Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAM-geheugen: opgave klopt niet  (gelezen 1048 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
RAM-geheugen: opgave klopt niet
« Gepost op: 2007/07/29, 15:51:21 »
In mijn computer zit 1024 MB RAM-geheugen (2 x 512 MB). Maar zowel het BIOS als Linux geven aan, dat er slechts 895 MB RAM in zit. Hoe kan dat?

Heeft dat misschien te maken met de aan-boord-videokaart, die gedeeld geheugen pakt? Of is een deel van een geheugenstrook defect of zo? Ik begrijp het niet....

Wie weet er iets over te zeggen?

Groet, Pjotr.

RAM-geheugen: opgave klopt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/29, 15:59:16 »
Hallo Pjotr als je een videokaart aan boord heb wordt je geheugen verdeeld in de bios kan je aangeven hoeveel geheugen je wilt toewijzen aan je video kaart 32 mb of 64  of meer .(stel hem eens in op 32MB en kijk hoeveel hij dan aangeeft)
Groet John

Offline siegi

  • Lid
RAM-geheugen: opgave klopt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/29, 16:09:54 »
gaat het over die sony vaio?  Met intel graka want deze hebben zowiezo shared memory.
128 mb geheugen gaat dus op aan je videokaart.
Meestal herken je hier ook de mindere performance videokaarten (goedkope) aan.  Als je bij nvidia en ati ziet hebben ook de minder videokaarten shared ram.   Het is daarom niet slecht want ze voldoen voor mensen die niet echt hard gamen.
In linux op zich geen probleem, want het gebeurt heel zelden dat ik moet swapen en heb maar 512 mb geheugen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
RAM-geheugen: opgave klopt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/29, 16:14:47 »
Ja, dat is de oplossing. john50 en siegi, bedankt!

Als ik het gedeelde geheugen verander van de Nvidia chip op het moederbord, dan verandert de RAM-opgave mee. Ik heb het gedeelde geheugen gelijk maar even verhoogd naar 256 MB, eens kijken of ik prestatiewinst haal...  :-)

Groet, Pjotr.