Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan  (gelezen 14371 keer)

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #25 Gepost op: 2016/03/29, 21:05:10 »
communicatie apps als Whatsapp,
Voor Whatsapp is een mobielnummer  nodig, de Ubuntu tablet heeft geen mobiel internet (geen 3G/4G alleen wifi).

Mijn pc heeft ook geen mobiel internet. Toch heb ik Whatsapp op de pc. (via mobiel)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #26 Gepost op: 2016/03/29, 21:15:55 »
Voor Whatsapp inderdaad het nodige mogelijk op de computer via de browser, als ik het goed begrijp.

Telegram biedt diverse opties aan, ook een applicatie voor Linux.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #27 Gepost op: 2016/03/29, 21:24:00 »
Mijn pc heeft ook geen mobiel internet. Toch heb ik Whatsapp op de pc. (via mobiel)
Dat bedoel ik, het moet via een mobiel nummer (ook https://web.whatsapp.com/)

edit: eventueel via een ander toestel  om een bevestigings- sms van WhatsApp te ontvangen
« Laatst bewerkt op: 2016/03/30, 12:22:24 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #28 Gepost op: 2016/03/29, 21:42:16 »
Zeg, deze genoemde apps hebben toch allemaal ook een webbased toegang. Op een tien inch tablet met Firefox is dit helemaal geen probleem? Een non probleem? Of heb ik het niet door?

Op een telefoon wel, dat is helder, maar daar gaat het hier niet over.

Een ander punt kan zijn dat er in de browser veel meer data geladen wordt dan in een app. Op wifi is dat geen probleem, maar wie met zijn tablet op internet gaat via zijn mobiele verbinding wel.

Ik blijf het erg jammer vinden dat die app's een probleem blijven en touch wat moeilijk van de grond komt waardoor dat (op mij in elk geval) remmend werkt. De wens om met mijn mobieltje over te gaan op touch is al héél lang aanwezig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #29 Gepost op: 2016/03/30, 01:01:02 »
Kan de Telegram desktop applicatie op de Ubuntu tablet draaien?
Ja
( niet de desktop-variant maar een native app)
https://launchpad.net/ubuntu-telegram-app

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #30 Gepost op: 2016/03/30, 11:01:22 »
Met Ubuntu erop, mits het een LTS-versie is, zit je goed voor vijf jaar veilig gebruik.  :)
Het besturingssysteem van deze tablet is Ubuntu Touch 15.04. Geen idee of er een LTS-versie van Ubuntu Touch is, er zijn wel OTA updates.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #31 Gepost op: 2016/03/30, 18:30:00 »
Hier is een nieuwe programma, waar je apps van androids op linux kunt draaien, nog niet alle apps werken,
http://www.pcworld.com/article/3040093/android/shashlik-brings-android-apps-to-linux-and-you-can-try-it-today.html

Offline wowo

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #32 Gepost op: 2016/03/30, 19:35:18 »
Tada! ik heb er een besteld. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen. :)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #33 Gepost op: 2016/03/31, 09:12:48 »
Tada! ik heb er een besteld. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen. :)

Ik kom toch aardig in de verleiding er ook eentje te kopen.... Alhoewel ik liever de eerste reviews afwacht ben ik toch een soort van "hebberig" =D

Ik had al een tweedehands Google Nexus 7 gekocht om Ubuntu Touch op te proberen. Dit heb ik echter nog niet gedaan omdat het toch ook wel erg prettig is een tablet in huis te hebben waar alles gewoon voor beschikbaar is qua apps etc.

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #34 Gepost op: 2016/04/16, 18:01:21 »
Telegram is beschikbaar voor de Ubuntu touch, maar zover ik weet Whatapp niet.
Betreft Whatsapp is wel erg jammer.

Als ervoor kon worden gezorgd dat eventueel android apps ook op de Ubuntu touch kunnen worden gedraaid zou een hoop schelen.
Hoewel hier dan natuurlijk weer het probleem kan ontstaan dat de aandacht voor Ubuntu touch apps juist minder wordt.
Ik denk echter dat het probleem dat het marktaandeel van de Ubuntu Touch niet groot is meer voor meer problemen zorgt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #35 Gepost op: 2016/04/16, 21:08:48 »
Telegram is beschikbaar voor de Ubuntu touch, maar zover ik weet Whatapp niet.
Betreft Whatsapp is wel erg jammer.
Om die reden weiger ik met mn huidige Android-foon met whatsapp te werken maar exclusief met telegram. Dit om te voorkomen dat mócht ik ooit overschakelen naar Ubuntu Touch, ik het voor mezelf makkelijker maak.
(mijn omgeving snapt mijn overweging niet, maar dat doet er niet toe, als het zelf maar snap....)

Offline wowo

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #36 Gepost op: 2016/04/19, 20:13:25 »
Ik heb gisteren de BQ Aquaris M10 Ubuntu Edition HD ontvangen. :D
Ik heb echter deze week helaas geen tijd om goed mee te spelen en een aantal dingen uit te zoeken waar ik al tegenaan ben gelopen.
1) Locatie werkt op een of ander manier niet goed (geeft de verkeerde plaats aan). Werkt de gps wel ?
2) Ik kan met een kort wachtwoord wel verbinding maken met mijn wifi maar met "mijn maximale lengte" wachtwoord (63 tekens...) lukt het van geen mogelijkheid
3) Vervelend vind ik dat youtube filmjes (HD 1080) niet perfect afspelen (spraak en beeld niet synchroon; wat kleine haperingen). Dat zou toch op zo'n tablet geen probleem mogen zijn?
Aansluiten op een groter scherm of werken met een bluetooth/bedrade muis en of toetsenbord, heb ik nog niet kunnen doen omdat ik de kabels en hardware er nog niet voor heb.
Mijn voorzichtige conclusie is dat het nog niet helemaal af is (had ik ook eigenlijk wel verwacht) maar er kan al wel best veel.
De android uitvoering gebruikt de mooi uitgevoerde homeknop wel maar Ubuntu Touch doet daar (vooralsnog?) niets mee.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Jofer

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #37 Gepost op: 2016/04/26, 17:52:25 »
Ik heb gisteren de BQ Aquaris M10 Ubuntu Edition HD ontvangen. :D
Ik heb echter deze week helaas geen tijd om goed mee te spelen en een aantal dingen uit te zoeken waar ik al tegenaan ben gelopen.
1) Locatie werkt op een of ander manier niet goed (geeft de verkeerde plaats aan). Werkt de gps wel ?
2) Ik kan met een kort wachtwoord wel verbinding maken met mijn wifi maar met "mijn maximale lengte" wachtwoord (63 tekens...) lukt het van geen mogelijkheid
3) Vervelend vind ik dat youtube filmjes (HD 1080) niet perfect afspelen (spraak en beeld niet synchroon; wat kleine haperingen). Dat zou toch op zo'n tablet geen probleem mogen zijn?
Aansluiten op een groter scherm of werken met een bluetooth/bedrade muis en of toetsenbord, heb ik nog niet kunnen doen omdat ik de kabels en hardware er nog niet voor heb.
Mijn voorzichtige conclusie is dat het nog niet helemaal af is (had ik ook eigenlijk wel verwacht) maar er kan al wel best veel.
De android uitvoering gebruikt de mooi uitgevoerde homeknop wel maar Ubuntu Touch doet daar (vooralsnog?) niets mee.

en al verder getest?

Offline wowo

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #38 Gepost op: 2016/04/26, 20:46:48 »
Ben op dit moment niet in Nederland en heb hem niet mee.
Vanaf volgende week kan ik er verder mee spelen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline mausje75

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #39 Gepost op: 2016/04/27, 19:29:01 »
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik de M10 alweer 1 1/2 week en hij bevalt goed.
Maar er zijn toch enkele kleine kanttekeningen:

Het is geen full desktop ( verwacht ik ook niet, maar toch een beetje ) Je mist een bepaald aantal " dingen" zoals : de keuze hebben om je downloads automatisch op je SD te kunnen opslaan, die optie is er niet. Alles wordt automatisch op je tablet opgeslagen.

Bepaalde programma`s zoals een WinRar is niet te krijgen ( ook niet via de terminal )
De standaard firefox webbrowser die geinstalleerd is, werkt niet in tablet modus ( virtueel keyboard komt niet tevoorschijn als je wil typen ) En het scherm wordt niet automatisch aangepast.

De voor geinstalleerde apps zijn niet te verwijderen.... voelt een beetje als bloatware. Apps die je nooit zult gebruiken, maar wel waardevolle opslagruimte opslurpt.


Voor de rest is het een puik tabletje.... best vlot, goede wifi ontvangst, het converge werkt goed. Je kunt er bijna alles mee... als bovenstaande opgelost zou kunnen worden. Dan kun je idd zeggen dat het een pc vervanger kan worden.


Groetjes,
Maurice

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #40 Gepost op: 2016/04/27, 21:01:55 »
Is het met de Ubuntu tablet/phone ook mogelijk om (zoals bij Blackberry en Sailfish) Android apps te draaien?
Ik lees nu namelijk kranten en tijdschriften op mijn tablet, en daar zijn doorgaans alleen Android of iOS apps voor.

Offline mausje75

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #41 Gepost op: 2016/04/27, 21:58:44 »
Welke nieuwssites lees je? Er zijn diverse apps beschikbaar, anders via de browser...

Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #42 Gepost op: 2016/04/28, 19:10:42 »
Oa: Trouw, Elsevier.
Via de browser kan, maar heeft wel nadelen:
- Je hebt wifi nodig... ;)  Voordeel vd apps is dat je de krant en tijdschriften thuis kunt downloaden en dan onderweg kunt lezen. Ook op plekken zonder wifi, bv in het vliegtuig.
- Via de browser is niet altijd even handig qua bediening en lezen. Soms is het zo slecht (bv Elsevier, prima dat ze dit hebben uitbesteed aan een stagiair, maar begeleid die arme drommel dan wel...  :| ) dat het niet te doen is.

Iemand een linkje naar de Ubuntu app store?

Welke nieuwssites lees je? Er zijn diverse apps beschikbaar, anders via de browser...

Offline wowo

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #43 Gepost op: 2016/05/02, 13:28:20 »
Nu gelukkig wat tijd om wat verder te testen.
1) Locatie werkt op een of ander manier niet goed (geeft de verkeerde plaats aan). Werkt de gps wel ?
De gps werkt wel want de app sensor status geeft de juiste gps coördinaten aan. Ook "uNav" en "Here Maps" geven de juiste startlocatie aan.
Gek is dat de scope "Nearby" een verkeerde locatie gebruikt (ongeveer 80km naar het Oosten) waardoor deze scope nutteloos is.
De normale weerindicatie in de vandaag scope gebruikt ook deze verkeerde locatie terwijl de door mij geïnstalleerde "Weer"app wel de juiste locatie oppikt.
Blijkbaar werken de scopes niet goed met de gps sensor. Op internet vind je overigensook veel klachten over de gebrekkige werking van de gps in de scopes.
Ik neem aan dat dit hopelijk binnenkort opgelost gaat worden maar nogmaals via de geïnstalleerde apps werkt de gps bij mij wel gewoon goed.
2) Ik kan met een kort wachtwoord wel verbinding maken met mijn wifi maar met "mijn maximale lengte" wachtwoord (63 tekens...) lukt het van geen mogelijkheid
Blijkt wel gewoon te werken.
De truc bleek te zijn: type zo'n lang wachtwoord snel in; wanneer je er namelijk te lang over doet, wordt het wachtwoord niet opgeslagen.
3) Vervelend vind ik dat youtube filmjes (HD 1080) niet perfect afspelen (spraak en beeld niet synchroon; wat kleine haperingen). Dat zou toch op zo'n tablet geen probleem mogen zijn?
Dit is helaas nog steeds het geval. Het afspelen van youtube video's of bv nos video's, gaat bij mij niet goed. Het geluid loopt niet synchroon  en de video hapert ook regelmatig.
Hierover ga ik met BQ contact over opnemen omdat ik op internet soortgelijk probleem nog niet ben tegengekomen.
Zelf is mij wel opgevallen dat de tablet als image Ubuntu frieza aangeeft.
Deze link https://wiki.ubuntu.com/Touch/ReleaseNotes/OTA-10.1 geeft aan dat er voor de HD versie een andere image zou zijn: Ubuntu Cooler.
Misschien is er op mijn tablet een verkeerde image geplaatst? Ik heb echter een FHD versie aangeschaft en dat staat ook op de doos.
Aansluiten op een groter scherm of werken met een bluetooth/bedrade muis en of toetsenbord, heb ik nog niet kunnen doen omdat ik de kabels en hardware er nog niet voor heb.
Ik heb een micro-hdmi kabel naar hdmi gekocht en de convergence werkt prima.
Uitgetest in een winkel met moderne televisies. ;) Bij mijn 10 jaar oude televisie werkte het niet omdat die begrijpelijkerwijs de FHD resolutie niet aankon.
Mooi is dat bij deze aansluiting de tablet automatisch overschakelt naar een mousepad en dat als de muis op een invoerveld komt het toetsenbord gelijk te voorschijn komt.
Ik vond dit best wel een indrukwekkende prestatie.
De android uitvoering gebruikt de mooi uitgevoerde homeknop wel maar Ubuntu Touch doet daar (vooralsnog?) niets mee.
Is echter een bewuste keuze van Canonical geweest en ik moet zeggen dat de interface dusdanig is dat je een hardware homeknop helemaal niet mist.

Als je de "File Manager" installeert dan kan via "network" verbinding met andere computers of een NAS maken.
Het gebruikte protocol is SAMBA (SMB/CIFS) maar is wel wat traag. Snelheidsverbetering zal mogelijk moeten zijn.

De interface bevalt me wel. De scopes (hoewel ze wel potentie hebben) komen op dit moment nog niet goed uit de verf, maar je hoeft ze (muv de app scope) niet te gebruiken.
De algemene indruk is toch wel dat het een fijne tablet is waarmee je nu al goed en vlot mee kan werken.

[edit] bovenstaande zaken zijn vrijwel allemaal reeds gemeld door anderen in de bugslist. Na ota 10 zullen binnekort 11 en 12 volgen en dan xenial. (juli 2016! ) Ik heb goede hoop dat deze prima tablet binnenkort nog beter wordt.[/edit]
« Laatst bewerkt op: 2016/05/02, 21:30:06 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Moob

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #44 Gepost op: 2016/05/06, 11:07:06 »
Citaat
Zelf is mij wel opgevallen dat de tablet als image Ubuntu frieza aangeeft.
Deze link https://wiki.ubuntu.com/Touch/ReleaseNotes/OTA-10.1 geeft aan dat er voor de HD versie een andere image zou zijn: Ubuntu Cooler.
Misschien is er op mijn tablet een verkeerde image geplaatst? Ik heb echter een FHD versie aangeschaft en dat staat ook op de doos.

Frieza is het juiste image voor de FHD. Cooler is alleen voor de HD uitvoering.

Offline wowo

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #45 Gepost op: 2016/05/06, 13:40:56 »
Bedankt voor deze uitleg.
Overigens net een update gehad van de fotocamera waarmee een klein maar storende bug opgelost werd.
Je kan het extra menu nu te voorschijn halen (oa timer, hdr etc)
Er wordt voortvarend gewerkt!
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #46 Gepost op: 2016/06/06, 23:33:48 »
OTA 11 is uitgekomen en nu blijkt de GPS goed te werken bij mij (Frieza) zodat ik de scope Nearby eens kan gaan bekijken.

Een tablet is voor mij eigenlijk ook een luxe afstandsbediening: via de webapplicaties van Marantz en Logitech kan ik mijn versterker en muziekspeler (Squeezebox) goed bedienen.

Blijft dus voor mij nog alleen nog maar over als echt belangrijke bug:
het niet synchroon lopen van spraak en beeld in youtube filmpjes in Frieza maar dat zal ook een kwestie van (korte) tijd zijn want die zal als het goed is in OTA 12 verholpen worden.

Kortom hier een tevreden Ubuntu tablet koper.

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #47 Gepost op: 2016/06/07, 09:52:25 »
Een tablet is voor mij eigenlijk ook een luxe afstandsbediening: via de webapplicaties van Marantz en Logitech kan ik mijn versterker en muziekspeler (Squeezebox) goed bedienen.
Hé wat leuk, een andere SqueezeBox-fan....

Wel fijn dat de SB web-interface werkt, maar dat kan eigenlijk alleen op een tablet; als je een telefoon hebt wordt het onbruikbaar. Daarom zou ik liefst zien dat de apps (de "officiële" SB-app en/of Squeezer (die ik zelf gebruik)), geport wordt naar Ubuntu Mobile. Mss zelf maar eens aan de bak om dat te doen (beide apps zijn open source).

Offline wowo

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #48 Gepost op: 2016/06/18, 23:34:15 »
@Markba: Klopt voor een mobiele telefoon is de webinterface van Logitech Media Server niet werkzaam (te klein).

Zelf gebruik ik op mijn Android telefoon Squeeze Commander.
Kan jij misschien een "snap" maken voor Ubuntu Touch?  ;)

Als ik het goed begrijp kan zo'n "snap" dan vrijwel overal op werken.
www.snapcraft.io
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline rman

  • Lid
Re: eerste officiële ubuntu tablet komt er aan
« Reactie #49 Gepost op: 2016/08/23, 01:47:22 »
Kan je met deze Ubuntu tablet alle programma's installeren en werken die je op een Ubuntu desktop / netbook ook kan draaien.?
Over een tijdje is mijn netbook op en wellicht is dit een mooie vervanger mits ik ook Eclipse (IDE voor o.a. Java dev.) kan installeren.
Ben niet zo thuis in de tablet wereld.
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go