Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox  (gelezen 1864 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Gepost op: 2018/04/05, 12:27:30 »
Als ik Google Calendar opstart in firefox, dan komt het vaak voor dat de Google fonts niet geladen worden. Die fonts zorgen voor het weergeven van de pijltjes enz. in Google calender. Het effect is zo:


in plaats van zo:



Met één of twee keer op F5 te drukken (refresh) verschijnen de fonts wel.

Zijn er nog firefoxgebruikers die dit probleem hebben? Ik heb twee beschrijvingen gevonden van het probleem, met een zogenaamde oplossing, maar die werken niet:

1) https://support.mozilla.org/en-US/questions/1188968
Hier stellen ze voor de veiligheid van de firefox zandbak naar beneden te halen door security.sandbox.content.level van 3 te verlagen naar 2 of 1. Los van het feit dat het absurd is de veiligheid te moeten afbouwen om een webfont te kunnen zien, werkt deze aanpak voor mij niet.

2) https://support.mozilla.org/en-US/questions/1198693
Een even nonsensicale oplossing die daar weeral als oplossing aangenomen wordt (ben geïrriteerd door de firefox support site): "You can check gfx.downloadable_fonts.enabled on the about:config page". Natuurlijk stond dit al aan bij mij. Dit is de standaard instelling.

Iemand anders met het probleem? En een oplossing? Dit is Firefox 59.0.2 (64-bit) die standaard met Ubuntu 17.10 (Mozilla Firefox for Ubuntu canonical - 1.0, 59.0.2+build1-0ubuntu017.10.1)
« Laatst bewerkt op: 2020/02/25, 11:00:57 door vanadium »

Offline Tom

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/05, 12:52:05 »
Net even gekeken en hier staan de Fonts netjes erop (Firefox59/2- 64 bits)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline rico70

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/05, 12:56:31 »
Als ik alleen google.com goedkeur in NoScript zie ik geen pijltjes, keur ik gstatic.com ook goed in NoScript zie ik de pijltjes wel

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/05, 13:29:40 »
Als ik alleen google.com goedkeur in NoScript zie ik geen pijltjes, keur ik gstatic.com ook goed in NoScript zie ik de pijltjes wel
Bracht mij op het idee het eens in ublock te zoeken. En inderdaad, ublock rapporteert een blokkering van gstatic.com! Voorlopig eens ublock uitgezet voor de Google Calendar site in zijn geheel, en, het ziet er goed uit! Ik markeer dit draadje later nog wel als opgelost, als ik inderdaad merk dat het probleem uitblijft.

Bedankt voor de inspiratie! @Tom, draai jij een adblocker of NoScript of een gelikaardige addon?

Offline Tom

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/05, 13:41:25 »
uBlock ,Https Everywhere en Duck Duck Go Essentials dat was het  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/05, 15:53:35 »
uBlock ,Https Everywhere en Duck Duck Go Essentials dat was het  :)
Interessant, jij draait dus ook uBlock, maar hebt het probleem niet. Bij mij is het probleem niet systematisch, maar regelmatig. Ik hoop nu, na het uitschakelen van uBlock, dat het probleem geheel uitblijft.

Offline rico70

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/05, 16:20:01 »
uBlock, PrivacyBadger, NoScript en DuckDuckGo draaien hier. Alleen gstatic.com goedgekeurd in NoScript, de rest niet bekeken omdat het toen goed werkte. FF 59.0.2 Linux Mint MATE 18.3 ex64

Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/05, 16:24:18 »
Ik heb een maandje geleden iets soortgelijks gehad: bij mij ontbraken niet alleen pijltjes, maar de volledige 'balk' aan de bovenzijde waar je week- of maandweergave enz. instelt was verdwenen. Dat bleek na veel gezoek uiteindelijk te komen door een add-on. Daar kwam ik achter nadat ik FF startte met uitgeschakelde add-ons (onder menu Help). Misschien helpt je dit verder?

In deze draad repte ik daarvan.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103740.msg1017284#msg1017284

Offline vilamar

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/05, 18:18:37 »
Nadat ik de geschiedenis (cache) leeggemaakt had was alles weer normaal hier.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/05, 22:41:27 »
Sedert het uitschakelen van uBlock voor de Google Calender-pagina is het probleem uitgebleven. Ik markeer dit draadje daarom als "opgelost". Ik probeer wel nog even terug in te schakelen. Komt het probleem terug, dan probeer ik eens of het verholpen wordt door de cache leeg te maken. Tenslotte heeft het voorheen steeds mét uBlock gewerkt.

Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/05, 23:07:59 »
Bij mij werkt alles goed mét uBlock, dus ik denk niet dat het probleem daar zit. Waar dan wel (voor jou) zal de tijd leren...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/05, 23:30:12 »
Ik heb daarnet eens uBlock terug aangezet, en het probleem kwam terug, ook na ledigen van de cache. uBlock terug af en ... OK. Het lijkt er toch op dat het bij mij met uBlock te maken heeft. Nog niet al te vroeg juichen. Misschien komt het probleem terug.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/25, 11:07:27 »
Ouwe draad weer naar boven: het probleem is terug. Moet wel met ublock te maken hebben: als ik Ublock uitschakel (niet verwijderen, maar uitschakelen) treedt het probleem (voorlopig toch) niet op. Met ublock wel. Ook als ik in the whitelist van Ublock calendar.google.com en fonts.googleapis.com toevoeg, blijft het probleem bestaan.

Paul rapporteert hetzelfde probleem hier. Nu is het voor mij geen optie om ublock uitgeschakeld te laten.

Blijkbaar zijn Paul en ik enkelingen op aarde met dit probleem, want je vindt er niet veel over terug op internet.

Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/25, 13:03:10 »
Ik gebruik ublock niet maar zou je misschien eens een andere blocklist kunnen gebruiken?

Ik weet niet welke jij gebruikt maar degene die het euvel niet hebben zouden zomaar een andere kunnen gebruiken.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/27, 14:07:59 »
Dat is vreemd Vanadium. Ik heb uBlock Origin gewoon draaien en sinds mijn bericht uit 2018 heb ik dit probleem nooit meer gezien. Dit alles met de standaardinstellingen van Firefox, en de standaardinstellingen van uBlock.

Overigens was het niet uBlock dat in 2018 problemen gaf, maar de add-on 'I don't care about cookies'.

Jij bent iemand die alles tot op de puntjes afregelt, misschien ergens een stapje te ver gezet?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/27, 15:43:59 »
Jij bent iemand die alles tot op de puntjes afregelt, misschien ergens een stapje te ver gezet?

 =D =D :rolleyes: Niets van  :). Ik doe heel weinig aanpassingen aan de browser. In tegendeel, ik ben onlangs zelfs naar een nieuw profiel overgegaan omdat de nieuwe Zoom functie van Firefox zelf (onthouden van het zoom niveau) niet goed werkte. Ik stel verder heel weinig in. Toch zal ik eens testen met een nieuw profiel, maar waarbij ik niet op Firefox inlog: als je op Firefox inlogt, komen je bookmarks, maar ook instellingen, terug.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/28, 10:22:35 »
Kakelvers profiel, niet ingelogd op Firefox Sync. Google Calendar laadt steeds met alle fonts, tot ik uBlock Origin installeer, de allereerste extensie in de nieuwe configuratie. Voor goed begrip: het gebeurt niet altijd dat de Google font niet laadt. Soms laadt hij wel meteen. Andere keren laadt hij niet, maar met een refresh (druk op F5) weer wel. Op zich geen groot probleem, maar knap vervelend.

Ik kijk toch eens uit naar een andere adblocker.

swake

  • Gast
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/28, 11:18:24 »
Dat is een bewuste manipulatie van google zelf om je te gaan te verplichten hun browser chrome te gaan gebruiken .

Offline rico70

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/28, 11:20:11 »
Ik kijk toch eens uit naar een andere adblocker.
Of een andere calendar provider

Offline HWE64

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/28, 11:54:07 »
Ik kijk toch eens uit naar een andere adblocker.
Of een andere calendar provider
Ik heb Lightning met provider for Google Agenda in combinatie met FF en Ublock en bevalt me prima ook voor smartphone.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/28, 11:56:03 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/28, 13:53:11 »
Dat is een bewuste manipulatie van google zelf om je te gaan te verplichten hun browser chrome te gaan gebruiken .
Heb ik ook nog gedacht, maar het gaat, zoals vermeld, wél goed zonder "Block Origin".

Ik probeer nu "Adblock Plus", en hier lijkt het wel goed te gaan.

"Ublock Origin" is een "Recommended" addon, d.w.z., gechecked en goedgekeurd door Mozilla. "Addblock Plus" heeft nog véél meer gebruikers, maar heeft die "Recommended" status niet. Nadeeltje, maar dan moet ik maar vertrouwen hebben dat 8 699 121 gebruikers niet fout zijn.

Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #21 Gepost op: 2020/02/28, 14:39:31 »
Nadeeltje, maar dan moet ik maar vertrouwen hebben dat 8 699 121 gebruikers niet fout zijn.
Statistisch gezien kan dat net een groep zijn die de Google-kalender niet gebruikt! ;)

nahjo

  • Gast
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #22 Gepost op: 2020/02/28, 14:56:00 »
Ik zie op Xubuntu 18.04 met FF en ublock  geen probleem


 



Offline vanadium

  • Lid
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #23 Gepost op: 2020/02/28, 16:51:23 »
Statistisch gezien kan dat net een groep zijn die de Google-kalender niet gebruikt! ;)
Hier heb ik het natuurlijk enkel over de betrouwbaarheid van de add-on. En ja, mogelijk gebruiken die Google-kalender niet. Dan zorg ik er wel voor dat de 5 450 021 gebruikers van uBlock Origin, die wél Google Calender gebruiken ( :evil:) over komen naar Adblock Plus.  ^-^

@nahjo, bedankt om te melden. Het probleem is zeker niet wijd verspreid, want veel vind ik op internet niet terug. Van mij is het Ubuntu 19.10 (met "kale" gnome-shell). Tot nu toe is het met Adblock Plus nog geen enkele keer fout gegaan.

nahjo

  • Gast
Re: Google calender: soms geen "knoppen" in firefox
« Reactie #24 Gepost op: 2020/02/28, 17:01:38 »
Misschien geheel overbodig  :) maar ook met Xubuntu 19.10 en uBlock alle symbooltjes aanwezig.
Waarom uBlock dan bij jou dat zit te verkloten snap ik ook niet.