": klik vóór "Toon actie..." een vinkje aan
7 Sluit menu Voorkeuren
8 Nu kan met een klik rechts op een naam van een bestand een Verwijzing naar dat bestand gemaakt worden; die Verwijzing kan naar elders, bijvoorbeeld op het Bureaublad, gekopieerd worden; de Naam kan gewijzigd worden door "Verwijzing naar" te verwijderen. Het ikoon van de verwijzing heeft een zwart pijltje, dat duidelijk maakt, dat het een verwijzing is.
 
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 13:55:43 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/01, 10:17:04 »
Kleine insteek:

privacygevoelige materie (wat ik een belastingdocument(en) toch beschouw) is niet veilig op een hit target gevoelig platform als Dropbox.

Wat zou ik je dan wel proberen te adviseren ? Een Drive service te kopen, of de gratis versie voor de eerste testen, bij Google, Microsoft . Bij Google zijn de privacyvoorwaarden en juridische garanties zéér transparant en helder opgesteld. Bij aankoop Drive  (minimum aan 2€ / maand voor 100Gb) van Google zijn er extra veiligheidsmaatregelen in die Drive, de gratis versie is ook veilig maar beperkter.
Vanuit de Drive kan je deel links maken van bepaalde bestanden en ook digitaal afleveren van documenten. Ook Microsoft is daar met One Drive een sterke, betrouwbare, speler in de markt (credit card vereist daar) . Google kan je betalen met PayPal met abo in de PayPal service.

Google Chrome en Ubuntu zijn in een perfect huwelijk te steken. Dus acces tot je Drive/ Cloud documenten vlakbij.  En met een Google Android smartphone heb je ineens ook een digitaal aktetas om aan b.v. ambtenaren of overheid documenten af te leveren mét bewijs van afgifte. 

Dropbox is een stokoud platform en de geschiedenis leert dat het qua veiligheid of garanties met privacy een rioolservice is en daar eigenlijk ook niet voor gemaakt is. Ook is de privacy een wankel schip bij Dropbox.

Dit ter zijde even gemeld.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/01, 10:23:42 door Joshua Orbit »

Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/01, 10:38:13 »
Kleine insteek:

privacygevoelige materie (wat ik een belastingdocument(en) toch beschouw) is niet veilig op een hit target gevoelig platform als Dropbox.

Wat zou ik je dan wel proberen te adviseren ? Een Drive service te kopen, of de gratis versie voor de eerste testen, bij Google, Microsoft . Bij Google zijn de privacyvoorwaarden en juridische garanties zéér transparant en helder opgesteld. Bij aankoop Drive  (minimum aan 2€ / maand voor 100Gb) van Google zijn er extra veiligheidsmaatregelen in die Drive, de gratis versie is ook veilig maar beperkter.
Vanuit de Drive kan je deel links maken van bepaalde bestanden en ook digitaal afleveren van documenten. Ook Microsoft is daar met One Drive een sterke, betrouwbare, speler in de markt (credit card vereist daar) . Google kan je betalen met PayPal met abo in de PayPal service.

Google Chrome en Ubuntu zijn in een perfect huwelijk te steken. Dus acces tot je Drive/ Cloud documenten vlakbij.  En met een Google Android smartphone heb je ineens ook een digitaal aktetas om aan b.v. ambtenaren of overheid documenten af te leveren mét bewijs van afgifte. 

Dropbox is een stokoud platform en de geschiedenis leert dat het qua veiligheid of garanties met privacy een rioolservice is en daar eigenlijk ook niet voor gemaakt is. Ook is de privacy een wankel schip bij Dropbox.

Dit ter zijde even gemeld.
Ik heb geleerd dat het verspreiden van te veel informatie de beste geheimhouding is...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/02, 06:24:52 »
Moderator edit: bericht verwijderd, niet op de man spelen !
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 11:39:51 door Ron »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/02, 10:37:53 »

Je bent weer lekker op dreef vandaag, is het niet?

Moderator edit: quote verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/02, 11:40:26 door Ron »

Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/02, 11:09:19 »
Zie geen enkele reden of aanleiding om Dropbox of GoogleDrive niet gebruiken.
Nu heb ik er niet zoveel op staan, maar sinds het ontstaan en het gebruik: nooit problemen gehad.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2021/08/30, 19:25:33 »
Ik kan nog steeds geen verwijzing maken.
Wat ik hiervoor aan exercitie had gevonden werkt niet meer.
Hoe moet het nú gedaan worden?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Verwijzing naar bestand plaatsen op Bureaublad werkt niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2021/08/30, 20:18:27 »
Oké opgelost!
Op desktop bestandje gezet
#! /bin/bash
localc ~/Dropbox/Huishoudboekje.ods
met als titel Huishoudboekje en Eigenschap uitvoeren toegestaan.
Dat werkt dus...

Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail