Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04  (gelezen 1347 keer)

william20

  • Gast
slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04
« Gepost op: 2009/09/04, 15:24:24 »
Wie kan mij helpen?

Ik heb 2 dagen geleden Ubuntu 9.04 geïnstalleerd.

Wat mij opvalt is dat het beeld niet zo goed is. Dat wil zeggen, afbeeldingen en text in sites die ik via Firefox bekijk, worden niet helder en scherp weergegeven.
Daarnaast lijkt het of sommige sites vervormen qua afmeting (bijv. Nu.nl -> tekst te smal)

Wie heeft dezelfde ervaring gehad na de installatie van 9.04 en weet hoe dit opgelost kan worden?

Ik heb al rondgekeken op dit forum, maar heb nog geen oplossing gevonden die soelaas bood.


(Ik heb een Pentium 3, Nividia 2MX/400, 512mb, 1 Ghz)

Re: slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/04, 15:29:07 »
Mischien licht het aan je monitor moet je even aanpassen

Re: slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/04, 15:31:08 »
Lijkt mij eerder een verkeerde schermresolutie. Kijk eerst eens of de Nvidia driver is geinstalleerd (Systeem=>Beheer=>Hardwarestuurprogramma's).

Kijk dan ook eens bij Systeem=>Voorkeuren=>Scherm om de juiste in te stellen.

Re: slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/04, 15:40:09 »
Mischien licht het aan je monitor moet je even aanpassen
En misschien is het ook wel handig om te vertellen hoe je dat dan doet, Dooitze. Je ziet toch dat deze persoon nieuw is en waarschijnlijk niet weet hoe dit moet?

Ontopic: het probleem met de te smalle tekst kan ook veroorzaakt worden dor ontbrekende lettertypes. veel websites gebruiken lettertypes van Microsoft en die mogen wegens juridische redenen niet met Ubuntu meegeleverd worden. Gelukkig is het installeren een fluitje van een cent. Installer het pakket Ubuntu Restricted Extras (ubuntu-restricted-extras) via je pakketbeheerder (Synaptic in Ubuntu). Met Ubuntu Restricted Extras beschik je over MS-lettertypes zoals Arial, Comic Sans etc., Sun Java, Adobe Flash Player, codecs voor o.a. mp3 en avi en nog een aantal andere zaken.

william20

  • Gast
Re: slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/04, 15:57:29 »
Monitor is niet beter in te stellen.
Resolutie staat op 1024 x 728 hetgeen passend is voor mijn grafische kaart en monitor.
Ubunte Restricted Extras had ik gisteren al geinstalleerd na raadpleging van het forum op deze site.
De Nvidia driver voor Linux was ook reeds geinstalleerd.
Maar helaas, ik zie niet veel verbetering.

Mijn eigen vermoeden is dat de Nvidia driver mijn oude grafische kaart niet goed ondersteunt.
Iemand nog ideeën?

Re: slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/04, 16:03:08 »
Probeer de DPI eens aan te passen. Dit kan via Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk en kijk vervolgens bij tabblad Lettertypes.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/04, 16:49:38 »
Probeer anders eens de Nvidia driver 180 terug te zetten naar de 173. Systeem->beheer->hardwarestuurprogramma's.
Die 180 geeft soms problemen (bij mij althans), alhoewel die problemen anders zijn dan bij jou.

Verder kun je ook eens proberen om op te starten in recovery mode* en kiezen voor try to repair x-server (xfix).

* Op escape drukken tijdens het booten, dan krijg je dat menu te zien.

Re: slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/04, 17:03:58 »
Lexaldo, de Geforce 2 wordt niet ondersteund door de 180 ;)

william20

  • Gast
Re: slecht beeld na installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/07, 14:04:38 »
Bureaublad en ramen worden goed weergegeven.
Het rare is dat binnen Firefox de meeste sites wel goed worden weergegen (zowel qua tekst als afbeeldigen) maar andere sites weer niet. Hier lijken letters en afbeeldingen wat vlekkerig uit te zien.