Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraagje over partities  (gelezen 717 keer)

ratbones

  • Gast
vraagje over partities
« Gepost op: 2008/09/29, 15:39:43 »
Ik had op http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualBoot gelezen dat je ook een /home partitie moet aanmaken bij Ubuntu.
 
Is dit verplicht of kan je voor je bestanden ook een met XP gedeelde NTFS partitie daarvoor gebruiken?
Indien ja, moet ik die partitie dan ook "home" noemen bij de installatie (of mounten ofzo?)
Of kan ik gewoon die /home partitie weglaten en die gedeelde XP NTFS partitie (waar al m'n persoonlijke files opstaan) gebruiken?

Ik heb een HDD van 120GB.

Hoe zijn jullie partities ingedeeld?

Bedankt

Stijn

Offline eXtreem

  • Lid
vraagje over partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/29, 15:51:00 »
Je kunt gewoon je NTFS partitie gebruiken om bestanden op te slaan. Echter een hoop instellingen en bestanden worden automatisch opgeslagen op de /home. Als je niet een aparte /home hebt aangemaakt wordt deze gewoon bij de "root" partitie ondergebracht.

Als je "root" partitie groot genoeg is, mag dit geen problemen opleveren.

Het grote voordeel van een aparte /home is dat je bij een herinstallatie / upgrade van je systeem je persoonlijke bestanden en instellingen veilig hebt staan en deze altijd weer kunt koppelen aan een nieuwe ubuntu-installatie.

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

ratbones

  • Gast
vraagje over partities
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/29, 16:41:26 »
Hoe groot kan ik de /home het best maken als mijn muziek, foto's, videos gaan toch op de gedeelde NTFS bestanden partitie staan?

Bedankt
Stijn

Offline vanadium

  • Lid
vraagje over partities
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/29, 16:59:35 »
Als ik jou was zou ik geen aparte home aanmaken. Met 10 gigabyte voor je Linux partitie kom je ruim toe. Je maakt dan in je home directory symlinks naar je documenten op de ntfs partitie. Alleen de programmainstellingen staan dan op je linux partitie.