Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HDD wil niet aankoppelen  (gelezen 2288 keer)

Externe HDD wil niet aankoppelen
« Gepost op: 2017/12/23, 23:08:28 »
Hallo forum-leden,

Het volgende probleem doet zich voor:
Als ik probeer mijn Intenso 500Gb HDD aan te koppelen (via USB3) lukt dat niet en krijg ik de onderstaande foutmelding.
Ook een reboot helpt niet. Een "koude start" heb ik ook geprobeerd, idem dito.
Technische wizards hier weten mogelijk onmiddellijk als ze de foutmelding zien, hoe ik het kr*** toch aan de praat breng.
Alle hulp welkom want als ik me niet vergis staan nou net op die HDD dingen, die ik door een OS-wijziging (Ubuntu>Xubuntu)
was kwijtgeraakt.


 


dmesg geeft hetvolgende resultaat:


[  225.330611] EXT4-fs (sdb1): bad geometry: block count 243162112 exceeds size of device (122096390 blocks)
[  276.960937] [UFW BLOCK] IN=wlp3s0 OUT= MAC=18:3d:a2:eb:df:d4:a8:d3:f7:63:12:b1:08:00 SRC=192.168.2.254 DST=224.0.0.1 LEN=36 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=1 ID=37228 PROTO=2
[  288.386666] usb 1-3: USB disconnect, device number 3
[  288.387567] sd 2:0:0:0: [sdb] Synchronizing SCSI cache
[  288.387634] sd 2:0:0:0: [sdb] Synchronize Cache(10) failed: Result: hostbyte=DID_NO_CONNECT driverbyte=DRIVER_OK
[  402.183857] [UFW BLOCK] IN=wlp3s0 OUT= MAC=18:3d:a2:eb:df:d4:a8:d3:f7:63:12:b1:08:00 SRC=192.168.2.254 DST=224.0.0.1 LEN=36 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=1 ID=37229 PROTO=2
[  527.302528] [UFW BLOCK] IN=wlp3s0 OUT= MAC=18:3d:a2:eb:df:d4:a8:d3:f7:63:12:b1:08:00 SRC=192.168.2.254 DST=224.0.0.1 LEN=36 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=1 ID=37230 PROTO=2
[  652.425725] [UFW BLOCK] IN=wlp3s0 OUT= MAC=18:3d:a2:eb:df:d4:a8:d3:f7:63:12:b1:08:00 SRC=192.168.2.254 DST=224.0.0.1 LEN=36 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=1 ID=37231 PROTO=2
[  777.590133] [UFW BLOCK] IN=wlp3s0 OUT= MAC=18:3d:a2:eb:df:d4:a8:d3:f7:63:12:b1:08:00 SRC=192.168.2.254 DST=224.0.0.1 LEN=36 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=1 ID=37232 PROTO=2
« Laatst bewerkt op: 2017/12/23, 23:29:46 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/23, 23:58:30 »
Je verliest data omdat je geen backup gemaakt hebt, 1 kopie is dus geen backup.
En hoelang gaat een hd mee? 2 seconde en de hd is leeg!

En omdat je geen backup gemaakt hebt, voor je de schijf gaat repareren, maak eerst een kopie van je schijf met dd of ddresque.

Vertel precies wat hiervoor gebeurd is, je geeft geen info.
Hoe is de schijf geformatteerd?

Op een usb 2 poort proberen.

Andere voeding proberen voor je externe hd.
Geen aparte voeding bij je hd, probeer op een andere computer waar misschien meer stroom op de usb poort zit.

Ik zou zeggen je hebt de schijf losgetrokken zonder eerst via software te ontkoppelen,
of de stroom is opeens uitgegaan.
Je kunt proberen met geparted de schijf te controleren op fouten.
Gparted starten, dan je schijf aanwijzen links boven, niet mounten, dan recht klik op de partities en check uitvoeren.

Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/24, 00:35:34 »
Hallo Jan,

1) Dat ik geen backup gemaakt heb (althans niet nadat de gegevens, die ik mis erop zijn gekomen) doet absoluut niet terzake.
2) Als de flaptop de schijf niet ziet, kan hij ook met dd of ddrescue niks aanvangen.
3) Ik geef ALLE info die ik ter beschikking heb en heb de HDD niet ontkoppeld zonder hem via de bestandsbeheerder uit te laten werpen.
4) Dezelfde schijf deed het tot een paar dagen geleden feilloos op de gewone USB3, dus USB2 proberen of voeding veranderen is zinloos
4a De schijf is nog geen 4 weken oud, maar wat ik zelf al als conclusie heb getrokken, deel ik wel met iemand, die dat echt begrijpt en met een
     voorstel komt dat ik nog niet heb geprobeerd.
     Neem me niet kwalijk, maar onder de huidige omstandigheden lijk jij niet de man die ik nodig heb.
5) Stroomuitval kan niet de oorzaak zijn, want de laptop hangt bijna 24/7 aan 230V met een volle accu en geeft me een signaal bij 20% voor het
    geval ik een stroomuitval  niet bemerkt zou hebben, hetgeen ook hoogst onwaarschijnlijk is, omdat er altijd wel iets aan het net hangt, dat dat
   zou verraden
6) Ook gparted ziet de schijf niet, dat had ik uiteraard ook al uitgeprobeerd.

M.a.w. aan je negatieve opmerkingen en goedbedoelde adviezen heb ik geen r**t, omdat ik die allemaal al had uitgesloten, voordat ik hier ten einde raad  de visie van een echte deskundige hoop te krijgen.
Ik werk al  heel lang als trouble-shooter op een aantal gebieden ook wat computers betreft, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en heb ook met google niks kunnen vinden op engelse, duitse, franse of anderstalige sites (ik beheers nl nog een paar andere talen meer dan voldoende om   uit hun info de juiste conclusies te kunnen trekken).

Vriendelijke groet,

Antoine

« Laatst bewerkt op: 2017/12/24, 00:37:35 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/24, 00:41:23 »
Jammer dat je niks weet.

Gparted ziet je schijf niet, maar linux wel, want je krijgt foutmeldingen.

Over een aantal jaren als je meer weet, dan begrijp je dit.
Nu weet je niks.
Je weet wel geen backup maken.
En direct op alles antwoord weten, terwijl je geen ervaring hebt.

Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/24, 03:33:30 »
Beste Jan,

Om je even duidelijk te maken, dat je echt op het verkeerde spoor zit met mij:
Ik zit al sinds 1968 in de computerwereld (jaren als professioneel  programmeur gewerkt),
maar ben de laatste 5 jaar (na de dood van mijn vrouw en 2 hartstilstanden,
die daarop volgden, een beetje uit de routine geraakt.
Dacht je nou echt een oude rot (en een verrekt intelligente, zonder op te scheppen)
op deze manier kunt benaderen en behandelen, dan zit je er vies naast.
Ik ben waarschijnlijk op computergebied meer "vergeten",
dan jij in een mensenleven kunt leren (ik studeer op mijn 72ste nog steeds nieuwe
technieken en talen en heb dat vanaf mijn 28ste méér dan 12 uur/dag gedaan met af
en toe een "studie-vakantie" of een "sabbatical term".
Je arrogante neerbuigende toon is voor mij meer irritant dan beledigend, maar
omdat ik je kennis en achtergrond niet ken gun ik je het oordeel van de twijfel.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline rico70

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/24, 04:01:15 »
Onbeleefde uitspraken en op de man spelen verwijderd.

« Laatst bewerkt op: 2017/12/25, 23:01:51 door Ron »

Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/24, 04:12:00 »
Jij zegt rechtuit, wat ik beleefd formuleerde Rico

Uiteraard zijn bepaalde dingen die misgaan met de betreffende HDD onmiddellijk duidelijk:
Er wordt een verkeerd blokformaat gegevens volgens Linux, maar dat is een gekend fenomeen
voor vrijwel alle grotere HDD's. Er wordt niet meer in sectoren van 515 bytes gewerkt maar in
blokken van 4094 (4KiB), de rest is me echter niet duidelijk want volgens de uitdraai:

[  288.387634] sd 2:0:0:0: [sdb] Synchronize Cache(10) failed: Result: hostbyte=DID_NO_CONNECT driverbyte=DRIVER_OK

ging er iets mis metde synchronisatie, dus hostbyte geeft een onmogelijkheid tot verbinden, maar de driverbyte op zich is
wel OK, en daar ken ik de oplossing niet voor, waarschijnlijk is daar een echte Hardware-wizard voor nodig om me op het goeie
spoor te zetten

Moderator edit: Tekst aangepast, niet op de man spelen!
« Laatst bewerkt op: 2017/12/25, 23:02:31 door Ron »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/24, 08:24:14 »
Niet normaal hoe jullie hier met elkaar omgaan, ik ken hem al jaren en als een hele waardevolle lid van dit forum, zijn reactie is kort door de bocht, maar zo ken ik hem helemaal niet,.  Iemand die zich al jaren inzet om anderen te helpen en dat vaak heel goed heeft gedaan, verdient het niet om zo keihard te worden aangepakt omdat hij een keer iets onaardigs schrijft in jullie ogen.

ekhnaton, had je deze link al gelezen? https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1271268

Moderator edit: tekst aangepast i.v.m. andere berichten hierboven.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/25, 23:03:38 door Ron »

Offline jolo

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/24, 09:09:28 »
Ik denk dat je beste kans is, het te proberen met TestDisk.

Als die ook niet bij de inhoud van je externe harddisk kan, zit er waarschijnlijk niets anders op dan de externe harddisk uit de behuizing te halen, en in een pc te plaatsen. (Tenminste als deze makkelijk uit de behuizing gehaald kan worden.) Daarmee sluit je eventueel een probleem met de behuizing zelf uit, en kun je 'm zo nodig testen met de diagnostische software van de harddiskfabrikant.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/24, 09:36:06 »
@RikRik:
Sorry, Rik, maar heb je gekeken wie er begon met de negativiteit? Niet ik in elk geval
Ik bijt niet gauw van me af, Rik. Als je mijn andere bericht-deelnamen bekijkt zul je zelf moeten
erkennen dat ik de gulden middenweg bewandel  en mensen langs beide kanten in hun waarde
laat maar wel rechtuit mij visie op het probleem geef, wat van mij als ex-leraar ook verwacht
mag worden, maar wel aan de kant van de ene sta, maar NIET zonder naar haar/zijn woorden
(van  de tegenpartij dus) te luisteren ZONDER negatieve kritiek, alsof die ander een onbenul is.
Met mijn cv, levensloop en staat van dienst op 72-jarige leeftijd ik, dunkt mij, wel recht op
een behoorlijk krediet.

@jolo:
bedankt voor de tip, evenals Rik uiteraard.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/24, 10:06:07 »
Ik denk dat Jan een beetje geprikkeld werd door 'de visie van een echte deskundige hoop te krijgen'
Verder, graag gedaan ekhnaton, ik hoop dat je iets aan de link hebt. 

Offline rico70

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/12/24, 10:28:27 »
Niet normaal hoe jullie hier met elkaar omgaan, ik ken hem al jaren en als een hele waardevolle lid van dit forum, zijn reactie is kort door de bocht, maar zo ken ik hem helemaal niet,.  Iemand die zich al jaren inzet om anderen te helpen en dat vaak heel goed heeft gedaan, verdient het niet om zo keihard te worden aangepakt omdat hij een keer iets onaardigs schrijft in jullie ogen.
Een keertje? Lees zijn oude berichten eens, regelmatig is hij "onaardig"
« Laatst bewerkt op: 2017/12/25, 23:04:25 door Ron »

nahjo

  • Gast
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/12/24, 10:30:39 »
Niet normaal hoe jullie hier met elkaar omgaan, ik ken hem al jaren en als een hele waardevolle lid van dit forum, zijn reactie is kort door de bocht, maar zo ken ik hem helemaal niet,.  Iemand die zich al jaren inzet om anderen te helpen en dat vaak heel goed heeft gedaan, verdient het niet om zo keihard te worden aangepakt omdat hij een keer iets onaardigs schrijft in jullie ogen.
Een keertje? Lees zijn oude berichten eens, regelmatig is hij "onaardig"
Nou *** kan er anders ook wel wat van  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2017/12/25, 23:04:53 door Ron »

Offline rico70

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/12/24, 10:34:19 »
Ik pas me nu eenmaal graag aan aan de rest van het gezelschap  :rolleyes:

nahjo

  • Gast
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #14 Gepost op: 2017/12/24, 10:53:32 »
Ik pas me nu eenmaal graag aan aan de rest van het gezelschap  :rolleyes:
Oooh in die context:
In 1968 speelde ik in het zand en was aan het slootjespringen. Maar ik durf wel te zeggen dat ik een leek ben op het gebied van weg- en waterbouw  ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #15 Gepost op: 2017/12/24, 13:15:08 »
2) Als de flaptop de schijf niet ziet, kan hij ook met dd of ddrescue niks aanvangen.
Je flaptop ziet de schijf wel, dus kan je met dd een image maken. Dat is aangewezen als je hoopt nog data te recupereren. De betreffende partitie wordt aangeduid met /dev/sdb1, de schijf zelf is dus /dev/sdb.

Verder zal er niets anders opzitten dan de schijf eens opnieuw te partitioneren en te formatteren. Er is wellicht iets foutgegaan met de schijf. Misschien niet correct ontkoppeld op het verkeerde moment, maar ook een hardwareprobleem is niet uit te sluiten. Herformatteren dus, zie of je hem terug aan de praat krijgt, en dan eerst een tijdje voorzichtig mee zijn: als het een hardwarefalen zou geweest zijn, dan komt dit probleem vroeg of laat weer terug.

Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #16 Gepost op: 2017/12/24, 18:36:40 »
Misschien een rare vraag? Maar hoe is de schijf geformatteerd?

Ik heb soortgelijke boodschappen gehad van een NTFS drive, dit was tamelijk makkelijk op te lossen door:
sudo ntfsfix /dev/sdb1 in de terminal te drukken.

« Laatst bewerkt op: 2017/12/24, 18:40:59 door Theo1971 »
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #17 Gepost op: 2017/12/24, 18:50:13 »
Theo, rare vragen bestaan niet  ;), zeker niet als je daarmee de spijker op de kop slaat.
Ik heb het ding er niet aanhangen, want hij is bij een kennis, die me vroeger (onder Win95)
een paar keer met hardnekkige HDD-storingen heeft geholpen.

Stom toevallig stond ik na 20 jaar nog in zijn email-lijst en kreeg ik een Kerstkaart.
Wist eerst even niet we het was want hij ondertekende met een roepnaam,die me
niks zei, totdat Willy Wortel's Lampje ging branden.

Het vervolg is makkelijk te raden, natuurlijk.

Heb nog niks van hem gehoord, maar minstens een stuk van de disk was ntfs geformatteerd,
om mogelijk tzt gegevens met een DOS/Windows-platform systeem te kunnen uitwisselen

De meest simpele oplossing is vaak de juiste vandaar KISS (Keep It Simple Stupid)
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #18 Gepost op: 2017/12/25, 00:38:12 »
Heb nog niks van hem gehoord, maar minstens een stuk van de disk was ntfs geformatteerd,
om mogelijk tzt gegevens met een DOS/Windows-platform systeem te kunnen uitwisselen

De meest simpele oplossing is vaak de juiste vandaar KISS (Keep It Simple Stupid)

Als een gedeelte van de HD dus zo geformatteerd is (NTFS) dan zou ik de commando die hier bovenstaat eens uitvoeren.
De kans is groot dat je hem dan wel kunt gebruiken, hang je hem daarna weer aan een windows machine dan bestaat wel de kans dat je nadien onder linux weer deze commando moet invoeren. Het is niet echt elegant, maar dat is denk ik de prijs die we moeten betalen voor 2 schijfindelingen (NTFS/EXT).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HDD wil niet aankoppelen
« Reactie #19 Gepost op: 2018/01/19, 13:59:06 »
De kans is groot dat je hem dan wel kunt gebruiken, hang je hem daarna weer aan een windows machine dan bestaat wel de kans dat je nadien onder linux weer deze commando moet invoeren. Het is niet echt elegant, maar dat is denk ik de prijs die we moeten betalen voor 2 schijfindelingen (NTFS/EXT).
Niet echt. als je die schijf telkens zorgvuldig afkoppelt (via icoontje in de tray) of Windows *geheel* afsluit (dus geen suspend of hibernate of "snelle opstart"), dan zal de partitie steeds door Windows correct afgesloten worden en door linux probleemloos aangekoppeld worden.

Als het een ntfs partitie is, dan controleer je die liefst onder Windows zelf. Alleen Microsoft weet immers de kleinste details van het ntfs formaat: hun herstelprogramma is dus het beste. "ntfsfix" kan je onder linux gebruiken, maar zou ik eerder als een noodoplossing zien als Windows niet voorhanden is.

Mocht dat het probleem zijn, dan was het een klein probleem geweest. De diagnose van Theo1971 klopt echter niet met de foutmelding in de schermafdruk van het eerste bericht. Het foutbericht suggereert dat de partitie niet correct herkend wordt. Linux probeert /dev/sdb1 als ext4 aan te koppelen. Misschien is het de moeite eens handmatig (proberen) aankoppelen: de foutmeldingen kunnen misschien meer licht op de zaak werpen:
sudo mount /dev/sdb1 /mnt
sudo mount.ntfs /dev/sdb1 /mnt
In het tweede geval geef je aan dat je de partitie als ntfs wil aankoppelen. Met een beetje geluk gaat dat toch wel, maar zal de partitie wellicht enkel lezen zijn. Goed genoeg om je data te redden.