Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: vermeng geen werkomgevingen  (gelezen 20546 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #25 Gepost op: 2011/01/14, 19:36:47 »
PSYCHOCAT: Getting Back to a Pure Gnome on Ubuntu,recover from kde apps.
: http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnomelucid
sudo apt-get remove akonadi-server akregator amarok amarok-common amarok-utils apport-kde apturl-kde ark cdrdao dolphin dragonplayer exiv2 foomatic-db-gutenprint freespacenotifier gdebi-kde gnupg-agent gtk2-engines-qtcurve gwenview hpijs-ppds ibus-qt4 icoutils ijsgutenprint install-package jockey-kde k3b k3b-data kaddressbook kamera kate kbluetooth kcalc kcm-gtk kcm-touchpad kde-window-manager kde-zeroconf kdebase-bin kdebase-data kdebase-plasma kdebase-runtime kdebase-runtime-data kdebase-workspace kdebase-workspace-bin kdebase-workspace-data kdebase-workspace-kgreet-plugins kdegraphics-strigi-plugins kdelibs-bin kdelibs5 kdelibs5-data kdemultimedia-kio-plugins kdepasswd kdepim-groupware kdepim-kresources kdepim-runtime kdepim-strigi-plugins kdepim-wizards kdepimlibs-data kdepimlibs5 kdesudo kdm kfind khelpcenter4 klipper kmag kmail kmix kmousetool knm-runtime knotes konqueror konqueror-nsplugins konqueror-plugin-searchbar konsole kontact kopete kopete-message-indicator korganizer kpackagekit kppp krdc krfb krosspython ksnapshot ksysguard ksysguardd ksystemlog ktimetracker ktorrent ktorrent-data kubuntu-debug-installer kubuntu-default-settings kubuntu-desktop kubuntu-docs kubuntu-firefox-installer kubuntu-konqueror-shortcuts kubuntu-notification-helper kvkbd kwalletmanager language-selector-qt libakonadiprivate1 libao2 libattica0 libaudio2 libboost-program-options1.40.0 libclucene0ldbl libdbusmenu-qt2 libepub0 libexiv2-6 libflac++6 libibus-qt1 libindicate-qt0 libiodbc2 libk3b6 libkcddb4 libkdcraw8 libkdecorations4 libkdepim4 libkephal4 libkexiv2-8 libkfontinst4 libkipi7 libkleo4 libkonq5 libkonq5-templates libkonqsidebarplugin4 libkopete4 libkpgp4 libkscreensaver5 libksgrd4 libksieve4 libksignalplotter4 libkwineffects1 libkworkspace4 liblastfm0 libmimelib4 libmng1 libmodplug0c2 libmpcdec3 libmsn0.3 libmysqlclient16 libokularcore1 libotr2 libpackagekit-glib2-12 libpackagekit-qt-12 libphonon4 libplasma-applet-system-monitor4 libplasma-geolocation-interface4 libplasma3 libplasmaclock4 libplasmagenericshell4 libpolkit-qt-1-0 libpoppler-qt4-3 libprocesscore4 libprocessui4 libqca2 libqca2-plugin-ossl libqimageblitz4 libqt4-assistant libqt4-dbus libqt4-designer libqt4-help libqt4-network libqt4-opengl libqt4-qt3support libqt4-script libqt4-scripttools libqt4-sql libqt4-sql-mysql libqt4-sql-sqlite libqt4-svg libqt4-test libqt4-webkit libqt4-xml libqt4-xmlpatterns libqtcore4 libqtgui4 libqtscript4-core libqtscript4-gui libqtscript4-network libqtscript4-sql libqtscript4-uitools libqtscript4-xml libsolidcontrol4 libsolidcontrolifaces4 libsoprano4 libssh-4 libstreamanalyzer0 libstreams0 libtag-extras1 libtaskmanager4 libvncserver0 libweather-ion4 libxcb-shape0 libxcb-shm0 libxcb-xv0 libxine1 libxine1-bin libxine1-console libxine1-misc-plugins libxine1-x libzip1 mysql-client-core-5.1 mysql-common mysql-server-core-5.1 network-manager-kde okular okular-extra-backends openoffice.org-kde openoffice.org-style-oxygen oxygen-cursor-theme oxygen-icon-theme oxygen-icon-theme-complete packagekit packagekit-backend-apt phonon phonon-backend-xine pinentry-gtk2 pinentry-qt4 plasma-dataengines-addons plasma-dataengines-workspace plasma-desktop plasma-scriptengine-javascript plasma-scriptengine-python plasma-widget-facebook plasma-widget-folderview plasma-widget-kimpanel plasma-widget-kimpanel-backend-ibus plasma-widget-kubuntu-feedback plasma-widget-message-indicator plasma-widget-quickaccess plasma-widgets-addons plasma-widgets-workspace plymouth-theme-kubuntu-logo polkit-kde-1 printer-applet python-kde4 python-packagekit python-qt4 python-qt4-dbus python-sip quassel quassel-data shared-desktop-ontologies software-properties-kde soprano-daemon system-config-printer-kde systemsettings ttf-dejavu ttf-dejavu-extra update-manager-kde usb-creator-kde userconfig virtuoso-nepomuk && sudo apt-get install ubuntu-desktop

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #26 Gepost op: 2011/01/14, 20:59:50 »
PSYCHOCAT: Getting Back to a Pure Gnome on Ubuntu,recover from kde apps.
: http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnomelucid
sudo apt-get remove akonadi-server akregator amarok amarok-common amarok-utils apport-kde apturl-kde ark cdrdao dolphin dragonplayer exiv2 foomatic-db-gutenprint freespacenotifier gdebi-kde gnupg-agent gtk2-engines-qtcurve gwenview hpijs-ppds ibus-qt4 icoutils ijsgutenprint install-package jockey-kde k3b k3b-data kaddressbook kamera kate kbluetooth kcalc kcm-gtk kcm-touchpad kde-window-manager kde-zeroconf kdebase-bin kdebase-data kdebase-plasma kdebase-runtime kdebase-runtime-data kdebase-workspace kdebase-workspace-bin kdebase-workspace-data kdebase-workspace-kgreet-plugins kdegraphics-strigi-plugins kdelibs-bin kdelibs5 kdelibs5-data kdemultimedia-kio-plugins kdepasswd kdepim-groupware kdepim-kresources kdepim-runtime kdepim-strigi-plugins kdepim-wizards kdepimlibs-data kdepimlibs5 kdesudo kdm kfind khelpcenter4 klipper kmag kmail kmix kmousetool knm-runtime knotes konqueror konqueror-nsplugins konqueror-plugin-searchbar konsole kontact kopete kopete-message-indicator korganizer kpackagekit kppp krdc krfb krosspython ksnapshot ksysguard ksysguardd ksystemlog ktimetracker ktorrent ktorrent-data kubuntu-debug-installer kubuntu-default-settings kubuntu-desktop kubuntu-docs kubuntu-firefox-installer kubuntu-konqueror-shortcuts kubuntu-notification-helper kvkbd kwalletmanager language-selector-qt libakonadiprivate1 libao2 libattica0 libaudio2 libboost-program-options1.40.0 libclucene0ldbl libdbusmenu-qt2 libepub0 libexiv2-6 libflac++6 libibus-qt1 libindicate-qt0 libiodbc2 libk3b6 libkcddb4 libkdcraw8 libkdecorations4 libkdepim4 libkephal4 libkexiv2-8 libkfontinst4 libkipi7 libkleo4 libkonq5 libkonq5-templates libkonqsidebarplugin4 libkopete4 libkpgp4 libkscreensaver5 libksgrd4 libksieve4 libksignalplotter4 libkwineffects1 libkworkspace4 liblastfm0 libmimelib4 libmng1 libmodplug0c2 libmpcdec3 libmsn0.3 libmysqlclient16 libokularcore1 libotr2 libpackagekit-glib2-12 libpackagekit-qt-12 libphonon4 libplasma-applet-system-monitor4 libplasma-geolocation-interface4 libplasma3 libplasmaclock4 libplasmagenericshell4 libpolkit-qt-1-0 libpoppler-qt4-3 libprocesscore4 libprocessui4 libqca2 libqca2-plugin-ossl libqimageblitz4 libqt4-assistant libqt4-dbus libqt4-designer libqt4-help libqt4-network libqt4-opengl libqt4-qt3support libqt4-script libqt4-scripttools libqt4-sql libqt4-sql-mysql libqt4-sql-sqlite libqt4-svg libqt4-test libqt4-webkit libqt4-xml libqt4-xmlpatterns libqtcore4 libqtgui4 libqtscript4-core libqtscript4-gui libqtscript4-network libqtscript4-sql libqtscript4-uitools libqtscript4-xml libsolidcontrol4 libsolidcontrolifaces4 libsoprano4 libssh-4 libstreamanalyzer0 libstreams0 libtag-extras1 libtaskmanager4 libvncserver0 libweather-ion4 libxcb-shape0 libxcb-shm0 libxcb-xv0 libxine1 libxine1-bin libxine1-console libxine1-misc-plugins libxine1-x libzip1 mysql-client-core-5.1 mysql-common mysql-server-core-5.1 network-manager-kde okular okular-extra-backends openoffice.org-kde openoffice.org-style-oxygen oxygen-cursor-theme oxygen-icon-theme oxygen-icon-theme-complete packagekit packagekit-backend-apt phonon phonon-backend-xine pinentry-gtk2 pinentry-qt4 plasma-dataengines-addons plasma-dataengines-workspace plasma-desktop plasma-scriptengine-javascript plasma-scriptengine-python plasma-widget-facebook plasma-widget-folderview plasma-widget-kimpanel plasma-widget-kimpanel-backend-ibus plasma-widget-kubuntu-feedback plasma-widget-message-indicator plasma-widget-quickaccess plasma-widgets-addons plasma-widgets-workspace plymouth-theme-kubuntu-logo polkit-kde-1 printer-applet python-kde4 python-packagekit python-qt4 python-qt4-dbus python-sip quassel quassel-data shared-desktop-ontologies software-properties-kde soprano-daemon system-config-printer-kde systemsettings ttf-dejavu ttf-dejavu-extra update-manager-kde usb-creator-kde userconfig virtuoso-nepomuk && sudo apt-get install ubuntu-desktop

Die had ik ook in gedachten. Kun je, Pjotr, ook toevoegen aan de tips-lijst.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #27 Gepost op: 2011/01/14, 21:04:20 »
Niet haalbaar, denk ik. Dat lijstje verandert met iedere nieuwe Ubuntu versie.

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #28 Gepost op: 2011/01/14, 21:10:34 »
Niet haalbaar, denk ik. Dat lijstje verandert met iedere nieuwe Ubuntu versie.

En Psychocats past het ook met iedere nieuwe versie aan.

Offline tigger

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #29 Gepost op: 2011/01/14, 21:35:16 »
...

Er is geen probleem als een KDE-progje slechts weinig "meesleurt" bij installatie in Gnome. Maar als je toch al meerdere KDE-progjes verkiest boven hun Gnome-alternatieven, dan kun je beter Ubuntu verwijderen en Kubuntu schoon installeren....

Je laatste zin van deze post is het enige zinnige wat je hier tot nu toe hebt verteld. Je kan alles prima naast elkaar draaien. Zoals iemand hier al riep de problemen beginnen zodra je de progs weer weg wil halen. Overigens kun je ook met enkel gnome-progs dit prima voor elkaar krijgen.

Zo heb ik al eens een ubuntu 8.04 ins!all helemaal verkl**t omdat ik geen network manager wilde gebruiken. Dat vind ik volledig onzinnig op een desktop die een vast ip-adres gebruikt. Helaas installeren van dat soort pakketten gaat prima... Helaas worden ook de nogal basic dependencies verwijderd, zoals de kernel en grub! En hier zijn nog veel meer voorbeelden van. En dan meng je dus helemaal niets en ik zie dat als een behoorlijke bug (en user-error dat ik niet oplette)

Om nog een voorbeeldje te noemen: de avahi-package op de server variant. Die moet je ook niet verwijderen. Overigens wat doet een dergelijke daemon op een server-versie, op een desktop/laptop kan ik het me voorstellen. Op een server zet je je ip en dns toch vast.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 21:39:21 door tigger »
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #30 Gepost op: 2011/01/14, 21:48:10 »
Zo heb ik al eens een ubuntu 8.04 ins!all helemaal verkl**t omdat ik geen network manager wilde gebruiken. Dat vind ik volledig onzinnig op een desktop die een vast ip-adres gebruikt. Helaas installeren van dat soort pakketten gaat prima... Helaas worden ook de nogal basic dependencies verwijderd, zoals de kernel en grub! En hier zijn nog veel meer voorbeelden van. En dan meng je dus helemaal niets en ik zie dat als een behoorlijke bug (en user-error dat ik niet oplette)
Je kunt ook een alternate installatie doen (of nog beter: een blokkendoos-installatie, wat ik hier op het forum heb aangetroffen). Dan kun je je eigen systeem opbouwen. Dat doe ik met Debian ook. Dan installeer je een kale Gnome (dus zonder de netwerkmanager).

Je kunt beter zelf een huis bouwen naar eigen wens en inzicht, dan een bestaand huis verbouwen. Dan ga je slopen en dan loop je de kans teveel weg te halen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #31 Gepost op: 2011/01/15, 16:31:15 »
https://help.ubuntu.com/10.04/config-desktop/C/other-desktops.html

Geen vermelding van dat je een knoeiboel van je computer maakt !
Maar, om volledig te zijn, ook geen vermelding dat de muisaanwijzer verandert bij sommige progjes.

Wat is nu het juiste verhaal ? ???

Het jammere is dat er op grote gevaren wordt geduid, maar er weinig of geen duidelijke argumenten zijn.

Ik was zinnens dat te melden via Launchpad (dat gevaren-ding), maar ik heb eigenlijk geen of héél weinig stof om die vraag te onderbouwen.

Via het engelstalige forum heb ik van een IT-er te horen gekregen dat er eigenlijk, op de instabiliteit van de muisaanwijzer na, weinig of geen échte problemen zijn zolang je de werkomgevingen ook respecteert. Hij stuurde aan op het feit dat KDE-progjes het best werken in KDE en omgekeerd de Gnome-progjes in Gnome. Dat is het enige dat je dient te respecteren met de installatie van meerdere desktopomgevingen. (Hij maakt zelfs gewag van 3 desktopomgevingen)

Tot hier toe draait mijn laptopje perfect met die twee omgevingen.
Zou een beginner dan zoveel fout kunnen doen?

--> een beginner kent zelfs Gnome e.d. , nog, niet ; hoe kan hij dan een complete installatie doen van een KDE omgeving én het zodanig juist instellen dat die weet dat je het automatische inloggen al zeker niet kan gebruiken (en andere instellingen) ?

Natuurlijk respecteer ik de ervaringen van ervaren gebruikers met Ubuntu, maar ik krijg mijn OS gewoon niet plat door die installatie van een KDE-omgeving naast mijn Gnome. Als dat zo zou zijn dan post ik dat meteen van wat er nu precies fout gaat én eventuele oplossingen ervoor. Maar zelfs met de installatie van Briscksys (in Gnome) loopt alles vlekkeloos.



Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #32 Gepost op: 2011/01/15, 16:39:23 »
Joris +100
Inderdaad werken de progjes het beste in hun eigen omgeving, maar in 99% van de gevallen draaien ze ook prima in een andere omgeving (enkele uiterlijke dingen daargelaten). Dit geldt voor elke desktopomgeving; ook e17 enzo.

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #33 Gepost op: 2011/01/15, 23:22:07 »
Azo... Ik draai al de zoveelste Ubuntuversie sinds vele jaren in Gnome (10.04). Nu heb ik voor het eerst een probleem nadat ik een (klein) progje uit de KDE omgeving heb geïnstalleerd, nl. klipper. Ik had het leren kennen vroeger in SuSe en vond het wel handig en heb het meermaals ook onder Ubuntu gedraaid, zonder problemen. Nu is dat anders. Installatie duurde erg lang. Klipper wil ook niet opstarten, of tenminste ik zie niets. Ik vond geen icoontje in de menulist of paneel. Heb dan zelf eentje gemaakt, maar dat werkt ook niet. Als ik in de terminal klipper opstart krijg ik de melding dat het al bezig is.
Nog iets dat hierna veranderd is is het beeld wat ik zie als ik de pc afsluit. Dan verschijnt er even een lelijk brok lichtblauw ubuntu logo met een lompe balk eronder, niet wat ik gewend was.
Moet wel zeggen dat ik vroeger de volledige KDE omgeving erbij had geïnstalleerd, dat heb ik nu niet gedaan.

Klipper is het enige KDE progje dat hier is geïnstalleerd. Geen KDE desktop. Kan ik dit zonder probemen via softwarecentrum of Synaptic verwijderen of moet ik die removecode van PSYCHOCAT toepassen.

BTW weet iemand een alternatief voor klipper in Gnome?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #34 Gepost op: 2011/01/16, 03:53:37 »
...
Om nog een voorbeeldje te noemen: de avahi-package op de server variant. Die moet je ook niet verwijderen. Overigens wat doet een dergelijke daemon op een server-versie, op een desktop/laptop kan ik het me voorstellen. Op een server zet je je ip en dns toch vast.

Dat gaat hier prima hoor:
johan@testserver:~$ sudo apt-get -s purge .*avahi.*
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Note, selecting libavahi-qt3-1 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-qt4-1 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting python-avahi for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-ui-cil-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting avahi-ui-utils for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-gobject-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-glib-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi1.0-cil for regex '.*avahi.*'
Note, selecting python2.6-avahi for regex '.*avahi.*'
Note, selecting python-avahi instead of python2.6-avahi
Note, selecting libavahi-ui-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-compat-howl0 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-glib1 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-cil for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi1.0-cil instead of libavahi-cil
Note, selecting libavahi-client-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting avahi-discover for regex '.*avahi.*'
Note, selecting avahi-utils for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-compat-libdnssd-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-common-data for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-core6 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting avahi-dbg for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-qt3-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting avahi-dnsconfd for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-ui0 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting bzr-avahi for regex '.*avahi.*'
Note, selecting gir1.0-avahi-0.6 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-ui0.0-cil for regex '.*avahi.*'
Note, selecting wzdftpd-mod-avahi for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-cil-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting monodoc-avahi-manual for regex '.*avahi.*'
Note, selecting avahi-daemon for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-client3 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-compat-howl-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-qt4-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-core-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-compat-libdnssd1 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libnet-rendezvous-publish-backend-avahi-perl for regex '.*avahi.*'
Note, selecting xmms2-client-avahi for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-gobject0 for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-common-dev for regex '.*avahi.*'
Note, selecting avahi-autoipd for regex '.*avahi.*'
Note, selecting libavahi-common3 for regex '.*avahi.*'
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  libdaemon0
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
The following packages will be REMOVED:
  avahi-daemon* avahi-utils* libavahi-client3* libavahi-common-data* libavahi-common3* libavahi-core6* libnss-mdns* squid-deb-proxy-client*
0 upgraded, 0 newly installed, 8 to remove and 0 not upgraded.
Purg squid-deb-proxy-client [0.3.1]
Purg avahi-utils [0.6.25-1ubuntu6.1]
Purg libnss-mdns [0.10-3ubuntu4]
Purg avahi-daemon [0.6.25-1ubuntu6.1]
Purg libavahi-client3 [0.6.25-1ubuntu6.1]
Purg libavahi-core6 [0.6.25-1ubuntu6.1]
Purg libavahi-common3 [0.6.25-1ubuntu6.1]
Purg libavahi-common-data [0.6.25-1ubuntu6.1]
Overigens is dit een testserver die alleen binnen mijn eigen netwerk bereikbaar is en maak ik graag gebruik van avahi om automatisch de proxy-instellingen voor apt-get te configureren via squid-deb-proxy-client. Dat scheelt een hoop tijd en downloadwerk :)

Voor andere servers zou ik het ook niet gebruiken maar alles handmatig instellen. En als ik het mij goed herinner was avahi niet eens geïnstalleerd na een verse installatie. Dat heb ik zelf moeten doen.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #35 Gepost op: 2011/01/16, 10:57:43 »
ik gebruik ubuntu tweak al een tijdje en werkt tot nog toe prima.
ik kan me voorstellen dat de beginnende gebruiker ermee moet uitkijken, zo heb ik X.org-updates niet aan staan (zowel stable als unstable)
waar ik ubuntu-tweak wel voor gebruik is spul als XBMC wat anders erg moeilijk word. maar met upgrades heb ik eigenlijk nooit problemen gehad terwijl ik ubuntu tweak al 2 jaar lang gebruik. dus ik zou zeggen: ubuntu tweak, voor de beginners "alarmfase oranje" voor de mensen die weten wat ze doen "alarmfase groen"

verder heb ik alleen gnome op mijn systeem staan, maar als ik een KDE-programma als kalzium installeer, neemt hij gewoon de KDE-afhankelijkheden mee, t werkt prima, geen reden tot paniek
« Laatst bewerkt op: 2011/01/16, 10:59:58 door niekn »

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #36 Gepost op: 2011/01/16, 12:07:48 »
@starterke: die code van psychocats is eigenlijk bedoeld om de gehele KDE omgeving (en de progjes) te verwijderen.
Jij spreekt over één progje, maar bij die installatie van dat zal wel een hoop afhankelijkheden mee geïnstalleerd zijn. Om die te verwijderen moet je je systeem héél goed kennen.

Als je per se Klipper wenst te gebruiken denk ik toch dat een installatie van de KDE desktop een betere keuze is dan dat progje te draaiën in Gnome.

Zoals reeds gezegd, er zijn uiterlijke onstabiliteiten (muiscursor die kan veranderen) maar het draait wel goed. Ik test nu zelfs KDE-progjes in Gnome en dat werkt inderdaad goed op zichzelf.

Maar de vuistregel blijft wel: KDE-progjes draai je het best in KDE en Gnome-progjes in Gnome.

Gewoon uitloggen selecteren van de werkomgeving en selecteer je progje.

KDE installeert zich volledig; inclusief de bootsplash (blauwe kleur) wordt mee verandert, maar dat is eigenlijk geen echt probleem. Op Softpedia staat een complete how-to om dit te veranderen naar een bootsplash van je keuze.

Te overwegen, denk ik.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #37 Gepost op: 2011/01/16, 12:42:05 »
Een heftige discussie, waar soms de spetters vanaf vlogen.  :D

Maar dat geeft niks, want het verhelderde de zaak, en we kunnen wel tegen een stootje, toch?  =D

Ik vond het in elk geval leerzaam. De waarschuwing in mijn docu ga ik niet veranderen, want veel reacties bevestigden mijn eigen ervaring. Ik herhaal nog maar eens wat bovenaan op mijn waarschuwingenpagina staat:

Citaat
Zoals geldt voor alle waarschuwingen in het algemeen: deze waarschuwingen zijn vooral belangrijk voor beginners met Linux. Ervaren Linuxgebruikers raken niet zo gauw in de problemen, zelfs niet in de gevarenzone. En wanneer ze toch in de problemen mochten komen, dan weten ze zichzelf wel te redden....

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #38 Gepost op: 2011/01/16, 13:12:40 »
Toch vind ik het er ver over, dit een "fatale" vergissing te noemen.

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #39 Gepost op: 2011/01/16, 14:37:52 »
Ik vind dat omgevingen vermengen je van de F18 naar de stealth fighter brengt op het gebied van betrouwbaarheid (als je al kan spreken van verminderde betrouwbaarheid), zeer zeker niet naar dat onding met buigingen. Als je netjes de programma's installeert en gebruikt is er niets aan de hand. Ik heb bijvoorbeeld een Gnome 3 desktop, Ubuntu desktop, Kubuntu desktop en een Xubuntu desktop op 1 systeem geïnstalleerd vanuit 1 installatie. Om het muis cursor effect te voorkomen gebruik ik de applicaties over het algemeen enkel in hun normale desktopomgeving.

Ik heb ooit voor de gein een blokkendoos gemaakt van een Gnome desktop, met KDE office pakketten en een aantal Xfce apps erbij. Werkte gewoon zoals je mag verwachten.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #40 Gepost op: 2011/01/16, 14:57:16 »
Toch vind ik het er ver over, dit een "fatale" vergissing te noemen.

Vooral bij beginners met Linux (waar de waarschuwing voornamelijk op is gericht) vind ik het belangrijk om erg helder en duidelijk te communiceren..... Waardoor de boodschap soms, strikt genomen, wat te ongenuanceerd kan zijn. :)

Offline tigger

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #41 Gepost op: 2011/01/16, 15:44:38 »
...

Overigens is dit een testserver die alleen binnen mijn eigen netwerk bereikbaar is en maak ik graag gebruik van avahi om automatisch de proxy-instellingen voor apt-get te configureren via squid-deb-proxy-client. Dat scheelt een hoop tijd en downloadwerk :)

Voor andere servers zou ik het ook niet gebruiken maar alles handmatig instellen. En als ik het mij goed herinner was avahi niet eens geïnstalleerd na een verse installatie. Dat heb ik zelf moeten doen.

Welke versie draai jij op dat systeem. Ook de depencies wijzigen per versie, en ik gebruik al sinds 6.06 ubuntu dus het kan ook een niet geheel recente versie meer zijn.
Het was puur om aan tegeven dat ook hele gekke dingen kunnen gebeuren zonder dat je kde en gnome mengt.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #42 Gepost op: 2011/01/16, 20:46:14 »
10.04, een redelijk kale verse serverinstallatie, dus geen upgrade.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #43 Gepost op: 2011/01/16, 20:59:28 »
Ik ben het wel eens met vanadium, dat ik de aanduiding 'fatale vergissing' erg dramatisch vindt t.o.v. bv. een Ultamatix. Maar dat is een mening  ;)

Een waarschuwing vind ik zonder meer op zijn plaats voor starters. Voorbeelden te over van mensen die hiermee in de problemen zijn gekomen. Het fnuikende is dat, enkele voorbeelden zoals hier genoemd daargelaten, de grens moeilijk te trekken is.
Binnen 'onduidelijke grenzen' kan het, verder uitproberen op eigen risico, zou mijn kenschets hierin zijn.
*door uitproberen en onderuitgaan ietsje wijzer geworden is*
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #44 Gepost op: 2011/01/16, 22:06:54 »
Ik ben het er ook mee eens dat 'fatale vergissing' een beetje ver gaat.

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #45 Gepost op: 2011/01/17, 08:55:22 »
Je kunt natuurlijk gaan filosoferen over de woorden 'fataal' en 'vergissing'.

Wat is fataal?
Citaat
in het woordenboek is voor fataal 1 omschrijving gevonden:
fataal,    bn. bw. (...taler, -st), noodlottig.

fataal is 1 maal gevonden als trefwoord:
fataal (bn):    dodelijk, funest, noodlottig, rampzalig

fataal is 8 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
noodlottig (bn) :    catastrofaal, dodelijk, fataal, fnuikend, funest, heilloos, onafwendbaar, rampzalig, verderfelijk
funest (bn) :    catastrofaal, fataal, fnuikend, moordend, noodlottig, pernicieus, rampzalig, verderfelijk
heilloos (bn) :    desastreus, fataal, funest, noodlottig, rampspoedig, rampzalig, snood, verderfelijk
verderfelijk (bn) :    afkeurenswaardig, fataal, funest, laakbaar, nefast, pernicieus, schadelijk, slecht
nefast (bn) :    fataal, funest, noodlottig, rampzalig, verderfelijk
onzalig (bn) :    fataal, funest, noodlottig, rampspoedig
tragisch (bn) :    fataal, noodlottig, rampzalig
dodelijk (bn) :    fataal, letaal
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=fataal

Wat is 'vergissing'?
Citaat
vergissing komt niet voor als trefwoord.

vergissing is 12 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
fout (zn) :    abuis, afwijking, defect, erratum, euvel, feil, flater, gebrek, gebrekkigheid, imperfectie, karakterfout, kemel, lapsus, mankement, ongerechtigheid, onjuistheid, onvolkomenheid, onvolmaaktheid, schuiver, tekortkoming, vergissing, weeffout
blunder (zn) :    bok, domheid, flater, kemel, miskleun, misser, stommiteit, uitglijder, vergissing
misslag (zn) :    dwaling, flater, fout, misgreep, mislukking, misser, misstap, vergissing
flater (zn) :    blunder, fout, kemel, misslag, stommiteit, uitglijder, vergissing
misvatting (zn) :    abuis, dwaling, malentendu, misgreep, misverstand, vergissing
abuis (zn) :    dwaling, fout, misgreep, misslag, misvatting, vergissing
misgreep (zn) :    dwaling, flater, fout, miskleun, misslag, vergissing
bok (zn) :    blunder, flater, misslag, stommiteit, vergissing
kemel (zn) :    blunder, bok, flater, fout, misstap, vergissing
afdwaling (zn) :    aberratie, deviatie, fout, lapsus, vergissing
dwaling (zn) :    fout, misslag, misvatting, vergissing, waan
misrekening (zn) :    fout, vergissing

http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=vergissing

Zoek verder eens op Google op 'fatale vergissing'?
Pas dat eens toe op het topic.

Als je dat aanpast aan 'grote fout'  of beter 'risicolvol' dan dekt dat de lading beter.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline JvH

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #46 Gepost op: 2011/01/17, 08:58:15 »
Een punt dat me zojuist te binnen schiet, en zeker ook het overwegen waard is:
Termen als 'fatale vergissing' zouden beginnende gebruikers ook onterecht af kunnen schrikken. Je wekt er nl. de indruk mee dat Ubuntu/Linux makkelijk grondig om zeep te helpen is.

Dus asphyxia +1: wel waarschuwen dat het gebruik van programma's in hun natuurlijke omgeving aan te raden is.

skin27

  • Gast
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #47 Gepost op: 2011/01/18, 11:24:24 »
Voor diegene die toch werkomgevingen willen mengen. Er is hoop:

http://www.markshuttleworth.com/archives/568

Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #48 Gepost op: 2011/01/18, 11:27:13 »
@skin27: Welkom op het forum :)
Er is wel een verschil tussen Qt-apps waar Mark over praat en KDE-apps. Hij noemt het zelf ook nog voor de duidelijkheid:
"I’d draw a distinction between “Qt” and “KDE” in the obvious places. A KDE app doesn’t know anything about the dconf system configuration, and can’t easily integrate with the Ubuntu desktop as a result. So we’re not going to be proposing Amarok to replace Banshee any time soon! But I think it’s entirely plausible that dconf, once it has great Qt bindings, be considered by the KDE community. There are better people to lead that conversation if they want, so I’ll not push the idea further here  . Nevertheless, should a KDE app learn to talk dconf in addition to the standard KDE mechanisms, which should be straightforward, it would be a candidate for the Ubuntu default install."

KDE-apps zijn gemaakt met Qt, maar zijn niet 'pure' Qt-apps waar Mark het over heeft ;)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Tip: vermeng geen werkomgevingen
« Reactie #49 Gepost op: 2011/02/05, 16:07:08 »
PSYCHOCAT: Getting Back to a Pure Gnome on Ubuntu,recover from kde apps.
: http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnomelucid
sudo apt-get remove akonadi-server akregator amarok amarok-common amarok-utils apport-kde apturl-kde ark cdrdao dolphin dragonplayer exiv2 foomatic-db-gutenprint freespacenotifier gdebi-kde gnupg-agent gtk2-engines-qtcurve gwenview hpijs-ppds ibus-qt4 icoutils ijsgutenprint install-package jockey-kde k3b k3b-data kaddressbook kamera kate kbluetooth kcalc kcm-gtk kcm-touchpad kde-window-manager kde-zeroconf kdebase-bin kdebase-data kdebase-plasma kdebase-runtime kdebase-runtime-data kdebase-workspace kdebase-workspace-bin kdebase-workspace-data kdebase-workspace-kgreet-plugins kdegraphics-strigi-plugins kdelibs-bin kdelibs5 kdelibs5-data kdemultimedia-kio-plugins kdepasswd kdepim-groupware kdepim-kresources kdepim-runtime kdepim-strigi-plugins kdepim-wizards kdepimlibs-data kdepimlibs5 kdesudo kdm kfind khelpcenter4 klipper kmag kmail kmix kmousetool knm-runtime knotes konqueror konqueror-nsplugins konqueror-plugin-searchbar konsole kontact kopete kopete-message-indicator korganizer kpackagekit kppp krdc krfb krosspython ksnapshot ksysguard ksysguardd ksystemlog ktimetracker ktorrent ktorrent-data kubuntu-debug-installer kubuntu-default-settings kubuntu-desktop kubuntu-docs kubuntu-firefox-installer kubuntu-konqueror-shortcuts kubuntu-notification-helper kvkbd kwalletmanager language-selector-qt libakonadiprivate1 libao2 libattica0 libaudio2 libboost-program-options1.40.0 libclucene0ldbl libdbusmenu-qt2 libepub0 libexiv2-6 libflac++6 libibus-qt1 libindicate-qt0 libiodbc2 libk3b6 libkcddb4 libkdcraw8 libkdecorations4 libkdepim4 libkephal4 libkexiv2-8 libkfontinst4 libkipi7 libkleo4 libkonq5 libkonq5-templates libkonqsidebarplugin4 libkopete4 libkpgp4 libkscreensaver5 libksgrd4 libksieve4 libksignalplotter4 libkwineffects1 libkworkspace4 liblastfm0 libmimelib4 libmng1 libmodplug0c2 libmpcdec3 libmsn0.3 libmysqlclient16 libokularcore1 libotr2 libpackagekit-glib2-12 libpackagekit-qt-12 libphonon4 libplasma-applet-system-monitor4 libplasma-geolocation-interface4 libplasma3 libplasmaclock4 libplasmagenericshell4 libpolkit-qt-1-0 libpoppler-qt4-3 libprocesscore4 libprocessui4 libqca2 libqca2-plugin-ossl libqimageblitz4 libqt4-assistant libqt4-dbus libqt4-designer libqt4-help libqt4-network libqt4-opengl libqt4-qt3support libqt4-script libqt4-scripttools libqt4-sql libqt4-sql-mysql libqt4-sql-sqlite libqt4-svg libqt4-test libqt4-webkit libqt4-xml libqt4-xmlpatterns libqtcore4 libqtgui4 libqtscript4-core libqtscript4-gui libqtscript4-network libqtscript4-sql libqtscript4-uitools libqtscript4-xml libsolidcontrol4 libsolidcontrolifaces4 libsoprano4 libssh-4 libstreamanalyzer0 libstreams0 libtag-extras1 libtaskmanager4 libvncserver0 libweather-ion4 libxcb-shape0 libxcb-shm0 libxcb-xv0 libxine1 libxine1-bin libxine1-console libxine1-misc-plugins libxine1-x libzip1 mysql-client-core-5.1 mysql-common mysql-server-core-5.1 network-manager-kde okular okular-extra-backends openoffice.org-kde openoffice.org-style-oxygen oxygen-cursor-theme oxygen-icon-theme oxygen-icon-theme-complete packagekit packagekit-backend-apt phonon phonon-backend-xine pinentry-gtk2 pinentry-qt4 plasma-dataengines-addons plasma-dataengines-workspace plasma-desktop plasma-scriptengine-javascript plasma-scriptengine-python plasma-widget-facebook plasma-widget-folderview plasma-widget-kimpanel plasma-widget-kimpanel-backend-ibus plasma-widget-kubuntu-feedback plasma-widget-message-indicator plasma-widget-quickaccess plasma-widgets-addons plasma-widgets-workspace plymouth-theme-kubuntu-logo polkit-kde-1 printer-applet python-kde4 python-packagekit python-qt4 python-qt4-dbus python-sip quassel quassel-data shared-desktop-ontologies software-properties-kde soprano-daemon system-config-printer-kde systemsettings ttf-dejavu ttf-dejavu-extra update-manager-kde usb-creator-kde userconfig virtuoso-nepomuk && sudo apt-get install ubuntu-desktop

Ik ben voor deze oplossing.(voor elke versie een andere overigens) Verder mijn oplossing: synaptic: KDE/kde: verwijder de kde toepassingen.(volledig) Gister gedaan: 10 minuutjes werk.