Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc  (gelezen 16778 keer)

Offline tomcat

  • Lid
OPGELOST geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Gepost op: 2012/12/07, 11:25:32 »
Sinds 1 week in bezit van de aldi/medion P5220D (MD8816) computer. Om maar ''even'' de cd met daarin Ubu op te zetten om de pc aan te passen: mooi niet. De pc is volledig afgeschermd :evil:. Het aanpassen van de boot lukt prima (disable UEFI), maar geen verandering in het opstarten: Windows 8 blijft maar opstarten. 
Veel sites doorgespit, o.a. http://mjg59.dreamwidth.org/20303.html . Nou, dit wordt mij toch té ingewikkeld. Weet iemand in gewoon Nederlands stap voor stap hoe ik door deze beveiliging van Windows kom. Ik denk dat hier snel een oplossing voor moet komen, anders sterft de Linux gemeenschap binnenkort uit   :'(
Wie stort zich hierop?? :angel:
« Laatst bewerkt op: 2012/12/26, 20:58:21 door tomcat »

Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/07, 11:51:22 »
Welke Ubuntuversie heb je geprobeerd? 12.10 zou zelfs met secureboot aan moeten kunnen starten.

Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/07, 12:08:59 »
Of even geduld hebben tot 13.04 uitgebracht wordt, maar normaal gesproken zou 12.10 de job moeten doen.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nollie

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/07, 12:46:18 »
en Grub Opstartmenu is op sda (schijf 1) geïnstalleerd ?

ging bij mij ooit es fout
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/07, 13:11:35 »
Het aanpassen van de boot lukt prima (disable UEFI), maar geen verandering in het opstarten: Windows 8 blijft maar opstarten
Als je secureboot hebt uitgezet, zou het in theorie daar niet aan kunnen liggen en heb je geen 12.10 of hoger nodig.

Kun je eens kijken of je bootvolgorde correct is (CD/DVD als eerste), of anders het bootselectieschermpje activeren (meestal met F12 tijdens het opstarten)?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/07, 13:38:27 »
EasyBCD al geprobeert in Windows ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline tomcat

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/07, 15:20:22 »
Allen: bedankt voor de reacties en tips. de eerste tips heb ik allemaal al gedaan. De laatste tip EasyBCD wil/moet ik nog proberen. Daar zal ik ook nog op reageren.

Offline tomcat

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/17, 09:35:40 »
Nou ik heb EasyBCD geinstalleerd. Dat ging vrij eenvoudig in W-8. Maar daarna snap ik van de handelingen niet veel.
Ik ga er van uit dat ik de harde schijf (nu volledig in beslag genomen door W-8) in partities kan indelen. Eerst via Schijfbeheer partitie verleinen. Dat zal niet moeilijk zijn. Liefst deed ik dat met een Ubuntu ISO schijf, dan kon ik de partities gewoon schuiven. Helaas wil W-8 dat niet.
Wat zij nu de stappen met EasyBCD?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/17, 16:09:21 »
Eerst maak je ruimte vrij op je HDD, dat doe je in Windows.
Vervolgens installeer je Ubuntu in deze vrije ruimte EN LAAT DE OPSTART LADER op deze zelfde partitie installeren, dat geef je in het installatietype scherm aan door te kiezen voor "iets anders" en "Apparaat voor opstartlader installatie" dat is dan iets als sda5, NIET sda zonder nummer.
Start nu Windows, EasyBCD en voeg Grub2 voor deze partitie toe.

(Hoop dat dit onder 8 ook werkt)
Succes,
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline tomcat

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/17, 18:30:48 »
Dank je voor deze tip. Alleen dát lukt dus niet. Ik kan Ubu niet installeren. Komt door het nieuwe Windows 8 beveiliging met Uefi >:(  :evil:
Daar loop ik in vast.

Offline Dave

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/17, 18:43:41 »
Medion is Intel dus kan maar zo dat het windows only is.
Maar zo vooruitlopend zijn ze niet bij medion ook weer niet dus betwijfel het.
Zou gewoon de hele schijf leegvegen met een bootcd van gparted en er een fatsoenlijk systeem op installeren.


Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/17, 19:24:07 »
Windows 8 maakt zelf een opstartpatitie, daar kan het fout gaan

Alles eraf gooien, ook de recovery, zorg wel dat je windows dvd hebt. Windows installeren en handmatig partitie instellen, daarna Ubuntu erop.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline tomcat

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/17, 21:45:27 »
Nou, dat vind ik een té radicale oplossing, alles eraf en opnieuw met Ubu. Ik wil wel W-8 erop houden. Dus dual-boot.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/17, 22:17:54 »
Eerste info graag,
Kun je de LiveCD opstarten ?
Wat voor partitie indeling heb je ? (gparted) hoe groot ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline tomcat

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/18, 10:25:16 »
Nee, ik kan geen live cd opstarten, de isovan Ubu bedoel je toch? Verder heb ik 1 tb schijf met 100 gb partitie voor ubu klaarstaan, dus ruimte zat. Als ik de live cd van ubu aan de praat zou kunnen krijgen kan ik wel via extended alles gereed krijgen voor de installatie. Echter ik kom niet verder. Zie mijn 1e berichtje. Ik lees ook http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/22/protecting-the-pre-os-environment-with-uefi.aspx maar daar word ik niet wijzer van. Té technisch.
Hier moet wel het antwoord in zitten denk ik.

Offline tomcat

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/18, 10:36:48 »
Ik heb trouwens deze site gevonden http://www.linuxbsdos.com/2012/11/05/dual-boot-windows-8-and-ubuntu-12-10-on-uefi-hardware/ misschien dat hier wat in zit.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/18, 11:08:50 »
Een oplossing (niet de mooiste)
Wubi install
Daarna met EasyBCD deze als primaire in het Windows opstartmenu zetten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline palm

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/19, 17:12:28 »
Een oplossing (niet de mooiste)
Wubi install
Daarna met EasyBCD deze als primaire in het Windows opstartmenu zetten.
Zie of hoor je iets als je opstart met de live cd?
Kan je eens proberen met een ubuntu usb stick.?

Offline Tom

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/21, 23:06:11 »
Medion dus opstarten met F8 als uw install usb of  dvd er in zit.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/22, 00:31:52 »
Ik had onlangs ook een laptop (Acer Aspire V5) met Windows 8 gekocht. Heb Windows 8 even uitgeprobeerd en vond het al gauw regelrechte troep.
Toen heb ik er een Ubuntu-versie opgezet.

Ik heb veel aan onderstaande site gehad:
http://www.windowsprogramma.nl/index.php/nl/windows-8-nene/52-configuratie-en-windows-live/302-windows-8-consumer-preview-deinstalleren

Bij mij was het uitvoeren van het eerste gedeelte van stap 1 al genoeg. Vervolgens in de Bios de bootvolgorde (1ste: USB) en 'boottype' veranderd en ik kon zo Ubuntu middels USB-stick installeren. Heb tijdens de Ubuntu-installatie pas de harde schijf geformateerd en opnieuw ingedeeld.

Moest echter na installatie handmatig in de terminal Wifi en sound-driver installeren, maar dat was niet zo'n probleem. Succes in ieder geval.

Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/22, 00:40:00 »
Foutje bedankt: je wilde een dualboot met Ubuntu en Windows 8. Dan kun je mijn vorige reactie als niet verzonden beschouwen.

Persoonlijk zou ik geen Windows-versie op mijn computer meer willen hebben. Alles wat ik met een laptop doe, kan ik met Ubuntu doen (zelfs met een nieuwe laptop en oudere Ubuntu; veel mensen gebruiken echter geen oudere versies meer vanwege zogenaamde veiligheids updates).

Offline Tom

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/23, 10:29:31 »
Sinds 1 week in bezit van de aldi/medion P5220D (MD8816) computer. Om maar ''even'' de cd met daarin Ubu op te zetten om de pc aan te passen: mooi niet. De pc is volledig afgeschermd :evil:. Het aanpassen van de boot lukt prima (disable UEFI), maar geen verandering in het opstarten: Windows 8 blijft maar opstarten. 
Veel sites doorgespit, o.a. http://mjg59.dreamwidth.org/20303.html . Nou, dit wordt mij toch té ingewikkeld. Weet iemand in gewoon Nederlands stap voor stap hoe ik door deze beveiliging van Windows kom. Ik denk dat hier snel een oplossing voor moet komen, anders sterft de Linux gemeenschap binnenkort uit   :'(
Wie stort zich hierop?? :angel:

Bumb ...... Is het nu gelukt ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/23, 12:22:07 »
welnee. Flyerman geeft de perfecte oplossing maar twordt niet eens (goed)gelezen.

Offline tomcat

  • Lid
Opgelost Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/25, 16:26:39 »
Waar problemen zo makkelijk blijken.
Omdat ik een Intell machine heb, ben ik blijven hangen in de Intell manier van installeren, dus de i386  :(.
Om iets anders maar eens te proberen heb ik de AMD64 download geprobeerd. En::: Warempel dat werkt  ^-^
Ik ben niet eens toegekomen om de usb optie uit te proberen. Doe ik nu ook maar niet.
Ik draai alleen maar Ubi. Maar vanwege garantie en soms andere problemen (photoshop, hoewel Gimp ook prima werkt, en zo) met W houd ik de dual boot. Iedereen die adviseert om W eraf te gooien heeft in essentie wel gelijk.
Iedereen: Hartelijk dank voor het meedenken.

Offline tomcat

  • Lid
Re: geen dual boot op nieuwe Medion (aldi) pc
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/26, 20:57:20 »
Voor anderen die het ook willen proberen:
http://www.youtube.com/watch?v=wNCSbTyUzoM
Daarna zelden tot nooit meer dat andere systeem.