Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kubuntu verwijderen met win98  (gelezen 1346 keer)

Offline Ivan1986

  • Lid
kubuntu verwijderen met win98
« Gepost op: 2007/06/02, 09:16:06 »
hey,

ik ha dgstr geprobeerd om een dualboot te maken met xubuntu en win98 in dualboot maar blijkbaar is dus het ram te klein en ik ga dus trg gaan naar een win98 systeem (btw RAM = 64mb)
hoe krijg ik de grub trg weg en de schijf trg mooi op een Windows systeem?

gegroet
Ivan

Offline Ivan1986

  • Lid
kubuntu verwijderen met win98
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/02, 09:32:07 »
ik heb het gevonden op een site misschien interesant voor wie dit ook ooiet voor heeft:

http://members.home.nl/openlinuxsite/verwijderen.html

Als je grub hebt, of als linux al onopstartbaar is, zijn er ook nog andere oplossingen:

Windows 98: Start de computer op vanaf een windows/dos-opstartdiskette. Als je niet zo'n diskette hebt kun je die maken vanuit windows 98: ga naar configuratiescherm/software, tabblad "programma's toevoegen of verwijderen" en volg de instructies op het scherm. Als je de computer hebt opgestart met een opstartdiskette, voer het commando fdisk /mbr uit. Nu zou je computer weer gewoon windows 98 op moeten starten.

Offline Ruben

  • Lid
kubuntu verwijderen met win98
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/02, 10:10:53 »
Citaat van: Ivan1986
hey,

ik had gister geprobeerd om een dualboot te maken met xubuntu en win98, maar blijkbaar is dus het ram te klein en ik ga dus terug  naar een win98 systeem. (btw RAM = 64mb)
Hoe krijg ik de grub weg en de schijf terug als een mooi Windows systeem?

gegroet
Ivan
Ik weet niet of ik de enige ben die me er een beetje aan stoor, maar hele woorden, punten en comma's maken je vraag een stuk makkelijker te lezen. ;)

ontopic:
Meestal heeft het niet zo'n voordelig effect om te dualbooten op een oudere pc. Dan draaien zowel je Windows als je Linux OS lang niet optimaal.

pluto

  • Gast
kubuntu verwijderen met win98
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/03, 19:54:55 »
Hallo RR1991

Ik neem aan, dat je de linuxpartitie al hebt geveegd. Zo niet, doe dat dan met gparted van je installatieschijf.
Grub doet het nog, dus start win98 op, of gebruik anders je windows opstartdiskette( cq installatieschijf).
Voer in windows het commando fdisk /mbr uit, waarna je nog met yes moet bevestigen.Ik heb wel eens gehad, dat je meerdere keren fdisk /mbr moet uitvoeren voor de grub was verdwenen. Maar dat kun je simpel uittesten.
                                                                                          pluto

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kubuntu verwijderen met win98
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/03, 20:50:34 »
Met 64 MB RAM zou ik zeker Puppy Linux installeren! Of Damn Small Linux. Die gaan allebei als een trein op 64 MB RAM.

Offline Ivan1986

  • Lid
kubuntu verwijderen met win98
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/03, 23:01:27 »
@ RR1991

Ik vind dat ik nog heel weinig afkortingen heb gebruikt en de meeste mensen kunnen dit absoluut lezen..... als je nu op andere berichten commentaar had van mij oke maar deze......

Offline vanadium

  • Lid
kubuntu verwijderen met win98
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/04, 10:04:25 »
Citaat
Meestal heeft het niet zo'n voordelig effect om te dualbooten op een oudere pc.
Dat is niet correct, denk ik. Dual booten betekent gewoon dat je kan kiezen welk OS je laadt. Eens je de keuze hebt gemaakt, wordt de computer gebruikt door dat OS en zal het even vlot draaien alsof er geen dual boot is (dat is net het voordeel van dual boot boven een virtual machine). Het enige is dat je moet inleveren is schijfruimte: elk van de besturingssystemen kan immers maar een gedeelte van de schijfruimte krijgen.

64 K geheugen kan met Ubuntu (heb er hier één geïnstalleerd), maar is bijzonder krap (hetzelfde geldt voor Windows 2000 en hoger). Zolang je maar één of twee applicaties tegelijk gebruikt, kan het nog wel. Eigenlijk moet je toch minstens 128 Mbyte hebben (zou reeds een gigantisch verschil maken in performantie), maar beter  256 of hoger. Evenwel: de "smalle" Linuxen, (heb ik geen ervaring mee) zijn mogelijk wel wonderbaarlijk en zeker voor de wat meer gelimiteerde machines als de jouwe.

kubuntu verwijderen met win98
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/04, 10:25:00 »
Citaat van: Ivan1986
@ RR1991

Ik vind dat ik nog heel weinig afkortingen heb gebruikt en de meeste mensen kunnen dit absoluut lezen..... als je nu op andere berichten commentaar had van mij oke maar deze......
Om RR1991 even bij te vallen, het was niet alleen het geval bij deze post, maar bij meerdere, en ja inderdaad ook ik vind je posts soms lastig analiseren.
Afkortingen mogen best gebruikt worden, maar gebruik dan wel bestaande/bekende afkortingen.

kubuntu verwijderen met win98
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/04, 10:45:28 »
Ja, ik sluit me daar ook bij aan. Als ik de ak niet gelijk snap, begrijp ik oz de zin wel, maar de zin komt wat rommelig over ;)

Maar ja, ik ben 33 (niet EE dus) , stokoud dus ;)

moderator edit: een overbodig zinnetje verwijderd uit je post...
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
kubuntu verwijderen met win98
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/04, 13:16:24 »
Topic wordt gesloten: Probleem is opgelost en de discussie over iemands schrijfstijl hoort hier niet thuis imo.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)