Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kon het vergrendelingsbestand '/var/cache/apt/archives/lock' niet openen  (gelezen 3100 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
1)  Mogelijk is dit een oplossing voor het niet kunnen opstaten (ik heb het niet geprobeerd, het komt van AskUbuntu):

Opstarten met een Boot-Repair LiveCD (zelf branden : https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair ) en dan proberen of je deze handleiding kan volgen : http://askubuntu.com/questions/377252/restore-backup-of-winefi-or-uefi-not-sure-that-boot-repair-made

Opmerking : Windows 8 haal je hier niet mee terug.

2)  kan je in het bios de eufi-boot optie uit zetten en in legacy-mode opstarten. Dan de bootrepair cd draaien en kijken of die een linuxsysteem kan vinden.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Bovenstebeste Femke,

Dit is al het tweede Linux-systeem dat uit zichzelf backups maakt. Op mijn 2 laptops in ieder geval wel en IK installeer mijn computers zelf. Ik ben misschien geen deskundige maar een gewone gebruiker en dus voor jullie hier nogal dom, maar achterlijk ben ik zeer zéker niet. Ik heb nog nooit ingesteld dat ik backups wilde maken, omdat dat meestal toch fout gaat. Mijn kinderen doen het ook niet en verder komt niemand erbij. Er is ook geen geest die het doet en God heeft wel wat beters te doen, dus dat moet Linux echt zelf zijn.

Laat maar zitten, ik vraag jou niets meer. Je komt alleen maar steeds met een cynische rotopmerking om me de grond in te boren en nooit met een goed idee.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
EZ-man, ontzettend veel dank voor alle moeite en adviezen. Ik ben er heel dankbaar voor!

Een boot repairprogramma gaat helaas niet werken, want de HD herkent echt niets meer, ook geen usb (cd kan er niet op draaien). Ik heb de schijf nu al een paar dagen eruit en in de schijflezer, ben van alles aan het proberen. Er zit ergens een fout die alles stilzet.

Maar ik ga wat je voorstelt, toch proberen. En als dit niet lukt, dan ga ik kijken of ik hem kan formatteren, repareren en dan hopelijk Linux opnieuw erop. Anders weer een nieuwe schijf. Dit is al de 3e die het zomaar begeeft in een jaar tijd.

Windows hoeft niet terug hoor brrr ... die heb ik er juist afgehaald omdat ik er de zenuwen van kreeg!  :laugh:

O, misschien mag ik toch nog iets vragen? Het lukt me niet om in de terminal de schijf te vinden. Ik typ dan cd /media (het staat op mijn aantekenblokje, hopelijk typ ik het hier nu goed uit mijn hoofd). Het antwoord is dan: sophia in blauwe letters  :). Wel lief dat ie me herkent, maar weet je misschien een spreuk die me nog iets beter naar de schijf leidt? Hij zit dus in een schijflezer, die met een usb-aansluiting in de andere laptop zit.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Lieve, beste Femke,

Nee ik ben zeker niet gefrustreerd en ik weet dat jullie hier vrijwilligers zijn. Maar je maakte echt een aantal denigrerende opmerkingen, die bovendien niets oplosten. Ik herhaal ze even:

Citaat
Back-up eerst maken voordat je rare dingen gaat doen?

Citaat
DAn moet je dat toch zelf hebben ingesteld, want een laptop doet dat niet uit zichzelf ;)

Citaat
Mijn systemen hebben nog nooit wat uit zich zelf gedaan, dus degene die jouw systeem heeft geinstalleerd heeft het misschien wel zo ingesteld.

Als je weet met welk programma die back-up wordt gemaakt, dan kan je dat programma starten en kijken waat de bavk-up wordt neer gezet. Want ja, dat kunnen wij ook niet weten.


Kijkt ... je kent mijn achtergrond niet. Misschien was er wel een heel goeie reden waarom ik mijn werk niet eerder op usb-stick had gezet. Waarom dan zo'n bijtende opmerking daarover? En waarom doe ik 'rare dingen'? Je bedoelt dat ik probeerde mijn partities aan te passen? Dat is toch niet raar?

En over de back-ups. Ik had een doodnormale 12.04 en die deed dat uit zichzelf. De 14.04 die ik nu heb, doet dat ook uit zichzelf. Omdat back-ups meestal niet goed terecht komen, heb ik me er niet mee beziggehouden waar ie ze neerzet. Ik weet niet hoe of waarom die vanzelf worden gemaakt, maar ik neem aan dat dat de automatische instellingen zijn. Zelf heb ik dat niet zo ingesteld, NIET, NIET, NIET! Het gebeurt nu met 2 versies van Ubuntu en op 2 laptops! Het lijkt me logisch dat Linux een back-up altijd op dezelfde plek neerzet, als hij die automatisch maakt. Daarom vroeg ik of iemand misschien wist waar ze dan staan. Ik vind het gewoon vervelend dat je blijft zeggen dat ik die back-ups zelf heb ingesteld, terwijl ik toch al 3x heb gezegd dat dat niet zo is. Ik ben geen kleuter en ook niet gek, ik weet heel goed wat ik doe! Bovendien kan ik niet op de schijf komen en dus ook niet zelf onderzoeken waar de backups staan. Ik had nog een klein beetje hoop dat ze ergens online zouden staan, maar goed dat was niet zo.

Op de laptop waar ik nu op werk, staat ook 14.04 en bij de instellingen vind je een kopje 'Reservekopieën'. Die staat standaard ingesteld op het maken van reservekopieën oftewel back-ups van de home-map, zie ik. Zo moet dat ook op de andere laptop met de stukke schijf geweest zijn ... en ik kan niet de enige zijn voor wie dat zo werkt! Een live-cd is een live-cd!

En zo is het ook met dat LVM. Ik heb gewoon op déze laptop een opstart-usb gemaakt en die in de andere laptop gedaan. Hij herkende Linux gelijk en ging aan het werk om Windows eraf te halen en Linux erop te zetten. Geen idee waarom dat met LVM gebeurt, want ik heb dat niet gedaan en ook niet gezien. Nog steeds weet ik niet wat ik moet doen om te voorkomen dat de computer of usb-stick of wie of wat dan ook weer LVM gaat gebruiken om opnieuw Linux te installeren.

Ik ben heel blij met de ideeën die gegeven zijn om de schijf te redden. Alleen al het feit dat er soms even iemand reageert met een idee, terwijl ik opschrijf wat ik zelf aan het doen ben, is heel fijn. Maar het werkt allemaal helaas niet, omdat de laptop/schijf helemaal niets en niemand herkent. Vanuit de schijflezer kan ik hem ook niet repareren helaas, dus is het einde verhaal. Aangezien dit al de 3e schijf is, die het zonder enige logica begeeft, heb ik er zo hard voor gevochten om hem te behouden. De oorzaak waardoor de 1e schijf het begaf, heb ik allang aangepakt en dat was op een andere laptop. Bedankt, mensen, fijn weekend.

Jij ook een fijn weekend, Femke. Niet boos op me zijn, maar ook geen bijtende dingen zeggen. Er zullen echt mensen zijn, die hun systeem zelf naar z'n grootje helpen, maar daar hoor ik niet bij. Echt niet!


Offline EZ-man

  • Lid
@sophia: die harde schijf is niet stuk, maar (op dit moment) niet te gebruiken. Hier volgt wat achtergrond info.

LVM is niet erg gangbaar voor een huis-tuin-en-keuken computer. Het kan bij het beheer van een groot server-park nuttig zijn. Een LVM -partitie wordt toegewezen tijdens de installatie. Je kan tijdens de installatie op het verkeerde been worden gezet (zie plaatje) door de toelichting bij het keuzemenu :

Citaat
.... alsook het makkelijk vergroten of verkleinen van partities.

De tekst komt uit de installatie handleiding: 
       http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopTrusty#Schijfruimte_toewijzen
Voor het werken met een LVM-partitie (globale werkwijze):
        http://wiki.ubuntu-nl.org/community/LVM
Voor het aankoppelen van een LVM tijdens een Ubuntu LiveCD:
        http://askubuntu.com/questions/361310/cannot-access-the-filesystems-using-livecd-lvm2-ext2

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 2015/02/14, 22:45:13 door EZ-man »