Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis  (gelezen 51859 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #25 Gepost op: 2010/12/27, 12:11:39 »
In wezen gaat het bij Wifi om twee draadloze kaarten die met elkaar communiceren: eentje in de router en eentje in de flaptop. De ene zendt uit, de andere scant.

De belangrijkste reductie betreft de straling van de kaart in de flaptop, want die zit het dichtste bij je lichaam. Ik heb die teruggebracht van 20 dBm naar 1 dBm, met als enige merkbare gevolg dat de draadloze netwerken van de buren niet meer te zien zijn in Network Manager. Nou kan me dat niet zoveel boeien, dus de "prijs" die ik betaal voor deze verlaging is vrijwel nihil.

De straling van de router, een Linksys WRT54GL die draait op DD-WRT, heb ik gereduceerd van 71 naar 1. Met als gevolg dat de verbindingssterkte zo'n 20 % is gezakt, hetgeen nog steeds genoeg is voor een redelijke verbindingskwaliteit in de woonkamer (waar de router staat) en zelfs in de slaapkamers op de eerste verdieping. Ook hier een aanvaardbare "prijs", vind ik.

Verder heb ik de router zo ingesteld dat hij het draadloze netwerk 's nachts helemaal uit de lucht gooit gedurende de uren dat ik normaliter lig te slapen. Daar heb ik dus ook geen last van.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 12:21:17 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #26 Gepost op: 2010/12/27, 12:39:02 »
Je kunt er zeker van zijn dat zulke straling niet gezond is: http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2629467
Bron van dat artikel: stopumts.nl  XD

Een artikel waar ik meer waarde aan hecht: http://www.depers.nl/binnenland/529663/De-waarheid-rond-wifi-straling-en-dode-bomen.html
TNO is het ook niet eens met de conclusies: http://www.nu.nl/internet/2382894/tno-distantieert-zich-van-onderzoek-wifi-straling.html

Nog een artikel: http://webwereld.nl/nieuws/67846/draadloos-internet-maakt-bomen-ziek---update-2.html

En nog iets om te overdenken: dat artikel is uitgekomen in november. In welk jaargetijde is dat? En wat gebeurt er met een heleboel blaadjes in dat jaargetijde?

Offline Trabant

  • Lid
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #27 Gepost op: 2010/12/27, 13:36:51 »
Ik ben nog maar een beginnend ubuntu-gebruiker, maar dacht dit toch eens te proberen. Het werkt niet echter als ik de instructies in uw link volg. Ik type dus in de terminal 'iwconfig', maar daar staat nergens 'tx-power'..

Hoe komt dit?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #28 Gepost op: 2010/12/27, 13:39:38 »
Niet alle wireless chips ondersteunen de commando's om het vermogen te reduceren.
Op sommige apparaten zal het dus niet werken.

Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #29 Gepost op: 2010/12/27, 14:35:20 »
Citaat
Als ik dat zo lees, dan straal jij binnenkort je voortplantingsvermogen naar de vaantjes, met die laptop in de buurt van de edele delen.  XD

Dank je voor de tip. Nu weet ik tenminste een mooie manier om op een pijnloze manier gesteriliseerd te worden. Scheelt weer een bezoek aan de polikliniek!   XD
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #30 Gepost op: 2010/12/27, 15:22:42 »
Niet alle wireless chips ondersteunen de commando's om het vermogen te reduceren.
Op sommige apparaten zal het dus niet werken.

Interessant.... Is daar ergens een lijst van te vinden?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #31 Gepost op: 2010/12/27, 15:50:25 »
Geen idee.
Volgens mij kan je alle chips die je via ndiswrapper aan moet sturen al afschrijven.

Verder zit je ook met het probleem dat fabrikanten niets gestandaardiseerd hebben mbt de signaalsterkte.
Zolang niet bekend is hoe in de betreffende chip de signaalsterkte vertaald wordt in een getal, zoals mW of dBm zeggen absolute cijfers niets. Een "ontvangst van 90%" zoals je kan zien in de netwerkmanager kan je daarom ook niet vertalen in "echte" eenheden.
Hetzelfde geldt ook voor de verzendende kant, volgens mij kan je het vermogen niet direct in mW regelen vanuit de software, tenzij er bekend is hoeveel mW overeenkomt met een bepaalde instelling.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #32 Gepost op: 2010/12/27, 16:31:08 »
Niet alle wireless chips ondersteunen de commando's om het vermogen te reduceren.
Op sommige apparaten zal het dus niet werken.
Ah ok, het ligt dus niet aan mij..

Spijtig dat het niet gaat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #33 Gepost op: 2010/12/27, 17:07:02 »
Verder zit je ook met het probleem dat fabrikanten niets gestandaardiseerd hebben mbt de signaalsterkte.
Zolang niet bekend is hoe in de betreffende chip de signaalsterkte vertaald wordt in een getal, zoals mW of dBm zeggen absolute cijfers niets. Een "ontvangst van 90%" zoals je kan zien in de netwerkmanager kan je daarom ook niet vertalen in "echte" eenheden.
Hetzelfde geldt ook voor de verzendende kant, volgens mij kan je het vermogen niet direct in mW regelen vanuit de software, tenzij er bekend is hoeveel mW overeenkomt met een bepaalde instelling.

Zou kunnen. Het exacte effect kun je waarschijnlijk alleen bepalen met een veldsterktemeter.

Maar het belangrijkste lijkt me, dat er überhaupt een stralingreductie mogelijk is door deze ingreep.... Ook al is de precieze omvang van de vermindering niet helemaal duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 17:09:36 door Pjotr »

Offline dropl

  • Lid
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #34 Gepost op: 2010/12/29, 23:19:14 »
Waarom zet je geen loden kap over je draadloze router?
Ge wit dit oit noit nie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #35 Gepost op: 2010/12/29, 23:21:08 »
Waarom zet je geen loden kap over je draadloze router?

Omdat een aluhoedje veel modieuzer staat.  :D

Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #36 Gepost op: 2010/12/30, 20:46:47 »
De beste stroombesparing: zet de wireless uit als je het niet gebruikt.
Het is ook nog eens een stuk veiliger, want een netwerk dat er niet is kan je ook niet misbruiken :)


Het aardige aan DD-WRT is, dat je Radio Time Restrictions kunt inschakelen. Vervolgens kun je die bijvoorbeeld zo instellen, dat je router geen draadloos netwerk uitzendt gedurende je normale maftijden.  :)

Kun je daar meer over vertellen... Ik heb een thomson gateway TG787 als router? Misschien voor de gene die alleen gebruikt maakt van desktops is de homeplug een beter alternatief als het draadloze ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Luuk58

  • Lid
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #37 Gepost op: 2010/12/30, 21:18:37 »
Ik heb de router teruggezet naar 35 mW, en een repeater aan de andere kant van het huis op 20 mW. Werkt prima! =D

Alleen heb ik nu op de wc geen wifi meer... :(
« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 21:23:22 door Luuk de Leest »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #38 Gepost op: 2010/12/30, 21:36:18 »
Je kan toch wel even zonder internet als je rustig zit te "downloaden"?  =D

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #39 Gepost op: 2010/12/30, 21:39:40 »
 :D :D :D :D :D :D super.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #40 Gepost op: 2010/12/30, 23:54:40 »
Ik heb de router teruggezet naar 35 mW, en een repeater aan de andere kant van het huis op 20 mW. Werkt prima! =D

Goed zo! Klinkt een stuk gezonder.  :)

Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #41 Gepost op: 2010/12/31, 00:09:02 »
Nederlandse wetgeving: Let er wel op dat u wettelijk maximaal 100mW zendvermogen mag uitzenden.
En volgens Bjorn op deze site http://www.schuttevaer.nl/nieuws/zeevaart/nid14340-gratis-wifi-in-zeehavens-maakt-maritiem-beroep-aantrekkelijker.html  WiFi in Europa is qua vermogen wettelijk gelimiteerd tot ééntiende (0,1) Watt.
Ik wilde net deze aanschaffen Engenius EOC-2611P Outdoor accesspoint met 600mW zendvermogen. Wat moet ik nou ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #42 Gepost op: 2010/12/31, 00:10:03 »
Ik wilde net deze aanschaffen Engenius EOC-2611P Outdoor accesspoint met 600mW zendvermogen. Wat moet ik nou ???

Geld in je zak houden en gezond blijven.  XD

Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #43 Gepost op: 2010/12/31, 00:17:48 »
Dat vind ik nou zo vreemd, je mag niet met meer dan 100mW uitzenden, maar kopen kan je van alles. Doet mij ergens aan denken.
Daarnaast in de eerder gegeven link, een citaat Ik hang geregeld in Radio en TV zendmasten met hoog vermogen, dit al ruim 30jaar, dus word blootgesteld aan hoge veltsterktes en ik heb 5 kinderen dus er is niks mis met mijn libido of vruchtbaarheid.

AIS & RF adviseur voor de scheepvaart.

Tja er wordt gewoon de hand gelicht met allerlei regelgeving, zoals gewoonlijk, en de burger moet het zelf maar uitzoeken.
Kijk ben je technisch onderlegd dan kan je, je eigen conclusies trekken, maar verder ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #44 Gepost op: 2010/12/31, 00:37:26 »
Tja. Ik zou zeggen: probeer, zonder al teveel gebruiksgemak in te leveren, gewoon 'n beetje te letten op al die stralers, en het allemaal redelijkerwijs wat te beperken.... Dan doe je waarschijnlijk al genoeg, denk ik.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #45 Gepost op: 2010/12/31, 01:08:34 »
Ik wilde net deze aanschaffen Engenius EOC-2611P Outdoor accesspoint met 600mW zendvermogen. Wat moet ik nou ???
Een zendamateur vergunning halen, dan mag je tot 120W gaan (of je buren dat nog leuk vinden is iets anders).

Of moet ik meldmisdaadanoniem informeren: 100mW is het maximale voor een sterveling. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #46 Gepost op: 2010/12/31, 11:03:46 »
Wat is überhaupt het voordeel van 600 mW :o

sprokkel

  • Gast
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #47 Gepost op: 2010/12/31, 11:19:08 »
Voordeel van 500 Mw is een grotere bereik (dekking)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #48 Gepost op: 2010/12/31, 11:35:11 »
...., een citaat Ik hang geregeld in Radio en TV zendmasten met hoog vermogen, dit al ruim 30jaar, dus word blootgesteld aan hoge veltsterktes en ik heb 5 kinderen dus er is niks mis met mijn libido of vruchtbaarheid

Er is een groot verschil tussen constante straling en pulserende straling. De laatste zie je bijvooorbeeld bij WIFI, Dect (telefonie), UMTS, GSM. Radar is ook een bekende vorm van pulserende straling en is bewezen zeer schadelijk:

Citaat
De AFMP meldt dat er eind jaren ’90 twaalf mensen die met het HAWK-systeem hebben gewerkt leukemie hadden. Nog eens twaalf medewerkers hadden Hodgkin en drie de ziekte van Kahler. Dit zin alle drie aan bloed gerelateerde kankers.
http://www.nu.nl/politiek/2323961/defensie-stelde-militairen-bloot-straling.html

Analoge draadloze telefoons zijn veel minder schadelijk, omdat deze niet-pulserend zijn, in tegenstelling tot Dect. Jammer dat analoge draadloze telefoons vrijwel niet meer te krijgen zijn. Maar we kunnen natuurlijk altijd terug naar draad. ;-)

Nog beter dan het beperken van WIFI-straling, is het geheel afschaffen daarvan, door bijvoorbeeld internet via het stopcontact toe te passen.

Al met al een goed topic.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verlaag de Wifi-straling binnenshuis
« Reactie #49 Gepost op: 2010/12/31, 11:42:49 »
Analoge draadloze telefoons zijn veel minder schadelijk, omdat deze niet-pulserend zijn, in tegenstelling tot Dect. Jammer dat analoge draadloze telefoons vrijwel niet meer te krijgen zijn.

Inderdaad jammer. Ik had nog zo'n analoge draadloze (Topcom), maar die is onlangs overleden. Daardoor "moest" ik helaas over op DECT.

Gelukkig heb je nu DECT-toestellen met Eco Mode en Eco Mode Plus (o.a. Siemens), dat scheelt enorm.