Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lichter OS installeren... welk?  (gelezen 5221 keer)

Lichter OS installeren... welk?
« Gepost op: 2013/07/02, 14:49:51 »
Hallo allemaal,

Mijn huidige OS (Ubuntu 12.04) is wat te zwaar voor mijn computer. Ik ben dus van plan om Xubuntu te installeren.

Mijn vraag: zijn er ook andere  -  lichtere  -  systemen die ik kan overwegen om te  installeren als alternatief voor Ubuntu 12.04?

Ik heb gisteren maar eens opgestart met Gnome... en dat is zo niet leuk  :'(.

Zit zelf te denken aan Kubuntu met KDE maar dat is denk ik zo nog te zwaar. Of niet?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/02, 14:55:31 »
KDE is net zo zwaar als GNOME. Als je iets lichters wilt dan Xubuntu dan kun je kijken naar Lubuntu of nog veel lichter dan Lubuntu: Bodhi Linux.
http://www.bodhilinux.com

Bodhi is gebaseerd op 12.04, heeft wel een iets nieuwere kernel maar goed getest (tenzij je de non-PAE-versie download), en krijgt eveneens 5 jaar ondersteuning. Bodhi is mijn voorkeursdistro :)

Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/02, 15:06:43 »
Bedankt! Snel even gekeken naar Bodhi. Visueel zeker een stuk aantrekkelijker maar niet echt mijn smaak.

Meer?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/02, 18:02:49 »
heb je met ubuntu al gesloten drivers geprobeert? en unity 2d mode?

en anders precies wat vistaus zegt, lubuntu of bodhi

Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/02, 22:24:41 »
Of eens Voyager uittesten ;) Xubuntu maar in een mooi jasje ( je moet de talloze PPA's  verbonden aan dit systeem voor lief hebben :) )

Serieus: ga voor Xubuntu en je zal zien dat het je ding helemaal is. (minimum RAM geheugen is toch 512 Mb)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/03, 10:13:02 »
Eigenlijk mag ik het (hier) niet zeggen, maar Lubuntu vind ik niet handig in gebruik (mijn persoonlijke mening), dan zou ik liever voor Bodhi gaan, maar wanneer Xubuntu goed werkt op je hardware, dan is dat de beste keuze.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/03, 11:01:55 »
Ik heb op mijn laptop Xubuntu 13.04 gezet. Dat draait echt geweldig op dat ding. Die heeft overigens wel een 125 GB SSD als harddisk.

Nu heb ik recent ook mijn desktop op Xubuntu gezet. Ik liep daar al eerder aan te denken vanwege dat heerlijke laptopje. Maar ik moest toch upgraden vanwege nieuwe externe hardware en daarmee de noodzaak van upgraden van wat software. Die nieuwe hardware levert ook meer belasting op voor de desktop. Dubbele reden dus. En ja, ook op de desktop ben ik dik in mijn sas met Xubuntu. Minder is gewoon niet minder.
Die desktop heeft een moderne 2TB harddisk, geen SSD. Het mist nipt het sprankende van een SSD in de omgang, maar dat mag geen enkelijke naam hebben.

Ik kan het niet vergelijken van andere keuzes qua OS. Zou wel leuk zijn om te vergelijken, maar daar ben ik nooit aan toe gekomen.

regards,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/03, 13:20:09 »
Natuurlijk ieder keert voor zijn eigen deur ,ik heb lang verschillende Mint distro´s gedraaid ,Ubuntu´s ,maar ben nu al heel de tijd razend tevreden over Xubuntu gebruik de 12.04 LTS en de 10.04 beide zeer stabiel.
De Xuby 13.04 ook geprobeerd en idem zeer goed ,gebruik hem verder niet vanwege de 9 maanden ondersteuning wat ik te kort vind (pers mening) wacht wel op de 14.04 LTS.
Maar goed ik zou zeggen probeer het gewoon.  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/03, 13:58:26 »
Natuurlijk ieder keert voor zijn eigen deur
Die uitdrukking kende ik nog niet :lol:

Over de Xubuntu versies, nog even een open deur intrappen:
13.04 is bijna foutloos (inderdaad bijna)
13.10 barst nog van de fouten (kan ook niet anders)
12.04 is de beste keuze voor een betrouwbaar systeem (proefondervindelijk bewezen)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/03, 17:03:57 »
Crunchbang is erg licht:

http://crunchbang.org/
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


FrSu

  • Gast
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/03, 21:27:45 »
Je kunt ook nog naar Zorin kijken, draaide bij mij altijd erg snel op een netbookje.

Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/03, 22:18:08 »
Je kunt ook nog naar Zorin kijken, draaide bij mij altijd erg snel op een netbookje.

De LXDE versie is redelijk licht, maar dan kun je net zo goed Lubuntu nemen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/03, 22:56:19 »
Crunchbang is erg licht:

http://crunchbang.org/

Ja, Crunchbang heb ik op mijn oude Toshiba Tecra 8000 gehad. Dat was erg leuk. Balanceren op het uiterste randje wat het ding aan RAM (125 MB) en CPU power (266 Mhz meen ik) had en toch goed er mee werken. Maar dat is geen PC meer voor allround gebruik. Dat is, zoals ik het zie, dicht bij de grens wat een OS met GUI nog kan betekenen. Ik moest hem ook met een aparte installer op die laptop zetten, anders lukte het niet.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/03, 23:08:29 »
Wat mij weer opvalt is dat de TS totaal niet aangeeft hoe zijn systeem er uitziet.
Bv. hoeveelheid geheugen/processor/grafische kaart etc.etc.

Hoe kan je dan een zinnig antwoord geven ?

Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/03, 23:52:27 »
Wat mij weer opvalt is dat de TS totaal niet aangeeft hoe zijn systeem er uitziet.
Bv. hoeveelheid geheugen/processor/grafische kaart etc.etc.

Hoe kan je dan een zinnig antwoord geven ?

Uhm, een licht(er) OS kun je ook installeren op een computer met goede specs. Mijn laptop bijv. kan Unity ruim aan maar toch draai ik Bodhi.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/07/04, 01:09:36 »
Een Ubuntu "blokkendoos" met Openbox is ook erg licht.
Pak de mini ISO en installeer een minimaal systeem.
Daarna zou je deze handleiding kunnen volgen om Openbox te installeren.

In plaats van Ubuntu kan je ook Debian gebruiken natuurlijk, al zal je dan wel wat meer moeite moeten doen voor de gesloten software als Flash en multimediazaken.

Offline aartje

  • Lid
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/07/04, 06:28:19 »
Wat mij weer opvalt is dat de TS totaal niet aangeeft hoe zijn systeem er uitziet.
Bv. hoeveelheid geheugen/processor/grafische kaart etc.etc.

Hoe kan je dan een zinnig antwoord geven ?

Uhm, een licht(er) OS kun je ook installeren op een computer met goede specs. Mijn laptop bijv. kan Unity ruim aan maar toch draai ik Bodhi.
Dat geloof ik direct. Maar toch lijkt het alsof iedereen, met prima bedoelingen, de TS probeert te helpen
door zijn persoonlijke voorkeur te promoten. Dat enthousiasme voor je eigen voorkeur, dar is natuurlijk
niets mis mee.
De ene is gewend aan Xubuntu, de ander aan Kubuntu, de volgende aan Lubuntu of aan Mint etc.

Het zou al helpen als de TS zijn hardware eens zou beschrijven en wat hij er mee denkt te willen/kunnen doen.
Heeft hij een voorkeur voor een bepaald type omgeving, Unity-like, KDE-like of Gnome-like ?
Naar mijn mening kan je het beste zoveel mogelijk mainstream Ubuntu blijven (of Mint?) zodat je,
in geval van problemen, de meeste kans hebt op een oplossing bv.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/04, 06:30:06 door aartje »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/07/04, 09:09:42 »
Lubuntu (LXDE met ook nog eens een aardig thema) en gebaseerd op 12.04 is een goede keuze.
Hier een interessante variant, ook gebaseerd op 12.04: http://lxle.net/

alcmaer

  • Gast
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/07/04, 17:09:42 »
Mijn huidige OS (Ubuntu 12.04) is wat te zwaar voor mijn computer.
Als Ubuntu 12.04 inderdaad slechts "wat te zwaar" is voor je PC, ben je misschien geholpen met de tips op https://sites.google.com/site/computertip/
Onder B3 staan wat mogelijkheden om Ubuntu sneller te laten draaien.

Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/07/04, 20:29:41 »
Het meest eenvoudig:

met de tips op https://sites.google.com/site/computertip/ onder B4

Die klassieke werkomgeving installeert u er als volgt bij:

Open het Ubuntu softwarecentrum (klik op het pictogram met de papieren boodschappentas) en installeer het volgende programma:
gnome-session-fallback.

Meld u af (niet afsluiten, maar afmelden). Klik in het aanmeldscherm op het Ubuntulogo rechts van uw gebruikersnaam, en klik op Gnome Classic (No effects) respectievelijk GNOME Fallback (No effects). Meld u weer aan.

Hiermee lijkt de omgeving sterk op Ubuntu 10.04 en gebruikt een stuk minder geheugen ten opzichte van Unity.


Offline aartje

  • Lid
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/07/05, 14:30:32 »
Fantastisch, dus of Zorin of Bodhin of Voyager of Crunchbang of Lubuntu of Xubuntu of Ubuntu met Classic Gnome etc.etc.

En dat allemaal zonder dat we weten hoe de hardware er uit ziet en wat de TS echt wil.....
« Laatst bewerkt op: 2013/07/05, 14:35:38 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/07/05, 14:50:01 »
Ik denk dat de vraag van tomatito uitvoerig beantwoord is met allemaal correcte antwoorden op de vraag "zijn er ook andere  -  lichtere  -  systemen die ik kan overwegen om te  installeren als alternatief voor Ubuntu 12.04?"
Er zijn vele opties en mogelijkheden, de ene al wat evidenter dan de andere. Zolang tomatito echter geen nadere feedback geeft, staat het ieder vrij zoveel te suggereren als hij wil.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/07/05, 16:38:46 »
Het enige goede advies is nu:
Download alle versies, zet deze op een bootable USB-stick/ext-HD of brandt deze op CD.
Probeer wat het beste bevalt en ga daarmee verder.
Het is soms meer een kwestie van smaak :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

drum

  • Gast
Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/07/05, 18:03:03 »
deze is anders een heel licht draaiende:
http://distrowatch.com/table.php?distribution=simplicity

Re: Lichter OS installeren... welk?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/07/05, 20:11:14 »
deze is anders een heel licht draaiende:
http://distrowatch.com/table.php?distribution=simplicity

Dat is alleen niet gebaseerd op Ubuntu maar op Puppy dus dat moet maar net bevallen...