Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met ubuntu live cd  (gelezen 7511 keer)

Vus

  • Gast
Problemen met ubuntu live cd
« Gepost op: 2009/08/25, 22:31:52 »
Ik ben al een tijdje aan het proberen om ubuntu op mijn laptop te installeren. Maar het probleem is dat de live cd niet wil werken op mijn pc. Ik heb ubuntu 9.04 en 8.04 al geprobeerd.

Ik heb ubuntu al eens kunnen installeren op mijn virtuele machine. Maar als ik dit wil installeren op mijn laptop werkt het niet. Ik krijg de cd opgestart. Maar als ik dan voor installeren kies dan valt hij na een tijd uit. Ook als ik kies voor opstarten zonder te installeren.
 
Ik weet niet echt wat het probleem en ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.
Ik krijg altijd een probleem iets met XStartupError.

Hier zijn enkele gegevens over mijn laptop.

Model: Asus Notebook M51Se Series
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T8300 @2.40GHz
GEheugen(RAM): 3GB
Type computer: 32-bits besturingssysteem
GRafischekaart: Ati Radeon HD 3470
« Laatst bewerkt op: 2009/08/25, 22:34:47 door Vus »

Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/25, 22:41:57 »
Probeer het eens met de alternate versie van Ubuntu.
En controleer ook de MD5 checksum van de cd met die van de downloadsite. Controleer ook de cd op fouten.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/25, 22:43:51 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Vus

  • Gast
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/25, 22:50:37 »
Probeer het eens met de alternate versie van Ubuntu.
En controleer ook de MD5 checksum van de cd met die van de downloadsite. Controleer ook de cd op fouten.
Andere versies werken ook niet. Het controleren van de cd heb ik al gedaan. Sr dat ik dat nog niet had vermeld. En op mijn virtuele machine werkte hij wel. Ondertussen heb ik de cd's op de pc die van het hele gezin is getest en daar werkte hij ook.

Dus ik weet echt niet wat het probleem is. Kan het aan mijn pc liggen?

Offline mp

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/25, 22:53:15 »
Ik herken je probleem. Bij mij was de oplossing 09.04 te gebruiken, maar bij jou lukt dat blijkbaar niet. Kijk hier eens: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/live-cd-op-acer-aspire-5738z/msg448929/#msg448929 Daar worden nog wat mogelijke oplossingen gegeven.

Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/25, 23:10:04 »
Mocht je niet verder komen met het antwoord van mp, kan je de BIOS zo instellen dat je van USB op kan starten? Dan kan je installeren vanaf een USB stick.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Vus

  • Gast
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/25, 23:12:27 »
Mocht je niet verder komen met het antwoord van mp, kan je de BIOS zo instellen dat je van USB op kan starten? Dan kan je installeren vanaf een USB stick.

Gaat dat eigenlijk werken want. Mijn cd's werken wel op andere computers? En hoe werkt het dan met een usb?

Vus

  • Gast
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/26, 00:15:28 »
Is er iemand die me kan helpen. Ik zou echt graag linux gaan gebruiken.

Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/26, 00:17:37 »
In je BIOS zet je de USB als eerste opstart, vervolgen start je op met een USB stick van minimaal 1GB die je op de volgende manier maakt:
Open Ubuntu of een geïnstalleerde versie of de Ubuntu live cd vervolgens open je Systeem>Beheer>Make USB startupdisk in het scherm wat opstart kan je een Ubuntu CD kiezen of een ISO file die op een Harddisk staat.Dan kan je een USB stick kiezen waar het op moet komen. En dan op de knop klikken Make Startupdisk. De ruimte die je met de regelaar in kan stellen is alleen voor documenten die al op de USB stick staan, om deze hier te bewaren. Er zijn nog twee programma's maar ik vind persoonlijk deze het simpelste.
Als het zo wel werkt dan is er wat met de DVD/CD rom van je laptop.
Lukt het zo niet zoeken we verder naar een oplossing. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Vus

  • Gast
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/26, 00:20:14 »
In je BIOS zet je de USB als eerste opstart, vervolgen start je op met een USB stick van minimaal 1GB die je op de volgende manier maakt:
Open Ubuntu of een geïnstalleerde versie of de Ubuntu live cd vervolgens open je Systeem>Beheer>Make USB startupdisk in het scherm wat opstart kan je een Ubuntu CD kiezen of een ISO file die op een Harddisk staat.Dan kan je een USB stick kiezen waar het op moet komen. En dan op de knop klikken Make Startupdisk. De ruimte die je met de regelaar in kan stellen is alleen voor documenten die al op de USB stick staan, om deze hier te bewaren. Er zijn nog twee programma's maar ik vind persoonlijk deze het simpelste.
Als het zo wel werkt dan is er wat met de DVD/CD rom van je laptop.
Lukt het zo niet zoeken we verder naar een oplossing. :)

Oke bedankt ik ga dit zeker uit proberen. Ik laat wel iets weten of het gelukt is. :)

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/26, 12:23:34 »
Hier iemand die de XStartupError na starten van de liveCD, heeft gefixt:
  http://www.ubuntu-forum.de/artikel/41717/ubuntu-lässt-sich-nicht-installieren.html ,post #13.

Hij heeft 8.10 kunnen installeren via de Alternate-CD terwijl de volgende boot-parameters werden meegegeven:
acpi=off
all_generic_ide
vga=1024x768@60HZ   (aanpassen aan je scherm)

(Het gaat hier niet om dezelfde laptop, maar misschien is het bij jou ook mogelijk om via aangepaste bootparameters te installeren.
Bootparameters meegeven kan ook bij gebruik van de liveCD via F6; dit zou je eerst kunnen proberen.)


[Ed. 12u44: de (enkele) bootparameter uit de volgende post zou ik eerst proberen.]
« Laatst bewerkt op: 2009/08/26, 13:40:14 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/26, 12:42:12 »
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/37991 ,
hier zou de uitweg wel eens kunnen liggen:

Citaat
no screen found after startx command.
my graphic card is ATI Radeon HD 3470

my laptop reference is ASUS M51SE.

Citaat
........  . . . The problem is the max managable ram by the system.
You must add "mem=2900M" into "kernel" line.

Citaat
I tried Ubuntu Livecd 8.04 i386 with mem=2900M and it worked.

« Laatst bewerkt op: 2009/08/26, 12:56:49 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/26, 13:16:08 »
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Common%20Boot%20Options ,
 
hier staat bij  paragraaf 3.1 'Changing the Boot Option Configuration Line' , hoe je een bootoptie kan meegeven na het opstarten met de liveCD.

(De mee te geven optie is dus: mem=2900M  .)


Als het hiermee lukt om een liveCD-sessie te starten, en je kunt installeren, dan zul je deze bootoptie waarschijnlijk ook nog (als kernel-attribuut) moeten toevoegen aan het bestand /boot/grub/menu.lst ;anders zul je bij het opstarten van de install waarschijnlijk weer tegen dezelfde error aanlopen.

Hopelijk kom je zover, en dan zien we wel verder.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/26, 13:38:53 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Vus

  • Gast
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/26, 23:51:06 »
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Common%20Boot%20Options ,
 
hier staat bij  paragraaf 3.1 'Changing the Boot Option Configuration Line' , hoe je een bootoptie kan meegeven na het opstarten met de liveCD.

(De mee te geven optie is dus: mem=2900M  .)


Als het hiermee lukt om een liveCD-sessie te starten, en je kunt installeren, dan zul je deze bootoptie waarschijnlijk ook nog (als kernel-attribuut) moeten toevoegen aan het bestand /boot/grub/menu.lst ;anders zul je bij het opstarten van de install waarschijnlijk weer tegen dezelfde error aanlopen.

Hopelijk kom je zover, en dan zien we wel verder.

Nu krijg ik eindelijk de liveCd opgestart. Enorm bedankt hiervoor.  :).
Ik heb nu nog wel enkele vraagjes. Ik kan ubuntu installeren maar hoe kan ik deze bootoptie toegevoegd aan het bestand /boot/grub/menu.lst
En hoe komt het eigenlijk dat dit kleine stukje tekst ervoor zorgt dat mijn cd opstart. Ik heb het engelse al eens gelezen maar begrijp er niet veel van.
Als ik nu ubuntu geinstalleerd heb en deze bootoptie aan het bestand heb toegevoegd. Heb ik dan geen problemen nimmer met ubuntu?

Nog eens bedankt voor het helpen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/27, 02:21:29 »
Via de terminal kan je dat toevoegen. Het commando:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lstDaarmee open je de menu.lst met root rechten waardoor je dus veranderingen kan uitvoeren.
Doe in dit bestand hetzelfde als je gedaan hebt bij het opstarten. Dus na de kernel-regel zet je die parameter: mem=2900M  er terug achter en druk op: opslaan.
Dat kan je ook evt. doen achter de kernel-regel bij de: recovery mode

Even ter info: Ik ben geen gevorderde of expert, maar simpele beginner, maar heb hier en daar al wat info bijeengelezen en daarom het volgende (is een eenvoudige uitleg en waarschijnlijk niet 100% juist maar je zal er de bedoeling mee begrijpen)
Dat kleine stukje tekst is een parameter. Die geeft een bepaalde optie aan aan de kernel die ervoor zorgt dat er een bepaalde module word mee opgestart. Dat kan nodig zijn met bepaalde hardware.
Een voorbeeld: Voeg je bijvoorbeeld: vga=792  aan de kernel-regel toe dan zal er opgestart worden met een resolutie van 1024x768 met een 24bit kleurdiepte.
Zo zijn er nog meer. Bijvoorbeeld: acpi=off  noapci  noapic  pnp=off  LANG=nl_NL.UTF-8  enz......

En nog iets ter info: Over vele zaken kan je veel te weten komen door te googlen en via wikipedia. En voor het geval je het nog niet weet: Rechtsboven in FF kan je een zoekterm intikken en als je op dat google icoontje klikt krijg je een hele lijst met zoekmachines, daarin staat dus de wikipedia_en. (Engelse versie) Als je in de nederlandse wikipedia zit en je klikt op die lijst dan zal je onderaan het volgende zien: toevoegen Wikipedia_nl  (iets in die zin) Klik daarop en dan word hij in de lijst opgenomen.


En normaal gezien zou je nu geen problemen meer moeten hebben met opstarten.

Met vriendelijke groet,
Heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/27, 11:39:15 »
.. .
En hoe komt het eigenlijk dat dit kleine stukje tekst ervoor zorgt dat mijn cd opstart. Ik heb het engelse al eens gelezen maar begrijp er niet veel van.
..

Dit is de beschrijving van het kernel-attribuut 'mem= ' ,  (bron: http://www.kernel.org/doc/Documentation/kernel-parameters.txt):
Citaat
mem=nn[KMG]   [KNL,BOOT] Force usage of a specific amount of memory
         Amount of memory to be used when the kernel is not able
         to see the whole system memory or for test.
         [X86-32] Use together with memmap= to avoid physical
         address space collisions. Without memmap= PCI devices
         could be placed at addresses belonging to unused RAM.

Kennelijk is er iets afwijkends in de implementatie van de M51Se, waardoor de kernel niet het totale RAM-geheugen-bereik kan detecteren;
mem=2900M forceert het gebruik van 2900MByte systeem-RAM.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/27, 11:48:48 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/27, 13:20:22 »
Via de terminal kan je dat toevoegen. Het commando:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lstDaarmee open je de menu.lst met root rechten waardoor je dus veranderingen kan uitvoeren.
Doe in dit bestand hetzelfde als je gedaan hebt bij het opstarten. Dus na de kernel-regel zet je die parameter: mem=2900M  er terug achter en druk op: opslaan.
Dat kan je ook evt. doen achter de kernel-regel bij de: recovery mode
.. .

Dat zal wel niet gaan, vrees ik! Het zou lukken als je de nieuwe install -in normale mode- zou kunnen opstarten.

Je kunt uiteraard eerst proberen of dat toch lukt.

Als dat niet lukt, probeer dan op te starten in recovery mode. Vervolgens kun je met een line-editor (bijvoorbeeld nano) de menu.lst aanpassen. (Of je kunt de manier van post #19 volgen, met dank aan heir4c.)

Als recovery mode ook niet wil opstarten, kun je een liveCD-sessie starten, en van daar uit de menu.lst op je gemounte systeem-partitie
editen met gedit (deze methode werkt altijd).
« Laatst bewerkt op: 2009/08/27, 15:35:47 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/27, 13:27:00 »
@Vus:

Ik zou een 8.04.3 liveCD gebruiken voor de install; gebruik liever geen oudere 8.04-versies.

Met 9.04 heb je waarschijnlijk meer kans op problemen, vanwege je ATI-GPU.


« Laatst bewerkt op: 2009/08/27, 13:38:11 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline heir4c

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/27, 13:43:03 »
Dat zal wel niet gaan, vrees ik! Het zou lukken als je de nieuwe install -in normale mode- zou kunnen opstarten.

Juist, Even over het hoofd gezien. Maar na de installatie kan hij dat wel weer eerst handmatig bij het opstarten aan de kernel-regel toevoegen en dan als hij in zijn geinstalleerd systeem zit, het er dan wel inzetten.  ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/27, 13:48:47 »
Vus, om het wat concreter voor je te maken, geef ik hier weer wat er gewijzigd moet worden in het bestand /boot/grub/menu.lst .

Ergens halverwege in de menu.lst bevinden zich de ubuntu opstart-entries (zo zien ze er bij mij uit):
title Ubuntu 8.04.3 LTS, kernel 2.6.24-24-generic
root (hd0,8)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-24-generic root=UUID=482c383c-1dd2-4df0-a079-75a1bb3c838f ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-24-generic
quiet

title Ubuntu 8.04.3 LTS, kernel 2.6.24-24-generic (recovery mode)
root (hd0,8)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-24-generic root=UUID=482c383c-1dd2-4df0-a079-75a1bb3c838f ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-24-generic


Het kernel-attribuut 'mem=2900M' moet toegevoegd worden in de eerste entry, achteraan in de regel die begint met 'kernel'; de regel wordt dan:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-24-generic root=UUID=482c383c-1dd2-4df0-a079-75a1bb3c838f ro quiet splash mem=2900M

De 'recovery mode'-entry (de tweede dus) zou ik -vooralsnog- ongewijzigd laten.

Maak eerst een backup van je menu.lst door in de terminal in te geven:
cp   /boot/grub/menu.lst   /boot/grub/menu.lst_bckp .

Het bestand /boot/grub/menu.lst kan alleen gewijzigd worden met root-rechten.
Dat kan door in de terminal in te geven:
sudo nano /boot/grub/menu.lst (+wachtwoord)
of gksudo gedit /boot/grub/menu.lst (+wachtwoord).

(N.B.: nano is een basale line-editor die ook in een niet-grafische omgeving werkt, zoals in recovery-mode.)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/27, 15:27:14 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/27, 13:52:05 »
Dat zal wel niet gaan, vrees ik! Het zou lukken als je de nieuwe install -in normale mode- zou kunnen opstarten.

Juist, Even over het hoofd gezien. Maar na de installatie kan hij dat wel weer eerst handmatig bij het opstarten aan de kernel-regel toevoegen en dan als hij in zijn geinstalleerd systeem zit, het er dan wel inzetten.  ;)

Ja, dat is ook een mogelijkheid. Voorwaarde is dan wel, dat opstarten in recovery-mode lukt.

[Ed. 15u18: zie eventueel https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Common%20Boot%20Options ,onder paragraaf 4 ´Change Boot Options Temporarily For An Existing Installation´ .]
« Laatst bewerkt op: 2009/08/27, 15:17:42 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline heir4c

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/27, 14:04:55 »
Je had het over de recovery mode? Dus over de toevoeging bij de kernel-regel in recovery mode? Ja, daar twijfel ik ook wel omdat die naar mijn begrip ervan enkel met een soort van veilige parameters start, dus met vesa-driver en andere algemene minieme instellingen. Dus lijkt mij ook niet dat dat nodig is om die parameter er bij te voegen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/27, 15:24:05 »
@Vus:

voordat je gaat installeren,kijk even hier:  http://sites.google.com/site/computertip/installeren .
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Vus

  • Gast
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/27, 23:20:15 »
Iedereen bedankt voor het helpen. Ik heb ubuntu eindelijk geinstalleerd gekregen.

Ik heb nog wel een vraagje mijn netwerkkaart wil niet helemaal te goei werken. Ik kan netwerken detecteren maar verbinding maken met een netwerk wil niet lukken.

Bedankt

Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/27, 23:22:33 »
Het beste is om een nieuw topic te starten voor je netwerkkaart, anders sneeuwt het hier onder. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mp

  • Lid
Re: Problemen met ubuntu live cd
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/28, 09:19:35 »
Iedereen bedankt voor het helpen. Ik heb ubuntu eindelijk geinstalleerd gekregen.

Ik heb nog wel een vraagje mijn netwerkkaart wil niet helemaal te goei werken. Ik kan netwerken detecteren maar verbinding maken met een netwerk wil niet lukken.

Bedankt
Zeker dat er niet teveel pc's op je router zitten? Dat de buren meesurfen bijvoorbeeld. :) Lukt het in Windows wel?