Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitleg over de installatie van ISP Config  (gelezen 2146 keer)

lordwodan

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Gepost op: 2007/09/04, 16:58:04 »
Ik heb ISPConfig nu een tijdje op een testpc staan en eigenlijk bevalt het me wel. Hier  en daar moet ik het nog wat beter leren kennen maar het draait goed.

Het plan is ISPConfig op mijn fileserver te zetten. Dat scheelt me weer stroomverbruik omdat de huidige testpc dan uit kan.

De vorige keer heb ik de tuto van Falko Timmen gewoon letterlijk overgenomen maar het nadeel van zijn tutos is dat nagenoeg nooit verteld waarom eea moet.

Zijn tuto staat hier:

http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_etch_p3
(sorry, de server draait op debian 4.0r1)

Voordat ik dit op mijn fileserver ga toepassen wilde ik jullie wat vragen:

Gegevens van de pc
IP: 192.168.1.110
computernaam: SMBServer
Werkgroep: MSHOME (jajajajajaja, luiheid)
Geen domein
Ik heb een domeinnaam op internet, www.sanders-pit.nl. Deze wordt naar mijn ip doorgezonden en wordt door ISPconfig opgevangen. Wellicht worden er later meerdere domeinen op gezet.

Nu kom ik het volgende in de tuto tegen, ik moet de etc/hosts aanpassen:

127.0.0.1       localhost.localdomain   localhost
192.168.0.100   server1.example.com     server1

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
Wat moet ik nou invullen bij de eerste 2 regels? zoiets?
127.0.0.1       localhost.MSHOME   localhost
192.168.1.110   SMBServer.???????????.???     SMBServer
Graag advies

wr19026

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/04, 17:29:14 »
Citaat van: lordwodan
[knip]
Nu kom ik het volgende in de tuto tegen, ik moet de etc/hosts aanpassen:

127.0.0.1       localhost.localdomain   localhost
192.168.0.100   server1.example.com     server1

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
Wat moet ik nou invullen bij de eerste 2 regels? zoiets?
127.0.0.1       localhost.MSHOME   localhost
192.168.1.110   SMBServer.???????????.???     SMBServer
Graag advies
127.0.0.1       localhost.localdomain   localhost
192.168.1.110  smbserver.sanders-pit.nl     smbserver

lordwodan

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/04, 17:45:03 »
Citaat van: wr19026
192.168.1.110  smbserver.sanders-pit.nl     smbserver
Juist en dat deel snap ik niet. Je kan met ISPconfig meerdere domeinnamen afhandelen vanuit 1 ip adres. Waarom dan hier sanders-pit.nl invullen. Nu is dit nog de enige maar wat als ik sander-pitje2 heb of zo?

wr19026

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/04, 21:02:07 »
Citaat van: lordwodan
Citaat van: wr19026
192.168.1.110  smbserver.sanders-pit.nl     smbserver
Juist en dat deel snap ik niet. Je kan met ISPconfig meerdere domeinnamen afhandelen vanuit 1 ip adres. Waarom dan hier sanders-pit.nl invullen. Nu is dit nog de enige maar wat als ik sander-pitje2 heb of zo?
Deze machine is fysiek een onderdeel van jouw domein. Bij de hosting gaat het alleen om de domeinnamen die "geparkeerd" worden op jouw machine. Vergelijk het met een taxi; als jij de chauffeur bent is het jouw auto maar als je passagier bent maak je alleen maar gebruik van de dienst.

lordwodan

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/05, 08:31:29 »
ok... maar mijn taxidienst verandert toch niet van naam bij elke passagier?

Er komt nl. binnenkort een ander domein bij, team1916v.com. Blijft deze instelling dan gewoon hetzelfde?

wr19026

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/05, 13:53:48 »
Citaat van: lordwodan
ok... maar mijn taxidienst verandert toch niet van naam bij elke passagier?

Er komt nl. binnenkort een ander domein bij, team1916v.com. Blijft deze instelling dan gewoon hetzelfde?
Slecht voorbeeld gebruikt voor de uitleg dus een werdervraag: de naam van de passagier veranderd ook niet als hij/zij in een andere taxi stapt?

Wat je doet is de machine waar ISPConfig op draait in jouw domein opnemen. De facto draait jouw domein dan ook op die machine. Wat er gebeurd als je een nieuw domein via ISP Config toevoegt is dat je ruimte op je server vastlegt voor dat domein. Bij de hosting firma moet je echter nog wel aangeven dat verkeer voor blablabla.nl nu ook naar jouw server moet. En dat doe je door het externe IP adres van je sever op te geven.

lordwodan

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/06, 21:52:01 »
De Situatie is toch iets anders:

Dit stond in mijn eerste post:

Gegevens van de pc
IP: 192.168.1.110
computernaam: SMBServer
Werkgroep: MSHOME (jajajajajaja, luiheid)
Geen domein

Dit klopt niet helemaal.

Computernaam is Butler
output van:

hostname     : Butler
hostname -f : Butler.MSHOME

SMBServer is de Net Bios naam zoals in de SMB.conf staat gezet.

Als ik nu de TUTO volg, met jouw advies en dus dit doe:

127.0.0.1       localhost.localdomain   localhost
192.168.1.110  Butler.sanders-pit.nl    Butler
zal de output van hostname -f dus : Butler.sanders-pit.nl zijn.

De vermelding van MSHOME zoals hierboven is dan dus verdwenen. Krijg ik dan geen gezeur met de rest van mijn netwerk? en Samba?

wr19026

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/06, 22:15:11 »
ISP Config is bedoeld voor een dedicated machine om meerdere internet domeinen op te hosten. Het is niet ontworpen om daarnaast nog eens als sambaserver voor je netwerk te gaan dienen.

Overigens, als je de howto goed volgt krijg je *nooit* server.MSHOME maar altijd server.internetdomeinnaam omdat het doel van een hosting server ook precies dat is.

Maar ik denk dat je met je vraag beter op het ISP Config forum terecht kan, want dit heeft niet echt meer met Ubuntu te maken maar puur met ISP Config.

Overigens, zonder het goed te kunnen onderbouwen, zou ik huiverig zijn om m'n file (Samba) server met m'n web-, mail etc. server op één machine te combineren.

lordwodan

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/06, 22:21:37 »
Daar zat ik dus ook vaker aan te denken maar theoretisch kan een gebruiker niet buiten het ISPConfig systeem komen. Een hacker kan daardoor nooit in de shares oid komen. Hooguit via SSH maar die wordt door denyhosts bewaakt.

Ik vind het namelijk zonde van de rekenkracht van mijn server. Die doet nu nagenoeg niets. Ja, een beetje bestanden serveren en torrents lurken.

De pc waar ISPConfig nu op draait is een PIII 600 en kost uiteraard weer extra stroom.

wr19026

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/06, 22:31:17 »
Citaat van: lordwodan
Daar zat ik dus ook vaker aan te denken maar theoretisch kan een gebruiker niet buiten het ISPConfig systeem komen. Een hacker kan daardoor nooit in de shares oid komen. Hooguit via SSH maar die wordt door denyhosts bewaakt.

Ik vind het namelijk zonde van de rekenkracht van mijn server. Die doet nu nagenoeg niets. Ja, een beetje bestanden serveren en torrents lurken.

De pc waar ISPConfig nu op draait is een PIII 600 en kost uiteraard weer extra stroom.
Maar een scriptkiddie die er lol aan beleefd om je webserver plat te gooien zou er ook voor zorgen dat je fileserver op z'n bips ligt.

En wat de beveiliging van ispc betreft: ik heb idd denyhosts er extra bij geïnstalleerd en  ssh logins via password uitgezet.

Maar als je nog geen concrete plannen hebt om meerdere domeinen te hosten, waarom dan niet een standaard web-, mail- installatie en daar samba aan toevoegen?

lordwodan

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/06, 22:36:41 »
Het gebruik van ISPConfig is ook puur uit nieuwsgierigheid en gemak van het overzicht.

Heel veel zal ik het niet gebruiken maar het is een leuk iets om apache etc aan te sturen.

Samba staat daar al op geinstalleerd en werkt prima.

lordwodan

  • Gast
Uitleg over de installatie van ISP Config
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/07, 11:42:25 »
Ik ga ook wel even speuren op het forum van ISPConfig.

Dank voor de hulp iig