Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: nieuwe uitleg over de twee soorten systeemkernen (kernels)  (gelezen 2288 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Er zijn twee soorten systeemkernen (kernels). Ik heb daar een nieuwe uitleg over geschreven:
https://sites.google.com/site/computertip/faqx4#TOC-Welke-soorten-systeemkernen-zijn-er-
(punt 6, rechterkolom)

Doe er je voordeel mee!  :)

Re: Tip: nieuwe uitleg over de twee soorten systeemkernen (kernels)
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/13, 23:57:18 »
Dank je wel Pjotr! Jouw mooie website heeft me al heel wat bij geleerd! Dankzij jou ben ik blijven geloven in Linux!
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: nieuwe uitleg over de twee soorten systeemkernen (kernels)
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/14, 00:41:58 »
Jouw mooie website heeft me al heel wat bij geleerd! Dankzij jou ben ik blijven geloven in Linux!
Goed om te horen! Daar doe ik het voor.  :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: nieuwe uitleg over de twee soorten systeemkernen (kernels)
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/14, 09:14:35 »
Er zijn twee soorten systeemkernen (kernels). Ik heb daar een nieuwe uitleg over geschreven:
https://sites.google.com/site/computertip/faqx4#TOC-Welke-soorten-systeemkernen-zijn-er-
(punt 6, rechterkolom)

Doe er je voordeel mee!  :)
@Pjotr, prachtige site. Zonder deze kan ik alles niet goed of helemaal niet instellen.
Ik heb nog wel een vraag over 2 systeemkernen maar daar maak ik wel een topic van.
Thx, Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Tip: nieuwe uitleg over de twee soorten systeemkernen (kernels)
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/14, 13:00:32 »
@Pjotr:  Hierbij sluit  ik me aan in de rij van "fans" achter HWE en heb dus jouw site op de witte lijst van mijn blokkeerder gezet.

Een  aantal van je tips (met hun 'onder de motorkap' uitleg) zijn me al zeer goed van pas gekomen.

De  uitleg over het verschil tussen sudo vs gksudo bracht me op het idee, dat het handig zou zijn als er ergens een (alfabetisch gerangschikte)
 "adreslijst" zou zijn of komen van de (100 of zo meest gebruikte)
"roepnamen" van onder een GUI draaiende programma's met daarnaast hun "echte naam" en hun (normale)
"adres" gezien vanaf de "root"  (/) OF de home-directory van de gebruiker.
Eventuele toevoeging van toegangsrecht ("Verboden toegang voor onbevoegden"  ;)  ) zou daarbij ook handig
zijn en kunnen worden aangegeven door de rechten en zichtbaarheid in leesbare vorm te vermelden

Bij  voorbeeld:
MijnProgramma: ---->  myprog ----> /home/mijnhome/grafisch/.myprog ----> (Ar Wrw Sa i)
A=Allemaal W=Werkgroep, S=Super-user i=invisible, (de 'a' bij S staat voor 'all rights')
(dit laatste heb ik tegevoegd omdat ik als "ekhnaton" geen toegang kreeg tot de "root" map
en dus via sudo su die toegang moest 'forceren'
ofschoon dat natuurlijk voor echte insiders niet nodig is.

Het zou me dagen tijd gescheeld hebben als ik het verschil tussen gksudo en sudo eerder gekend had, omdat ik dan dat hatelijk "geen toegang tot" in de door mij  gebruikte Double Commander niet telkens tegen was gekomen.

Mocht die lijst er nog niet zijn, dan lijkt het me een aardig project,  waaraan iedereen zijn/haar steentje kan bijdragen, om die uit te breiden.
Zodra mijn nieuwe site weer in de lucht komt, zal ik daar graag een aantal Mb's van ter beschikking stellen om die online te brengen.

Pjotr, nogmaals, door jouw site is werken met Ubuntu een stuk aangenamer (en veiliger en sneller) geworden. Hartelijk dank voor je werk daaraan

Antoine Tammer, Enkhuizen aka ekhnaton (voor de cryptogram-liefhebbers een peulenschilletje om dat te ontcijferen)

PS
Is er ook een online versie van de bekende Ubuntu-bible? Dan hoefde ik het zowat uit elkaar vallende gedrukte exemplaar niet nog verder te mishandelen

:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Tip: nieuwe uitleg over de twee soorten systeemkernen (kernels)
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/14, 13:59:16 »
@pederoco:

Bedankt voor de link Peter. dit Is precies wat zocht voor naslag-doeleinden.

mvg Antoine
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)