Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie alleen in Engels mogelijk  (gelezen 4826 keer)

Offline Henk14

  • Lid
Installatie alleen in Engels mogelijk
« Gepost op: 2017/04/03, 19:28:46 »
Vorige week heb ik geprobeerd Lubuntu 16.04 naast Windows 10 te zetten (dualboot) op een HP compaq 8200 elite. Het lukte niet om de dvd in het Nederlands te laten opstarten (het bekende zwart-witte schermpje met de taalkeuzes sloeg hij over). Ik kreeg de GRUB te zien met de mogelijkheid (Try without installing, check disk of install Lubuntu).

Iemand een idee wat er fout ging?

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/03, 19:42:20 »
Geen idee, maar als dat apparaat W10 trekt zou ik er altijd Xubuntu op zetten i.p.v. Lubuntu.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/03, 20:02:00 »
Dank voor je reactie Nieuwbie.
Ik heb vergeten te melden dat ik ook geprobeerd heb Ubuntu te installeren. Hetzelfde verhaal. Deze pc betreft een PC met een i5-2400 processor en 4 Gb geheugen. Dus Xubuntu of Ubuntu trekt ie ook makkelijk. Maar ja, ik ben nou eenmaal een liefhebber van Lubuntu.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/03, 20:23:48 »
Oh zo. Sorry dat ik je niet kan helpen, het klinkt heel vreemd. Succes!

Mark
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/03, 20:27:57 »
Dank je wel Nieuwbie.

Nog een aanvulling: Er is niks mis met de dvd. Doet het gewoon goed op mijn oude PC en mijn laptop. (M.a.w. slaat het taalkeuzescherm niet over).

Offline Nero

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/03, 21:30:30 »
Bij een pc met EFI wordt de taalkeuze overgeslagen. De eerste vraag tijdens de installatie is dan weer wel voor de taal.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/03, 21:41:21 »
Hallo Nero,

Misschien een domme vraag, maar wat is EFI?

Offline Nero

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/03, 21:46:24 »

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/03, 21:49:24 »
Duidelijk.
Maar op deze pc was eerst Windows 7 geïnstalleerd en is er later Windows 10 op gezet. Voor zover ik het goed heb, had deze PC nog een ouderwetse BIOS (geopend door bij het starten F10 in te drukken).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/03, 22:44:32 »
Je kunt het allicht proberen, het is één va de eerste vragen bij installatie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/03, 22:57:28 »
De pc is van iemand anders. Ik was bang de pc naar de knoppen te helpen.

Wat zou er gebeuren als je de installatie stopt?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/03, 23:41:04 »
Niets, zolang je maar geen partitie, of disk aanwijst.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/04, 09:01:48 »
De PC is van iemand anders. Ik beslis er niet over of hij de gok wil nemen.  Maar desalniettemin bedankt voor je antwoord.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/04, 16:45:38 »
Zojuist de gok gewaagd en inderdaad........ bij het installeren komt direct de mogelijkheid de taal te kiezen.  Nog niet doorgegaan met installeren, omdat ik hieronder een paar vragen heb.

Heeft dit te maken dat deze PC dan toch UEFI heeft en niet de ouderwetse Bios?  En als dat zo is, moeten dan alle stappen doorlopen worden die Pjotr beschrijft op deze site: https://sites.google.com/site/computertip/windows

Ik heb inmiddels begrepen dat bij de PC waarover wij het hier hebben weliswaar een PC betreft waar Windows 7 op heeft gestaan, maar Windows 10 niet via een upgrade is binnengehaald, maar het een verse installatie van Windows 10 betreft.

Graag jullie reacties.

swake

  • Gast
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #14 Gepost op: 2017/04/04, 20:47:24 »
Ik denk gewoon eventjes mee
Als daar eerst windows 7 heeft op gestaan zal het wellicht EFI zijn en geen UEFI .
Ik begrijp je maar al te best omdat het jouw PC niet is , je niet graag iemands anders PC niet naar de vaantjes helpt . Dus een zeer belangrijke aanrader .
Moest je er toch aan beginnen zorg dan dat je een externe harde schijf bij de hand hebt om eerst een systeemkopie te maken van Windows 10. Moest er iets verkeerds gaan heb je een systeemkopie van W10 die je dan kan terugzetten .
De werkwijze in W10 is dezelfde als W7 om een systeemkopie te maken . Vergeet zeker geen herstelschijfje te maken .
http://www.webstekvanswake.be/herstelschijfjes-maken/
Maak ook een opstartbaar CD schijfje oUSB stick van Gparted . Hiermee kun je dan de HD partioneren als de dualboot mislukt is en de systeemkopie van W10 wil terugzetten .
http://gparted.org/




swake

  • Gast
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #15 Gepost op: 2017/04/04, 21:02:27 »
Citaat
Ik heb inmiddels begrepen dat bij de PC waarover wij het hier hebben weliswaar een PC betreft waar Windows 7 op heeft gestaan, maar Windows 10 niet via een upgrade is binnengehaald, maar het een verse installatie van Windows 10 betreft.

Dus een Upgrade van W7 naar W10 , maar met behoud van instellingen en zonder behoud van programma's en persoonlijke bestanden. De andere methode was W10 binnenhalen via Update . Bij Een Upgrade kon je nog downgraden bij binnenhalen via update niet .

Mag ik even weten hoe je Ubuntu naast W10 wil installeren ?
Gebruik maken van de schijfindeler of iets anders . Iets anders is dus zelf een partitie aanmaken wat niet echt een goed idee is .
« Laatst bewerkt op: 2017/04/04, 21:11:20 door swake »

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #16 Gepost op: 2017/04/04, 21:25:20 »
Bedankt voor je reactie Swake. Ik heb in het verleden regelmatig een besturingssysteem (DOS, W98, XP) geinstalleerd en ook Lubuntu al  6 keer, (5 keer als dualboot en 1 keer op een kale harde schijf, maar dat gebeurde altijd op een wat ouder PC (met XP) waar het eigenlijk heel eenvoudig was om dit te doen.  Nu loop ik als niet de meest ervaren persoon tegen dit probleem aan. En omdat het de PC van een ander is durf ik geen risico te nemen. Ik denk dat ik er vanaf zie.

Ten aanzien van je tweede vraag heb ik nog navraag gedaan bij degene waarvan de PC is. Hij heeft deze PC tweedehands gekocht bij een winkel die refurbished PC's verkoopt. Hij moest zelf W10 installeren, wat ook niet vanzelf was gegaan. Tijdens de installatie liep W10 vast en met behulp van telefonische ondersteuning van de winkel is het uiteindelijk gelukt.

Ik wou Lubuntu naast Windows installeren, zoals ik dat tot nu toe steeds heb gedaan. Op een gegeven moment komt tijdens het installatieproces de vraag of je Lubuntu naast Windows wil installeren. Dat bevestig ik en dan komt er een voorstel ten aanzien van de schijfindeling. Dat volg ik meestal niet. Ik ken meer ruimte toe aan Lubuntu dan aan Windows.

Nog een vraagje: Wat is het verschil tussen EFI en UEFI?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #17 Gepost op: 2017/04/04, 22:11:55 »
Citaat
Nog een vraagje: Wat is het verschil tussen EFI en UEFI?
UEFI is de doorontwikkeling van EFI. In de praktijk is er voor de installateur/gebruiker weinig verschil.

swake

  • Gast
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #18 Gepost op: 2017/04/04, 23:04:42 »
Wat is UEFI
http://computerworld.nl/it-beheer/75721-wat-is-uefi

https://docs.fedoraproject.org/nl-NL/Fedora/18/html/UEFI_Secure_Boot_Guide/chap-UEFI_Secure_Boot_Guide-What_is_Secure_Boot.html

https://sites.google.com/site/computertip/windows

Bij een UEFI boot systeem zul je dat gauw te weten komen als je naar het BIOS gaat en daar secure boot terugvind . Windows 7 zelf kan men niet op UEFI boot installeren zonder eerst Secure Boot uit te schakelen .
Zelf had ik uit nieusxhierigheid ook eens proberen linux naast een ge-upgrade win7 naar win10 te installeren en nooit de GRUB te zien kreeg . Ik gebruik wel desktop met tweede ingebouwde harde schijf als dualboot en installeer ook altijd linux naast windows7 op een primaire partitie op de tweede ingebouwde harde schijf . Achteraf ben ik dan te weten gekomen dat bij W10 je linux op een uitgebreide partitie moet installeren . Nu echt heel happy over Windows ben ik niet meer sinds Windows 8 is verschenen . Als Microsoft in 2021 stopt met de ondersteuning van windows 7 , is Windows voor mij een voltooid verleden OS .
« Laatst bewerkt op: 2017/04/04, 23:06:19 door swake »

swake

  • Gast
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #19 Gepost op: 2017/04/04, 23:29:05 »
Beste Henk, het is jouw PC niet , maar als ik lees dat er al een probleem was om W10 deftig te kunnen installeren, wat zal het zijn als binnenkort die grote W10 creators update verschijnt .
Iedereen is vrij om OS naar eigen keuze te gebruiken . Kun je deze persoon niet overtuigen om volledig naar Linux over te stappen ?

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #20 Gepost op: 2017/04/04, 23:35:42 »
Ben het met je eens v.w.b. Windows. Windows 8 was een ramp en Windows 10 kan ik ook niet enthousiast van worden. Niet zo erg als W8, maar ik vind W10 een systeem dat op twee gedachten hinkt. Sinds januari 2014 werk ik met Lubuntu en ik vind het een prima systeem. Voldoende voor mijn behoeften. Een beetje internetten, mailen, heel af en toe een briefje typen, printen en scannen. Dat is zo ongeveer wat ik met mijn PC doe.

Ik zit er over te denken om - als ik een nieuwe PC ga kopen - een PC zonder besturingssysteem te kopen en dan alleen verder te gaan met Linux. Wordt het toch een PC met Windows 10 (en de dualboot lukt niet) dan zit ik er hard over te denken (wat ik met mijn oude laptop met XP ook heb gedaan) met DBAN de hele harde schijf te wissen en er alleen Linux er op te zetten.

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #21 Gepost op: 2017/04/04, 23:37:06 »
Ten aanzien van je laatste vraag: Ik denk dat het moeilijk wordt, maar nooit geschoten is altijd mis. Ik zal het binnenkort met hem bespreken.

Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #22 Gepost op: 2017/04/04, 23:41:40 »
Ik zit er over te denken om - als ik een nieuwe PC ga kopen - een PC zonder besturingssysteem te kopen en dan alleen verder te gaan met Linux. Wordt het toch een PC met Windows 10 (en de dualboot lukt niet) dan zit ik er hard over te denken (wat ik met mijn oude laptop met XP ook heb gedaan) met DBAN de hele harde schijf te wissen en er alleen Linux er op te zetten.

Dat is hier een paar jaar terug al gebeurd. W8 was hiervoor de aanleiding.
En ik kan je bevestigen dat dat prima gaat. Wij missen het hier helemaal niet. Niet prive, niet met scholen, niet met werk.
Linux stand-alone hier op alle pc's in huis. En spijt dat ik mijn al langer bestaande interesse voor linux niet al jaren eerder gehoor gegeven heb.

Het enige waar wij nog wel eens tegenaan lopen zijn conversieproblemen met office-bestanden, maar dit ondervangen wij grotendeels prima met PDF's (zoals wij zelf ook steeds vaker toegezonden krijgen omdat iedereen daar naartoe hangt).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henk14

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #23 Gepost op: 2017/04/07, 10:08:58 »
Wat betreft je conversieproblemen met office documenten: Daar zijn prima -gratis- online converters voor.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Installatie alleen in Engels mogelijk
« Reactie #24 Gepost op: 2017/04/07, 10:27:21 »
Citaat
Wat betreft je conversieproblemen met office documenten: Daar zijn prima -gratis- online converters voor.
Ik ken geen online converter die beter converteert dan LibreOffice zelf. Ik houd me aanbevolen voor de gouden tip.