Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?  (gelezen 2818 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Als een van de voordelen van een separate /home partitie wordt genoemd dat bij een Ubuntu upgrade (bv. 12.04 naar 14.04) je de /home onveranderd kan laten. Daardoor zouden dan de persoonlijke instellingen behouden blijven.
Mijn vraag is: hoe verloopt nu zo'n (her)installatie?

Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/15, 21:16:53 »
een separate /home compliceert de dingen onnodig. Een upgrade is al evenmin echt aan te raden; je blijft met vervuiling zitten van je oude installatie en bovendien is het veel langzamer dan een propere, verse installatie.

Wil je overschakelen mét behoud van je instellingen raad ik je aan je Home-map te backuppen en ze vervolgens over te zetten met de nieuwe installatie. Of manueel de belangrijke progjes overzetten met hun verborgen mappen. (.Mozilla, .thunderbird, enzovoort: deze kan je vinden in je Home bij 'beeld' verborgen mappen tonen of ctrl +h indrukken )

Een propere installatie is snel gedaan en na een goed uurtje attentie en werk ben je weer helemaal terug online. Wachtwoorden voor WiFi e.d. dien je toch steeds te kennen, met een upgrade neem je die wel gewoon mee (en dat is dan ook het enige voordeel dat je hebt).

Dus: Back-up Home map maken, verse installatie doen, configureren, en je home terugzetten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/15, 22:51:38 »
Taal gebruik ik bedoelde ook niet update maar upgrade, of wel herinstallatie.
Wordt er bij een nieuwe Ubuntu versie enkel en alleen het Root "gedeelte" gewijzigd?
Of wordt dan ook het home gedeelte "verbeterd", bv. kan het gebeuren dat (in een nieuwe versie) .Thunderbird of .Firefox aangepast moet worden en dus mede vernieuwd moet worden?
Nogmaals mijn vraag is kun je alleen ,de Root herinstalleren en hoe wordt dat verwezenlijkt?
M.a.w. wat wordt in een nieuwe Ubuntu versie gewijzigd, alleen de root of soms ook de home?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/16, 10:31:26 »
Ik hou er wel een aparte /home op na, zodat mijn data kunnen blijven staan en enkel de systeempartitie wordt geformatteerd. Nu voer ik wel steeds een volledige verse installatie uit door vooraf mijn home folder (/home/vanadium) te hernoemen (/home/vanadium_oud). Dan voer ik een installatie uit, waarbij een nieuwe gebruikersfolder wordt aangemaakt. Na installatie verplaats ik dan de data (inhoud van Documents, Music, ...) van de oude naar de nieuwe home folder (verplaatsen in tegenstelling tot kopiëren gaat in een fractie van een seconde). Wat configuratiegegevnes betreft, verhuizen enkel firefox en thunderbird mee. Dit geeft het voordeel van een volledige verse installatie, maar anderszijds het gemak de gegevens niet te moeten terugkopiëren naar de partitie.

Je kan ook eenvoudig je oude home laten staan met alle configuratiedata erbij. Er bestaat dan een klein risico dat de oude configdata een probleem vormen voor een nieuwere versie van een programma.

Hoe gaat dat in zijn werk? Je start een installatie en kiest "iets anders". Dan kan je handmatig aangeven aan welke partitie / en /home moeten aangekoppeld worden. Je geeft ook aan of de betreffende partitie moet geformateerd worden (/ wel en /home niet). Zo wordt / volledig opnieuw ingericht, terwijl de data op /home blijven bestaan.

Citaat
Wordt er bij een nieuwe Ubuntu versie enkel en alleen het Root "gedeelte" gewijzigd?
Of wordt dan ook het home gedeelte "verbeterd", bv. kan het gebeuren dat (in een nieuwe versie) .Thunderbird of .Firefox aangepast moet worden en dus mede vernieuwd moet worden?
In principe is er hier geen algemene regel, aangezien je alles naar je hand kan zetten. In een automatische installatie wordt alles in één partitie gezet. Een herinstallatie waarbij je een bestaande automatische installatie overschrijft, zal dus alles, zowel het systeemgedeelte (root) als het home gedeelte wissen en overschrijven.
Citaat
Nogmaals mijn vraag is kun je alleen ,de Root herinstalleren en hoe wordt dat verwezenlijkt?
Zie mijn laatste paragraafje boven de quote: via "Iets anders" in het installatiemenu en zelf toewijzen van partities.
Citaat
M.a.w. wat wordt in een nieuwe Ubuntu versie gewijzigd, alleen de root of soms ook de home?
Hangt helemaal van de startsituatie af en van hoe de installatie aangepakt wordt.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/16, 10:36:34 door vanadium »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/16, 10:49:59 »
Op mijn laptop heb ik diverse partities van 20GB, met elk een Xubuntu installatie.
Bij een nieuwe installatie kan ik de /home van een oudere installatie kopiëren naar de nieuwe installatie.
Dit doe ik sinds versie 6.06 en is pas één keer misgegaan, maar toen was het binnen één minuut opgelost.
Er waren problemen met Thunderbird, toen heb ik de map verwijderd en Thunderbird heeft toen zelf een nieuwe aangemaakt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/16, 11:44:15 »
een separate /home compliceert de dingen onnodig. Een upgrade is al evenmin echt aan te raden;
Een aparte /home partitie heeft juist veel voordelen! Ook een Ubuntu upgrade is wel aan te raden; terug naar fabrieksinstellingen is echt niet nodig om naar een volgende versie van Ubuntu te gaan.
Wat betreft de vragen:
Wordt er bij een nieuwe Ubuntu versie enkel en alleen het Root "gedeelte" gewijzigd?
Ja, een upgrade naar een nieuwe Ubuntu versie zal enkele en alleen de root partitie wijzigen.
Of wordt dan ook het home gedeelte "verbeterd", bv. kan het gebeuren dat (in een nieuwe versie) .Thunderbird of .Firefox aangepast moet worden en dus mede vernieuwd moet worden?
Nee, nogmaals een nieuwe installatie of upgrade zal alleen de root partitie wijzigen.

Eventuele “verbeteringen” (bijvoorbeeld nieuwe instellingen) worden automagisch aangebracht zodra je de nieuwe versie van het programma (Thunderbird, Firefox, enz.) start.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/16, 20:48:17 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/16, 12:28:17 »
Heldere antwoorden waarmee ik verder kan.
Wel nog goed bestuderen: de scheiding binnen home van commando's en echte persoonlijke data wordt me duidelijk.

Las wel van nog iemand die de zuiver persoonlijke data (docs, downloads, pictures, movies, etc) op aparte partities  zet en daarna "linked" aan die oorspronkelijke home folders (dus docs, downloads, etc). Ik wil dat ook nog eens proberen en zal de commando's er voor nog eens ter discussie stellen. Ik heb er nl. nog geen ervaring mee, maar het lijkt me wel het uiterste i.v.m. veiligheid (aparte partities gebruik)!?

Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/16, 12:55:33 »
Bedenk dat een te klein gekozen aparte partitie kan 'vollopen'.
Daarvan hebben we op dit forum al diverse voorbeelden gezien.....   :rolleyes:

Daarnaast kun je de meeste hier genoemde voordelen van een aparte partitie ook bereiken door je backup van /home terug te zetten.
(immers we backuppen toch allemaal braaf regelmatig...?  ??? ).
Ik geef toe; verplaatsen zoals Vanadium doet is sneller, maar verder zie ik geen voordelen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/16, 18:59:13 »
Bedenk dat een te klein gekozen aparte partitie kan 'vollopen'.
Daarvan hebben we op dit forum al diverse voorbeelden gezien.....   :rolleyes:

Daarnaast kun je de meeste hier genoemde voordelen van een aparte partitie ook bereiken door je backup van /home terug te zetten.
(immers we backuppen toch allemaal braaf regelmatig...?  ??? ).
Ik geef toe; verplaatsen zoals Vanadium doet is sneller, maar verder zie ik geen voordelen.

Of zie ik iets over het hoofd?
Een backup heb ik natuurlijk, maar ik vind het toch handig om in enkele seconden alles terug te hebben. Het is ook iets veiliger: naast je backup blijven je gegevens op de harde schijf op elk moment bewaard. Verder is er inderdaad geen voordeel.

@testcees: ik begrijp niet waar je je ongenuanceerde antwoorden vandaan haalt. Bij mijn weten zal een automatische installatie van Ubuntu het opzetten van een volledig nieuw systeem inhouden, afhankelijk van je keuze in een vrije ruimte die wordt gepartitioneerd, of door overschrijven van een bestaande installatie. Naast de automatische installatiemethoden kan je ook kiezen voor een procedure waar je zelf meer controle hebt.

Een automatische upgrade van een Ubuntu versie naar een hogere versie, wat niet gelijk is aan een nieuwe installatie, zal inderdaad je home intact laten en enkel systeembestanden vernieuwen.

@Beekhof: data op andere partities zetten en er vanuit de home folder naar linken is inderdaad een prima oplossing, maar lost natuurlijk niet op dat je systeempartitie kan vollopen als je die te klein hebt gekozen. Zelf heb ik een rootpartitie van amper 8.2 GB en dat is niet te ruim: ik ruim dan ook regelmatig oude kernels op, en leid de /tmp en /var/tmp folders om naar de datapartitie.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/16, 19:47:04 »
Wat mij ooit (Pjotr!) is aangeraden, is om de hidden-data (de folders met de punt ervoor) op hun bij het OS horende "Home" te laten ivm specifieke eigenschappen van de combinatie OS/software die die data nodig heeft. Hoop dat dit een nuttige herinnering is.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/17, 11:22:19 »
Inmiddels lukte Upgrade W7 naar W10 en daarna Ub14.04.3 nu probeemloos.
De separate /home partitie staat op een tweede HD (W10&UB op SSD).
Dat leverde nog enige spanning op omdat als laatste regel enkel sdb (na sda met alle partities daaronder) te zien was. Klikken er op gaf geen soulaas: simpel naar beneden “scrollen” was de remedie en lieten zich ook de (met gparted voorgeprogrammeerde) partities zien (met als 1e /home op ext4, gevolgd door NTFS-Data, Clonezilla-Images (ext4) en tenslotte Swap(swap area).
Op het einde nog een ongebruikte opslag ruimte voor eventuele “gelinkte” Docs, Downloads, etc.
Deze dan op ntfs om ze tevens toegankelijk te maken voor Windows.

Nadrukkelijk: zodra Wine in staat is de meest noodzakelijke Windows programma's onder Linux te laten draaien zou ik Windows nog zeer zelden aanspreken. Maar zover is het m.i. helaas nog niet.

Vanadium: zodra weer een update nodig is (versie 14.04.4 of 16.04) zal ik zeker je methode volgen!
 

Offline aartje

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/17, 14:45:01 »
Citaat
Nadrukkelijk: zodra Wine in staat is de meest noodzakelijke Windows programma's onder Linux te laten draaien zou ik Windows nog zeer zelden aanspreken. Maar zover is het m.i. helaas nog niet.
als je dan toch een dualboot hebt, werk dan lekker met je Windows.

Aparte home heeft inderdaad heel veel voordelen. Er zijn er hier die daar tegen zijn, maar ik en met mij heel veel, hebben er alleen maar profijt van. ;)
Beide mee eens, de laatste tijd zie je steeds weer nieuwe problemen met het feit dat een update(/grade) niet lukt
omdat de rootpartitie is volgeraakt. Geen wonder met een "home" op je rootpartitie....

Offline Nero

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/18, 10:11:57 »
Ik werk reeds enkele jaren met een exHome partitie waarop Documents, Downloads, Music, Pictures, Videos, .mozilla, .ssh, .thunderbird. Upgraden is steeds een verse installatie, waarna met een scriptje in /etc de voornoemde mappen worden gemount over de standaard mappen met dezelfde naam. Deze exHome gebruik ik met alle installaties op mijn multiboot pc's.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/18, 22:36:10 »
Nero: Wat is exhome? Verklaar je nader à.u.b.

Offline Nero

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/19, 08:24:41 »
exHome=een externe Home partitie. De label die ik aan de partitie geeft, is vrij te kiezen. Dit is geen partitie waar de volledige /home op staat, maar enkel de mappen die ik hiervoor heb aangegeven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/19, 08:59:28 »
Je persoonlijke data staan in folders "Documenten", "Foto's", "Muziek" enz op afzonderlijke partities. Nadien worden folders met dezelfde naam in je home doorgelinkt naar die folders op je externe partitie. Zo bereik je die gegevens net alsof ze in de /home partitie zelf zouden staan.

De eenvoudigste manier om dat te realiseren (je hoeft zelfs geen beheerder te zijn hiervoor) is met symbolische links. Dit werkt praktisch gezien al voor 100%. Een methode die dieper in het systeem duikt, is aankoppelen met een "mount bind". Dat kan via het configuratiebestand /etc/fstab maar ook zoals Nero het doet, met een opstartscriptje.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Alleen /root partitie herinstalleren bij een Ubuntu versie upgrade?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/19, 10:27:14 »
Hoe ziet zo'n scripje eruit?