Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan niet schrijven naar SD kaart  (gelezen 2076 keer)

elisabeth

  • Gast
kan niet schrijven naar SD kaart
« Gepost op: 2008/10/28, 23:06:10 »
Vandaag een sd kaart in mijn asus eee pc900 gestoken. Ik kreeg geen toegang tot het schijfje omdat ik de kaart als superuser zou moeten mounten.
Na wat zoekwerk op internet heb ik het volgende uitgevoerd:

sudo -i
mkfs.ext2 /dev/sdc

Ik zie in de filebrowser dat er op het schijfje een map is aangemaakt 'lost en found'. Dus ik neem aan dat ik het goed gedaan heb, maar nu. Als ik er een bestand op wil zetten dan krijg ik:

Error opening file '/media/disk-1/gebruiksklaar maken van de sdkaart.odt': Permission denied

Hoe los ik dat op?
Groeten,
Elisabeth

kan niet schrijven naar SD kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/28, 23:29:13 »
Heb je het kaartje eerst in een Windows machine gehad en niet netjes afgekoppelt? Dan eerst onder Windows netjes afkoppelen. Mocht het niet zo zijn post je maar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

elisabeth

  • Gast
kan niet schrijven naar SD kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/28, 23:36:39 »
dag,
Nee zeker niet, ik heb het kaartje vandaag gekocht en meteen in de kaartlezer van de asus eee900 gestoken en daar draait alleen ubuntu-eee op.
Ik zag net in de filebrowser bij de eigenschappen van de sdkaart dat de ' root '  de eigenaar is van de kaart. Ik heb geen idee hoe ik mezelf als permanente eigenaar kan instellen.
Groet, Elisabeth

kan niet schrijven naar SD kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/29, 00:28:15 »
Type in de terminal sudo nautilus of als je liever een grafisch inlog schermpje krijgt gksudo nautilus navigeer met nautilus naar de map waar je kaartje staat
meestal in de map /media klik nu met de rechter muisknop op je kaartje vermelding is bijv. sdb1 of sdc1 afhankelijkk van het aantal schijven of kaartjes die je hebt. Klik nu op Eigenschappen helemaal onderaan. in het pop up menu, klik nu op het derde tabblad, Rechten, verander bij Eigenaar van root naar nobody
Map toegang moet op bestanden aanmaken en verwijderen staan
Eventueel kan je beneden bij groep het veranderen naar nogroup en
Map toegang moet op bestanden aanmaken en verwijderen staan
Nu zou je de kaart kunnen benaderen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

elisabeth

  • Gast
kan niet schrijven naar SD kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/29, 07:21:24 »
Ja geweldig! Het is gelukt. Dank je wel!
Het lukte overigens niet als ik ' no user' opgaf, maar wel als ik ipv 'root' mezelf eigenaar maakte.
Yeah, geweldig leuk, veel geleerd weer met deze kleine actie, nogmaals dank!
groet, elisabeth