Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: maak Ubuntu sneller!  (gelezen 30096 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #50 Gepost op: 2011/02/01, 12:16:36 »
@Pjotr: Dat van Paul was ook niet wat ik meenam in mijn conclusie; slechts een opvatting van het begrip van de SWAP.

Hoe dan ook kleven er net zo goed risico's aan swappiness = 1, dat kun je moeilijk ontkennen.
Bijv. het commentaar van iemand op dit artikel: http://rudd-o.com/en/linux-and-free-software/tales-from-responsivenessland-why-linux-feels-slow-and-how-to-fix-that
"It's a VERY bad idea to set vm.swappiness so low. It's because you'll hardly get response from your system if it runs out of RAM and starts swapping.Make an experiment: set vm.swappiness to 1, like this article says. Then start launching number of heavy apps, consuming a memory (launch netbeans, open heavy photo in gimp, etc.). Keep an eye on your free memory. Or don't. Anyway, you notice almost immidiately, when you'll run out of RAM."
Ik bevestig dit. Dat heb ik al getest. Echter, met een hogere swapneiging is de situatie beter, maar nog altijd bijzonder slecht en praktisch onwerkbaar. Vandaar dat ik uiteindelijk toch voor een lage swapneiging heb gekozen.
Citaat
En ook zonder SWAP heeft evenveel risico's als met =1, zie bijv: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=739051#p739051
Ik citeer:
"I've just added the following to /etc/sysctl.conf:
vm.swappiness=0
Result: Impact is positive. System is fast and responsive, nothing gets written out to swap, and everything is done with current physical RAM."
Zoals ik al zei: hier wordt de swap niet afgezet. Je zet alleen de swapneiging laagst. Bij dagelijks gebruik en voldoende RAM wordt de swap praktisch nooit aangesproken. Bij een hogere swapneiging zal bij datzelfde dagelijks gebruik swap al wat meer gebruikt worden.

Citaat
En hier: http://mandrivausers.org/index.php?/topic/43721-how-to-speed-up-linux/page__view__findpost__p__330858
"What is the problem with turning swap off? I used FC4 with no swap for a long time and nothing wrong happened. I even sure it felt a little bit quicker."
En hier kom ik dan tot mijn experiment. Zonder swap stel ik vast dat het systeem zich evengoed vastrijdt in diskactiviteit. Wel crasht er een plugin van gimp. Ik vermoed dat ik hier te maken heb met databuffers die zeer klein worden, maar nog niet met een tekort aan essentiële systeembronnen voor programma's.

Wellicht moet er nog meer geladen worden om er echt voor te zorgen dat processen geen enkele essentiële systeembronnen meer kunnen krijgen en zonder pardon afgesloten worden. Mét swap geheugen zal dit punt echter veel later komen. Maar hoe dan ook, zowel met of zonder swap is het systeem al onwerkbaar geworden. Dus swap aan of niet aan: we zijn hier mogelijk al bezig over een situatie van geheugentekort, die al niet meer van praktisch belang is. Vandaar dat gebruikers rapporteren dat ze probleemloos zonder swap werken.

Hoe dan ook, je wil toch wel swap
* als je wil hiberneren

Je wil toch wel swap, maar met een goede swappiness
* als je processen loopt die grote hoeveelheden data moeten verwerken.

In andere gevallen kan je blijkbaar, vanuit praktisch oogpunt, zonder swap. Maar het enige voordeel lijkt mij schijfruimte. Er is namelijk geen performantievoordeel ten opzichte van swap met lage swappiness. Je kan ook niet hiberneren. Als swappen al eens nuttig zou zijn in specifieke omstandigheiden, dan laat je de mogelijkheid niet.

Citaat
Hier ook nog een stukje over waarom het zelfs in een hoop gevallen geen effect heeft om =1 te gebruiken: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=854039#p854039
Ik citeer:
"sysctl vm.swappiness=1 improves responsiveness is a myth.
Well actually if an app is cached to disk it will be brought back slower, but the kernel can use the free RAM do do things more efficiently, like transfering data, caching inodes/files and if you run out of RAM the heavy swapping will most certainly bring the system to its knees. This of course is mitigated if the system as plenty memory (8GB+)."

Tevens een noot voor zowel =1 als helemaal zonder SWAP: Suspend to disk KAN niet (goed) meer werken in sommige situaties.
Dat is één mening, maar er zijn ook andere meningen. "Well actually if an app is cached to disk it will be brought back slower, but the kernel can use the free RAM do do things more efficiently, like transfering data, caching inodes/files": dit is juist het punt van de swappiness parameter. Je zet die hoog, en geeft prioriteit ruimte aan processen. Je zet die laag, en het systeem wacht zeer lang vooraleer het Firefox wegswapt. Resultaat: je schakelt over naar Firefox, en het verschijnt onmiddellijk.

Je laatste zin begrijp ik niet goed. Suspend to disk heeft swapruimte nodig. Als je hiberneert, zal het systeem de volledige RAM uitschrijven naar swap, en waarom zou dat afhankelijk zijn van de swappiness instelling?

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #51 Gepost op: 2011/02/01, 15:12:12 »
@vanadium: Die laatste zin klopte inderdaad niet helemaal; dat geldt alleen voor zonder SWAP.

Maar goed, verder is het nu dus bewezen dat ook zonder SWAP voor normaal gebruik prima is.

@Pjotr: Je kan wel roepen "een enkel commentaartje", maar als je optelt hoe vaak je dat gezegd hebt, heb je toch wel aardig wat commentaar. En daarbij: denk je dat ik alle commentaar die ik kan vinden hier ga zetten? Dan wordt het een enorm lange post en daarbij had ik niet eens tijd gehad om alle commentaar neer te zetten, want ik moest naar mijn werk vlak nadat ik die post postte. Maar zoek anders zelf maar even op Google naar de rest van het commentaar; er is echt wel meer commentaar dan je denkt.

En bovendien zeg jij op dat "enkele commentaartje" bij dat artikel wat over het lager zetten ging
("It's a VERY bad idea to set vm.swappiness so low. It's because you'll hardly get response from your system if it runs out of RAM and starts swapping.Make an experiment: set vm.swappiness to 1, like this article says. Then start launching number of heavy apps, consuming a memory (launch netbeans, open heavy photo in gimp, etc.). Keep an eye on your free memory. Or don't. Anyway, you notice almost immidiately, when you'll run out of RAM.")
dat het maar 1 commentaartje is en dat je ontkent dat dat gebeurd, maar in de post boven mij heeft vanadium bevestigt dat dat wel degelijk gebeurde bij hem ("Ik bevestig dit. Dat heb ik al getest."), dus het is niet zomaar een "enkel commentaartje". Het gebeurd dus wel degelijk.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #52 Gepost op: 2011/02/01, 16:35:58 »
@vanadium: Die laatste zin klopte inderdaad niet helemaal; dat geldt alleen voor zonder SWAP.

Maar goed, verder is het nu dus bewezen dat ook zonder SWAP voor normaal gebruik prima is.
Niet prima. Wel mogelijk, maar suboptimaal: risico op een systeem dat zelf processen begint af te sluiten wegens gebrek aan RAM+swap, minder zware belasting mogelijk/werkbaar, geen hibernatie mogelijk. Enig, maar dan ook enig voordeel: (beetje) winst in schijfruimte.
Dus: Swap = Off = Slecht Advies.

Citaat
En bovendien zeg jij op dat "enkele commentaartje" bij dat artikel wat over het lager zetten ging
("It's a VERY bad idea to set vm.swappiness so low. It's because you'll hardly get response from your system if it runs out of RAM and starts swapping.Make an experiment: set vm.swappiness to 1, like this article says. Then start launching number of heavy apps, consuming a memory (launch netbeans, open heavy photo in gimp, etc.). Keep an eye on your free memory. Or don't. Anyway, you notice almost immidiately, when you'll run out of RAM.")
dat het maar 1 commentaartje is en dat je ontkent dat dat gebeurd, maar in de post boven mij heeft vanadium bevestigt dat dat wel degelijk gebeurde bij hem ("Ik bevestig dit. Dat heb ik al getest."), dus het is niet zomaar een "enkel commentaartje". Het gebeurd dus wel degelijk.
Dat gebeurt uiteraard. Iedereen kan dit zelf reproduceren. Bij lage swappiness zal het in sterkere mate en vlugger gebeuren dan bij hogere swappiness.

Je moet echter ook mijn volgende zinnetje erbij nemen. Ook bij hogere swappiness wordt het systeem al gauw onwerkbaar traag, hoewel je in plaats dan na twee minuten misschien al na anderhalve minuut een respons ziet. Eens je toch zover bent dat het systeem kruipt, maakt het niet veel uit hoe de swappiness stond. Er zijn maar twee opties: RAM bijsteken of minder hooi op de vork.

Dergelijk systeem kan je nog perfect afsluiten als je wat tijd neemt. Het blijft perfect stabiel. Als je geen swap hebt, daarentegen, dan loop je risico dat er geen systeembronnen meer zijn, en dan begint het systeem zelf processen af te breken. En hier krijg je dan wel schade en verlies van gegevens.

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #53 Gepost op: 2011/02/01, 17:02:39 »
@vanadium: SWAP OFF hangt wel af van het aantal RAM-geheugen. Hoeveel heb jij? Want hier gaat het altijd prima met 64-bit + GB RAM.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #54 Gepost op: 2011/02/01, 17:38:24 »
Ik heb 1 GB, en het lijkt inderdaad dat ik een heel eind raak zonder swap. 512 MB zou ook nog wel lukken, wellicht, maar dan moet je wellicht al niet te veel toepassingen meer tegelijk opstarten. Onder 512 MB wordt je swap wellicht al intensief gebruikt, en zou je zonder swap heel vlug terugvallen op zeer slechte performantie, omdat er geen ruimte meer is voor buffers, enz.

Zowieso was ik verwonderd dat je effectief ook zwaar je geheugen kan opvullen zonder swap, en dat de symptomen gelijkaardig waren als met swap. Ik had eerder gedacht foutmeldingen te krijgen van geheugentekort, en programma's er te zien uitvliegen. Niet dus.

Ik vermoed dat je ook zonder swap heel lang voldoende ram blijft hebben voor de nodige programmacode. Wat echter wel inboet, zijn de databuffers. Hierdoor moeten data continu in kleine stukjes van schijf gelezen en opgeslaan worden, wellicht in tijdelijke bestanden van de applicaties zelf. Mét swap kunnen niet actieve programma's naar de schijf verplaatst worden, waardoor er terug wat meer ruimte komt voor die dataverwerking van actieve programma's, en die iets sneller vooruitkunnen.

Swappiness speelt juist daarop in. Bij een hoge swappiness worden niet actieve applicaties al vlug naar schijf geswapt, zodat actieve programma's ruime buffers hebben voor dataverwerking, en vlugger hun klus kunnen klaren. Ga je dan echter naar zo een niet actieve applicatie terug, of roep je een functie aan die al in swap werd geparkeerd, dan moet die eerst nog uit de swap worden gehaald, waardoor het systeem wat sloom en minder responsief lijkt.

Een lage swappiness (of géén swap tout court) zal erin resulteren dat applicatiecode zeer zelden (of nooit) naar schijf verhuist. Al je applicaties blijven dus ogenblikkelijk beschikbaar en responsief. Dit gaat echter ten koste van databuffers, waardoor processen die dit nodig hebben langzamer en minder efficiënt zullen werken.

Dat is hoe ik ondertussen begin te denken dat het werkt. Zo'n (soms verhitte) discussie is steeds zeer leerzaam.

Aangezien er praktisch geen penaltie is er toch een - al is het een kleine - swap aan te houden, is het aan te raden die swap te behouden. Diezelfde vinnigheid die je bereikt zonder swap, bereik je op een veiliger manier met een lage swappiness.

Amen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #55 Gepost op: 2011/02/01, 17:45:55 »
Wat cijfertjes:
johan@desktop:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          4974       4672        302          0        154       1325
-/+ buffers/cache:       3192       1781
Swap:         2870        719       2150
Dit is op een redelijk zwaar belaste computer, swappiness staat op de standaardwaarde van 60.

Zou ik de swapneiging sterk verlagen, of zelfs helemaal uitschakelen, dan zit ik redelijk tegen de limiet van het beschikbare geheugen aan. Bovendien zou ik ruim 700 MB minder capaciteit voor buffers en caches hebben waardoor het verwerken van bijv. een download van de nieuwsgroepen veel minder soepel verloopt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #56 Gepost op: 2011/02/01, 17:56:01 »
Aangezien er praktisch geen penaltie is om er toch een - al is het een kleine - swap aan te houden, is het aan te raden om die swap te behouden. Diezelfde vinnigheid die je bereikt zonder swap, bereik je op een veiliger manier met een lage swappiness.

Amen.

Rem acu tetigisti.  :)

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #57 Gepost op: 2011/02/01, 18:14:48 »
Een harddisk is veel trager dan de geheugen modules zelfs een SSD kan daar niet aan tippen.
dus om een programma op de swap te zetten doet je computer er langer over dan om een programma in je geheugen te zetten daarom moet je de swapiness verlagen want de computer wil veel te snel op je hardisk gaan swapen terwijl er gewoon nog genoeg geheugen over is wat veel sneller gaat. door de swapiness te verlagen zal je computer eerst zoveel mogelijk het geheugen te gebruiken en als het te veel word heb je nog wat reserve.

Ik had ook normaal de swapiness op 60 staan en toen ik de swap op 7 zetten werkte mijn computer sneller!!! (omdat de computer dan niet meer de swap gebruikt wat dus lang duurt om in te schrijven) maar dit was dan wel alleen bij het opstarten van een programma als het programma eenmaal in je swap staat is het weer normaal.

swap helemaal uitzetten zal ik je stek afraden!!!
ik had zelf een keer geen swap partitie gemaakt voor gewoon web browsen en mail en etc. had ik daar geen problemen mee maar toen ik eenmaal met gimp ging werpen liep mijn computer iedere keer vast en moest ik een harde reboot doen om mijn computer weer aan de praat te krijgen en dit was gewoon omdat mijn RAM helemaal vol zat...

mijn conclusie, stel altijd swap in zelf kijken hoeveel je wilt doen ik gebruik 5 GB swap in 1 GB RAM maar van de 5 GB heb ik alleen nog maar 220 mb gebruikt (ik heb het nog niet zo lang en ik heb er nog geen gimp op gedraaid (dit is wel met swappiness 60)) pers eerst zoveel mogelijk uit je geheugen voordat je naar de swap gaat want dit zal je computer toch echt trager maken!!!

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #58 Gepost op: 2011/02/01, 20:46:35 »
@mensen: Ja, het verschil zit hem bij jullie dus in het RAM-geheugen. 1 GB RAM zonder SWAP KAN dus inderdaad minder goed dan met mijn 4 GB RAM. Daar zit het verschil dus in; omdat ik meer RAM heb, kan ik ook meer doen zonder SWAP dan jullie.
Dank :) Je hebt gelijk vanadium, soms kun je inderdaad in dit soort discussies heel wat leren :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #59 Gepost op: 2011/02/01, 20:47:31 »
Ik heb de swappiness tegenwoordig op 20 gezet, maar ik merk dat ik bij veel dataverkeer (bijv. naar het netwerk of een usb schijf/stick) behoorlijk wat vertraging optreedt. Ik neig erom om het gewoon weer op standaardwaarde te zetten. Voor normaal gebruik (internetten en schijfverkeer op de laptop zelf) is swappiness=20 inderdaad sneller geworden. Nu gebruik ik mijn laptop veel i.c.m. lokale netwerken en en usb schijf/stick en dan is het m.i. wel hinderlijk langzamer geworden. Op de werkstations thuis heb ik daar uiteraard geen last van.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #60 Gepost op: 2011/02/01, 23:24:02 »
Ik heb de toon van mijn voorgaande berichten gematigd; die toon had Vistaus niet verdiend.

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #61 Gepost op: 2011/02/02, 00:35:42 »
Ik kan me niet herinneren me geërgerd te hebben o.i.d. aan je toon, maar toch netjes van je Pjotr :)

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #62 Gepost op: 2011/02/03, 08:04:59 »
De truuk bestaat ook voor andere distro's, maar dan moet er een regel toegevoegd worden aan de /etc/sysctl.conf file.
Er staat daar nog een regel bij namelijk: vm.vfs_cache_pressure=50
Daarvan is de standaardwaarde 100, volgens een snelle beschrijving is dit voor (quote) Controls the tendency of the kernel to reclaim the memory which is used for caching of directory and inode objects.

Wie weet heeft dat ook nog effect.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #63 Gepost op: 2011/02/03, 10:48:30 »
Volgens mensen in de links waar ik naar linkte kennelijk wel ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #64 Gepost op: 2011/02/04, 19:26:08 »
Ik probeer de swap op 10 te zetten en heb het zo gedaan als je op de site beschrijft. ondanks dat blijft ie op 60
daarna swap off geprobeerd maar dan nog blijft ie op 60.
ik gebruik ubuntu 10.10

wat kan het probleem zijn?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #65 Gepost op: 2011/02/04, 19:59:57 »
wat kan het probleem zijn?

Dat je de handleiding niet exact hebt toegepast. Andere mogelijkheid is er niet.  =D

Dus: overdoen en dit keer wel exact doen wat er staat.  :)

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #66 Gepost op: 2011/02/04, 20:25:11 »
@Pjotr: Nou, dat weet ik nog zo net niet. Hij zei ook dat ie swapoff had geprobeerd en dat commando is wel degelijk een blijvende verandering (tenzij je het commando van swapon ooit eens geeft).

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #67 Gepost op: 2011/02/04, 20:28:30 »
Heeft iemand een idee of, en zo ja hoe, je die swappiness op een draaiend systeem kunt verhogen/verlagen? Of kan dat alleen met een herstart?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #68 Gepost op: 2011/02/04, 20:39:12 »
Sla het tekstbestand op en sluit het kladblokje.

Herstart uw computer (volledige herstart).

Controleer daarna even de nieuwe swapneiging in de terminal, met het volgende commando (kopieer en plak):
cat /proc/sys/vm/swappiness


Goed en rustig lezen Mensen ,het staat toch duidelijk beschreven. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #69 Gepost op: 2011/02/04, 20:40:54 »
@Pjotr: Nou, dat weet ik nog zo net niet. Hij zei ook dat ie swapoff had geprobeerd en dat commando is wel degelijk een blijvende verandering (tenzij je het commando van swapon ooit eens geeft).

Zeggen dat je het hebt gedaan is één, en het goed uitgevoerd hebben is twee.

Geldt voor verlaging swapneiging, maar ook voor swap uitschakelen. Ik geloof er helemaal niks van dat die daadwerkelijk is uitgeschakeld. :)

Nauwkeurigheid. Precies doen wat er staat. Daar draait het om.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/04, 20:43:39 door Pjotr »

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #70 Gepost op: 2011/02/04, 20:45:48 »
@Pjotr:
sudo /sbin/swapoff -a
1 commando en dan staat je SWAP voor eeuwig uit. Tenzij ie het commando verkeerd heeft overgetypt, maar anders staat zijn swap gewoon uit hoor. Tenzij ie met "off" bedoelde dat ie swappiness op 0 heeft gezet; in dat geval komen we wel uit bij wat jij zei over nauwkeurigheid ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #71 Gepost op: 2011/02/04, 20:47:13 »
Eerlijk gezegd lijkt het me een klassiek voorbeeld van PEBKAC.  :)

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #72 Gepost op: 2011/02/04, 21:08:48 »
Haha, dat denk ik ook Pjotr :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #73 Gepost op: 2011/02/05, 02:45:36 »
Heb alles gekopieerd en geplakt zoals in het bestand stond.
Zelfs herstart.

Maar zal het nog eens proberen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #74 Gepost op: 2011/02/05, 02:54:54 »
opgelost.
Had na het kopiëren waarschijnlijk nog een toets aangeraakt. stond een letter achter toen ik keek.
staat nu op 10