Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost?]dpkg-problemen: geen ruimte meer op apparaat?  (gelezen 2094 keer)

[opgelost?]dpkg-problemen: geen ruimte meer op apparaat?
« Gepost op: 2012/12/06, 16:53:13 »
Op deze pc draait een 32-bits Ubuntu 12.04 in 1GB intern geheugen systeem; Kernel Linux 3.2.0-33-generic.
Sinds enige tijd heeft de gebruiker problemen met updaten.
Ze krijgt onder andere foutmeldingen dat er te weinig ruimte is als ze bijvoorbeeld
sudo dpkg --configure -a doet.
Te weinig ruimte lijkt me niet aan de orde?

Bestandssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda1           15G      11G  3,3G  77% /
udev               475M     4,0K  475M   1% /dev
tmpfs              194M     1,1M  193M   1% /run
none               5,0M        0  5,0M   0% /run/lock
none               485M     280K  485M   1% /run/shm
/dev/sda5           51G     5,1G   43G  11% /home

Graag hulp bij dit probleem
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 18:52:12 door blokkendoos »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: dpkg-problemen: geen ruimte meer op apparaat?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/06, 17:56:08 »
type eens in een terminal: sudo apt-get autoremove && sudo apt-get clean
Dit geeft je mogelijk meer vrije ruimte, de tabel in je bericht zegt mij niet veel, het ziet er "vreemd" uit, maar ik ben daar geen expert in.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: dpkg-problemen: geen ruimte meer op apparaat?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/06, 18:15:14 »
De tabel laat inderdaad niet vermoeden dat een volle partitie aan de basis van het probleem kan liggen. 3GB vrij in /, 43 GB vrij in /home. Toch zou het kunnen dat tijdelijk die partitie vol loopt (hoewel, 3G lijkt me toch veel ...)
[edit] verkeerd gekeken: je gebruikt 3GB en hebt maar liefst 11GB vrij in de root! Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een gebrek aan schijfruimte het probleem is -.

Post hier misschien ook eens de exacte foutmelding -> helpt ons eventueel te zoeken naar het probleem. Met de tip van Ron kan je wat ruimte vrijmaken, maar opnieuw: dat lijkt niet het probleem.

Laat ook eens de root partitie controleren op fouten -  gebeurt normaal regelmatig, maar je weet nooit:
sudo touch /forcefsck
en eens herstarten.
[/edit]

Wat ik tegenwoordig wel doe, is de tmp directories omleiden van de root naar de home partitie:

sudo mkdir -p /home/tmp/tmp /home/tmp/var
en dan in /etc/fstab toevoegen
/home/tmp/var/tmp /var/tmp none bind
/home/tmp/tmp /tmp none bind

Mijn / is slechts 9 GB. Als je eens een programma gebruikt als Audacity, dan kan dat grote tijdelijke bestanden schrijven in /tmp. Dit is standaard op de root partitie, die daar de ruimte niet voor heeft. Met die ingreep worden tijdelijke bestanden eveneens op de veel ruimere /home partitie geschreven.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/06, 18:24:18 door vanadium »

Re: dpkg-problemen: geen ruimte meer op apparaat?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/07, 10:07:19 »
Bestandssysteem Grootte Gebruikt        Besch     Geb%    Aangekoppeld op
/dev/sda1          15G      11G  3,3G      77%      /

Citaat
[edit] verkeerd gekeken: je gebruikt 3GB en hebt maar liefst 11GB vrij in de root! Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat een gebrek aan schijfruimte het probleem is -.

Klopt niet, hij gebruikt 11G van de 15G, en er is maar 3,3GB meer beschikbaar, dat is dus 77% gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/07, 10:12:50 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: [opgelost?]dpkg-problemen: geen ruimte meer op apparaat?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/09, 18:54:50 »
Beste mensen,
Het bleek een inode-probleem! Ik heb op de Engelstalige zustersite er wat over zitten lezen en toen besloten om met gparted dan maar wat ruimte te maken om het probleem op te lossen.
Dat is gelukt.

Blijf ik wel zitten met waar dan al die hele kleine bestandjes vandaan komen of zijn gekomen en of die wel nodig zijn??


Re: [opgelost?]dpkg-problemen: geen ruimte meer op apparaat?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/14, 13:12:17 »
Inmiddels is er flink opruiming gehouden in de /usr/src/ map bij mijn kennis. Zij is terug op een percentage van ca. 35%.

Maar is het normaal dat er zich in die map stapels linux-headers bevinden? Zouden die niet via een of ander automatisme verwijderd moeten worden?

Toen ik mijn eigen /usr/src/-map bekeek stonden daar ook flink wat 'verweesde'(?) linux-header-mappen. En een link (ln) van
linux -> naar een daar niet meer te vinden oude linux-header-map.
Wat is wijsheid?