Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]De aansluiten op een draaiend systeem via sata.  (gelezen 1665 keer)

Offline emiel1976

  • Lid
[OPGELOST]De aansluiten op een draaiend systeem via sata.
« Gepost op: 2012/03/02, 20:01:18 »
Kun je een HDD aansluiten op een systeem terwijl deze draait via sata of moet je dan rebooten?
Ik wil een hdd aankoppelen via een externe sata maar ik krijg hem niet te zien.

Wil niet iedere keer rebooten.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/02, 21:07:39 door emiel1976 »

Re: HDD aansluiten op een draaiend systeem via sata.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/02, 20:21:09 »
Een belangrijk voordeel van SATA is dat schijven verwisseld kunnen worden terwijl de spanning erop staat (hot-swappable). Een SATA-drive kan dus gebruikt worden in plaats van een USB-stick of USB-schijf, maar met een grotere bandbreedte en grotere capaciteit. Nadeel is daarbij dat het bij de meeste computerkasten vrij omslachtig is de drives te verwijderen en terug te plaatsen - vaak zitten er andere onderdelen in de weg zodat de computer toch moet worden uitgeschakeld.

Van http://nl.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Als je de sata schijven makkelijk kan verwisselen, is laatst genoemde van geen belang.
Een ATA HDD, kan je niet onder spanning verwisselen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/02, 20:23:58 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: HDD aansluiten op een draaiend systeem via sata.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/02, 20:27:04 »
Ok het kan dus wel maar dan moet ik even kijken wat voor schijf ik heb.
Ondersteund Linux dit als je via een USB stik draait?

het is een ata dus dit werkt niet bij deze schijf maar weet u wel dat het kan.
dankje.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/02, 20:46:20 door emiel1976 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD aansluiten op een draaiend systeem via sata.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/02, 20:28:39 »
Niet elke moederbord ondersteund hotswap voor sata, dus goed in de handleiding kijken van je moederbord of controller kaart.

En je moet speciale stekkers hebben omdat je anders kortsluiting maakt.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: HDD aansluiten op een draaiend systeem via sata.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/02, 20:48:05 »
Er zitten aansluiting op om dat te doen.
Maar schijf kan het niet dus daar lag het aan.

Wel balen want deze schijf werkt niet als ik hem mee op start want dan blijft mijn pc hangen om 1 of andere reden.
Hoopte van USB op te starten en dan mijn schijf te kunnen formatteren en hopen dat het dan opgelost was.

Re: [OPGELOST]De aansluiten op een draaiend systeem via sata.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/02, 21:53:36 »
Je kan niet van de live cd opstarten? Met een live of persistant USB stick zou het ook moeten lukken, als je moederbord BIOS van USB kan starten.
En anders is een convertor misschien de oplossing zoiets http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1304  of http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTM4MDY0MDQwNDY=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&product_show_id=974903&gvlon=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&~cookies=1gclid%3dCMKa7-iLya4CFQes3godDzGKCQ&gclid=&scrwidth=1360 alleen kan ik niert vnden of hot pluggin gaat met de convertor.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: [OPGELOST]De aansluiten op een draaiend systeem via sata.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/03, 02:14:09 »
Als de HDD er aan hangt blijft hij hangen en kom ik niet aan het gedeelte dat hij de live cd of usb opstart en kom ik zelfs niet in de bios.
Ik moet mijn andere schijf nog ophalen want daar heb ik een usb case bij. Wel voor een 2,5" maar als ik de printplaat er uit haal dan kan ik hem daarmee aansluiten en dan proberen leeg te gooien. Schijf zit ram vol.