Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!  (gelezen 15937 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #50 Gepost op: 2017/11/20, 12:47:42 »
Hmm, vreemd. Ik ga het nog eens proberen.

Ik type 'django' in de adresbalk en hij gaat direkt naar www.django.com die 'under construction' is. Het werkt dus niet bij mij.

edit: ik moet blijkbaar met de muis naar beneden gaan en speciefiek klikken dat ik Google wil gebruiken om te zoeken. Niet helemaal wat ik gehoopt had. Ik schakel wel weer terug naar de losse zoek-balk.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/20, 12:52:03 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #51 Gepost op: 2017/11/20, 12:59:07 »
Hmm, vreemd. Ik ga het nog eens proberen.

Ik type 'django' in de adresbalk en hij gaat direkt naar www.django.com die 'under construction' is. Het werkt dus niet bij mij.

edit: ik moet blijkbaar met de muis naar beneden gaan en speciefiek klikken dat ik Google wil gebruiken om te zoeken. Niet helemaal wat ik gehoopt had. Ik schakel wel weer terug naar de losse zoek-balk.
Dat hangt van je specifieke gebruik af. De eerste suggestie zal in jou geval inderdaad die website zijn, als je die al ooit eens gebruikt hebt. Wil je zoeken naar die term, dan moet je dat - in jou geval - ook aangeven. Voor mij gaat hij standaard zoeken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #52 Gepost op: 2017/11/20, 15:21:13 »
Hmm, vreemd. Ik ga het nog eens proberen.

Ik type 'django' in de adresbalk en hij gaat direkt naar www.django.com die 'under construction' is. Het werkt dus niet bij mij.

edit: ik moet blijkbaar met de muis naar beneden gaan en speciefiek klikken dat ik Google wil gebruiken om te zoeken. Niet helemaal wat ik gehoopt had. Ik schakel wel weer terug naar de losse zoek-balk.
Dat hangt van je specifieke gebruik af. De eerste suggestie zal in jou geval inderdaad die website zijn, als je die al ooit eens gebruikt hebt. Wil je zoeken naar die term, dan moet je dat - in jou geval - ook aangeven. Voor mij gaat hij standaard zoeken.
Dit klopt. Als je een deel van een eerdere bezochte url intikt, is dat de eerste keuze die FF aanbiedt; deze activeer je via enter wat er voor zorgt dat je direct naar die site toegaat.

Wil je tóch zoeken, klik dan onderin bv op het google-icoontje.

Offline MKe

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #53 Gepost op: 2017/11/20, 15:40:10 »

Dit klopt. Als je een deel van een eerdere bezochte url intikt, is dat de eerste keuze die FF aanbiedt; deze activeer je via enter wat er voor zorgt dat je direct naar die site toegaat.

Wil je tóch zoeken, klik dan onderin bv op het google-icoontje.
Ah juist, dus het werkt inderdaad anders dan in Chromium. Dat selecteren met enter maakt het anders.
In Chromium moet je met de pijltjes selecteren en bij enter neemt hij letterlijk wat je getyped hebt, is dat dan geen url, dan gaat hij zoeken.

Ik denk dat voor mij het beste nog steeds is om een aparte zoekveld te hebben naast de url balk.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #54 Gepost op: 2017/11/20, 15:50:12 »
Bij mij werkt chrome op dezelfde manier als ff.
Chrome vult dus aan terwijl je typt. Bij enter ga je dan naar de (aangevulde) url.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/20, 15:54:03 door markba »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #55 Gepost op: 2017/11/21, 09:14:13 »
Wil je tóch zoeken, klik dan onderin bv op het google-icoontje.
Niet zo praktisch: handen van het toetsenbord halen. Wat werkt zonder de muis te moeten gebruiken, is eens op "delete" of spatie te drukken: de blauwe autosuggestie verdwijnt, en de standaard optie wordt zoeken, zodat je met <enter> meteen vertrokken bent.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #56 Gepost op: 2017/11/21, 10:08:25 »
Bij mij werkt het intypen in de adresbalk voor geen meter. Nu moet ik wel zeggen dat ik de instellijst aangehouden heb van Pjotr. https://sites.google.com/site/computertip/firefox. Ik heb 4e en 6 ook uitgevoerd. Moet ik dit soms weer terugzetten????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #57 Gepost op: 2017/11/21, 11:01:30 »
Wat bedoel je met "voor geen meter" werken? Bedoel je daarmee dat er geen suggesties komen? Met optie 6 heb je dat inderdaad uitgeschakeld.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 11:03:37 door vanadium »

Offline MKe

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #58 Gepost op: 2017/11/21, 11:14:04 »
Niet zo praktisch: handen van het toetsenbord halen. Wat werkt zonder de muis te moeten gebruiken, is eens op "delete" of spatie te drukken: de blauwe autosuggestie verdwijnt, en de standaard optie wordt zoeken, zodat je met <enter> meteen vertrokken bent.
Bij mij werkt datniet op een of andere manier. Moet toch iets zijn in mijn instellingen.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #59 Gepost op: 2017/11/21, 11:15:03 »
Wat bedoel je met "voor geen meter" werken? Bedoel je daarmee dat er geen suggesties komen? Met optie 6 heb je dat inderdaad uitgeschakeld.
@vanadium, Thx. Ga ik terug draaien. "voor geen meter" voor mij niet zoals ik wil ;).
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #60 Gepost op: 2017/11/21, 12:30:40 »
Wil je tóch zoeken, klik dan onderin bv op het google-icoontje.
Niet zo praktisch: handen van het toetsenbord halen. Wat werkt zonder de muis te moeten gebruiken, is eens op "delete" of spatie te drukken: de blauwe autosuggestie verdwijnt, en de standaard optie wordt zoeken, zodat je met <enter> meteen vertrokken bent.
De optie om met google te zoeken is ook onderdeel van het zoekresultaat. 3x pijltje naar beneden + enter en je bent er.  :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #61 Gepost op: 2017/11/21, 12:40:42 »
Het 'oude' zoekveld werkt nog precies zoals eerder, dus een groot probleem is het niet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #62 Gepost op: 2017/11/21, 12:59:12 »
Het 'oude' zoekveld werkt nog precies zoals eerder, dus een groot probleem is het niet.
Sterker nog, dit is de default.

Voor mij persoonlijk is de gecombineerde adres + zoekbalk een uitkomst;  heb dat altijd raar gevonden waarom dat gescheiden moest worden. Vóór FF quantum had ik een addon nodig om dat voor elkaar te krijgen. Die heb ik dus niet meer nodig. Pluspuntje voor quantum dus.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #63 Gepost op: 2017/11/21, 13:19:04 »
Het 'oude' zoekveld werkt nog precies zoals eerder, dus een groot probleem is het niet.
Sterker nog, dit is de default.

Voor mij persoonlijk is de gecombineerde adres + zoekbalk een uitkomst;  heb dat altijd raar gevonden waarom dat gescheiden moest worden. Vóór FF quantum had ik een addon nodig om dat voor elkaar te krijgen. Die heb ik dus niet meer nodig. Pluspuntje voor quantum dus.
Ik dit op een andere manier opgelost. Als ik iets moet zoeken dan heb ik ook nog een google zoekbalk in mijn startpagina. Ik kan ook in de url balk zoeken maar dan moet ik hem eerst leegmaken. Daarna kan ik daar zoeken want ik heb de geschiedenis weer geactiveerd. wel moet ik de cursor in de adresbalkplaatsen want bij opstart startpagina staat deze in de Googlebalk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #64 Gepost op: 2017/11/21, 13:31:48 »
Bij mij werkt het intypen in de adresbalk voor geen meter. Nu moet ik wel zeggen dat ik de instellijst aangehouden heb van Pjotr. https://sites.google.com/site/computertip/firefox. Ik heb 4e en 6 ook uitgevoerd. Moet ik dit soms weer terugzetten????
Citaat
Schakel het geheugen van de adresbalk uit
6. Het geheugen van de adresbalk is eerder hinderlijk dan nuttig, wanneer u zelf rechtstreeks een webadres wil intikken. Een ergerlijke betweter: "wil je soms dit tikken?" Enfin, gelukkig kunt u deze ergernis als volgt uitschakelen:
Dit lijkt me een persoonlijke ergernis. De meeste mensen zullen het alleen maar prettig vinden als je sneller iets vindt waar je al geweest bent. En zelf een url intikken? Ja nu.nl lukt me wel maar verder......

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #65 Gepost op: 2017/11/21, 13:38:33 »
Ik kan ook in de url balk zoeken maar dan moet ik hem eerst leegmaken.
Drie x klikken, dan selecteer je het hele adres. Als je dan begint te typen (=zoeken), dan verdwijnt meteen het oorspronkelijke adres, omdat het geselecteerd is. Handig om te weten......

Offline HWE64

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #66 Gepost op: 2017/11/21, 13:45:02 »
Ik kan ook in de url balk zoeken maar dan moet ik hem eerst leegmaken.
Drie x klikken, dan selecteer je het hele adres. Als je dan begint te typen (=zoeken), dan verdwijnt meteen het oorspronkelijke adres, omdat het geselecteerd is. Handig om te weten......
@markba, Thx. Nooit geweten. werkt zeer goed. =D
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline MKe

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #67 Gepost op: 2017/11/21, 13:49:20 »
Het 'oude' zoekveld werkt nog precies zoals eerder, dus een groot probleem is het niet.
Sterker nog, dit is de default.

Voor mij persoonlijk is de gecombineerde adres + zoekbalk een uitkomst;  heb dat altijd raar gevonden waarom dat gescheiden moest worden. Vóór FF quantum had ik een addon nodig om dat voor elkaar te krijgen. Die heb ik dus niet meer nodig. Pluspuntje voor quantum dus.
Mee eens, maar zoals gezegd, bij mij werkt het om de een of andere reden niet goed. Chromium doet dat wel prima.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #68 Gepost op: 2017/11/21, 14:26:29 »
Het 'oude' zoekveld werkt nog precies zoals eerder, dus een groot probleem is het niet.
Sterker nog, dit is de default.
Niet zo: het oude zoekveld is er standaard omdat je opwaardeert. Standaard instellingen krijg je via Menu - Customize: onderin vind je een "Default" knop.

Vlug naar de titelbalk gaan doe je met Ctrl+L (als vanouds). Automatisch wordt de bestaande tekst geselecteerd, zodat je meteen je zoekterm of URL kan ingeven. Voor diegenen die de aparte zoekbalk behouden: Ctrl+K (als vanouds) om meteen de cursor daar te hebben.

swake

  • Gast
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #69 Gepost op: 2017/11/21, 16:42:31 »
Wat je in de URL balk (adresbalk) typt krijg je dan een lijstje te zien welke webpaginas je al bezocht heb .type gewoon eens ubuntu en krijg je al de websites te zien die je al bezocht hebt waar het woord ubuntu in voorkomt  . De zoekbalk is om op internet met de zoekmachine te zoeken . Ik heb het zo altijd geweten .
« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 16:45:53 door swake »

Offline rico70

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #70 Gepost op: 2017/11/21, 17:05:16 »
Vanuit de adresbalk kon je allang zoeken met de standaard ingestelde zoekmachine. Het grote voordeel van het aparte zoekvenster vind ik dat je kan kiezen uit meerdere zoekmachines, Wikipedia, Debian packages, Ubuntu packages en wat jezelf maar toevoegd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #71 Gepost op: 2017/11/21, 17:39:37 »
Vanuit de adresbalk kon je allang zoeken met de standaard ingestelde zoekmachine. Het grote voordeel van het aparte zoekvenster vind ik dat je kan kiezen uit meerdere zoekmachines, Wikipedia, Debian packages, Ubuntu packages en wat jezelf maar toevoegd.
Inderdaad. Pas nu zit die mogelijkheid ook in de adresbalk.

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #72 Gepost op: 2017/11/21, 17:53:15 »
Vanuit de adresbalk kon je allang zoeken met de standaard ingestelde zoekmachine. Het grote voordeel van het aparte zoekvenster vind ik dat je kan kiezen uit meerdere zoekmachines, Wikipedia, Debian packages, Ubuntu packages en wat jezelf maar toevoegd.
Voor wie helemaal los wil gaan met zoekmachines in FF:
http://mycroftproject.com/search-engines.html

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #73 Gepost op: 2017/11/21, 23:09:04 »
NoScript is inmiddels ook weer teruggekomen. Wel even wennen aan het nieuwe uiterlijk (van de NoScript-instellingen per pagina, niet van Firefox :P).

Re: Blij met nieuwe Firefox 57 (Quantum)!
« Reactie #74 Gepost op: 2017/11/22, 12:38:02 »
gek genoeg gebeuren er ook vreemde dingen.
ben ik midden op en pagina iets aan het lezen en wil ik dit " aanklikken"
scrolt alles naar bovenin kan ik er nix mee doen

ook inloggen op Bep inlog gaat niet, kom elke x terug in het begin scherm
is hier iets aan te doen?
vind dit heel erg lastig zo opeens