Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met PCLinuxOS?  (gelezen 3015 keer)

Ervaringen met PCLinuxOS?
« Gepost op: 2016/08/13, 14:09:25 »
@ Forum,

wie heeft ervaring met PCLinuxOS Maté, Kde, FullMonty, ...-64bit?

Ik heb dit (sedert twee jaar al)' Linux-gestuurd besturingssysteem'-PCLinuxOS Kde én Maté- 64bit, op alle computers geïnstalleerd.( andere 'Linux-gestuurde besturingssystemen' draaien in een virtuele omgeving --> in VirtualBox binnen PCLOS  én dat gaat perfect soepel) (  http://www.pclinuxos.nl/index.php?q=kdedesktop )

Een VirtualBox (Oracle) installeren in PCLinuxOS is een 'niemendalletje' en gaat zonder problemen via de VirtualBox Manager, de VBox-user wordt automatisch ingesteld, de Extensions, de Additions, ...worden automatisch mee geïnstalleerd --je hebt er geen omkijken naar.

Wat LibreOffice aangaat: via de LO Manager kan je de nieuwste versie installeren --geen gedoe met de terminal en commando's of ppa's--
De PCLinuxOS-versie en de programma's ( die geïnstalleerd werden) worden  bijgewerkt/ge-updated/ ge-upgraded via de synapticpakketbeheerder. Dit is ook de aangewezenen, correcte, methode.

Het installeren van de eid -mw  en de  eid-viewer (voor de Belgische gebruikers) is een fluitje van een cent ...maar je moet het correct weten uit te voeren.

Het Nederlandstalig omzetten van het geïnstalleerde 'Linux-gestuurd besturingssysteem' gaat, na een volledige update en 2x herstarten van het systeem, via de Lokalisatiebheerder (addlocale) --dit kan ook via de terminal.

PCLinuxOS is een 'rolling-release', en dat betekent:  eenmaal je het hebt geïnstalleerd, het zich voortdurend,regelmatig, bijwerkt en vernieuwt.
Het heeft heel veel 'oude' drivers aan boord, alles werkt(bijna) direct ná de installatie.

Het nadeel van een 'rolling-release' -distro is: dat je na een installatie (als het al een wat oudere uitgifte van een release betreft) heel veel updates zal binnen krijgen (tot wel 700, afhankelijk van hoe recent de binnen gehaalde en geïnstalleerde release is... ;) )

Tweede nadeel: er worden géén 32-bit versies meer gemaakt en aangeboden, zelfs niet meer ondersteund (einde 2016 gaat de stekker, van de 32-bit versies, er onherroepelijk uit!) het is allemaal 64-bit. :-[

Derde nadeel:  wil je een dualboot, of een multiboot opzetten met PCLinuxOS en meerde én andere 'Linux-gestuurde besturingssystemen', dan moet je PCLOS éérst installeren! Vandaar dat je de 'goede raad' hierna moet volgen.  ;)

Wie dit wil proberen, een goede raad: installeer het in een VirtualBox en probeer het grondig uit.
Het heeft wel een leercurve én je hebt toch wel een zekere tijd nodig om het te doorgronden.
Soms moeten de 'mouwen worden opgestroopt', eenmaal naar uw 'hand gezet', dan wil je niks anders meer. :)

Laat, hier, weten welke 'ervaring' je hebt met PCLinuxOS.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/13, 23:00:12 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/13, 20:28:27 »
Is er ook een Gnome versie van? Alleszins niet te zien in de Community downloads.

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/13, 21:08:10 »
Ik heb het een paar jaar geleden voor het laatst geïnstalleerd gehad. Ik had toen vooral last van spiegelservers die uitvielen. Ik vond het toen wel een geschikte distro voor beginners.
Kubuntu 20.04

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/13, 22:26:25 »
Ik heb geen ervaring met PC-LOS, maar lees natuurlijk wel graag wat over andere distributies en kan ook kritische vragen stellen ;)

Het rolling-release verhaal is natuurlijk erg leuk om up-to-date te blijven, maar hoe zit het met de stabiliteit? vertalingen? horrorverhalen over systemen die van vandaag op morgen het niet meer doen?  Ik bedoel dat zijn dingen die een normale gebruiker denk ik wel zou willen weten. Tenslotte zijn er hier al een flink aantal die bij Ubuntu om deze redenen juist een LTS versie installeren.

Een andere vraag is wat is de voordeel van PC-:LOS vergeleken bij een andere grote rolling-distro zoals Arch of Manjaro?  Arch is lastiger te installeren dat zal ongetwijfeld, maar heeft wel ontzettend veel documentatie beschikbaar zodat het ongetwijfeld ook moet lukken.

Met mij zullen er vast nog wel een aantal anderen zijn die de beweegredenen willen weten om PC-LOS te installeren.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/13, 22:30:45 »
@ Nero,

je kan de Gnome werkomgeving installeren (via synaptic). Ik gebruik die niet ( ik werk in de Kde-omgeving Plasma5, maar ik pas wel het een en ander aan via systeeminstelling, zoals kleuren en de iconen zoals die, in Gnome, voorkomen ---even grasduinen en proberen --je ziet wel --> je kan altijd terug naar de begin situatie). http://www.pclinuxos.nl/index.php?q=kdedesktop


@ dellkubuntu,

die spiegelserver - miserie is opgelost. Als je de link gebruikt die ik mee gaf in het bericht, dan moet dit lukken.
http://www.pclinuxos.nl/index.php?q=kdedesktop

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/13, 22:58:18 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/13, 22:41:33 »
@    Theo1971,

Arch is de 'blokkendoos' de 'moeder' van alle 'rolling-release' -'Linux-gestuurde besturingssystemen'. Het vraagt meer 'mouwen opstropen' dan bij PCLOS.Daar ben ik het mee eens. Ik 'speel' wel met het idee om er eens mee te beginnen, maar ik ben nog niet 'rijp' genoeg daarvoor. Eerst nog héél veel leren en gebruiken.

Manjaro is ook een 'rolling-release' -'Linux-gestuurd besturingssysteem'.
Ze werken beiden anders, het updaten gebeurd op een andere manier dan bij PCLinuxOS.

Het is wat jij het , voor jou, liefst gebruikt. Voel je vrij en goed bij de keuze.  ;)

Ik ben momenteel bezig met Manjaro Kde 16.06.1-64bit, aan het opwaarderen (in VB) en het is al meer dan 3uur bezig, en nog niet teneinde (op de desktop). :(    --> Edith: na 4 uur was het eindelijk klaar.
Dit bericht stel ik nu op met de laptop (PCLinuxOS Kde-64bit).

Elk 'Linux-gestuurd besturingssysteem' heeft zijn voor-en medestanders; er zijn zoveel distro's die de moeite waard zijn om te gebruiken en elke gebruiker moet zich 'goed' en 'thuis' voelen bij het  'Linux-gestuurde besturingssysteem' dat zij/hij heeft gekozen om te gebruiken.  :)

Ik voel me goed bij het gebruik van PCLinuxOS.
( Ik gebruik ook Ubuntu 16.04.1 LTS-64bit, Mageia 5-64bit, LinuxMint 18 Maté-64bit, OpenMandriva Lx3.0-64bit, PCLinuxOS Maté-64bit in VB.)

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/13, 23:51:27 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/13, 23:21:33 »
Eerst een volledige desktop installeren om daarna een andere er bij te halen is niet echt wat je noemt 'best practice', en laat ik met plezier aan anderen over. Is er geen netinstall beschikbaar? daarin kan je doorgaans zelf je DE kiezen.

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/13, 23:48:22 »
@ Nero,

Netinstall beschikbaar? Weet ik niet.

Maté leunt, mijn inziens/vermoedelijk, het dichts aan bij de 'Gnome-werkomgeving'.
Eerlijk geschreven en gedacht, ik lig daar niet wakker van. Zo heb ik het nog niet bestudeerd. Maar ik leer wel bij.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/13, 23:56:03 »
Distro's verkennen is hardstikke leuk.... Ik heb zelf ook heel wat geëxperimenteerd en verkend. Vooral doen! Daar leer je veel van.

Maar uiteindelijk komen de meesten toch weer uit bij de oude vertrouwde, oerstabiele *buntu LTS en Linux Mint.  ;)

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/14, 00:22:33 »
@spievensterke, mooi verwoord qua beweegreden. Dat zijn denk ik ook de antwoorden die een normale linuxer wil weten.

@pjotr, ik heb niet veel met Mint, maar dat is persoonlijk. Overigens versie 9 (fluxbox editie) was een hele mooie en onderscheidend in veel dingen en vond ik wel erg mooi.  Persoonlijk blijf ik steken op Debian (linuxbbq en AntiX)  en *buntu. Maar ik geloof dat dit op dit forum wel mag :P
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Nero

  • Lid
Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/14, 07:32:32 »
Ik probeer ook graag zaken uit, maar mixen van DE's in een installatie doe ik niet meer. Als er dan iets hapert weet je nooit zeker of het niet door dingen uit de inactieve omgeving gaat.

Zelf keer ik voor het echte werk steeds terug naar Debian, met een minimalistische opzet: netinstall met LXDE. Niet het volledige pakket, maar enkel de noodzakelijke modules.

FrSu

  • Gast
Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/14, 08:25:39 »
Veel gebruikt. Met name de Gnome versie was toen erg mooi. Zijn veel afgeleiden van gemaakt. Ook met Enlightenment poosje gedraaid. Toen gingen ze hoofdzakelijk richting KDE. Full Monty een tijdje gebruikt, maar was mij te groot en te zwaar.

Later nog wel eens weer gekeken naar Mate, maar kon mij niet bij PCLinuxOS houden. Een op Ubuntu gebaseerde distro zoals Elementary en Mint bevalt mij nu het beste.

Distro's evalueren, maar de gebruiker ook. ;)

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/14, 14:45:07 »
Ik heb alleen ervaring met Arch in zoverre dat ik het geïnstalleerd heb met behulp van Architect. Voor de echte Arch puristen is dat een doodzonde. =D Draaide wel erg licht met een Gnome moet ik eerlijk zeggen, maar ik had de pech dat ik na installatie zonder pakketmanager zat. Handig als je niet zo thuis bent met Arch commando's. Daarom draai ik nu een Debian stable, voel ik me toch meer vertrouwd mee. Ubuntu heeft standaard weer veel aan boord van wat ik gebruik, dus dat is ook weer handig. Debian kan ik daarentegen weer zelf naar mijn hand zetten.
@Spievensterke: dat met die spiegelserver is ongeveer 6 jaar geleden geweest, dus dat zou niet best zijn als het nu nog niet goed zou zijn. Maar iig bedankt voor de link. ;)
Kubuntu 20.04

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/14, 19:50:53 »
Arch heeft nooit een pakketmanager, programmaatje installeren doe je in de terminal.
Er zijn overigens plenty frontends die je kunt gebruiken, dus pakketmanagers zat, Pamac, Octopi etc..

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/14, 21:18:19 »
Arch heeft nooit een pakketmanager, programmaatje installeren doe je in de terminal.
Er zijn overigens plenty frontends die je kunt gebruiken, dus pakketmanagers zat, Pamac, Octopi etc..
Erg gebruiksvriendelijk als je een beginner met Arch bent.Bij Manjaro krijg je hem er wel bij. :P  Dus doe dan toch maar Ubuntu. ;)
Maar dit topic gaat over PCLinuxOS, dus we dwalen hier af. :police:
Kubuntu 20.04

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/08/19, 13:53:23 »
Arch is ook niet voor beginners. ;)
Maar je kunt toch elk programma in de terminal installeren....

# pacman -S thunderbird

En, ploppperdeplop, thunderbird are go!  :)

Maar Pclinuxos, tja, werkt wel, maar Bloated. En een beetje vreemde omgang met pakketten herinner ik me, rpm, maar dan anders.

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/08/19, 14:15:46 »
Iemand heeft me geholpen bij de Arch installatie. Op mijn vraag waarom er geen pakketmanager bijzat, kreeg ik als antwoord dat die er wel degelijk op zou moeten zitten. Later bedacht deze hulp dat ik het eerst nog via de terminal moest installeren. Helaas werkte dat ook niet, met geen mogelijkheid pacman of octopi te installeren. Dusssss........................... :evil:

En nee, ik ben geen beginner. Ik zet ook Debian erop zonder grafische installer. En dat lijkt verdacht veel op die Architect of andere Arch installers. ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/19, 14:18:34 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/08/27, 12:44:46 »
Deze hulp zou ik dan maar mijden als de pest.  :o

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/08/27, 22:09:19 »
Dat is ook wel erg radicaal, maar een hulp kan ook niet alwetend zijn. ;)
Kubuntu 20.04

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/14, 14:05:00 »
Voor mij is PCLinuxOS de ideale 'Linux-distro'.
Ik gebruik het nu bijna twee jaar, en ik ben er best tevreden mee, updates gebeuren zonder poespas en zonder veel geleuter.
Het aanpassen en updaten van VirtualBox en Libre Office is zo simpel als wat.
Het inloggen met mijn 'eid' werkt zonder problemen, -- wat verlangt een mens nog meer? -- ik kan alles met deze distro wat ik wil.
Ik zie niet in, waarom ik overstag zou gaan naar Ubuntu of LinuxMint (deze distro's draaien in VirtualBox).
Bij deze sluit ik dit topic.
Bedankt, aan iedereen, voor de reacties.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/14, 14:13:18 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Ervaringen met PCLinuxOS?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/09/15, 00:51:00 »
Voor mij is PCLinuxOS de ideale 'Linux-distro'.
Ik gebruik het nu bijna twee jaar, en ik ben er best tevreden mee, updates gebeuren zonder poespas en zonder veel geleuter.

Dat is het mooie van een linux-distributie, voor iedere gebruiker is er wel 1 te vinden die voldoet aan de wensen.
En wanneer deze niet bestaat, dan kun je er zelf 1 maken, wat wil een mens nog meer :)
Dit soort onderwerpen in het forum vind ik persoonlijk leuk.
Zelf ben ik in de loop der jaren de tel kwijt geraakt hoeveel distro's ik gezien en getest heb en lees graag de ervaringen van mensen die iets anders proberen.
Als linux-gebruiker steek je er altijd wat van op, of zet je aan tot het proberen van iets of juist niet :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline DeBaas

  • Lid
PCLinuxOS 13 jaar
« Reactie #21 Gepost op: 2016/10/09, 18:39:20 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL