Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drivers videokaart  (gelezen 905 keer)

markus24

  • Gast
Drivers videokaart
« Gepost op: 2008/03/11, 12:59:54 »
Hallo allemaal.

Ik heb er toch maar voor gekozen om Ubuntu van mijn laptop af te halen omdat de drivers niet goed werken en het gewoon niet lekker loopt ondanks het een zeer snelle laptop is. Omdat ik toch graag Ubuntu wil leren kennen heb ik hem vandaag dan maar op mijn gewone desktop pc gezet. Dit natuurlijk niet zonder problemen:P
Mijn vraag is dan ook of iemand mij kan helpen met het goed instellen van mijn videokaart. Het gaat om een ATI Radeon 9600 Pro. Het duurt heel erg lang bij het opstraten, ik kom dan bij een zwart scherm en hij blijft daar dan 4 minuten hangen. Waneer ik in Ubuntu ben en ik ga kijken bij screen and graphics dan staat er bij Model: LCD Panel 1024x768.  Bij Graphics Vard staat: Driver fglrx. Deze heb ik erop gezet omdat dit de best voor mijn kaart moet zijn. Als ik probeer bij uiterlijk en dan bij Visual Effects een vinkje te doen bij Normal dan krijg ik de volgende melding: 'THE COMOSITE EXTENSION IS NOT AVAILABLE' Iemand een idee wat het beste is wat ik kan doen? Mijn idee was om er ook wat grafische programme mee te gaan draaien.

Verder zou mijn pc toch in orde moeten zijn kwa spec:

3200+ AMD + 1024Mb geheugen

Alvast bedankt! gr. Mark

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Drivers videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/11, 13:04:37 »
Met doorzetten kom je er wel!   :-)

Lange opstart verhelp je als volgt:
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu

Offline ubby

  • Lid
Drivers videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/11, 13:18:42 »
Je computer specificaties zien er goed uit en daar zal het dan ook niet aan liggen.
Als je op het forum zoekt naar ATI driver krijg je een hele waslijst.
Als je er even tussen kijkt denk ik dat je er wel uitkomt.

markus24

  • Gast
Drivers videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/11, 13:53:06 »
dankje wel voor jullie reacties! Hij start nu supersnel op:P Nu alleen nog even de videokaart goed hebben.

markus24

  • Gast
Drivers videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/11, 14:48:50 »
Heb ondertussen vanalles geprobeerd maar krijg mijn systeem niet aan de praat. Ubunti loopt goed maar kan geen 3d dingen doen op de pc. Ook bij visual Effects kan ik niks aanklikken. Iemand nog een idee of is dan Vista toch een betere oplossing voor mij. Het gaat mij er alleen om dat ik soms een spelletje kan spelen zoals second life en gewoon wat kan internetten.

Offline ubby

  • Lid
Drivers videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/11, 15:57:07 »
Zijn het alleen de 3d effecten die je niet aan krijgt?

markus24

  • Gast
Drivers videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/11, 17:51:57 »
De 3d effecten  werken niet maar ook Sketchup werk  niet niet goed.

Sancho

  • Gast
Drivers videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/11, 17:58:55 »
Vista is NOOIT een betere oplossing, laten we dat even duidelijk stellen ;)

Als je bij Systeem > Beheer > Beperkt ondersteunde stuurprogramma's kijkt, kun je daar restricted drivers installeren van de ATI kaart?

markus24

  • Gast
Drivers videokaart
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/11, 18:43:28 »
Ja die daar staan zijn geinstaleerd.. Ik denk dat ik er gewoon nog een keer ubuntu op ga zetten. Is er ergens een stappenplan die ik kan volgen zodat mijn videokaart werkt? Omdat ik niet bekend ben met ubuntu is het in het engels nogal moeilijk en maak je zo even een foutje.. Mijn scherm in ubuntu doet raar en het draadloos internet werkt ook ineen niet meer.