Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuis netwerk  (gelezen 2181 keer)

Offline okin-one

  • Lid
Thuis netwerk
« Gepost op: 2010/06/12, 11:56:12 »
Hallo iedereen,

Ik heb een pc die ik wil gebruiken als NAS.  Is dit te doen met Ubuntu 10.04 ?
Er moeten geen extra services draaien.  Alleen wil ik met alle pc's thuis toegang hebben tot die NAS.  Ongeacht het besturings systeem.  Want in het netwerk zit 1 pc met Win7.  Ik wil ook GEEN gedoe met inloggen om aan de NAS data te komen en die NAS moet ten alle tijde beschrijfbaar zijn.  De NAS pc is voorzien van twee harde schijven.  Eén HD voor Ubuntu 10.04 en de tweede HD is enkel data.  Wie kan mij zeggen wat mij te doen staat.  En vooral welke bestanden er moeten aangemaakt of gewijzigd worden.

Alvast bedankt !!

Nico,

Offline Bloom

  • Lid
Re: Thuis netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/12, 12:23:51 »
Moet de pc alleen als NAS dienen, er draait dus niets anders op?
Indien ja, kijk eens naar FreeNAS, dat gebruik ik zelf ook in een netwerk met Ubuntu, Windows en zelfs OS/2 zonder enig probleem.

Offline okin-one

  • Lid
Re: Thuis netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/12, 12:47:51 »
Inderdaad, de NAS pc staat in de garage bij de elektriciteits kast en dient ook voor het domotica systeem.  Dus de NAS pc zou af en toe eens opgestart worden met WinXP.  Vandaar dat ik FreeNAS niet wil gebruiken omdat deze eerst de gehele schijf formatteert.

Offline MrTre

  • Lid
Re: Thuis netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/12, 13:00:03 »
Indien er windowsXP opstaan, kun gewoon op de partitie/schijf die je ervoor wilt gebruiken een share aanmaken en 'everybody' of 'iedereen' full control geven.

Op deze share kan vervolgens iedereen connecten. Bij linux kun je kiezen bij places>connect to server>connect to Windows Share. Je kunt ook aangeven om er een Bookmark bij te maken. Hij staat hierna in je places.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuis netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/12, 20:01:06 »
Anders kijk voor "windows home server", je kan gewoon extra software installeren.
Zie reviews en you tube.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Thuis netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/12, 23:34:38 »
Dat kan zeker met Ubuntu. Bijvoorbeeld door het pakket samba te installeren op de server-pc.

Er is een configuratiebestand /etc/samba/smb.conf. Hier kan je een share opnemen die door iedereen is te gebruiken. Zowel windows als ubuntu kunnen hier mee omgaan.

[share]
    comment = Ubuntu File Server Share
    path = /srv/samba/share
    browsable = yes
    guest ok = yes
    read only = no
    create mask = 0755

In dit geval moet de map /srv/samba/share aanwezig zijn en beschrijfbaar door samba:

sudo mkdir -p /srv/samba/share
sudo chown nobody.nogroup /srv/samba/share/

Een andere map als share gebruiken kan natuurlijk ook, wat in jou situatie wenselijk is.

http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/samba-fileserver.html
Klik links bovenin op Documentatie