Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem na upgrade van 12.04 naar 12.10: systeem blijft hangen na grub  (gelezen 707 keer)

Offline mat_64

  • Lid
Na een tijdje gewacht te hebben, ben ik toch begonnen om te upgraden naar 13.04, maar om niet alles opnieuw te hoeven in te stellen. (Ja ik weet dat er kleine dingen wel opnieuw moeten, maar toch.)
Omdat ik niet weet of dit rechtstreeks mogelijk is (en als dit wel rechtstreeks hoor ik het graag zodat ik het in de toekomst kan gebruiken) was ik van plan om via pakketbeheer het met 12.10 als tussen stap dit uit te voeren.
Maar na afronding van het installeren van/upgraden naar 12.10 kom ik niet meer bij het grafische inlog scherm.
Grub werk zoals het hoort (wel in een nieuw jasje).
Het grafische "loading" scherm verschijnt en blijft in beweging, maar na een nacht aanstaan is hij nog niet bij het inlog scherm.
Als ik schakel naar het scherm met meldingen (hoe heet dit ook al weer?) lees ik dat hij blijft hangen op "Stopping netwerk configuratie" (of iets dergelijks).
Als ik dan schakel, via Ctrl-Alt-F1, naar een terminal sessie, lukt dat.
Apt-get spuugt alleen maar foutmeldingen.
Maar dan stokt mijn kennis.

Kortom, hoe krijg ik weer een grafische sessie?
En, hoe moet ik nu verder?

Alvast bedankt voor de beantwoording.

Re: Probleem na upgrade van 12.04 naar 12.10: systeem blijft hangen na grub
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/12, 16:46:46 »
Meestal is de driver van de grafische kaart het probleem.
Zodra je het grub scherm te zien krijgt druk je op de e toets, nu kom je in de editmode van grub. Nu kan je de parameters veranderen van deze regel:

linux    /boot/vmlinuz-X.X.XX-XX-generic root=UUID=c9336648-1992-4ee8-a0cf-a15cd0e88bcd ro noplymouth 

Deze wordt:
linux    /boot/vmlinuz-X.X.XX-XX-generic root=UUID=c9336648-1992-4ee8-a0cf-a15cd0e88bcd ro noplymouth  nomodeset xforcevesa

Boot nu met deze regel door CTRL+x in te toetsen.
De verandering is eenmalig, als je nu in de grafische modus komt installeer de juiste driver voor de grafische kaart die je hebt. Succes. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mat_64

  • Lid
Re: Probleem na upgrade van 12.04 naar 12.10: systeem blijft hangen na grub
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/13, 21:58:07 »
Helaas hij blijft weer hangen op "starting/stopping configure netwerk device (security)".

Re: Probleem na upgrade van 12.04 naar 12.10: systeem blijft hangen na grub
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/13, 22:13:21 »
Heb je een ethernetkaart of gebruik je wifi?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mat_64

  • Lid
Re: Probleem na upgrade van 12.04 naar 12.10: systeem blijft hangen na grub
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/15, 09:43:04 »
Ik heb hem via de ethernetkaart aan gesloten.
En ben er in middels achter dat ik in de terminal een DNS probleem heb.
lsb_release -aVerteld dat 12.10 de huidige versie is.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.