Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kalender ontwerpen met Scribus  (gelezen 779 keer)

Kalender ontwerpen met Scribus
« Gepost op: 2018/02/14, 13:50:50 »
@ Forum, @ geïnteresseerden,

kan je een kalender, per maand/ op jaarbasis, ontwerpen/maken met Scribus?

JA, dat kan. Ga als volgt te werk:

Tip:
Verzamel op voorhand de gewenste foto's die je wil gebruiken in de te maken/ te ontwerpen kalender en zet die in een map, zodat je die snel kan selecteren/vinden wanneer je ze nodig hebt.

Open Scribus:
na het openen van Scribus kom je terecht in een venster (met een aantal instellingen) Nieuw document > kies voor AnnulerenAfb.1




Je ziet dan een leeg venster van Scribus met menubalk en kies daaruit:  Script   Afb.2




en dan -> Scribus scripts    Afb.3





en dan   -> CalendarWizard en pas daarin dan eventueel aan wat je wil bereiken.  Afb.3

De Wizard:  .  Afb.4




... gewoon eens proberen, aanpassen, veranderen, andere instellingen in de wizard gebruiken... al doende kom je er wel.

Succes.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/14, 14:55:26 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kalender ontwerpen met Scribus
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/14, 21:26:43 »
Hoi Spievensterke,

Ja, leuk hè. Hier in huis hangt een kalender op A2 formaat, bestaande uit twee vellen A3 en gemaakt met Scribus. Het bovenste vel is één van de twaalf mooiste foto's van vorig jaar en daaronder zit het actuele maandoverzicht. Handig om allerlei aantekeningen op te kladderen en verjaardagen staan gemarkeerd.

Heb je geen toegang tot een A3 printer dan is dit natuurlijk geen optie. Dan kan je hem beter online maken en bestellen. Maar anders is zelf gemaakt altijd leuker, niet?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kalender ontwerpen met Scribus
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/14, 22:35:58 »
@ Just,

ik wou ook even testen of het mogelijk is in LibreOffice Writer (versie 6.0.1).
Dat kan dus ook, maar je moet het wel zelf ontwerpen zonder Wizard, wat het zoveel leuker maakt.
Je doet je 'ding', je wijzigt, voegt een andere foto of tekening in, accentueert eventueel met een kleurtje, voegt tekst toe, enz.

zie afbeelding



Bovenstaande is een test/ een probeersel, data en de weekdagen moeten nog worden aangepast.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/14, 22:46:17 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kalender ontwerpen met Scribus
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/14, 23:00:56 »
Hoi Spievensterke,

Leuk zeg! In LO ben ik nooit bezig geweest met kalenders, maar dit heb je mooi voor elkaar!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kalender ontwerpen met Scribus
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/15, 00:52:02 »
Het probeersel met Scribus ...





én nog eentje met LibreOffice Writer (versie 6.0.1) geprobeerd ...





groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Kalender ontwerpen met Scribus
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/15, 09:08:06 »
Je kan natuurlijk ook een kalender helemaal from scratch opmaken in Inkscape ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Kalender ontwerpen met Scribus
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/16, 19:45:22 »
@ Forum,

ik heb er even moeten op zwoegen, uitvlooien hoe ik de tabel juist kon maken, de tekst wijzigen, ... enz. (ik heb de ScribusWizard gebruikt en daarin heel wat wijzigingen aan gebracht)

Hierbij laat ik jullie het resultaat bewonderen  ^-^





Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/16, 19:47:55 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kalender ontwerpen met Scribus
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/16, 21:14:39 »
Hoi Spievensterke,

Je bent weer stevig bezig! Geweldig. Ik ben gelijk naar mijn eigen kalender gaan kijken hoe ik dat gedaan heb. Daar zie ik nu trouwens ook allerlei missers in.  Die kalender was gemaakt met een door mij aangepast script van iemand anders en niet meer met alleen de kalenderwizard. Zie de bijlage.

Ik zou het jaartal niet in dat heldere groen doen. Lichte kleuren zijn een wat minder goede keuze. Als je dat toch wilt, neem dan een stoer lettertype. Voor de leesbaarheid is zwartwit nog altijd optimaal. Wil je wel wat met kleur dan zou je een kleur kunnen nemen die in je afbeelding voorkomt. Dat blauw van de hemel wellicht.

De achtergrond (Tekstschaduw) kan je beter goed vervagen. Dat gaat niet in Scribus, maar dat gaat weer subliem in Inkscape. Dan importeer je de combinatie als afbeelding in Scribus.

In de tabel lijkt het me te overwegen de maanden meer centraal in de cellen te zetten. Ik heb ze gecentreerd, maar je kan er achteraf ook voor kiezen ze midden/links uit te lijnen met de dagnummers. In ieder geval is het helemaal rechts uitlijnen niet zo fraai in mijn bescheiden ogen.

Qua realisatie heb je de wizard goed gebruikt. Daarnaast moet je ontwerp natuurlijk passen met wat in DTP gebruikelijk is. Dat is nog een heel verhaal apart. Ik ben ook geen DTP-er. Ik ben een techneut. Echte DTP-ers willen eigenlijk niet eens met me praten. Maar binnen Scribus ligt dat natuurlijk veel minder gevoelig. We zijn hier allemaal amateurs.

Ik doe hier als bijlage dat aangepaste script aan. Origineel was van Henry Hartley in 2004 en ik heb hem als laatste bewerkt in 2012.

Ik hoop dat je alle opmerkingen ziet als opbouwende kritiek, want dat is mijn bedoeling. Kritiek doet altijd zeer maar zonder is ook weer niks.



groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kalender ontwerpen met Scribus
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/19, 14:17:55 »
@Spievensterke,

Ook in reactie op de opmerkingen van Vecht. Ik denk dat het lettertype waar het jaar en de maand in staat er goed in past. De slagschaduw die je toepast, zou ik vervangen door een zwarte outline en dan de kern het geel van Jolly Jumper en de pakjes van de Daltons. Het blauw van de lucht is te zwak. De dagen mogen op zich ook best in dat lettertype zolang het in het zwart gebeurd.

Zomaar wat overdenkingen,

groet
ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.