Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lang geratel harde schijf na opstart  (gelezen 700 keer)

Lang geratel harde schijf na opstart
« Gepost op: 2012/02/10, 21:21:23 »
L.S.

Het valt me al een tijdje op dat de harde schijf van de computer, nadat deze is opgestart, nog een minuut of drie blijft doordraaien, omdat dan plotseling helemaal stil te vallen. Al die tijd kan ik gewoon prima mijn werk doen en merk ik ook niets van vertraging. De computer is krachtig genoeg met een Intel i5 processor en nog bijna 500 GB harde schijf ruimte over. Weet iemand de reen van dat driftig gereutel; harde schijf gedefragmenteerd (speelt toch niet bij Linux?), of iedere keer een schijfcontrole? Als het dat laatse is, kan ik dat dan uitzetten en enkel bijvoorbeeld na elke 100 opstarts laten uitvoeren zoals bij Ubuntu?
Ik gebruik overigens Debian 6 Squeeze.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Lang geratel harde schijf na opstart
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/10, 22:16:45 »
Dat kunnen een aantal dingen zijn, bijv. een automatische controle op updates, het indexeren van bestanden zodat je sneller kan zoeken of het opstarten van services op de achtergrond.

Je zou eens in de terminal via het commando iotop kunnen kijken welke processen veel lees- en/of schrijfactiviteiten ondernemen. Bijv. via sudo iotop -o -d1.5

Maar als je er toch geen last van hebt, kan je het ook gewoon zo laten en er verder niet bij stilstaan.