Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FF paar vragen voor de linux kenners :-)  (gelezen 2041 keer)

linuxnoobie

  • Gast
FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Gepost op: 2007/10/25, 09:53:18 »
Thuis draai ik windows tiny xp rev05, maar na het horen dat er nieuwe ubuntu 7.10 uit is zou ik graag (nog) eens proberen om deze goed aan te praat te krijgen (vorige installatie van linux, op men amd & ati pc lukte niet zo heel goed om het nog lichtjes uit te drukken) maar toch zou ik op een aantal vragen graag een antwoord krijgen om daarna te installatie iets vlugger en correcter laten te verlopen, vooral het updaten van chipset & video driver gedeelte...

specs:-ASUS EN8600GTS,- Graphics Card Interface
PCI Express x1, - ASUS P5N-E SLI ( P5N-E SLI ) Moederbord, - Core 2 Duo, chipset 650SLI
 
had graag volgende vragen eens beantwoord gekregen voor over te gaan op de installatie!

1) Is het mogelijk men tiny xp rev 05 en nieuwe linux ubuntu 7.10 in dual boot te krijgen en hoe ? (kort antwoord mag, maar liefst meer dan ja:-)  (vorige keer kon ik men usb keyboard niet meer gebruiken om bij opstart dual scherm OS keuze te maken, met PS/2 connector keyoard ging het dan wel weer)

2) Voor men video drivers had ik volgende gevonden, NVIDIA-Linux-x86-100.14.19-pkg1.run is dit correct ? /en hoe installeer ik eigenlijk correct video drivers met ubuntu 7.10

3) Hoe zit het chipset drivers ?

4) beryl aan de praat krijgen ... mss wat commando's

---
alvast bedankt voor te lezen en hopelijk kan ik iets meer te weten komen :-)

-----
Ik weet dat deze vraag als noobie gaat overkomen (maar ik ben ook absoluut een linux noobie) dus bij deze is alle info/info links welkom

Offline Soul-Sing

  • Lid
FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/25, 10:07:06 »
vraag2. nividia drivers worden automatisch geinstalleerd via de restricted drivers manager, je hoeft enkel nvidia aan te vinken.

vraag4. beryl is niet meer in 7.10. het heet compiz en is na installatie van de nvidia drivers zelfs standaard geinstalleerd en actief.

vraag1.: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16347  een fatastische howto van het docu-team.

linuxnoobie

  • Gast
FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/25, 10:21:42 »
Citaat van: leoquant
vraag2. nividia drivers worden automatisch geinstalleerd via de restricted drivers manager, je hoeft enkel nvidia aan te vinken.

vraag4. beryl is niet meer in 7.10. het heet compiz en is na installatie van de nvidia drivers zelfs standaard geinstalleerd en actief.

vraag1.: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16347  een fatastische howto van het docu-team.
super !  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16347  een fatastische howto van het docu-team, afdruk gemaakt uiteraard en is heel handig.

zou ik nog ff op dit een antwoord kunnen krijgen

- nividia drivers worden automatisch geinstalleerd via de restricted drivers manager, je hoeft enkel nvidia aan te vinken ... Bij mijn weten zijn video drivers nooit bij de installatie van een linux, of zelfs windows omdat de bedrijven van deze kaarten het zo willen ... of is dit sinds de ubuntu 7.10 veranderd :p , of wanneer ik dit aanvink gaat die auto op zoek naar de correcte drivers ? :-)

- compiz ergens how to te vinden ? want de naam compiz zegt me wel iets, maar daar blijft het ook bij :o)

Offline Duckie

  • Lid
FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/25, 10:35:11 »
Wat betreft het usb-toetsenbord: Gebruik er zelf ook één en het werkt prima in grub.(Dat scherm waar je kunt kiezen uit XP/Ubuntu)
Kan trouwens ook met de instellingen in je bios te maken hebben.

Compiz is inderdaad, zoals gezegd standaard actief als je videokaart dat ondersteund.
Je hebt dan alleen nog niet de kubus die je overal ziet maar dat is heel makkelijk in te stellen met behulp van de compizconfig settings manager, welke weer eenvoudig te installeren is met behulp van Synaptic.
____________________________________________

FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/25, 10:35:20 »
Citaat van: linuxnoobie
- nividia drivers worden automatisch geinstalleerd via de restricted drivers manager, je hoeft enkel nvidia aan te vinken ... Bij mijn weten zijn video drivers nooit bij de installatie van een linux, of zelfs windows omdat de bedrijven van deze kaarten het zo willen ... of is dit sinds de ubuntu 7.10 veranderd :p , of wanneer ik dit aanvink gaat die auto op zoek naar de correcte drivers ? :-)
Ze worden idd niet standaard geïnstalleerd, maar Gutsy vraagt je of je dat wil doen. Als je dan aanvinkt van wel gaat hij mooi die driver installeren.

Citaat
- compiz ergens how to te vinden ? want de naam compiz zegt me wel iets, maar daar blijft het ook bij :o)
:D Je gelooft niet wat leo zegt?
Echt waar, als je die driver aangevinkt hebt staan de Desktop Effecten vanzelf aan. Automatisch, je hoeft er helemaal niets voor te doen.

linuxnoobie

  • Gast
FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/25, 10:47:58 »
Citaat van: Duckie
Wat betreft het usb-toetsenbord: Gebruik er zelf ook één en het werkt prima in grub.(Dat scherm waar je kunt kiezen uit XP/Ubuntu)
Kan trouwens ook met de instellingen in je bios te maken hebben.

Compiz is inderdaad, zoals gezegd standaard actief als je videokaart dat ondersteund.
Je hebt dan alleen nog niet de kubus die je overal ziet maar dat is heel makkelijk in te stellen met behulp van de compizconfig settings manager, welke weer eenvoudig te installeren is met behulp van Synaptic.
Alleziens bedankt voor de snelle reacties :)

ivm met Synaptic, heb hier dit over gevonden https://help.ubuntu.com/community/SynapticHowto

info:  Synaptic Package Manager

De Synaptic Package Manager (SPM) wordt voor meer gebruikt dan alleen het installeren van software. Het kan ook je hele besturingssysteem updaten, en de geinstalleerde software beheren. De meeste mensen gebruiken SPM echter alleen voor het installeren van nieuwe software. Voordat je hiermee begint, kan het handig zijn om een paar concepten te kennen. Het is niet essentieel dat je ze compleet begrijpt, maar wel dat je het idee snapt, dus lees de beschrijvingen. De ideeen achter SPM worden steeds duidelijker hoe vaker je het gebruikt.



ivm met compozconfig settings manager dit http://ubuntastic.wordpress.com/category/compiz-fusion/

Offline Duckie

  • Lid
FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/25, 10:59:22 »
Nog even voor de duidelijkheid: ga alsjeblieft niet handmatig proberen Compiz-Fusion te installeren want deze wordt standaard geïnstalleerd.
Mocht het na de installatie niet werken kijk dan nog eens op het forum rond of vraag het gewoon. Kan je een hoop ellende besparen.
____________________________________________

linuxnoobie

  • Gast
FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/25, 11:02:49 »
sgoed bedankt voor die opmerking
had trouwens al link gevonden http://forum.ubuntu-nl.org/message/159952

Nog laatste vraag ;)

Is dit mogelijk dat ik dit allemaal kan testen vanop de live cd, kan ik al eens kijken of alles werkt ..
Of best direct overgaan tot de installatie van ubuntu 7.10 en dan pas kijken / prutsen / proberen :-)

FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/25, 11:20:56 »
Ik vond het eerst vreemd, maar ik hoor dat je Desktop Effecten inderdaad kan testen op de live cd.
Dus eerst die driver aanvinken in de 'restricted drivers manager' dan uitloggen (niet heropstarten natuurlijk) en het kan werken.

Ik zou zeker eerst eens kijken met de livecd of eventueel draadloos internet enzo werkt.

Offline lizardman

  • Lid
FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/25, 12:37:59 »
Bij mij wilde het niet lukken om de desktop effecten aan de praat te krijgen tijden Live sessie (opstarten vanaf CD Nvidia driver aanvinken, installeren laten en uit- en inloggen) maar omdat ik er op vertrouwde dat het wel goed kwam toch geïnstalleerd en alles loopt als een tierelier!! Op de Laptop met Intel graphics waren de effecten wel tijdens live sessie al ingeschakeld.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Qurmo

  • Gast
FF paar vragen voor de linux kenners :-)
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/25, 12:44:32 »
eerlijk gezegd om te antwoorden op je vraag 3) ik zit zelf met de Striker Extreme (680i) chip met de 8800GTX en alles werkt perfect het enige dat ik moeten doen heb is bij de restricted drivers een vakje aanvinken (zoals ze hierboven reeds hadden gemeld).