Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chrome wordt standaard in Ubuntu  (gelezen 11324 keer)

Offline Edje29b6

  • Lid
Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Gepost op: 2011/06/15, 14:37:04 »
In plaats van Firefox
Google Chrome vervangt mogelijk Firefox als standaardbrowser van de populaire Linuxdistributie Ubuntu.

http://www.zdnet.be/news/128644/chrome-wordt-standaard-in-ubuntu/  :|


Offline Bloom

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/15, 14:53:59 »
Bij ZDNet kennen ze kennelijk het verschil niet tussen Google Chrome en de open-source browser Chromium...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/15, 15:01:47 »
Flinke verandering.... Maar Firefox erbij installeren is gelukkig heel eenvoudig.  :) Chrome/Chromium bevalt me minder dan Firefox.

In het artikel wordt verwezen naar een vraaggesprek met Networkworld. Ook interessant om te lezen. Deze passage vond ik opmerkelijk:
Citaat
While Shuttleworth said Canonical's user testing shows Unity is easier to use than GNOME 3, he acknowledged there are aspects of the new menu and search systems that "are slightly awkward to use."

"I look at the comments that come in from my blog as one indicator and there are absolutely folks who both hate it and love it," Shuttleworth said. "Someone commented the other day saying we should rename it 'Exodus,'" because it will cause people to switch to another Linux OS.
http://www.networkworld.com/news/2011/061311-mark-shuttleworth.html?page=2

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/15, 15:06:02 »
Wat vind je precies opmerkelijk? Dat "exodus"? Volgens mij heeft ie al eerder gezegd dat door die missie om 200 miljoen gebruikers te halen er ook een bepaalde groep zal afvallen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/15, 15:19:26 »
Wat vind je precies opmerkelijk? Dat "exodus"? Volgens mij heeft ie al eerder gezegd dat door die missie om 200 miljoen gebruikers te halen er ook een bepaalde groep zal afvallen.

"Exodus" vind ik inderdaad een aardige vondst. Over die 200 miljoen zullen we het maar even niet hebben. :)

Maar ook opmerkelijk vind ik de expliciete erkenning van gebruikersONgemak bij bepaalde aspecten van Unity. Dat kan duiden op komende veranderingen.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 15:21:38 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/15, 15:25:48 »
De wissel is nog niet voor de volgende versie, Ubuntu 11.10. Die is gepland voor oktober. Ook versie 12.04 (verwacht in april 2012) zal waarschijnlijk nog met Firefox worden geleverd, omdat die mijlpaal ondersteuning op lange termijn krijgt. “Waarschijnlijk blijven we nog minstens een jaar bij Firefox, en dan zien we wel”, aldus Shuttleworth.

Nog niks zeker dus de topic titel klopt niet helemaal .. gelukkig.
Daarbij had ik chrome er toch uitgehaald en FF geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 19:03:44 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/15, 15:36:39 »
Sowieso was het dan Chromium geworden en niet Chrome waarschijnlijk.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/15, 15:40:20 »
Heb ook liever Firefox, meningen verschillen alleen. En ook makkelijker voor de mensen die Internet Exlorer gebruikten.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/15, 16:08:18 »
De wissel is nog niet voor de volgende versie, Ubuntu 11.10. Die is gepland voor oktober. Ook versie 12.04 (verwacht in april 2010) zal waarschijnlijk nog met Firefox worden geleverd, omdat die mijlpaal ondersteuning op lange termijn krijgt. “Waarschijnlijk blijven we nog minstens een jaar bij Firefox, en dan zien we wel”, aldus Shuttleworth.

Wat is dat voor een slap argument voor 12.04? Mozilla gooit nu net als Chromium de vaart erin bij nieuwe Firefox-versies, dus dat maakt helemaal geen verschil qua ondersteuning. Nieuwe Chromium-versie of nieuwe FF-versie, what's the difference?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/15, 16:32:43 »
De wissel is nog niet voor de volgende versie, Ubuntu 11.10. Die is gepland voor oktober. Ook versie 12.04 (verwacht in april 2010) zal waarschijnlijk nog met Firefox worden geleverd, omdat die mijlpaal ondersteuning op lange termijn krijgt. “Waarschijnlijk blijven we nog minstens een jaar bij Firefox, en dan zien we wel”, aldus Shuttleworth.

Wat is dat voor een slap argument voor 12.04? Mozilla gooit nu net als Chromium de vaart erin bij nieuwe Firefox-versies, dus dat maakt helemaal geen verschil qua ondersteuning. Nieuwe Chromium-versie of nieuwe FF-versie, what's the difference?

LTS-versies zijn mede bedoeld voor de zakelijke markt. Daar houdt men niet zo van veranderingen; zelfs Internet Explorer 6 (brrr.....) schijnt nog tamelijk veel te worden gebruikt in bedrijfsomgevingen.

De standaard-webbladeraar is voor bedrijven een uitermate belangrijk element. Ik vind het dus een verstandige keuze van Shuttleworth.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 16:39:23 door Pjotr »

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/15, 18:34:57 »
De wissel is nog niet voor de volgende versie, Ubuntu 11.10. Die is gepland voor oktober. Ook versie 12.04 (verwacht in april 2010) zal waarschijnlijk nog met Firefox worden geleverd,
Oeh, dan moet ie er al zijn :P

Persoonlijk hou ik niet zo van 'het ene programma wisselen voor het andere' wat Ubuntu op dit moment doet. Hou het toch gewoon bij een standaardsuite zoals MS altijd doet en ontwikkel die gewoon eens verder in plaats van telkens nieuwe dingen toe te voegen en oude weg te halen...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Tom

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/15, 19:02:18 »


Foutje van zdnet.be was ook te verwachten.
Natuurlijk moet het zijn 12.04 in April 2012.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/15, 19:14:06 »
het leuke is dat Xulrunner nog steeds op je pc beland samen met gecko. Dit omdat deze nodig zijn voor Thunderbird, die ze willen promoveren tot standaard mail programma. Ik zou het dus mooi bij FF als standaard browser houden, al was het maar omdat ik geen zin heb om zowel de webkit als gecko / xulrunner libary op mijn pc te hebben staan.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/15, 19:17:34 »
Ik zie het probleem niet. Als je Chrome niets vind dan neem je FF en als je FF niets vind dan neem je Chrome of Chromium.
Doe ik ook net als de mail bij mij in Ubuntu Thunderbird was en nu is maar in Xubuntu zit het er standaard in.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/15, 19:23:30 »

Doe ik ook net als de mail bij mij in Ubuntu Thunderbird was en nu is maar in Xubuntu zit het er standaard in.

Thunderbird is een stuk lichter dan Evolution en zit mede daarom in Xubuntu als standaard mail programma.

Als Chromium de standaard wordt voor browser en Thunderbird voor email dan krijg je dus 2 motoren op je systeem, waardoor de installatiebasis groter gaat worden. Dat is geen probleem als we naar usb/ dvd images gaan, maar als je een CD image wilt houden van 702 Mb dan gaat het niet makkelijk worden.

openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/15, 20:36:28 »
het leuke is dat Xulrunner nog steeds op je pc beland samen met gecko. Dit omdat deze nodig zijn voor Thunderbird, die ze willen promoveren tot standaard mail programma. Ik zou het dus mooi bij FF als standaard browser houden, al was het maar omdat ik geen zin heb om zowel de webkit als gecko / xulrunner libary op mijn pc te hebben staan.

Daar zou ik me tegenwoordig niet meer zo druk om maken. Natuurlijk moet ruimte op de CD en HDD niet verkwist worden maar die extra paketten daar heb je verder weinig last van.

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/15, 23:29:58 »
Voor mijn part mogen ze Opera standaard maken. Firefox in Linux is erg traag vergeleken met de Windows versie, hoewel dat grotendeels aan Linux (Gnome) zelf kan liggen. Chrome is sneller maar het is echt nog een kinderbrowser. Het mist veel belangrijke functies.
Geen Dropbox maar Wuala!

Offline MichelP

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/15, 23:36:27 »
Voor mijn part mogen ze Opera standaard maken. Firefox in Linux is erg traag vergeleken met de Windows versie, hoewel dat grotendeels aan Linux (Gnome) zelf kan liggen. Chrome is sneller maar het is echt nog een kinderbrowser. Het mist veel belangrijke functies.

Vreemd bij mij is hij super snel.
Chrome vind ik teletubby achtige browser vreselijk. :D
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/15, 23:54:48 »
Het browsen met Firefox is wel snel ja, maar de interface niet. Hij blijft ook geregeld hangen bij mij. En aan het gebrek aan PC-kracht kan het niet liggen.
Geen Dropbox maar Wuala!

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/15, 23:59:15 »
Bij MS mag je tenminste kiezen, waarom niet bij Ubuntu ??? Ik wil wel IE 10 hebben. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/16, 00:06:35 »
Zo'n keuzescherm zou ik ook wel zien zitten. Openbron software moet wel gepromoot worden, maar je mag nu ook niet super fanatiek doen vind ik. Zolang de kwaliteit van de software in orde is, is het voor mij oké.
Geen Dropbox maar Wuala!

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/16, 01:02:40 »
@EarthMind: Op browsergebied vind ik het anders een ander verhaal aangaande open source. Ik bedoel: Opera bijv. is een heerlijk browser en hij is closed source. En sowieso: welke van de tig browser wilde je dan in dat lijstjes zetten? Voor Linux zijn er meer browsers dan voor Windows. Om je even een voorbeeldlijstje te geven:

-Firefox
-Chrome/Chromium
-Konqueror
-Rekonq
-Midori
-Opera
-Links 2 (ja die heeft een GUI)
-Dillo
-Epiphany
-Netsurf
-Firefox Mobile (ja, die is er serieus)
-Eve

En dan zal ik er vast nog wat vergeten zijn. Natuurlijk zitten er een paar tussen die niet in dat keuzemenu hoeven gezien wat je ermee kan, maar het grootste gedeelte wat ik noemde is allemaal goed/bijna even goed qua features en comptabiliteit als Firefox en Chrome. De keuzelijst zou dan dus veel te lang worden.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/16, 01:25:22 »
Laten we er geen discussie van maken wat de ideale browser is; dat is voor eenieder wat verschillend. Dus als Chromium in het basispakket komt te zitten, is het een koud kunstje om daarna te installeren wat eenieder wilt. Bv. bij Kubuntu zitten Rekonq en Konqueror er standaard op, daar heb ik Firefox en Chromium naast gezet. Keuze genoeg dus  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/16, 01:31:18 »
Laten we er geen discussie van maken wat de ideale browser is; dat is voor eenieder wat verschillend. Dus als Chromium in het basispakket komt te zitten, is het een koud kunstje om daarna te installeren wat eenieder wilt. Bv. bij Kubuntu zitten Rekonq en Konqueror er standaard op, daar heb ik Firefox en Chromium naast gezet. Keuze genoeg dus  ;)

+1

Wat ze er ook in doen, je kunt zelf kiezen wat je wilt en ik vind het onzin om daar moeilijk over te doen.
Met een paar klikjes heb je erop wat je wilt hebben.

Re: Chrome wordt standaard in Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/16, 02:26:43 »
Een keuzemenu hebben we al, genaamd 'Ubuntu Software Centrum' :P

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint