Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD leegmaken lukt niet  (gelezen 3318 keer)

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #25 Gepost op: 2018/06/19, 18:04:34 »
Zo ben er weer  =D

Vraagje, ik ben volgens mij al aardig op weg maar weet even niet wat te kiezen: GParted->Partitie->Nieuw-Primaire Partitie of  UItgebreide Partitie.
De 1TB HDD schijf gaat zoals al eerder geschreven, gebruik worden als back-up schijf.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #26 Gepost op: 2018/06/19, 18:50:59 »
Als je niet van plan bent om meer dan 4 partities (MAX) aan te maken op je HDD , gebruik je Primary Partition met een ext4 filesysteem (Ubuntu neem ik aan).
Wil je meer partities maken, dan maakt je een soort van container met de aanmaak van een extended partition.
Je kunt dan bijvoorbeeld 3 primary maken en 1 extended en binnen die extended kunt je weer een aantal logical drives maken.
Maar hou er rekening mee, faalt de disk ... kun je nooit meer bij al die afzonderlijke partities komen ... dus heeft dat zin als je geen multi-boot gaat doen o.i.d.

Maar zoals je al schrijft, je gaat hem gebruiken als backup, denk ik dat je het bij 1 partitie , Primary Partition [EXT4], gaat houden.

REF: Hard Disk Partitions Explained
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #27 Gepost op: 2018/06/19, 19:40:25 »
Dank.
Heb het bij 1 partitie gelaten.
Nu zie ik de back-up-schijf (zie bijlage) maar ik weet niet hoe ik nu bijvoorbeeld mijn afbeeldingen map, als back-up naar de HDD kan brengen  ??? Eenvoudig kopieëren en er in plakken gaat niet.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/19, 19:45:53 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline ajjp

  • Lid
Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #28 Gepost op: 2018/06/19, 22:03:21 »
Citaat
Eenvoudig kopieëren en er in plakken gaat niet.
"Gaat niet" zegt niet zo veel. Welke (fout)melding krijg je in dat geval te zien?

Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #29 Gepost op: 2018/06/19, 22:42:29 »
Ale een hd formatteert, dan doe je dit als admin.
Dus je hd mag je als gewone gebruiker de hd niet beschrijven.
Dus moet je de rechten op de hd naar je gebruiker zetten.
Normaal je verkenner opstarten als admin, dan kun je de rechten wijzigen.

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #30 Gepost op: 2018/06/20, 09:00:32 »
Ale een hd formatteert, dan doe je dit als admin.
Dus je hd mag je als gewone gebruiker de hd niet beschrijven.
Dus moet je de rechten op de hd naar je gebruiker zetten.
Normaal je verkenner opstarten als admin, dan kun je de rechten wijzigen.

Raar, want als je bijvoorbeeld een USB stick formateerd staan rechten ook op root ... maar ik als gewone gebruiker kan dat ding gewoon volschrijven.
Dus ik denk toch dat hier iets anders aan de hand is

Ga nog eens naar Gparted om een visueel plaatje te maken van deze HDD.

REF How to Partition and Format a Hard Drive with Gparted in Linux
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #31 Gepost op: 2018/06/20, 09:00:43 »
Waarom blijft men toch hardnekkig vasthouden aan Gparted?
'Schijven' is veel gebruikersvriendelijker en je hebt geen gedoe met rechten.

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #32 Gepost op: 2018/06/20, 09:03:28 »
Waarom blijft men toch hardnekkig vasthouden aan Gparted?
'Schijven' is veel gebruikersvriendelijker en je hebt geen gedoe met rechten.

Mijn excuus voor het benoemen van mijn tools, maar er zijn meerdere wegen die ook in Rome uitkome blijkbaar.

Thanks VuurVosje  ;)
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #33 Gepost op: 2018/06/20, 09:10:04 »
Zoals jan11000 zei: het komt er nu op aan jezelf eigenaar te maken van de harde schijf. In je schermafdruk zie je dat je harde schijf aangekoppeld is op de folder "/media/harry/Back-up schijf". Maak jezelf eigenaar van die folder:
- Terminal:
sudo chown harry:harry "/media/harry/Back-up schijf"
- Met bestandsbeheerder: zoals jan11000 aangaf, naar /media/harry navigeren en daar via rechts-klik de eigenaar van "Back-up schijf" aanpassen.

Mocht het daarna nog niet meteen lukken om daarna iets op de harde schijf te plaatsen, herstart dan eens (ontkoppelen/heraankoppelen kan al volstaan).

Offline Nero

  • Lid
Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #34 Gepost op: 2018/06/20, 09:12:38 »
Raar, want als je bijvoorbeeld een USB stick formateerd staan rechten ook op root ... maar ik als gewone gebruiker kan dat ding gewoon volschrijven.
Een USB stick wordt doorgaans als FAT32 geformatteerd. Dit bestandssysteem kent geen gebruikersrechten.

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #35 Gepost op: 2018/06/20, 14:22:24 »
Zoals jan11000 zei: het komt er nu op aan jezelf eigenaar te maken van de harde schijf. In je schermafdruk zie je dat je harde schijf aangekoppeld is op de folder "/media/harry/Back-up schijf". Maak jezelf eigenaar van die folder:
- Terminal:
sudo chown harry:harry "/media/harry/Back-up schijf"
- Met bestandsbeheerder: zoals jan11000 aangaf, naar /media/harry navigeren en daar via rechts-klik de eigenaar van "Back-up schijf" aanpassen.

Mocht het daarna nog niet meteen lukken om daarna iets op de harde schijf te plaatsen, herstart dan eens (ontkoppelen/heraankoppelen kan al volstaan).

Ik neem aan dat de volgorde is zoals hierboven beschreven.
Voer ik via de Terminal uit: sudo chown harry:harry "/media/harry/Back-up schijf"
Dan krijg ik als antwoord: chown: kan geen toegang krijgen tot '/media/harry/Back-up schijf': Bestand of map bestaat niet
 ???
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #36 Gepost op: 2018/06/20, 14:40:03 »
Ga nog eens naar Gparted om een visueel plaatje te maken van deze HDD.

Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #37 Gepost op: 2018/06/20, 15:56:08 »
Raar, want als je bijvoorbeeld een USB stick formateerd staan rechten ook op root ... maar ik als gewone gebruiker kan dat ding gewoon volschrijven.
Een USB stick wordt doorgaans als FAT32 geformatteerd. Dit bestandssysteem kent geen gebruikersrechten.
Inderdaad, daar heb je gelijk in ... even uit het oog verloren.
In EXT4 ben je dan inderdaad ook de pisang  =D
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #38 Gepost op: 2018/06/20, 16:24:48 »
Citaat
Terminal uit: sudo chown harry:harry "/media/harry/Back-up schijf"

Het commando klopt als een bus, maar het probleem zit hem in de SPATIE tussen "-up Schijf".
Verander het label maar eens naar BackupSchijf en je zal zien dat je commando loopt als een trein.
Of ... maak gebruik van een underscore _ om het als een spatie te laten lijken als dat nodig is.

Elke spatie in een commandline is meestal gezien als een volgend commando of een optie o.i.d.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/20, 16:26:48 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #39 Gepost op: 2018/06/20, 16:37:57 »
Dank voor het meedenken  ^-^

Echter, harry:harry /media/harry/BackupSchijf': Bestand of map bestaat niet
harry@harry-desktop:~$ sudo chown harry:harry "/media/harry/BackupSchijf
> sudo chown harry:harry "/media/harry/Backupschijf
chown: kan geen toegang krijgen tot '/media/harry/BackupSchijf'$'\n''sudo chown harry:harry /media/harry/Backupschijf': Bestand of map bestaat niet
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #40 Gepost op: 2018/06/20, 17:29:33 »
Ik zie nu een verschil in benaming. Het middenstreepje is weg, je hebt de spatie ook weggehaald, en het woord "Schijf" heeft nu een hoofdletter. Check even of het precies díe benaming is. Linux is namelijk hoofdlettergevoelig... ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #41 Gepost op: 2018/06/20, 17:57:06 »
Klopt. Dat was n.a.v. de post van donpedroll van Vandaag om 16:24:48^^^^
Citaat
Het commando klopt als een bus, maar het probleem zit hem in de SPATIE tussen "-up Schijf".
Verander het label maar eens naar BackupSchijf en je zal zien dat je commando loopt als een trein.

Omdat bij mij schijf met een kleine letter begint en hij met een grote S schreef, heb ik ze beiden geprobeerd ook zonder spatie. En dat werkt dus ook niet (bij mij).

EDIT: hola! Hij heeft het over label! Dus de schijf heet nu 'BackupSchijf'. Ga de Terminal opdracht weer uitvoeren...
« Laatst bewerkt op: 2018/06/20, 18:08:24 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #42 Gepost op: 2018/06/20, 18:12:27 »
Hij doet het nu  8-) 8-) 8-) 8-)
Kan kopieëren en plakken, dus gebruiken. =D

Laatste vraag: kan het kwaad als ik de HDD stroomloos laat tot dat ik een back-up wil maken?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #43 Gepost op: 2018/06/20, 19:00:06 »
Hij doet het nu  8-) 8-) 8-) 8-)
Kan kopieëren en plakken, dus gebruiken. =D

Laatste vraag: kan het kwaad als ik de HDD stroomloos laat tot dat ik een back-up wil maken?
Is het een interne HDD of een externe?
Haal uit je verhaal dat het een interne HDD is?

Het spaningloos maken van een interne HDD kan wel natuurlijk, niet dat je bang moet zijn dat je data verloren gaat.
Heb hier een externe HDD liggen en die zit 99% van de tijd niet aangesloten en gebruikte ik alleen maar voor belangrijke backups.

Heb diverse interne HDD's nog, maar die mount ik alleen als ik ze wil benaderen voor data.
Heb ze dus niet opgenomen in fstab o.i.d. om ze automatisch te laten mounten.

Wat ik mij nog wel bedenk als je een interne schijf spanningsloos maakt, kan je boot volgorde wel eens op straat komen te liggen (oudere PC BIOS)
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #44 Gepost op: 2018/06/20, 19:13:10 »
Het is een interne HDD die ik alleen ga gebruiken om makkelijker te back-uppen als met usb aansluiting.

V.w.b. dat de boot volgorde kan wijzigen, merk ik wel als het daadwerkelijk gebeurd en kan ik alsnog de bootvolgorde weer aanpassen.

Dank aan allemaal die mij hierbij geholpen hebben. Top!!!  8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #45 Gepost op: 2018/06/20, 19:35:52 »
Een interne hd is geen backup, is iets veiliger, maar zeer zeker geen backup.
En als een backup gemakkelijk gaat, is het meestal geen goede backup.

Voeding maakt interne hd defect, je weet wel alle hd's.
Stroom storing van buiten, alle hd's defect,
bliksem, alle hd's defect,
etc.

Offline peer

  • Lid
Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #46 Gepost op: 2018/06/21, 10:05:45 »
ik gebruik al jaren een interne hd voor backup. Weet ook wel dat dat niet de meest veilige manier is.
Maar de rampscenario's (voeding, stroomstoring, bliksem) komen gelukkig niet zo heel vaak voor. Ik heb één keer een pc kapot gehad door een blikseminslag en toen waren mij hd's gewoon heel.

Wat wel regelmatig voorkomt is dat er softwarematig iets fout gaat (en dat kan dan best wel mijn eigen stomme fout zijn) waardoor ik een beroep moet doen om mijn backupfiles en dan ben ik blij dat ik luckybackup elke dag automatisch mijn home-directory laat backuppen.

Maar je hebt volkomen gelijk. Eigenlijk moet je de backupschijf na afloop de backup van het lichtnet afhalen.
 

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD leegmaken lukt niet
« Reactie #47 Gepost op: 2018/06/21, 10:30:32 »
USB schijfjes lijken mij toch het eenvoudigst hier. Ze zijn goedkoop en gemakkelijk. Die plug je in voor je backup, en plug je weer uit na de backup.

Eigenlijk moet je twee hebben, voor twee backups, die bij voorkeur nog eens op een verschillende plaats liggen. Zo heb ik er eentje op het werk en één thuis.

Met rsync werk je heel vlug een reservekopie bij. Duurt hoogstens enkele minuutjes. Als bijkomende veiligheid werk ik met versies. Een vorige backup wordt hierbij behouden. Voor een nieuwe backup wordt een nieuwe folder aangemaakt, waarin alle niet gewijzigde bestanden hard gelinked worden naar de vorige backup. Zo neemt de nieuwe backup geen extra plaats in op de harde schijf, behalve dan voor de gewijzigde bestanden. Als er al eens corrupte bestanden ook naar de backup worden overgekopieerd, dan zijn de goede bestanden nog te vinden in een vorige backup. Ik werk met een eigen scriptje, maar het script rsnapshot (sudo apt install rsnapshot) werkt volgens die methode.