Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDE brengt eigen tablet uit  (gelezen 7480 keer)

KDE brengt eigen tablet uit
« Gepost op: 2012/01/28, 17:16:22 »
http://tweakers.net/nieuws/79621/kdes-plasma-active-brengt-eigen-open-7-inch-tablet-uit.html

Kijk, kijk wat een goed nieuws! Design ziet er erg mooi uit :) Wel een beetje dik, maar aan de andere kant heb je dan wel een hoop aansluitingen die best van pas kunnen komen.

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/28, 17:29:22 »
ik hoop echter wel dat dit echt enkel Open-Source bevat, veel tablets/telefoons met Android levert de fabriekant vaak nog closed-source App's mee (welke je vaak niet kan verwijderen, en er vaak niet eens op wilt hebben)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/28, 17:31:59 »
Ja, het is volledig open source en je kunt net zoveel apps verwijderen als op een KDE/GNOME-desktop.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/28, 17:42:11 »
Kun je er gewoon alle Ubuntu ARM progs op zetten? Nice, en de prijs is ook zeer goed te doen

(Jongens, dit wordt Timo's eerste Tablet PC =D)
Oh, en zou je ook sudo apt-get install unity kunnen doen? Of is dat nog niet ARM?

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/28, 17:47:28 »
Oh, en zou je ook sudo apt-get install unity kunnen doen?

packages.ubuntu.com leert dit:
Citaat
Package unity
    oneiric (gnome): Interface designed for efficiency of space and interaction.
    4.22.0-0ubuntu3: amd64 i386

Nog geen ARM dus. :(

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/28, 17:54:36 »
Spijtig. Hoewel ik denk dat het niet lang meer zal duren tot er een ARM versie komt :)

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/28, 18:13:29 »
Leuk, wie zegt dat dit op Ubuntu gebasseerd is trouwens?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/28, 19:28:36 »
ik hoop echter wel dat dit echt enkel Open-Source bevat, veel tablets/telefoons met Android levert de fabriekant vaak nog closed-source App's mee (welke je vaak niet kan verwijderen, en er vaak niet eens op wilt hebben)

Als je de juiste programma's gebruikt, kan je al die fabrikanten apps verwijderen.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/28, 19:59:38 »
ik hoop echter wel dat dit echt enkel Open-Source bevat, veel tablets/telefoons met Android levert de fabriekant vaak nog closed-source App's mee (welke je vaak niet kan verwijderen, en er vaak niet eens op wilt hebben)

Als je de juiste programma's gebruikt, kan je al die fabrikanten apps verwijderen.
maar niet out-of-the-box, wat ik dus net het probleem vind, ik vind dat je daar altijd de keuze op moet hebben.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/28, 20:20:09 »
Er zijn geen fabrikantenapps, het is clean KDE.

@Stefan: Nee, Unity 3D niet, maar Unity 2D is wel ARM. Draait ook op mijn tablet naast webOS ;) 3D wordt pas ARM bij Canonical-tablet, tot die tijd blijft 2D de enige ARM.

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/28, 20:47:47 »
@vistaus: weet je het zeker? unity-2d-panel: i386, AMD64, staat verder niks bij http://packages.ubuntu.com/oneiric/unity-2d-panel


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/28, 20:57:59 »
Ja, dat weet ik zeker. Hoe kan het anders op mijn tablet draaien? Mijn tablet IS ARM.

Launchpad bevestigt het:
https://launchpad.net/ubuntu/oneiric/armel/unity-2d-panel
https://launchpad.net/ubuntu/+source/unity-2d/4.12.0-0ubuntu1.1
"Builds

Oneiric: [FULLYBUILT] amd64 [FULLYBUILT] armel [FULLYBUILT] i386 [FULLYBUILT] powerpc"

Offline emiel1976

  • Lid
Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/28, 20:58:20 »
ik hoop echter wel dat dit echt enkel Open-Source bevat, veel tablets/telefoons met Android levert de fabriekant vaak nog closed-source App's mee (welke je vaak niet kan verwijderen, en er vaak niet eens op wilt hebben)

Met clossed source software krijg je wel bepaalde functionaliteit die je anders niet hebt.
Maar ik denk dat je het er zelf bij moet zetten.

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/28, 21:17:45 »
Ja, dat weet ik zeker. Hoe kan het anders op mijn tablet draaien? Mijn tablet IS ARM.

Launchpad bevestigt het:
https://launchpad.net/ubuntu/oneiric/armel/unity-2d-panel
https://launchpad.net/ubuntu/+source/unity-2d/4.12.0-0ubuntu1.1
"Builds

Oneiric: [FULLYBUILT] amd64 [FULLYBUILT] armel [FULLYBUILT] i386 [FULLYBUILT] powerpc"
geeft package.ubuntu.com zeker zoiezo enkel i386 en amd64 weer...
maar wel mooi dat hij er op draait.

eneh, ik kan niet zomaar vooraf weten of jou tablet ARM of x86 is, ik weet niet welke jij hebt, en ik heb wel meerdere x86 tablets gezien.


@emiel1976: dat wel, maar of je die functionaliteit ook wilt is iets anders, de GMail app is dan vaak wel handig (vooral voor bedrijfs-email, omdat die ook MS Exchange ondersteund, wat open-source clients vaak niet ondersteunen), maar de Samsung Galaxy S (niet de S II, S) heeft geloof ik ook een Dagboek App, dat zou ik dus al niet hoeven...
« Laatst bewerkt op: 2012/01/28, 21:37:52 door foxofinfinety »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/28, 22:35:15 »
@foxofinfinety, Ik denk dat ze er wel slim aan doen om het mogelijk te maken dat je het er op kunt zetten.
Cononical heeft al aangegeven dat ze open staan voor clossed software indien de klant dit wil.
Ik denk ook niet dat ze er niet onderuit kunnen om het niet te doen omdat veel dingen er om vragen en ze zo extra functies kunnen leveren die ze anders niet kunnen leveren.
Let wel dat de meeste gebruikers het totaal niets uit maakt of het open of clossed is, dat is maar een hele kleine gebruikers groep.
Men wil zo'n ding hebben als het dingen kan wat de concurrent ook kan en beter.

Maar dit vond ik wel een leuk stukje.
Citaat
De prijs van 200 euro voor de Spark met Plasma Active, is duurder dan normaliter gevraagd wordt voor de Zenithink ZT-180 C71, die standaard met Android 2.3 geleverd wordt. Seigo noemt het echter 'een unieke kans voor vrije software': "Eindelijk hebben een apparaat dat op de markt komt op basis van onze eigen voorwaarden." Ook zullen de opbrengsten volgens hem nieuwe initiatieven mogelijk maken en zal de adoptie bijvoorbeeld OwnCloud-hostingdiensten, Kolab- en Kontact Touch-ondersteuning en nieuwe Qt/QML-add-ons dichterbij brengen.
Zo heeft Samsung ook al door laten schemeren dat ze meer vrijheid willen en hun eigen systeem willen. Tizen is daar al een voorbeeld van.
Andere fabrikanten denken er ook zo over en ik denk dat als Cononical en ook KDE hun software aanpassen aan de wens van de fabrikant, dat ze door de fabrikant wel omarmt worden. Dan hangt het alleen nog af van de eindgebruiker wat die wil.
Alleen snap ik niet waarom het ding duurder is dan de Android versie.

Vind het op zich een leuk dingetje alleen zou ik hem mooier vinden met een zwartte achterkant.


Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/28, 23:19:32 »
het sleutelwoord is echter "indien de klant het wil" wat bij de Galaxy S dus niet zo is, daar krijg je het er bij, of je het nou wil of niet, en er is standaard geen optie om het te verwijderen.
dat het beschikbaar is vind ik wel handig, maar dat het er al op zit en ik het er ook niet zomaar van mag verwijderen vind ik enorm irritant.

ik zie dan liever dat er standaard geen extra software op staat, en dan in de market iets als "software van <merk>" waarvandaan ik het kan installeren als ik dat wil.

ik heb momenteel een iPhone 4, en behalfe iOS zelf, staat daar standaard niks op, T-Mobile heeft er wel software voor, maar dat moet je zelf installeren via de App Store, en kan je er ook weer af gooien, maar met Android toestellen krijg je er soms wel software van de provider bij die je niet kan verwijderen, dat lijkt mij dus echt niks.

als voorbeeld, als laptop heb ik een Toshiba Satellite L550D-11N, "met windows 7", ja, en met Toshiba Eco Utility, en met Toshiba Info Center, en met Toshiba Builtin board, en met Toshiba Camera Utility, en met Toshiba SD format Utility, en met Toshiba HDD/SSD Utility, etc. etc.
al met al bijna 2GB aan "utilities" waar ik dus niks aan heb, en je kan ze daarvan wel verwijderen, maar ik had dus liever de optie om ze te installeren als ik wou, dan dat ik 4 uur bezig moet om al die rommel er af te krijgen.
(laptop was ook gelijk 2x zo snel toen het er af was...)

en wat heeft een laptop met tablets/telefoons te maken, dat het idee het zelfde is, of je wilt of niet, je krijg er een hele lading software bij, welke je niet gebruikt, en ook eigenlijk helemaal niet wilt, maar je krijg geen keuze om het er niet op te hebben.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/28, 23:48:41 »
Nja, je wist welke tablet ik had want daar hebben we het nog over gehad in het door jou gemaakte webOS-topic ;)

Maar goed, laten ons focussen op de KDE-tablet.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/29, 00:22:24 »
@foxofinfinety, De klant voor Cononical is de fabrikant en niet de eindgebruiker.

Ja bij Samsung en zo krijg je een hoop meuk erbij van de fabrikant zelf. Aangezien Apple de fabrikant is en zelf de software  maakt, krijg je daar ook alleen maar de meuk van Apple erbij en niet van andere fabrikanten.
Fabrikanten willen hun eigen stempel op het geen drukken en als KDE dat ook toe laat en ze hun thema erover heen kunnen doen met hun stijl menu's, dan willen ze dat graag om op te vallen.
Dat doen ze om herkenbaar te zijn en zich te onderscheiden van de concurrentie.
Als KDE net als Cononical met UbuntuTV het aan de wensen van de klant (fabrikant) het aan past naar hun wens, dan krijg je niet een hoop meuk er op maar heb je niet een schil over iets heen maar is de basis zo waardoor het niet zwaarder word en meer ruimte in neemt dan het origineel.

De clossed source software is iets waar je, je bij neer zult moeten leggen of je moet hem rooten en zelf er iets op zetten.
Als je de functionaliteit wilt hebben van wat de rest kan dan moet je het er op zetten.

Deze tablet word met Android geleverd en hij is open dus je kunt er op zetten wat je wilt zonder moeilijk te hoeven doen. Tevens kost ie met Android 139 dollar en als je dan zelf KDE er op zet, dan weet je dat alles open is en ben je veel goedkoper uit.
Eigenlijk wel een heel groot verschil 139 dollar tegen 200 euro.
Verder krijgt het systeem best goede reviews en is ondanks de prijs de kwaliteit best goed.





Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/29, 00:37:22 »
KDE laat dat themen door fabrikanten wel toe, maar niet op deze tablet. Deze tablet is de eerste tablet en dat moet een pure experience geven. Vandaar. Maar je kunt wel zelf themen. En juist omdat zelfs de gebruiker zelf kan themen, betekent dat dat fabrikanten dat ook kunnen met KDE. Dus dat is geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/29, 00:42:28 door Vistaus »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/29, 07:19:50 »
Komt er eigelijk een Debian Based OS op? Anders wordt Unity erg lastig :|

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/29, 10:20:35 »
Komt er eigelijk een Debian Based OS op? Anders wordt Unity erg lastig :|
Hoezo? Compileert Unity niet op non-Debian based OSes?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/29, 10:36:49 »
Komt er eigelijk een Debian Based OS op? Anders wordt Unity erg lastig :|
Hoezo? Compileert Unity niet op non-Debian based OSes?

Dude, we hebben het hier over KDE, niet Unity.

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/29, 10:45:08 »
ik hoop echter wel dat dit echt enkel Open-Source bevat, veel tablets/telefoons met Android levert de fabriekant vaak nog closed-source App's mee (welke je vaak niet kan verwijderen, en er vaak niet eens op wilt hebben)

Met clossed source software krijg je wel bepaalde functionaliteit die je anders niet hebt.
Maar ik denk dat je het er zelf bij moet zetten.

Ja, maar nu heb je met de KDE-tablet als klant dus ook een extra keuze om voor (nagenoeg) volledig open source te gaan. Dat is ook wat waard als je dit belangrijk vindt en hopelijk gaan steeds meer mensen dat belangrijk vinden. Anders is er wel nichemarkt voor. Ik verwacht ook niet dat ze deze tablet meteen met miljoenen tegelijk gaan distribueren :P
« Laatst bewerkt op: 2012/01/29, 11:32:08 door erik1984 »

Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/29, 10:58:04 »
Veel mensen in het commentaar op Tweakers zijn erg enthusiast. Nu is dat relatief weinig natuurlijk als we kijken naar de grote markt, maar het feit dat er serieus geïnteresseerde mensen zijn op 1 nieuwssite (waarvan een hoop niet eens Linux-gebruikers zijn) is natuurlijk een mooi begin in de goede richting :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/29, 17:32:24 »
ik hoop echter wel dat dit echt enkel Open-Source bevat, veel tablets/telefoons met Android levert de fabriekant vaak nog closed-source App's mee (welke je vaak niet kan verwijderen, en er vaak niet eens op wilt hebben)

Met clossed source software krijg je wel bepaalde functionaliteit die je anders niet hebt.
Maar ik denk dat je het er zelf bij moet zetten.

Ja, maar nu heb je met de KDE-tablet als klant dus ook een extra keuze om voor (nagenoeg) volledig open source te gaan. Dat is ook wat waard als je dit belangrijk vindt en hopelijk gaan steeds meer mensen dat belangrijk vinden. Anders is er wel nichemarkt voor. Ik verwacht ook niet dat ze deze tablet meteen met miljoenen tegelijk gaan distribueren :P

Dat aantal is nog kleiner dan het aantal Linux gebruikers.
Maar ik denk dat de fabrikant straks wil dat je bepaalde dingen kunt en er daarom clossed source op komt. Ze willen altijd wat meer bieden dan de concurrentie en de meeste gebruikers weten niet eens wat het in houd.

Is denk ook meer een begin van iets om te zien hoe het gaat en tevens kunnen er zo sneller en makkelijker programma's voor komen dus voor degene die er mee bezig willen en er programma's voor willen maken is het een goed ding dat er nu iets is. Al snap ik niet waarom dit systeem meer moet kosten als het, het zelfde systeem is en het open geleverd word zodat als je de Android versie pakt je KDE er makkelijk zelf op kunt zetten.

Straks lijkt het of het niet aan slaat en dat de Android beter verkocht word en dan zet men er zelf thuis KDE op waar men uiteindelijk liever mee werkt.