Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: werkbalken weg linux mint kde 17.1  (gelezen 1852 keer)

werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Gepost op: 2015/10/31, 15:08:32 »
Geachte lieden,

Kennelijk heb ik toevallig een toetscombinatie aangeraakt waarvan ik niet weet welke.
Als ik mint kde 17.1 opstart, gaat firefox open zonder adresbalk
Ik heb een werkbalk onder en boven ingesteld die zou moeten verschijnen zodra ik deze aanraak (handig omdat het een pc op een groot scherm is), maar behalve de startpagina van mint op firefox, kan ik helemaal nergens meer bij.
Wat te doen? Of: welke toetscombi ken ik nog niet, die ik hier voor nodig heb?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/31, 16:23:55 »
ZijneBalorigheid,

Als het om KDE gaat, moet je eerste de 'Unlock Widgets'.
(Sorry mijn KDE, overgeen geen *buntu familie staat in het Engels)
Rechtermuis knop ergens op bureau-blad of rechter bovenhoek.
Daarna kan je een 'Panel' e.d. toevoegen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/31, 19:14:13 »
Die functie ken ik, maar lost mijn probleem niet op. Ik hoef geen panelen aan te maken want die zijn er in principe gewoon.
Sterker nog: tijdens het opstarten zijn alle aangemaakte panelen ook zichtbaar maar daarna wordt firefox geopend als in de mint pagina maar
geen adresbalken en alle werkbalken zijn ook weg en ik kan niets meer tevoorschijn toveren.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/01, 08:12:00 »
Die functie ken ik, maar lost mijn probleem niet op. Ik hoef geen panelen aan te maken want die zijn er in principe gewoon.
Sterker nog: tijdens het opstarten zijn alle aangemaakte panelen ook zichtbaar maar daarna wordt firefox geopend als in de mint pagina maar
geen adresbalken en alle werkbalken zijn ook weg en ik kan niets meer tevoorschijn toveren.
ZijneBalorigheid,

Als je zo beschrijf, lijkt er op dat FireFox automatich opstart in 'Full Screen' mode.
Als ik me niet vergis, is <F11> toets om te toggelen 'Full Sreen' van FireFox.

Als het probleem blijf, is er de drastische methode.
Lig er aan wie de boosdoener is.
KDE - Hernoem de verborgen map .kde4 in je HOME folder.
            Bij de volgende login zal het een nieuwe .kde4 aanmaken met de standaard instellingen.

FireFox -  Hernoem de verborgen map .mozilla/firefox/<xxx>.default in je HOME fo           
                    Bij de volgende keer dat je FireFox zal het een nieuwe .mozilla/firefox/<xxx>.default
                    aanmaken met de standaard instellingen.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/01, 08:52:48 »
Hoi ZB,

Gek wordt je van zoiets :D

Probeer eens een rechterklik in de lege balk bovenin Firefox en zet een vinkje voor adresbalk?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/01, 10:53:27 »
Het zou een combinatie kunnen zijn van sessie onthouden (Systeem Instellingen > Opstarten & Afsluiten > Sessiebeheer) en Firefox in volledig scherm (zoals MauRice2 suggereert).

Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/01, 11:27:40 »
Goedemorgen Erik en Vecht,

Inderdaad, wat ik precies deed weet ik niet meer, maar f11 maakt dat firefox in en uit de fullscreenmodus gaat. Ik blijf deze fullscreen modus wel gebruiken want vanaf de bank met een logitec toetsenbordje naar een groot scherm turen dan is het handig dat je alles lekker groot en fullscreen kan zetten. En de alt - tab heb ik inmiddels ontdekt zorgt er voor dat ik ook weer gewoon bij mijn werkbalken kan.

Je wordt er inderdaad gek van en ik zou achter mijn laptop gaan zitten maar vanaf de bank werken met mijn kleine dochter naast me is toch handiger en gezelliger maar dan moesten wel die toetscombinaties even worden (her)ontdekt.

Mijn dank en ik groet u
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/01, 11:31:14 »
PS: ik heb alleen nog geen idee, ook niet na schijnbaar logisch zoekwerk hoe het zo heeft kunnen gebeuren dat firefox automatisch opstart bij opstarten van de machine.....dus wie mij dat nog even kan vertellen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/02, 06:23:08 »
En het was natuurlijk Maurice die mij de f11 functietoets influisterde, waarvoor mijn dank.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline gusteman

  • Lid
Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/05, 17:04:39 »
PS: ik heb alleen nog geen idee, ook niet na schijnbaar logisch zoekwerk hoe het zo heeft kunnen gebeuren dat firefox automatisch opstart bij opstarten van de machine.....dus wie mij dat nog even kan vertellen?
Hoe die instelling er is gekomen kan ik je niet vertellen, wel dat er een hele reeks toetsencombinaties mogelijk is, misschien heb je per ongeluk zo'n combinatie ingedrukt? Het gebeurt mij ook af en toe. :-[

Om die instelling weg te krijgen kan je altijd eens gaan zien in
Menu > Instellingen > Sessie en opstart
Je kiest het menu Toepassing autostart
Indien Firefox staat aangevinkt dan vink je die gewoon weer af. ;)
Hoop dat je er iets aan hebt.

Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/07, 20:01:53 »
Goedenavond,

Dan denk ik dat ik gevonden heb waar die instelling zit. Ik zit nu op een andere machine, daar de reguliere televisie nu aan staat en die computer in kwestie staat daar op aangesloten.

Gusteman: ik vermoed dat u op een andere OS zit dan ik, want ik zit op Mint en dan moet ik zoals Maurice suggereert gaan zoeken in
systeeminstellingen > opstarten en afsluiten en volgens mij zit dan de aangevinkte Firefox onder de functie "autostart". In feite komt het op hetzelfde neer dus ik denk dat ik de volgende keer dat ik op die machine zit daar maar eens ga checken.

Mijn dank,

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline gusteman

  • Lid
Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/08, 22:56:40 »
Gusteman: ik vermoed dat u op een andere OS zit dan ik, want ik zit op Mint ...
Wanneer ik Sysinfo open geeft dat mij:
    Release: LinuxMint 17.1 (rebecca)
    GNOME: 3.8.4 (Ubuntu 2015-04-02)
    OS type: Linux
    GCC version: 4.8 (i686-linux-gnu)
    Xorg version: 1.15.1 (12 February 2015  02:49:46PM)
Volgens mij is dat toch wel heel erg Mint hoor  =D (je krijgt er zelfs een plaatje bij van mijn bureaublad)
Ik draai wel Xfce (vraagt minder inspanning van de CPU) en dan kan inderdaad één en ander iets anders verlopen ;)



Belangrijkste is dat je een antwoord hebt op je vraag. 8-)

P.S. Indien je probleem opgelost is kan je dan dit onderwerp markeren als opgelost? Tks

Re: werkbalken weg linux mint kde 17.1
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/15, 12:00:54 »
Gusteman,

Dank voor uw grondige info. Echter, ik zit op mint KDE wat mij tot de conclusie doet komen dat
het verschil niet in de OS zit, maar in de werkomgeving.

En mijn dank dat u mij nog even wijst op de mogelijkheid/ morele plicht (?) dit topic als "opgelost" te markeren.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.