Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent  (gelezen 5498 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #25 Gepost op: 2017/08/26, 23:02:33 »
Nou, in ieder geval heb je gelijk, iedereen die de moeite neemt om in dit draadje serieus te gaan discussiëren is een nerd  O0
Ik vind Ron zeker een nerd als hij op die manier zijn computer installeerd. En dat is geen belediging, maar een teken van erkenning door deze collega nerd  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #26 Gepost op: 2017/08/27, 09:25:39 »
Ik vind Ron zeker een nerd als hij op die manier zijn computer installeerd.
Dat gaat vanzelf, in de loop der jaren.
Mijn computers doen wat ik wil en zoals ik wil, die vrijheid hebben we gelukkig met GNU/Linux :-)
Eigenlijk vind ik nerd ook een compliment :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #27 Gepost op: 2017/08/27, 11:03:01 »
Dat is het zeker  8-)

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #28 Gepost op: 2017/08/27, 15:37:16 »
Citaat
Kortom: wij hier zijn allemaal nerds! Echt allemaal !!
Hoipiepeloi !
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #29 Gepost op: 2017/08/27, 21:21:45 »
De nerd status past wellicht beter bij de jaren negentig. In mijn begin periode met Linux had ik nog geen, of had ik alleen een inbel modem. Ik was toen nog afhankelijk van Linux boeken met meegeleverde cd's.

Ik heb hier nog liggen het Engelstalige boek:"Running Linux Companion cd-rom. Op de meegeleverde cd staat Red Hat 2.1. Het boek was van januari 1996. Van die Red Hat cd kon niet worden opgestart. Het aanmaken van een boot en twee root diskettes, was vereist. Dat kon in DOS met rawrite en in Linux via een script. De installatieprocedure was spartaans. Partitioneren ging met de tekst gebaseerde fdisk. Er werden technische gegevens gevraagd over de videokaart en de monitor.

Red Hat 2.1 startte standaard op in tekst modus. De grafische desktop werd gestart via startx [Enter]

De grafische configuratie kon worden ingesteld via xf86config
Ik heb deze installatie procedure nog even getest, op een oude Pentium 1 pc met 64 MB werkgeheugen en een 850 MB harddisk met een ET6000 videokaart.

Dat voldeed ruim aan de aanbevolen systeem vereisten. Die waren onder andere
486dx CPU
16 MB werkgeheugen
300 MB harddisk
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #30 Gepost op: 2017/08/28, 11:23:36 »
@Jolo, welkom bij de club  ^-^
Hier net zo. Het boek heb ik nog steeds. Na lang zoeken een mod gevonden voor CD-speler (via geluidskaart)
Het boek had ik van mijn zoon gekregen. Ik zelf hield mij vooral bezig met OS2.
We worden oud.  :( :)

groet,

Theo

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #31 Gepost op: 2017/08/28, 14:11:47 »
@Jolo en @softbart, mogelijk zit ik niet ver van jullie af (spreekwoordelijk).
Na CP/M beviel de stabiliteit van andere systemen mij niet en ging ik zoeken.
Bij een instantie in Delft (?) heb ik toen Madrake CD's besteld, maar dat deed niet helemaal wat ik dacht te kunnen.
Na 2 jaar overgestapt op BeatrixLinux, dat ging beter, behalve de ethernet hardware.
Beatrix gaf geen ondersteuning meer en verwees mij door naar de bron en dat was Ubuntu 4.10.
Dat was het begin van het vastgeroest komen in Debian derivaten, met een voorkeur voor Ubuntu.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #32 Gepost op: 2017/08/28, 16:59:46 »
Bij een instantie in Delft (?)
Klopt. Zaten er heel vroegah 2, 1 die alleen Debian leverde op bestelling en 1 die iedere Linux op bestelling leverde. Waren studenten die via de universiteit de iso's downloaden.

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #33 Gepost op: 2017/08/28, 17:37:05 »
Ik scoor geloof ik wel op alle punten een voldoende ;)
Ik schreef PKGBUILD scripts voor Delicate Linux (Lijkt een beetje op die van Arch Linux), maar Arch zelf gebruik ik niet, wel een poosje in gebruik gehad (Manjaro, de openbox versie). Diverse blokkendozen gemaakt (Debian, Ubuntu, en wellicht nog wat vergeten), waaronder 1 met een nieuwere fluxbox dan in de repo's, dus vanuit de terminal (zonder grafische werkomgeving) en een kale X-windows. Met wat tijd (teveel) en goede moed kan iedereen een Nerd zijn  als het moet :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #34 Gepost op: 2017/08/29, 18:05:37 »

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #35 Gepost op: 2017/08/29, 18:54:23 »
 =D =D =D Goeie MKe.

Ik wil juist niet dat ontdekt wordt dat ik een linux nerd ben. ;) LOL
« Laatst bewerkt op: 2017/08/29, 18:56:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #36 Gepost op: 2017/08/29, 19:28:09 »
Zeg feestkonijn, moet dat niet Windows-L zijn?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #37 Gepost op: 2017/08/29, 21:16:01 »
Een leuke nerdbril doet ook veel wonderen trouwens...... 8-)
Kubuntu 20.04

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #38 Gepost op: 2017/08/29, 21:32:15 »
Zeg feestkonijn, moet dat niet Windows-L zijn?
Volgens mij bedoeld hij "Windows 10-isch" :D

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #39 Gepost op: 2017/08/29, 22:24:14 »
Een leuke nerdbril doet ook veel wonderen trouwens...... 8-)

Ik heb 1, alleen mis ik nog wat kauwgum ergens in het midden :)
Iemand die linux gebruikt op zijn desktop is sowieso al geen kuddedier, niet dat daar wat mis mee is.... tenslotte moeten de slagerijen ook gevuld worden :P Wij bewandelen een andere pad (soms niet de eenvoudigste) en komen nogal wat avonturen tegen, soms mooie en aan de andere kant spannende. Een paar honderd jaar geleden dacht de grootste gedeelte van de bevolking dat de aarde plat was en dat je met een boot eraf kon varen, een aantal dachten anders en probeerden wat ;) Ik denk dat dat de nerds van die tijd waren, dus wellicht en hoe klein onze aandeel ook mag zijn spreekt men er over een poosje iets anders over. 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #40 Gepost op: 2017/08/30, 07:32:20 »
Iemand die linux gebruikt op zijn desktop is sowieso al geen kuddedier, niet dat daar wat mis mee is.... tenslotte moeten de slagerijen ook gevuld worden :P Wij bewandelen een andere pad (soms niet de eenvoudigste) en komen nogal wat avonturen tegen, soms mooie en aan de andere kant spannende. Een paar honderd jaar geleden dacht de grootste gedeelte van de bevolking dat de aarde plat was en dat je met een boot eraf kon varen, een aantal dachten anders en probeerden wat ;) Ik denk dat dat de nerds van die tijd waren, dus wellicht en hoe klein onze aandeel ook mag zijn spreekt men er over een poosje iets anders over.
Dit vind ik een heel mooie vergelijking. Nerds zijn inderdaad mensen die wat anders denken dan het gros der menschheid. Zij gaan vaak ook tot het uiterste en werken vaak met middelen waar de meerderheid de neus voor ophaalt. Toch behalen zij resultaten waar men dan verbaasd over is.
Zo zie ik vaak collega's denken en kijken van... "Kan hij dat wel, en waarom ik niet." Zelf werk ik met een oude laptop die het onderste uit de kan haalt. Ze weten mij heus wel te vinden hoor.
En zo zal het met sommigen van jullie ook wel gaan. Ze kijken je wat vreemd aan, wat schuw, maar uiteindelijk zien ze ook wel in dat het alternatief (in dit geval Linux) best wel goed is, en je meer mogelijkheden biedt.

In dat opzicht wordt nerd geen scheldwoord, maar een erewoord.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #41 Gepost op: 2017/08/30, 07:53:23 »
Het zal wellicht niet zo vreemd zijn dat ik bij dit topic moet terugdenken aan de discussie gevoerd bij het topic: "zijn wij een cultus?".......
(hoe linkte je dat ook al weer door? De nerd in mij wil dat graag weten ;) )
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #42 Gepost op: 2017/08/30, 08:00:03 »
Het begint eigenlijk met een test. Om te zien of je de eretitel titel 'linux nerd' (dus absoluut geen scheldwoord) mag dragen.

Eigenlijk was ik nieuwsgierig hoeveel mensen in de Ubuntu gemeenschap echt traditionele, hardcore Linux gebruikers zijn ( wel een beetje tong-in-cheek natuurlijk). Valt tot nu toe mee. Ik weet zeker dat ik op het Arch forum een ander uitslag zal krijgen.

Ik wil hierbij benadrukken dat er hier geen goede of slechte kant is. Als je vaak de terminal gebruikt ben je niet automatisch een betere gebruiker. Je moet gewoon gebruiken wat voor jou werkt.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/30, 08:02:48 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #43 Gepost op: 2017/08/30, 14:38:19 »
(hoe linkte je dat ook al weer door? De nerd in mij wil dat graag weten ;) )

Nou, als je dat niet eens weet ....

Nerd?
[   ] goedgekeurd
[X] afgekeurd

 =D LOL

... kuddedier, .... tenslotte moeten de slagerijen ook gevuld worden :P

Die kende ik niet. Die houd ik er in.  :evil:
En nu ga ik de koffiespetters van mijn scherm poetsen.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #44 Gepost op: 2017/08/30, 14:39:15 »
Zeg feestkonijn, moet dat niet Windows-L zijn?

Weet ik veel Ron. Ik ben geen spyware-expert.  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #45 Gepost op: 2017/08/30, 15:05:57 »
Een leuke nerdbril doet ook veel wonderen trouwens...... 8-)

Ik heb 1, alleen mis ik nog wat kauwgum ergens in het midden :)
Iemand die linux gebruikt op zijn desktop is sowieso al geen kuddedier, niet dat daar wat mis mee is.... tenslotte moeten de slagerijen ook gevuld worden :P Wij bewandelen een andere pad (soms niet de eenvoudigste) en komen nogal wat avonturen tegen, soms mooie en aan de andere kant spannende. Een paar honderd jaar geleden dacht de grootste gedeelte van de bevolking dat de aarde plat was en dat je met een boot eraf kon varen, een aantal dachten anders en probeerden wat ;) Ik denk dat dat de nerds van die tijd waren, dus wellicht en hoe klein onze aandeel ook mag zijn spreekt men er over een poosje iets anders over. 

Wat bij mij de vraag gelijk oproept: hoeveel nerds zitten in het autisme/ autisme spectrum? Hoeft natuurlijk niet en is niet relevant, maar voor mij gaat dat wel op. Zou ik eigenlijk wel een nerd zijn geweest zonder asperger?  =D

Ik heb trouwens 3 nerdbrillen, wel voor te lezen. ;)
Kubuntu 20.04

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #46 Gepost op: 2017/08/30, 15:26:22 »
http://slideplayer.nl/slide/2111216/

Wellicht een aardige presentatie van Tijmen Schep. Ooit gastspreker tijdens een college "digitale didaktiek". Een vak in mijn laatste studie.
VAnaf slide 39 wordt duidelijk wat volgens hem de positie van de nerd is in een wereld met technologie media etc.

Groet
ZijneBalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #47 Gepost op: 2017/08/30, 17:02:19 »
Wat bij mij de vraag gelijk oproept: hoeveel nerds zitten in het autisme/ autisme spectrum?

Moet dat, labels eraan?
Ik ken genoeg gelabelden waarbij je het labeltje moet zoeken. En ik ken genoeg ongelabelden die wel gigantische klootzakken zijn.  ;)
En volgens mij staat dat ook helemaal los van Linux. Hier wel linux, geen asperge labeltje. (wel prettig gestoord  :evil: maar dat is offtopic)

Met al die labeltjes heb ik dan ook helemaal niks.  :rolleyes:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #48 Gepost op: 2017/08/30, 19:00:59 »
Wat bij mij de vraag gelijk oproept: hoeveel nerds zitten in het autisme/ autisme spectrum?

Moet dat, labels eraan?
Ik ken genoeg gelabelden waarbij je het labeltje moet zoeken. En ik ken genoeg ongelabelden die wel gigantische klootzakken zijn.  ;)
En volgens mij staat dat ook helemaal los van Linux. Hier wel linux, geen asperge labeltje. (wel prettig gestoord  :evil: maar dat is offtopic)

Met al die labeltjes heb ik dan ook helemaal niks.  :rolleyes:
Nee hoor, er hoeft geen label aan. Ik vroeg het me gewoon in het voorbijgaan af.  8-)
Kubuntu 20.04

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe zie je dat je een Linux nerd bent
« Reactie #49 Gepost op: 2017/08/30, 20:03:05 »
Labeltjes kunnen erg handig zijn hoor ( zegt deze vader van een jongen met autisme ). Ik denk trouwens dat de meeste autistische mensen geeky of nerdy gedrag vertonen in bepaalde opzichten. Of dat andersom ook betekent dat alle nerds autisme hebben zou ik zo niet durven beweren.