Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Downloaden . Opgelost  (gelezen 1921 keer)

Offline WizzAd

  • Lid
Downloaden . Opgelost
« Gepost op: 2010/05/05, 19:01:06 »
  Geachte Forumleden .

Ik heb onlangs Ubuntu 10.04 geïnstalleerd .
Niks te nadele van Ubuntu .
Maar zodra ik iets download met aMule of Transmission worden alle overige handelingen , zoals openen van Bladwijzers ,
het openen van E-mail , etc. nog trager dan een slak op schuurpapier .
Komt dit vaker voor ,  ligt het aan mij of wat kan het zijn ?
Mijn computer is goed 2 jaar oud , mijn Internetprovider is Ziggo .
Kan iemand mij raad geven , dan wel de zekerheid dat dit normaal is in Ubuntu ?
Liever niet het soort advies als : " Leer er maar mee leven " of " Herinstalleer Ubuntu " .
Want dit euvel had ik ook al in Ubuntu 8.10 en 9.01 .
Elk goed advies is welkom .

Bij voorbaat dank .

Met vriendelijke groet : Ad Nelissen .
« Laatst bewerkt op: 2010/05/13, 13:47:20 door WizzAd »

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Downloaden .
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/05, 19:13:19 »
Ik kan je concrete situatie niet, dus is het een beetje gokken natuurlijk.

Maar goed, een poging dan maar:
Je zegt dat je computer 2 jaar oud is, maar kan je wat meer details geven. Vooral de CPU en het RAM geheugen zouden een rol kunnen spelen.
Merk je die traagheid ook als je andere handelingen combineert? Of is het echt enkel en alleen bij het gebruik van torrents/P2P?

Je provider is Ziggo zeg je, maar is je computer ook rechtstreeks met het internet verbonden of heb je er nog een router tussen hangen (een thuisnetwerkje dus)? Dit zou eventueel voor een gelijkaardige vertraging kunnen zorgen als er ergens iets niet helemaal juist zit.

Een manier om te achterhalen wat er gebeurd is bv. via de Systeemmonitor (Systeem --> Beheer --> Systeemmonitor). Start deze op vooraleer je aMule of Transmission start en zet de Systeemmonitor op het tabblad 'Grafieken'. Start nu de programma's op totdat je computer dus traag wordt. Ga dan opnieuw kijken naar die grafieken in systeemmonitor. Staat er iets op 100% (of bijna)?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Downloaden .
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/05, 20:08:24 »
Geachte Darkstar .

Allereerst dank voor je antwoord .

Iets meer details over de computer .
Het betreft hier een Medion (daar gekocht , ja) met Intel Core 4 .
Met een prestatieniveau van 5 .
Wat dat ook moge betekenen .
Ik heb niets aan de computer veranderd , enkel een extra harde schijf voor Ubuntu er bij geplaatst .
Het advies , over Systeem etc. heb ik geprobeerd maar dat zegt me zo goed als niets .
Het enige wat me iets zegt is het grafiekje over de 4 processorkernen en het percentage van werking .
Verder lees ik iets van : Geheugen en wisselgeheugengeschiedenis . Geheugen :454.1 MiB (15%) van 3.0 GiB . Swap : 0 bytes (0,0%) van 8,6 GiB .
En bij Netwerkgeschiedenis staat dat ik meer verstuur dan ontvang .
Maar niets staat op 100 % .
Maar niet alleen het switchen tussen diverse sites gaat tergend traag , ook het downloaden op zich gaat langzaam .
Zo ben ik al sinds gisteren bezig met het downloaden van een bestand van 7,61 MB .
Ik hoop je met dit epistel iets meer inzage te hebben gegeven .
Elk goed advies is welkom .
Bij voorbaat dank daarvoor .

Met vriendelijkegroet : Ad .

Re: Downloaden .
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/06, 00:13:48 »
In Linux is het normaal dat ieder programma wat voor de 1e X gestart word het lang duurt.

Wanneer je het afsluit en voor de 2e of 3e X start zal het sneller gaan.
Dit heeft te maken met de manier waarop Linux werkt.

Als alles langzaam gaat incl. booten moet je eens controleren of er wel een swap partitie is aangemaakt en of dat die wel juist gemount word.
Ondanks dat die niet of nouwelijks gebruikt word vind Linux het toch erg belangrijk er 1 te hebben...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Downloaden .
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/06, 00:31:01 »
Maar zodra ik iets download met aMule of Transmission worden alle overige handelingen , zoals openen van Bladwijzers ,
het openen van E-mail , etc. nog trager dan een slak op schuurpapier .

Programm's als aMule en Transmission zijn zogenaamde p2p programma's die proberen van veel locaties te downloaden en ook uploaden naar meerdere locaties. Deze programma's proberen optimaal gebruik te maken van de internet aansluiting.

Mogelijk kan je in deze programma's de limieten terugschroeven zodat er nog wat internet bandbreedte over blijft voor e-mail, surfen, enz.

In Transmission kan je het internetgebruik instellen in het Voorkeuren scherm bij de tabbladen "snelheid" en "netwerk".

Keerzijde is dat je download langer zal duren...
Klik links bovenin op Documentatie

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Downloaden .
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/06, 08:36:09 »
Heb je het probleem van traag downloaden ook als aMule of Transmission uit staan? Ik bedoel dan bestanden downloaden via bv. Firefox.
Is het surfen traag als die programma's uit staan?

Je PC op zich zal inderdaad het probleem niet zijn, uit de informatie die je geeft maak ik wel op dat het een systeem is dat krachtig genoeg is om vlot te kunnen werken.

Mijn gevoel zegt me zo'n beetje hetzelfde als wat testcees hierboven schrijft: P2P programma's kunnen de bandbreedte van je internetaansluiting optimaal benutten waardoor er niet voldoende bandbreedte overblijft voor andere downloads of te surfen.
De beste manier om hier achter te komen is door het te testen natuurlijk.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Downloaden .
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/07, 23:26:19 »
Geachte DarkStar , Gandyman en testcees .
Dank voor Uw advies .

Het probleem is gedeeltelijk opgelost .
Als ik geen P2P programmagebruik gaat alles zoals het hoort , dwz. : Switchen tussen sites .
Zodra ik Transmission inschakel wordt het overige wel iets trager .
Daar staat tegenover dat het downloaden met Transmission weer wél snel gaat .
Wellicht omdat het geen draadloze verbinding is ?
Dan nu dat gezeik/gedoe met aMule .
Schakel ik aMule in dan wordt de computer verschrikkelijk traag .
Tijdens het opstarten van Firefox of Google Desktop kan ik gerust een kopje koffie gaan zetten .
Dus een filmpje in You Tube bekijken hoef ik geeneens aan te denken , laat staan dat doen .
En het downloaden van aMule duurt een eeuwigheid .
Sommige bestanden duren 20 á 30 dagen .
Het minimum is 5 tot 10 uren .
Ook de kleinste bestanden , zoals afbeeldingen , foto's of muziek .
Carmina Burana van Carl Orff staat nu al een dag of 2 te downloaden , is nog niet op 10 % .
En films is helemaal een crime .
Bovendien : Bijna alle AVI bestanden , gedownload van aMule zijn " broken " .
En als klap op de vuurpijl : Niet te repareren .
Ook al is aMule de beste niet , in Ubuntu zijn , bij mijn weten geen redelijke alternatieven .

Toch dank ik U hartelijk voor de genomen moeite .

Met vriendelijke groet : Ad .
 

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Downloaden .
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/08, 08:59:34 »
Ad ik herken de amule problemen wel. Bij aMule is het van groot belang dat je poort forwarding goed werkt zodat je op het ED2K netwerk kan downloaden.
http://www.amule.org/testport.php Deze vond ik nog tussen mijn test linkjes. Zonder High ID wordt het nix met aMule.

het is maar een €0.02 tipje maar alle beetjes zouden kunnen helpen....
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline siegi

  • Lid
Re: Downloaden .
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/08, 09:59:22 »
Wordt gewoon het downloaden traag, of wordt de computer gewoon over het algemeen traag?

Met een versleutelde homemap had ik nogal problemen met vertragingen bij het gebruik van transmission.

Offline WizzAd

  • Lid
Re: Downloaden .
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/09, 20:20:04 »
                Geachte Forumleden .

Ondanks al Uw goede en redelijk bruikbare antwoorden heb ik besloten
een even simpele als rigoureuse oplossing te gebruiken .
Ik formatteer gewoon heel de harde schijf en installeer Ubuntu 10.04 etc. gewoon
binnen nu en 3 maanden opnieuw .
Weliswaar zonder aMule .
Misschien dat er na 3 maanden wél de juiste updates beschikbaar zijn .
Op dit ogenblik is Ubuntu 8.10 zelfs nog beter .
Niet dat ik er veel verstand van heb , maar heel het gedoe met Dondervogel (niet Nederlands) , opstarten (eeuwigheid) ,
eMeSeN die het laat afweten , het afsluiten van de PC wanneer Ubuntu dat zo uitkomt en het switchen (traag) tussen sites in aanmerking genomen , heeft me doen besluiten het voorlopig maar bij Windows te houden .
Beter een redelijk stabiel systeem dan iets wat aan alle kanten rammelt .

Met vriendelijke groet : Ad .