Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eén eigen screensaver maken  (gelezen 2801 keer)

Eén eigen screensaver maken
« Gepost op: 2017/03/16, 22:11:34 »
Ik zou deze vraag, zèlf kunnen beantwoorden, met één zoekmachine, maar dan werk ik bijna altijd met Engelse zoekwoorden. En deze ingeving, welke ik nu heb, dààr verwacht ik van, dat ik niet de enige zal zijn.

Ik heb ervaring met; website maken, html, css, mysql, php. Ik wéét wat één php functie  èn ik kan al zeg ik dat zelf, vrij goed overweg met IF- constructies, én boolean. Ik snàp dat er één antwoord gaat komen, 'ga C programmeren', maar, er is ook zoiets als Python. En, 'javascript [cliënt driven] en php [server based]' hebben overeenkomsten en tegenstellingen, haha, maar; C lijkt mij best nog lastig [voor mij], want; ik ben niet zo wiskundig. Ik ben één techneut.

Programmeren, doe ik met php [maar daar heb ik, zèlf, genoeg kennis van, of anders gezegd; géén wensen, want ik vind het ook wel bijna altijd. Ik beheer één forum [vandaar de html, css, mysql, php, òòk een klein beetje javascript. Ik wéét dat ik met de zoekwoorden 'hello world, atijd wel één hello world kan maken. Ik kan compileren, ik weet wat GNU is. Echter, zonder dat ik ga vragen om één stuk source {hmm, hoop doet leven}, van als het eventjes kan, honderd regels, zoek ik (óók) één uitdaging. Omdat ik meestal mijn weg weet te vinden met open source, blijft er niet zoveel te wensen, want; wat ik vertaal naar, behoefte om één programmeertaal te leren, is; het doel zèlf, nuttig gevonden wordend door mij, wil ik mij inzetten. Mààr, dat is het dan ook met mij 'gaan leren programmeren', is pas voldoenend, voor één hobbyist als ik, àls één uitdaging heb. Het mooiste zou één source van honderd regels zijn, maar, één ander voorstel lijkt mij óók leuk om te vernemen.  En voor de source; met, of, zonder commentaar, èn het maakt mij ook niet uit of het slechte voorbeelden zijn, wat ik zoek is 'één uitdaging'. Schermbeveiligers zijn altijd eenvoudig verkrijgbaar, maar het lijkt mij één uitdaging, om één screensaver te programmeren.

swake

  • Gast
Re: Eén eigen screensaver maken
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/16, 23:17:14 »
Wij hebben zowat gemeen met elkaar , met het enige verschil dat ik een zeer goede tot uitstekende wiskundige aanleg heb .
De dingen die je aanhaalt zijn eigenlijk web gebaseerd . Ik heb vroeger nog met het MS DOS gewerkt en met een batchfile te schrijven heb ik ooit zelf eens een screensaver geschreven .
Moet in de terminal ook lukken .Je brengt me mezelf zowat op het idee om zelf eens ook te gaan proberen . En dit heeft eigenlijk niets met wiskundig aangelegd te zijn, maar het logisch denkwerk .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Batchbestand
 
« Laatst bewerkt op: 2017/03/16, 23:22:44 door swake »

swake

  • Gast
Re: Eén eigen screensaver maken
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/16, 23:29:43 »
Misschien wijk ik af van het topic , maar vandaag hoor ik op de radio dat er grote nood is aan GEO-IT'ers en men jong talent zoekt om applicaties te ontwikkelen voor navigatiesystemen . Lap ik val dus uit de boot want ik zou dus te oud zijn. Nochtans ik ken de basiskennis van een navigatiesysteem .
Ik ben bij de jeugdbeweging geweest en heb leren stafkaart lezen, het kompas leren gebruiken en me leren oriënteren . Ik ga nog makkelijk zonder GPS mijn weg terug naar huis vinden . Maar ja hoe ga je GEO-IT'ers vinden als ze de basiskennis niet kennen .

Re: Eén eigen screensaver maken
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/16, 23:35:56 »
Ik weet niet of het er is voor linux, maar voor ons  linux tijdperk heb ik vaak screensavers gemaakt met daarvoor gemaakte programmatjes.
Dat werkte prima. Sommige programma's schreven de scr weg als install exe. Andere proggies maakte de scr welke ik dan zelf in een install.exe zetten (dat ging mooi met winzip).

Zelf programmeren moet natuurlijk ook mogelijk zijn maar dat heb ik nog nooit gedaan. (waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;) )

Maar screensavers .... die kunnen toch funest zijn voor je systeem? Ik gebruik ze al vele jaren niet meer.



Aanvulling. Ik zie dat dit soort proggies nog steeds veelvuldig beschikbaar zijn.
http://www.winsite.com/freeware/freeware+screensaver+builder/index3.html
« Laatst bewerkt op: 2017/03/17, 00:05:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Eén eigen screensaver maken
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/16, 23:41:17 »
Screensavers werden vroeger gebruikt bij CRT schermen om niet in te branden .
Hedendaagse plasma schermen branden niet meer in .

CRT scherm



swake

  • Gast
Re: Eén eigen screensaver maken
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/16, 23:44:57 »

Re: Eén eigen screensaver maken
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/17, 00:08:08 »
Screensavers werden vroeger gebruikt bij CRT schermen om niet in te branden .

Thanks. I know swake. Maar ze richten vaak een ravage aan in je besturingssysteem. Crashes en dergelijke.

Ik laat gewoon het beeldscherm automatisch op lock springen (als niet afgemeld is) en de beeldscherm automatisch uitschakelen als even niet gebruikt (bespaart ook meteen stroom).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Eén eigen screensaver maken
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/19, 00:34:06 »
Al een voorbeeldje gevonden .
http://stackoverflow.com/questions/25372466/bash-script-as-screensaver

Ahh wat jammer nou. Ik vind het één scherpe opmerking, om mij te wijzen op bash bestanden. Echter, ik krijg dit in de terminal te zien;
./tst.sh: line 8: ./idletime: No such file or directory
./tst.sh: line 11: [: -gt: unary operator expected
./tst.sh: line 8: ./idletime: No such file or directory
./tst.sh: line 11: [: -gt: unary operator expected
./tst.sh: line 8: ./idletime: No such file or directory
./tst.sh: line 11: [: -gt: unary operator expected

Dat zegt mij niet zoveel, ik begrijp nu niet of ik wat fout heb gedaan, of dat het runnen als root dit verhindert. Dat zit namelijk zo, apt-get install xscreensaver, prachtige screensavers, ik heb in de menubalk ook een optie 'vergrendelen', maar die heeft het nog nooit gedaan.

Het zit zo, ik wil het liefst leren grafische dingen te tekenen op het scherm, maar dit is bijzaak. De hoofdreden is, als ik één bash script zou hebben, dat ik dáármee, het scherm kan vergrendelen, zodat er één wachtwoord wordt gevraagd ben ik blij. Daarnaast wil ik graag één screensaver automatisch inschakelen. Ik weet dat dit met Windows heel gewoon is. Ik weet óók dat ik niet met su wil werken.

Xscreensaver, waarschuwt root gebruikers, het start niet juist. Echter, daar wordt gemeld, tik dit en dat, dan werkt het met root. Gedaan, maar helaas.

Nu weet ik dat root draaien zonder X, één Linux machine best wel lastig is te kraken door mensen die via het internet willen inbreken [waarvan 99% niet weet wat te doen als het ze eens gelukt is, gelukkig], echter, X en root runnen vereist nogal wat netwerk kennis en algemene technische kennis van wat netstat allemaal kan weergeven, wat poorten zijn, wat TCP is, wat UDP is, wat één router van de provider is ga zo maar door.

Echter, ik bedacht mij inene, dat mijn beveiliging wel netjes genoemd mag worden, behalve voor diefstal en verduistering en insluiping. De machine moet van mijn met één wachtwoord komen. Ik heb wat zitten Googlen maar het wilde niet echt vlotten bij mij.

@swake;

leuke monitor, die kan met Koniginnedag blijven staan of weer mee naar huis, haha. En, scherp gezien dat één screensaver voor één paneel, géén toegevoegde waarde kent, nu weet je van mij dat het mij om de beveiliging gaat. Eén bash script die dat zou kunnen, lijkt mij overigens ideaal.

partyrabbit schreef; '
Ik laat gewoon het beeldscherm automatisch op lock springen (als niet afgemeld is) en de beeldscherm automatisch uitschakelen als even niet gebruikt (bespaart ook meteen stroom).'

Zou je mij wat richting kunnen geven, bijvoorbeeld welke commando's er worden in getikt, hoe de gebruikte software heet, want dit klinkt voor mij ook van belang.

Stackoverflow,  8-) Er is zoveel te vinden, ik moet nog leren posten. Nog géén 'fipo', haha.

partyrabbit, je schrijf exe, dat is toch Windows, ik heb Windows in Virtualbox, ja dat werkt tenminste meteen en gewoon goed [laat ik zeggen meestal is het Linux dat zo is, haha. Maar serieus, ik ben forum beheerder bij één autoclub, en nu is het mijn idee [allemaal windows pc's] om van alle voertuigen één knappe foto te maken en dan één .scr bestand genereren [Zover ik weet zijn die dingen nog steeds 16 bits haha], maar, welk prog is open source als het kan en prima te gebruiken zonder reclame, heb je één idee.

Swake, jij schreef afwijkend over 'programmeren voor Tomtom', haha, ik kan één hoop, maar programmeren wat ik zelf wil is echt anders dan één opdracht vervullen, maar ik weet dat het honorarium aantrekkelijk kan zijn.

Swake, net als partyrabbit praat je over Windows/ DOS, dat is géén enkel probleem voor mij, want dat wil ik ook wel doen, want de forum gebruikers zouden één screensaver moeten krijgen, èn Powershell van Microsoft draait ook onder Linux tegenwoordig.

Als er iemand één blank screen C code heeft, zou ik zeer erkentelijk zijn, verder één .scr maker voor Windows, het mag dus voor mij Linux of Windows zijn. Mac vind ik niet zo leuk, die dingen werken altijd al netjes, haha.






Re: Eén eigen screensaver maken
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/29, 23:35:00 »
Jammer dat er géén antwoord is gekomen, maar ik vind dat begrijpelijk. x-screensaver, blijkt bash script te bevatten, dus dat was leerzaam. Nu heb ik ontdekt dat mijn fingerprint reader ondersteund wordt, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Hoewel ik had gehoopt op C bron, sta ik óók open voor assembler, als dat mogelijk is, want ik heb één Z80 geprogrammeerd [opinie] en MSX basic is ook niet ver verwijderd van assembler [/opinie]

Als iemand nog één idee heeft, dan sta ik daar uiteraard  voor open.