Ondersteuning > Installatie

Ubuntu op externe SSD

(1/4) > >>

hkevers:
Hallo
Als ik Ubuntu op een externe SSD installeer is hij dan bruikbaar op meerdere PC's?
Gaat dat grafisch wel goed op een AMD Ryzen 6000 serie met Radeon Graphics

peer:
hangt van de pc's af. Waarschijnlijk zul je per pc wat extra moeten installeren.
In het verleden had ik debian op een usb stick. Draaide op al mjn pc's en laptop's zonder problemen.

Gewoon uitproberen dus.

bart85:
Andere hardware configuratie heeft andere drivers nodig. Deze staan in het initramfs. Een andere pc heeft een andere initramfs. Daardoor kun je niet zo van pc wisselen. Het geeft dus problemen met booten.
Met knoppix kan dit wel. Kan ook op usb stick van 8gb.
Met welk doel wil je dat gebruiken?

h2o:
Moet kunnen denk ik zo. Ik draai met een externe SSD met Sparkylinux er op (Debian gebaseerd). Zorg er wel voor dat je dan bij het installeren alle extra firmware installeert:

--- Citaat ---sudo apt install firmware-b43-installer firmware-iwlwifi firmware-linux firmware-linux-nonfree firmware-misc-nonfree
--- Einde van citaat ---
Dan heb je grote kans dat zowat alle netwerkkaarten gaan draaien evenals beeldscherdrivers enzovoorts.

hkevers:
Gewoon uitproberen dus schrijf peer.
Nou dat heb ik geweten. Klein SSD-tje met Ubuntu 22.04 gemaakt en via de Bios gestart.
Het liep erg traag maar werkte goed.
De laptop is dus goed bruikbaar met een Linux versie.
Dit als voorbereiding van een dual boot systeem.
PC uitgezet, SSD-tje verwijdert en weer gestart.
Toen ging het helemaal fout de nieuwe laptop wilde niet starten en meldde een ongebruikelijke opstart en blokkeerde de C drive.
Er werd naar de herstelsleutel van bitlocker van de C drive gevraagd.
Ik had echter geen herstelsleutel. Gezocht op het net. Blijkt die sleutel in het MS account te staan.
Idd staat er een herstelsleutel in het MS account, alleen die werkte niet.
Wat nu, Win11 gedownload en op een reserve SSD gezet.
De partitie van C verwijdert.
Nieuwe partitie aangemaakt en geformatteerd.
Installatie van Win 11 liep voor spoedig maar na de herstart ging het fout zodra er contact gemaakt moet worden met de router.
Er ontbrak natuurlijk de driver voor WLAN.
Laptop paar dagen in de hoek gezet was er even klaar mee.
Toen schoot me te binnen dat ik een verloop heb van LAN naar USB.
Dat ding aangesloten met kabel aan de router. Laptop gestart en ja hoor de installatie liep probleemloos verder.
Gelukkig heeft ASUS zijn zaakjes goed voor elkaar en kon ik via My ASUS de originele configuratie weer helemaal herstellen.
Zoal peer al aangaf gewoon proberen dus :-) .

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie