Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intel bug?  (gelezen 19911 keer)

Re: Intel bug?
« Reactie #200 Gepost op: 2018/02/13, 22:56:33 »
Een gedachte:

Stel dat er Meltdown en Spectre ongevoelige processoren komen, dan nog zullen er kernels aangeboden worden die daarvoor aangepast zijn.
Ik vraag me af of die aanpassingen er alsnog voor zorgen dat het de snelheid van een besturingssysteem zal beïnvloeden?

Op je eerste bericht, kan ik zeggen dat Meltdown natuurlijk geen probleem is. Voor deze APU is een nieuwere bios nodig dus ik neem voorzichtig aan dat men daar ook wat meer gedaan heeft aan Spectre (nieuwe microcode etc). Hierbij plaats ik wel de kanttekening, dat er wat verschil is tussen de Intel en AMD CPU's. Kort door de bocht, variant 1 zou opgelost kunnen worden door software aanpassingen (o.a. OS, wat veelal al gebeurd is). Variant 2 is lastiger, maar voor zover mijn informatie strekt is bij AMD dit 'near zero' omdat er fysiek toegang tot de computer nodig zou moeten zijn.

Op je laatste vraag is een makkelijk antwoord. In de kernel zit volgens mij nu al een 'hardwarechecker', deze zou dus heel makkelijk door kunnen geven dat bepaalde code niet van toepassing is. Dit kun je als het goed is al terug lezen wat betreft Meltdown en AMD CPU's in de berichtgeving.

Overigens wat de nieuwe APU's van AMD betreft zet deze niet op een 320 board, maar een 350 of 370. Een 350 board kost ongeveer een tientje meer, maar heb je wel de mogelijkheid om dingen te overclocken. De standaard koeler die bijgeleverd is, kan dit moeiteloos aan en dan zou het plaatsen van een GT 1030 eerder een downgrade zijn dan upgrade. Nog een handigheidje om te weten, koop altijd 2 latjes geheugen. Wil je maar 8 gb gebruiken is 2 x 4 beter dan 1 x 8. Dual channel memory bij een Ryzen scheelt 35% in snelheid, daar kan geen 'bugfix' tegenop :P
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline EvC

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #201 Gepost op: 2018/02/14, 15:46:43 »
Op je laatste vraag is een makkelijk antwoord. In de kernel zit volgens mij nu al een 'hardwarechecker', deze zou dus heel makkelijk door kunnen geven dat bepaalde code niet van toepassing is. Dit kun je als het goed is al terug lezen wat betreft Meltdown en AMD CPU's in de berichtgeving.
Hier is wat te lezen daarover:  spectre-meltdown-checker

Als aanvulling op je eerdere bericht:

AMD Ryzen 5 2400G & AMD Ryzen 3 2200G review
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Intel bug?
« Reactie #202 Gepost op: 2018/02/15, 00:37:32 »

Als aanvulling op je eerdere bericht:

AMD Ryzen 5 2400G & AMD Ryzen 3 2200G review

Dat had ik al gelezen :)
Voor wat vergelijkingen (onder windows) in spellen is dit wel een aardige : https://www.youtube.com/watch?v=siOCaRkmvHs
En dan met de aantekening dat de AMD 99 euro kost en de i3 8100 117,- en de GT1030 ook nog eens 79,-. Daarmee ben je er nog niet. Een coffeelake moederbord is al gauw 50€ duurder dan een B350 voor een AMD. Dat scheelt toch al gauw een slok op een borrel, voor degene die genoodzaakt zijn om 'buggy' hardware te moeten vervangen. De bijgeleverde koeler, is meer dan genoeg om het wat te overclocken (mocht men dat willen). Enige nadeeltje is dat je een recente kernel nodig bent (4.15 en in april 4.16 deze zal alle Vega updates hebben). Dit zijn dingen die niet iedereen graag doet, maar voor minder Meltdown/Spectre ellende en een lagere prijs zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn, maar dat is strikt persoonlijk.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #203 Gepost op: 2018/02/15, 00:59:13 »
Intel bug gevolgd door MS software update bug.
Deze week al 3 volledig vernietigde W10 installaties na de "beruchte" update die zou zijn teruggetrokken, niet dus.
En niet eens met AMD Athlon X2 processoren (die heb ik kunnen redden) maar echte Intel core 2 quad.
Een machine zag de ingebouwde SSD helemaal niet meer, na ingrijpen met Linux op een andere machine en de SSD in USB caddy geplaatst deze SSD weer tot leven kunnen wekken.
Zo kom ik mijn pensionada tijd wel door :(
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Intel bug?
« Reactie #204 Gepost op: 2018/02/15, 01:37:21 »
De Baas, helaas is dat een niet verbazend verhaal. Ik lees vaker dit soort verhalen bij deze type CPU's.

Ik vond dit bericht overigens ook 'geweldige reclame' voor linux en de 'meltdown fix'.
http://www.zdnet.com/article/linux-meltdown-patch-up-to-800-percent-cpu-overhead-netflix-tests-show/
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #205 Gepost op: 2018/02/15, 16:42:35 »
Alleen updaten vanuit de vertrouwde ppa's toch? ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL