Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video opname heeft geen geluid  (gelezen 646 keer)

Video opname heeft geen geluid
« Gepost op: 2024/04/09, 15:39:24 »
Hallo, ik heb een vraag:
Wanneer je op de toets 'Print screen' drukt, krijg je de mogelijkheid om video op te nemen van je scherm.
Deze videobestanden vind ik wel terug, maar ze bevatten geen geluid.
Is dit normaal? Of moet je de geluidsopname ergens aanzetten?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2024/04/09, 15:50:10 »
Dat is normaal. De standaard functie ondersteunt dat niet. Je kan de extensie Easyscreencast gebruiken.

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/04/09, 18:35:52 »
Dankjewel, hoe moet ik die extensie aanzetten of activeren?

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/04/10, 11:30:16 »
https://github.com/EasyScreenCast/EasyScreenCast/issues/157

hou er rekening mee het is niet de recente update 2017, maak een backup via timeshift als je dat staan hebt?
« Laatst bewerkt op: 2024/04/10, 11:32:36 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/04/10, 16:07:40 »
Oei, dat is veel te ingewikkeld voor mij.
Het begon al bij het tweede woordje GNOME. Daarvoor heb ik reeds Wikipedia nodig om op te zoeken wat dat betekent.
Dat zegt veel over mijn gebrek aan Linux-kennis.

Is er ook een eenvoudige manier?

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/04/10, 17:54:38 »
Dit betekend gnome   https://nl.wikipedia.org/wiki/GNOME

heb jij dit geinstalleert volgens dit filmpje  https://youtu.be/1Kg086qTQms?si=-BLf4X-dVLWU_tg6

dan via de menu typ je Easyscreencast in daar links zet je deze op onn.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/04/10, 20:58:21 »
Ik heb het gedaan volgens het filmpje. Het was erg moeilijk en in de laatste code stond een gmail email adres.
Daarom heb ik maar geannuleerd. Wie weet waar worden mijn gegevens dan naar gestuurd?

Ik heb daarna een filmpje gevonden om Kazam te installeren:
https://www.youtube.com/watch?v=pUXbV3LuW-Q

Dat vond ik ook moeilijk, maar dat is toch gedeeltelijk gelukt. Nu heb ik geluid met een zwart scherm.
Maar ik wou gewoon weten of schermopname met geluid mogelijk was in Ubuntu. Een soort test.
Op dit moment is het niet belangrijk of het goed werkt of niet.

Ik vind het alleen jammer dat in Linux alles zo ongeloofelijk ingewikkeld is vanwege al die vreemde codes.

Dankjewel voor julie reacties  :)

Offline aartje

  • Lid
Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/04/10, 22:05:31 »
Wat ik gebruik (onder Mint) is simplescreenrecorder. Daarmee kan je filmpjes maken van je scherm, inclusief geluid.
Je kan het zo installeren mbv synaptic.
Naar mijn weten is de PrintScreenknop bedoeld om een soort foto van je scherm te maken (of van een window op je scherm)
en niet bedoeld voor een filmpje, maar misschien heb ik wat gemist.
zie bv
https://www.maartenbaert.be/simplescreenrecorder/
« Laatst bewerkt op: 2024/04/10, 22:10:38 door aartje »

Offline Oesje

  • Lid
Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/04/10, 22:16:28 »
« Laatst bewerkt op: 2024/04/10, 22:18:04 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/04/11, 18:03:04 »
Dankjewel. Ik heb Simple screen recorder geïnstalleerd.
Dit heb ik wel met het app-installatie programma gedaan. Dat gaat ook.
Ik begrijp echt niet waarom het steeds zo omslachtig en moeilijk moet met die Terminal, maar dat terzijde.

Hetzelfde probleem: geluid maar geen beeld. Het heeft mogelijk iets te maken met iets wat 'Wayland' heet.
Ik ga het hierbij laten denk ik.

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #10 Gepost op: 2024/04/11, 20:02:49 »
er zegt niemand dat je dit moet doen via de terminal tenzij je er iets vanaf kent.

Ik heb simple screen recorder gewoonweg geinstalleerd via mijn softwarewinkel en staat er
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline ajjp

  • Lid
Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/04/11, 20:07:54 »
Citaat
Ik begrijp echt niet waarom het steeds zo omslachtig en moeilijk moet met die Terminal, maar dat terzijde.
Als je je beperkt tot software uit de Ubuntu-repositary -en dat is wel zo veilig- dan heb je helemaal nooit de terminal nodig. Installatie gaat met een muisklik via Software of Synaptic, zoals je ervaren hebt (als ik het goed begrijp).
Verder,  je bent gaan "knoeien" met PrintScreen, wat helemaal niet bedoeld is om filmpjes op te nemen, en daar ook nog geluid bij te plakken. Als je direct had gevraagd om een programma dat filmpjes met geluid van het scherm kan opnemen, dan had men je waarschijnlijk direct Simplesreenrecorder aanbevolen.

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #12 Gepost op: 2024/04/12, 08:48:02 »
Maar op Linux forums zijn die codes bijna altijd het eerste wat je als oplossing aangeboden krijgt.
Dat geeft de indruk dat dit de manier van werken is in Linux en dat is misleidend voor de 'gewone' computergebruiker.

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/04/12, 10:44:43 »
Maar op Linux forums zijn die codes bijna altijd het eerste wat je als oplossing aangeboden krijgt.
Dat geeft de indruk dat dit de manier van werken is in Linux en dat is misleidend voor de 'gewone' computergebruiker.
ja dat is een feit dat men direct wijst naar de terminal,goede raad kijk eerst naar de softwarewinkeltje en ziet of het je vind bij de reeds geinstalleerde software, zoniet ga naar verkennen en typ daar in het zoekbalk de benaming in en klik op enter.Als hem beschikbaar is hoef je enkel op installeren te klikken.
De tweede gemakkelijkste methode is synaptic is ook een zoekfunctie en daar dan kan je die bepaalde gewenste software ook installeren.

De moeilijkste is inderdaad de terminal maar als je de juiste codes hebt hoef je die enkel te kopieren en in de terminal te plakken en klikken op enter, en uiteraard zovoort.
probeer eerst die 2 bovenste onder de knie te krijgen, dan beginnen met de moeilijkste manier.

Mvg
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #14 Gepost op: 2024/04/12, 14:38:31 »
Hetzelfde probleem: geluid maar geen beeld. Het heeft mogelijk iets te maken met iets wat 'Wayland' heet.
Ik ga het hierbij laten denk ik.
Je hebt het bij het rechte eind. Toch blijf je beter op Wayland: de grafische prestaties zijn ongeveer op het niveau van een Mac.

Inderdaad, in Linux hangen de eindjes soms helaas los aan elkaar. Het zijn uiteindelijk allemaal losse softwareprojecten, die door distributiemakers tot een wonderlijk samenhangend lijkend geheel samengebracht worden. Het is gewoon jammer, natuurlijk, dat die ingebouwde screencast geen geluid ondersteunt.

Ik gebruik OBS-studio, maar dat is al wat semi-professioneel, dus moeilijker om mee te starten. Er zijn in Software nog een paar programma's die onder Wayland werken: Kooha en vokoscreen-ng.

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #15 Gepost op: 2024/04/18, 10:01:40 »
Mijn excuses voor de late reactie, maar ik was even weg en krijg geen notificaties van reacties.

Misschien moet ik maar eens een topic starten over de linux-ervaringen wanneer je van Mac OS komt. Daar ga ik eens over nadenken.

Offline aartje

  • Lid
Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #16 Gepost op: 2024/04/18, 11:25:38 »
Mijn excuses voor de late reactie, maar ik was even weg en krijg geen notificaties van reacties.

Misschien moet ik maar eens een topic starten over de linux-ervaringen wanneer je van Mac OS komt. Daar ga ik eens over nadenken.
Ik weet niet of dat zinvol is. Er zijn maar zeer weinig Mac-gebruikers die naar Linux overstappen, Apple zijn operating
system is ook prima (ook op Unix gebaseerd :) )
Het is ook wel handig om je eerst wat verder te verdiepen in Linux (en/of Ubuntu/Mint)
Dit is misschien ook interessant ? : https://discussions.apple.com/thread/255147685?sortBy=best
« Laatst bewerkt op: 2024/04/18, 11:29:11 door aartje »

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #17 Gepost op: 2024/04/18, 16:59:16 »
Het is ook wel handig om je eerst wat verder te verdiepen in Linux (en/of Ubuntu/Mint)
Dit is misschien ook interessant ? : https://discussions.apple.com/thread/255147685?sortBy=best

Dankjewel voor de link, maar ik heb besloten om ermee te stoppen. Ik heb terug Mac OS op mijn Macbook gezet.
Wanneer je meer dan 25 jaar Mac OS gewoon bent is Linux gewoon te moeilijk. Het wordt prachtig voorgesteld, maar ik wil gewoon niet met al die technische problemen bezig zijn.
Ik wil productief kunnen werken met een computer en niets te maken hebben met een commandolijn of terminal.
En tenslote moet je voor 1 besturingssysteem kiezen en ik kies voor Mac OS omdat Ubuntu niet aan mijn vereisten voldoet.
Maar het was wel leerzaam en ik heb het toch 3 maanden volgehouden :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #18 Gepost op: 2024/04/18, 17:06:36 »
Maar het was wel leerzaam en ik heb het toch 3 maanden volgehouden :)
Drie maanden is best al lang! Ik had drie andere programma's aangegeven, het krachtige OBS-studio, en de eenvoudige programma's Kooha en vokoscreen-ng, spijtig dat je die niet eerst geprobeerd hebt. Maar uiteindelijk moet je gebruiken waar je je goed bij voelt, en inderdaad, een linuxgebruiker moet wel wat interesse hebben in het systeem zelf (of een goede techie vriend hebben, dat is even goed).

Re: Video opname heeft geen geluid
« Reactie #19 Gepost op: 2024/04/19, 09:43:50 »
Het was eigenlijk mijn tweede linux-poging. Ik had ooit al eens Mint geprobeerd (2017-2019).
Misschien wanneer mijn Mac mini ook niet meer ondersteund wordt met updates over 4 jaar dat ik nog eens een linux-poging doe :)

Bedankt voor alle hulp :)