Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Interne harde schijf verkeerd afgesloten  (gelezen 2466 keer)

Offline roeland

  • Lid
Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Gepost op: 2018/11/10, 13:39:35 »
Bij het wisselen van usb aansluitingen heb ik, denk ik, een aangesloten HD losgetrokken en in een andere hub gestoken.

Daarna krijg ik bij een poging de schijf te openen de volgende boodschap:

Error mounting /dev/sdf1 at /media/roelandpc1/INT26EXT4FILMS: Command-line `mount -t "ext4" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid" "/dev/sdf1" "/media/roelandpc1/INT26EXT4FILMS"' exited with non-zero exit status 32: mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdf1,
       missing codepage or helper program, or other error

       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail or so.

Welk command moet ik precies intikken om dit te herstellen?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Externe harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/10, 16:53:02 »
Sorry, bedoelde natuurlijk externe harde schijf.

Welk commando is precies nodig, ik heb al

fsck -v media/roelandpc1/INT26EXT4FILMS

geprobeerd, maar dan verschijnt de hiervoor aangegeven boodschap.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Nero

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/10, 17:08:04 »
Een fsck kan je niet uitvoeren op een gemounte schijf. Daarenboven geeft het mounten een foutboodschap zodat /media/roelandpc1/INT26EXT4FILMS een ongeldige link is. sudo fsck -f /dev/sdf1De -f betekent force

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/10, 17:48:31 »
Is juist, had ik net ook al gevonden.   Maar als ik het bovenstaande commando geef moet ik steeds op j drukken (aannemend dat dit het meest verstandig is).

Kan ik er sudo fsck -f -p /dev/sdf1 van maken en alles automatisch laten repareren (aanname dat dit dit de beste oplossing is?).
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Nero

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/10, 18:09:51 »
Dat zou ik persoonlijk wel doen. Doorgaans geeft fsck wel aan of er een 'gevaarlijke' herstelling moet gebeuren.

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/10, 18:38:28 »
Na dat commando volgt de boodschap:

roelandpc1@roelandpc1-B85M-HD3:~$ sudo fsck -f -p /dev/sdf1
[sudo] wachtwoord voor roelandpc1:
'fsck' uit util-linux 2.27.1
INT26EXT4FILMS: Een of meer groepsbeschrijvers hebben een ongeldige controlesom.  GEREPAREERD.
INT26EXT4FILMS: Van groepsbeschrijver 0 is de controlesom 0x0000, zou 0x6e45 moeten zijn. 

INT26EXT4FILMS: ONVERWACHTE INCONSISTENTIE; voer 'fsck' met de hand uit
    (dat wil zeggen: zonder de opties '-a' of '-p').
roelandpc1@roelandpc1-B85M-HD3:~$
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/10, 18:47:31 »
En wat geeft het als je de aanbeveling volgt? Dus fsck zonder de optie -p of -a?

Mij lijkt je oorspronkelijke foutmelding, "mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdf1" wat minder onschuldig. Het komt erop neer dat "mount" er niet in slaagt een geldig bestandssysteem te herkennen. Lijkt mij te wijzen op zeer grote schade aan het bestandssysteem. Ik denk dat je zal moeten herformatteren.

Offline Nero

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/11, 09:05:16 »
INT26EXT4FILMS: ONVERWACHTE INCONSISTENTIE; voer 'fsck' met de hand uit
    (dat wil zeggen: zonder de opties '-a' of '-p').
Dat bedoel ik dus met mijn voorgaand bericht.

Er zit dus niets anders op handmatig op alle vragen te antwoorden. En in dat geval is het raadzaam om de aanbevolen optie te kiezen. Dit kan door gewoon op de enter toets te drukken.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/11, 10:45:42 »
Ik haal nergens uit de beschrijving of het een extfs of ntfs schijf is. Geforceerd fsck op ntfs veroorzaakt rampen.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/11, 10:47:49 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/11, 11:15:40 »
Het is een ext4 bestand.
Ik voer nu fsck met de hand uit en moet nu steeds met de hand antwoorden.

Het is een 5Tb aardig gevulde schijf....................
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/11, 11:28:07 »
1
Eerst een kopie van je schijf maken met dd, dus een bit by bit copie, dan kun je meerdere keren en recovery doen.

2
Met gparted kun je door op partitie klikken , een rechts klik doen, en dan check kiezen(ook eerst unmount doen), dit is fsck voor linux, op een grafische manier.
Gparted kan misschien ook de hd fixen, maar hier zou ik wel eerst een kopie maken.

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/11, 14:23:53 »
jan11000, ik houd jouw antwoord nog even vast.

Ik ben nu hier:

na fsck en tig keer ja:

INT26EXT4FILMS: ***** BESTANDSSYSTEEM IS VERANDERD *****

INT26EXT4FILMS: ********** WAARSCHUWING: bestandssysteem bevat nog fouten **********

INT26EXT4FILMS: 1416/151703552 bestanden (4.4% niet-aaneengesloten), 9578134/1213616896 blokken
roelandpc1@roelandpc1-B85M-HD3:~$

Welke actie kan nu het best starten en met welke commando´s?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Nero

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/11, 14:48:19 »
Start eens fsck met -n als enige parameter. Dat geeft dan een lijst met de resterende fouten zonder nog wijzigingen aan te brengen.

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/12, 10:29:52 »
Dan volgt (deel van de opsomming maar overzienbaar):

Inode 262573 heeft een ongeldige extra grootte (25956).
Repareren? nee

Inode 262574 is in gebruik, maar heeft een ingevulde verwijderingstijd.  Repareren? nee

Inode 262574 heeft een ongeldige extra grootte (43141).
Repareren? nee

Inode 262574 heeft de 'INDEX_FL'-vlag gezet maar het is geen map.
'htree'-index wissen? nee

Inode 262574 van 'htree'-map heeft een ongeldige wortelknoop.
'htree'-index wissen? nee

Inode 262574, 'i_size' is 7716915719802781767, zou 0 moeten zijn.  Repareren? nee

 en aan eind

Inode 262569 bevat ongeldig(e) blok(ken).  Wissen? nee

Ongeldig blok #0 (3972394480) in inode 262569.  GENEGEERD.
Ongeldig blok #3 (1329394869) in inode 262569.  GENEGEERD.
Ongeldig blok #5 (3876775097) in inode 262569.  GENEGEERD.
Ongeldig blok #6 (3858550194) in inode 262569.  GENEGEERD.
Ongeldig blok #7 (1726369191) in inode 262569.  GENEGEERD.
Ongeldig blok #9 (3949401228) in inode 262569.  GENEGEERD.
Ongeldig blok #11 (1241496392) in inode 262569.  GENEGEERD.
Ongeldig indirect blok (1815514852) in inode 262569.  GENEGEERD.
Ongeldig dubbel-indirect blok (3036193385) in inode 262569.  GENEGEERD.
Ongeldig drievoudig-indirect blok (2416384711) in inode 262569.  GENEGEERD.
Fout tijdens langslopen van blokken van inode 262569: Ongeldig drievoudig-indirect blok gevonden

INT26EXT4FILMS: ********** WAARSCHUWING: bestandssysteem bevat nog fouten **********

e2fsck: afgebroken

INT26EXT4FILMS: ********** WAARSCHUWING: bestandssysteem bevat nog fouten **********

Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/15, 15:28:28 »
Weet iemand nog een commando om een laatste poging te doen om de inhoud van de schijf te redden.

De laatste sudo fsck -n gaf de uitkomst van de boodschap hiervoor.  Nogmaals fsck?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #15 Gepost op: 2018/11/15, 17:28:44 »
Bedankt, de ´teller´ loopt.  Kijken of er nog wat van de inhoud over is!
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #16 Gepost op: 2018/11/15, 23:11:00 »
De reparatie is afgesloten maar de schijf is nog niet benaderbaar.  Ergens stond dat het bestandssysteem veranderd is (van ext naar ext2?).

In schijfbeheer zie ik wel dat de partitie grotendeels gevuld is, maar de blauwe veldaanduiding is half lichtblauw en half donkerblauw.

Zijn er nog andere commando´s nodig om te data te kunnen bereiken?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Nero

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #17 Gepost op: 2018/11/16, 09:06:29 »
Probeer eens met testdisk en/of photorec. Ik meen dat deze standaard in de repo's zitten.

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #18 Gepost op: 2018/11/16, 13:49:25 »
Als ik de disk koppel geeft die geen inhoud in bestandsbeheer aan, wel vrije ruimte 1,9 Tb.

In Gparted is de schijf herkenbaar met een ext4 partitie.  In schijfbeheer wordt als partitietype: onbekend aangegeven.

Met testdisk aan de gang is wel even iets voor 3 Tb gegevens en werkt alleen als er nog iets is terug te halen en is dit te verwachten?

Ik denk dat de adresstructuur kapot is.  is die nog te beinvloeden/repareren?
« Laatst bewerkt op: 2018/11/16, 13:59:03 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #19 Gepost op: 2018/11/16, 14:08:41 »
Testdisk en photorec zijn volgens mij nog de enige opties om hier nog iets te recupereren. De foutmelding die je bij aanvang postte, "bestandssysteem wordt niet herkend", is immers heel ernstig, en niet meer met bestandssysteemcontrole te herstellen (het systeem vindt dat namelijk niet meer). Je bent aan data-recovery toe. Volgende keer (indien nodig) doe je dit beter zoals Jan hier eerder aangaf: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104534.msg1024460#msg1024460: image, en recuperatiepogingen met de image. Hoe meer je immers verkeerdelijk schrijft op de schijf, hoe minder kans op recuperatie.

Ik ken testdisk onvoldoende, maar misschien kan dit wel je bestandsysteem terug leesbaar maken. Het is in elk geval in staat gewiste partities te herstellen. photorec daarentegen probeert uit de digitale brij op de harde schijf databestanden te recupereren. Het recupereert meer dan alleen foto's zoals de naam onterecht zou kunnen laten vermoeden. Hou je hart niet vast hier: het resultaat is een folder met cryptische bestandsnamen. Je zal die één voor één moeten openen, en wat nog bruikbaar is terug in folders moeten plaatsen.

De kans dat het zo erg fataal afloopt als je op het verkeerde moment de stekker uittrekt, is eerder klein, maar niet onbestaande. Je hebt jammer genoeg pech gehad dat het zeer verkeerd is gelopen. Net om die reden is het onontbeerlijk om van al je persoonlijke (en onvervangbare) data reservekopieën te hebben. Lang geleden heb ook ik dat geleerd na scha en schande (gelukkig betrof het toen nog maar een 320 K floppy disk met Wordstar bestanden  =D )
« Laatst bewerkt op: 2018/11/16, 14:10:24 door vanadium »

Offline roeland

  • Lid
Re: Externe harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #20 Gepost op: 2018/11/16, 20:09:09 »
vanadium bedankt.  Het zijn gelukkig geen kritische bestanden maar veel van wat ik had bewaard (oude video opnamen) die her en der nog wel staan maar nu op 1 schijf stonden. 
Ik ga zeker nu testdisk of photorec proberen waar ik goede ervaringen mee heb voor het herstellen van gecrashte SD kaarten van mijzelf en vrienden.

Nu eerst een schijf vrijmaken voor 2,5 Tb mogelijk te redden bestanden.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #21 Gepost op: 2018/11/16, 21:10:11 »
Als je de bestanden nog elders hebt, dan ga je vast veel meer tijd winnen door die terug te gaan kopiëren en ordenen op een nieuwe schijf. Met photorec krijg je bestanden waarvan 1) niet zeker is of ze integer en intact zijn en 2) helemaal de naam en de plaats niet meer weet.

Best is, indien mogelijk, een eenvoudiger reservekopie te hebben - dan volstaat het te herformatteren en de data van de kopie terug te zetten. Ik vermoed dat je harde schijf fysisch niet kapot zal zijn, maar toch opletten: het is niet uitgesloten dat dit disaster ook te maken heeft met een falen van de harde schijf.

Offline roeland

  • Lid
Re: Interne harde schijf verkeerd afgesloten
« Reactie #22 Gepost op: 2018/11/17, 12:58:50 »
Bedankt, ik ga het laatste advies maar overnemen.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.