Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?  (gelezen 21461 keer)

Xano

  • Gast
Ik heb hier nog een oude P3 450mHz met 256mB geheugen staan. Ik doe er al ruim twee jaar niets meer mee (sinds ik toen een laptop heb gekocht) en ik wil hem nu gebruiken als home servertje. Lokaal dingen uitwisselen, muziek opslaan en als webserver gebruiken. Het eenvoudigste voor mij zal zijn om op de huidige (brakke, want het zijn 4 upgrade installs over elkaar heen ofzo) Windows install Xampp te installeren en er een netwerkkabel in te hangen die aan de andere kant de router in gaat. Klaar is Kees.

Ik wil het alleen leuker aanpakken. Netjes een Linux install en dergelijke. Ik wil wel graag een grafische omgeving, maar deze hoeft alleen te draaien als er geconfigureerd hoeft te worden. Verder zal de computer in het dagelijks leven gewoon zonder monitor en randapparatuur draaien. Om te zorgen dat de server compatible blijft met de Windows computers hier in huis, zal er toch FAT32 voor de opslagpartities gebruikt moeten worden. Voor / zou ik ext3 kunnen gebruiken, maar dan moet ik de root map van Apache door kunnen verwijzen naar een map op

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/15, 23:12:16 »
Leuk idee Bart,
ik gebruik Ubuntu op een Celeron 466MHz, dus vergelijkbaar met jouw PC,
alleen heb ik 512MB geheugen er in gestopt (kost tegenwoordig ook niet veel meer).
De Gnome desktop bevalt mij prima op die PC, hij is sneller dan Win98 die daarvoor op die PC stond.
Wanneer je de pagina https://wiki.ubuntu.com/NlLampHowto leest, daar staat precies hoe je en server, met PHP en MySql moet installeren.
Ook wordt er nog over een FTP server en zo gesproken.
Mischien is dit wat je zoekt ?

Houdt ons a.u.b. op de hoogte, we kunnen van elkaars fouten leren :lol:
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/15, 23:20:03 »
Dat systeem van jou is een prima geval voor een DEBIAN server.

Installeer dan meteen Webmin, waardoor je vanaf jouw laptop de server kunt configureren. MC is altijd makkelijk voor op de server zelf, en via Putty vanaf een werkstation op de server te kunnen werken.

De schijf op de server hoeft helemaal niet FAT32 geformateerd te worden, want als je Samba installeert kun je vanaf een ander systeem ook de Ext3 partities benaderen. de werkstations krijgen dan als het ware een NT server voorgeschoteld, wat in feite gewoon een Linux bak is.
Waarom Samba en geen NFS? Omdat je misschien via VMware een virtuele Windows machine op je laptop wil gaan draaien, en dan is Samba onontbeerlijk.

Waarom DEBIAN? Omdat dit gewoon superstabiel en uitgetest is. Ubuntu is een Debian-achtige distro en gebaseerd op Debian Testing/Unstable, terwijl je op een server natuurlijk beter een STABLE editie kan draaien. Ik heb ook de indruk dat de Ubuntu server editie toch wat te veel spulletjes installeert, en ik heb het liever zelf in de hand.

Een DEBIAN server en een Ubuntu werkstation werken prima samen. Bij mij thuis draaien 3 Mepis Linux werkstations (wordt binnenkort (weer) Ubuntu 6.06) en 1 Ubuntu 6.06 laptop prima samen met een DEBIAN Sarge 3.1 Stable server.

Het probleem met de floppen en CD, tsja.... Probeer in ieder geval de CD aan de praat te kunnen krijgen, dan kun je de netinstall CD van Debian downloaden en vanaf die CD je server inrichten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

budster

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/15, 23:28:01 »
@ Woteb ik wilde exact hetzelfde antwoord geven, samba & debian :) Alleen was even niet op webadmin gekomen maar wel een goed idee.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/15, 23:32:21 »
Debian en UBuntu zijn allebei prima voor een lokaal netwerkje. Debian is waarschijnlijk wel net iets beter in de serverwereld.

256MB ram is denk ik ook wel voldoende voor een simpele home server.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/15, 23:36:07 »
Bedankt voor alle tips en commentaar :)

Ik wil het alleen wel zo inrichten, dat ik zonder extra software vanaf een willekeurige computer mijn server kan raadplegen. Vandaar mijn keuze voor FAT32, ondanks dat het inferieur is. Ik wist van het bestaan van Samba af, maar dan zit je dus weer met extra software.

@woteb: Wat bedoel je precies met MC en Putty?

Het duurt trouwens nog wel even voordat ik hiermee bezig ga, maandag moet ik werken en dinsdag gaan wij voor ruim twee weken op vakantie. Morgen zou ik graag even voor mezelf houden (het lukt me toch niet om in

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/15, 23:40:51 »
Als je vanaf een willekeurige pc (windows/linux) wilt verbinden met je linux server, heb je toch wel netwerksoftware nodig zoals Samba, tenminste als je het eenvoudig wilt houden.

MC is Midnight Commander, een handig tooltje om door je folders etc. te bladeren (het biedt nog meer opties) en Putty is een ssh client
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

blubber

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/15, 23:46:35 »
Om er een GUI bij te installeren is misschien een beetje zonde van de schijfruimte. Zoals woteb al zei kun je de server prima beheren met putty ofzo.
Citaat van: Xano
Voor andere gebruikers in het gezin wil ik per persoon een aparte account aanmaken. Zij hebben dan elk het recht op hun stukje schijf te doen wat ze willen. Ze krijgen geen rechten over andermans mappen en het systeem. Ik wil er eigenlijk ook een quotum bij hebben.
Wat je zou kunnen doen is voor elke gebruiker een aparte home partitie aanmaken. Maar misschien is er een betere/handigere/makkelijkere manier om een quotum op te leggen. Schrijfrechten zullen de gebruikers alleen in hun eigen home hebben (da's standaard) maar je kunt in /etc/passwd even
gebruikersnaam:x:1000:1000:gebruikersnaam,,,:/home/gebruikersnaam:/bin/bashin
gebruikersnaam:x:1000:1000:gebruikersnaam,,,:/home/gebruikersnaam/./:/bin/bashveranderen. Dan worden ze ge-chroot. De gebruiker ziet dan zijn /home/gebruikersnaam als / en is afgeschermd van de rest van het systeem.

blubber

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/15, 23:48:29 »
Citaat van: Xano
@woteb: Wat bedoel je precies met MC en Putty?
Ik heet geen woteb, maar goed.
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
Een shell die ssh doet. Voor windows :)
En FAT32 heb je echt niet nodig.

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/15, 23:58:49 »
Citaat van: blubber
Citaat van: Xano
@woteb: Wat bedoel je precies met MC en Putty?
Ik heet geen woteb, maar goed.
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
Een shell die ssh doet. Voor windows :)
En FAT32 heb je echt niet nodig.
Putty is er OOK voor Linux, kijk maar eens bij Synaptic, daar staat ie bij.
Met Putty draai je de server als het ware vanuit een venstertje. Met MC (een Norton Commander kloon) kun je dan via Putty de server heel makkelijk beheren, zoals aanmaken van directories en je hebt een PRIMA overzicht van rechten, die je ook heel makkelijk kunt beheren.

Webmin doet alles via je browser, dus in ons geval Firefox of Konqueror (voor de Kubuntu-ers onder ons). Webmin is prima te gebruiken om de server vanuit een grafische omgeving in te richten. Kortom: Putty (op je werkstation) + MC (op de server) voor het brute klopwerk, en Webmin (vanaf het werkstation) om de server grafisch te beheren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

budster

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/16, 00:02:40 »
Ik snap alleen het nut niet helemaal van putty op een linux bak, je kan toch gewoon ssh of telnet gebruiken?!?! Enige reden waarom ik putty gebruik als ik wegens omstandigheden op Windows zit, om dan ssh of telnet te gebruiken.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/16, 10:57:10 »
Als Ubuntu een Debian-based systeem is en Debian goed voor servers is, kan ik dan niet net zo goed Ubuntu erop zetten en al het overbodige gedoe uninstallen? (scheelt me weer downloaden en branden van (een) extra cd('s) :P )

Verder neem ik toch een GUI, ik zal toch het

budster

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/16, 11:06:05 »
Al het overbodige de-installeren (en installeren!) ik meer moeite dan debian server of als je dat liever hebt ubuntu-server downloaden en installeren.

En dan weet je zeker dat je meteen een cleane install hebt.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/16, 11:13:15 »
Hmm, ik dacht dat je met de standaard i386 cd zowel desktop als server kon installeren (Was met Fedora in ieder geval w

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/16, 17:14:57 »
Pfff, kon ik de flopdrive van de server niet aan de praat krijgen waardoor hij niet van cd kon booten :S De hele zooi in een andere kast gegooid waar een zelfde proc op een ander mobo zat, werkte de boel wel, alleen kon ik daar gewoon direct vanaf cd booten :P Ik zit nu net te partitioneren voor Debian.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/16, 20:10:48 »
Huppatee, de boel draait. Alleen de netwerkkaart werkte niet (het was ook een oudje, dus was te verwachten). Nu een andere erin gedaan, gelijk een 100mbit. Ben nu aan het booten om te kijken of het werkt, kan ik daarna het ding op internet aansluiten voor installaties en updates.

Gelijk even lspci gedaan en hij herkent de kaart, neem aan dat een eenvoudig ethernetkaartje ook wel gelijk draait (hoop ik althans). Zal eens even naar die programma's die jullie aandroegen gaan kijken.

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/17, 06:58:59 »
Citaat van: budster
Ik snap alleen het nut niet helemaal van putty op een linux bak, je kan toch gewoon ssh of telnet gebruiken?!?! Enige reden waarom ik putty gebruik als ik wegens omstandigheden op Windows zit, om dan ssh of telnet te gebruiken.
Putty is een comfortabele manier om via ssh op een ander systeem te werken. Heeft NIETS met Windows te maken, want je kunt Putty ook op een LINUX bak installeren. Zo draai ik Putty vanaf een Ubuntu laptop.

Even voor alle duidelijkheid:

MC en Webmin installeer je op de SERVER
Putty op je werkstation.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/07/17, 07:13:25 »
Citaat van: Xano
Als Ubuntu een Debian-based systeem is en Debian goed voor servers is, kan ik dan niet net zo goed Ubuntu erop zetten en al het overbodige gedoe uninstallen? (scheelt me weer downloaden en branden van (een) extra cd('s) :P )

Verder neem ik toch een GUI, ik zal toch het
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/07/17, 16:59:08 »
Hartelijk bedankt voor de uitleg!

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/07/17, 18:08:09 »
Kan iemand me trouwens nog even uitleggen hoe ik Gnome draaiende krijg? Ik heb gnome-desktop-environment ge

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/07/17, 18:56:24 »
Gnome hoort NIET thuis op een server.
Een server hoort in de hoek van een kamer te staan en er zo min mogelijk aan komen. Daarvoor is het ook een server.
Hoe meer je erop installeert, hoe slechter een server gaat presteren, zeker als je Gnome of KDe erop gaat zetten.
Voor het klopwerk gebruik je MC of de commandline.

Je moet de server inrichten via Webmin, vanaf een werkstation.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/07/17, 19:06:43 »
Ik heb het netwerk nog niet draaiende, maar ik wil toch de server vast zo instellen dat de boel draait als alle kabels aangesloten zijn (Kan momenteel niet zomaar een kabel naar mijn kamer leggen om het ding te testen). Vandaar dus.

En wordt hij echt langzamer als ik Gnome installeer? Ga het natuurlijk alleen draaien als ik even wat moet instellen.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/07/17, 19:07:40 »
Aan mijn server hangt zelfs geen scherm of toetsenbord ;)
Zelfs webmin wordt op dit forum als onveilig beschouwd.
Grappig, had vorige week ook dezelfde discussie (GUI op server of niet) met een collega. Ik was jammer genoeg tegen een muur aan het praten want meneer was pro MS :(

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #23 Gepost op: 2006/07/17, 19:25:26 »
server + gui is in de meeste gevallen geen goed idee, ten eerste omwille van een groter gevaar van beveiligingslekken en ten tweede omdat een gui en al die progjes voor de gui al snel veel resources nodig hebben waardoor het ding trager werkt

en naar verluidt is webmin een zeef met de omvang van IE, dus misschien beter een alternatief zoeken daarvoor
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #24 Gepost op: 2006/07/17, 19:38:30 »
Maar wat als die GUI standaard nou gewoon niet draait? Heb je er ook geen problemen mee (dunkt me toch). Ik wil hem alleen handmatig kunnen opstarten als ik dingen moet instellen.

Dus mijn vraag over het installeren+starten van Gnome blijft staan :)