Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programma voor slechtziende  (gelezen 329 keer)

programma voor slechtziende
« Gepost op: 2014/06/12, 13:50:12 »
Hallo Forum,

Wij willen in ons wijkcentrum met Linux wat gaan testen om slechtziende bezoekers toch wat te laten uitvoeren achter een PC.

Zijn hiervoor programma's beschikbaar in het SoftwareCentrum?

groet

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: programma voor slechtziende
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/12, 13:54:14 »
Wat voor programma's zoek je specifiek?

Offline avanca

  • Lid
Re: programma voor slechtziende
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/12, 15:03:59 »
Ja Orca is een schermlezer en Kmag is een loep en die zitten allebei in het softwarecentrum.

Mvg
Avanca

Offline Henkp

  • Lid
Re: programma voor slechtziende
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/12, 15:07:54 »
Wat te denken van bijvoorbeeld een voor lees programma, dus tekst als woord uit gesproken, wat van tevoren is opgenomen als een mp3 bestand.
Ik zal zo eens even overschakelen naar mijn win7 daar ik daar wel van dat soort programma's op kan draaien. en die mis ik hier nog in Linux Xubuntu.

Offline Henkp

  • Lid
Re: programma voor slechtziende
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/12, 16:40:46 »
Nou even gekeken en uitgeprobeerd, daar werkt TextAloud op in NL en vele andere talen en ook op de TTSap van Mirosoft met sapi5.

Nu heb ik hier ook even gekeken en ja in het Softwarecentrum staat een vergelijkbare en dat is, Espeak als teminal venster te gebruiken en als je ook espeak-gui installeert dan kan je daar de tekst in plakken en de landstaal aangeven. Alleen hij spreekt momenteel alleen maar Engels ondanks dat ik Nederlands aanklik. ik denk zelf dat het in de TTS versie zit, maar ik weet niet waar ik die in het Nederlands kan vinden. al iemand dat wel weet dan hoor ik dat graag.

Edit: ik heb nu ook gespeaker geïnstalleerd van uit het softwarecentrum en die is wel in het NL en dat werkt goed, alleen de kwaliteit is nog niet om over naar huis toe te schrijven. 

vrg,
Henk
« Laatst bewerkt op: 2014/06/12, 18:07:59 door Henkp »

Re: programma voor slechtziende
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/12, 18:20:10 »
Ubuntu heeft zelf al een aantal hulp middelen aan boord.
Deze kan je instellen via "Systeeminstellingen > Universele toegang"

Je hebt ook een mogelijkheid om op het scherm in te zoemen. De focus wordt gevolgd door de muis.
Een bekende van mij heeft dit ook en het help hem veel.
Het is echter niet in te stellen bij "Systeeminstellingen", maar bij "CompizConfig" en dan "Enhanced Zoom Desktop".
Stel bijvoorbeeld in dat dit moet werken als je "[super]+scrollen" doet.