Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.  (gelezen 873 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Gepost op: 2018/03/22, 16:46:58 »
OS=LinuxMint 17.3

Hoe krijg ik een geïnstalleerd programma in het Menu?
Na het downloaden van Mozilla Sunbird 1.0b1 (calender of agenda)  is het geïnstalleerd en staat nu als map op mijn bureaublad.
Daar kan ik met dubbelklikken alleen weergeven en/of uitvoeren via de terminal.

Ik zou Sunbird graag willen opnemen in het Menu, waar ik het net als alle andere programma's gewoon kan starten.
Maar ik weet niet meer hoe ik dat moet doen.
Wie kan me helpen, graag in simpele taal want ik wordt te oud voor moeilijke dingen. :'(


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/22, 17:16:18 »
Een .desktop bestand aanmaken in de folder .local/share. De naam van dat tekstbestand zou sunbird.desktop kunnen zijn. Inhoud:

[Desktop Entry]
Name=
Exec=
Icon=
Gegevens dien je aan te vullen volgens het programma. "Name" is de naam die je in je menu zal te zien krijgen.Na "Exec=" komt het commando nodig om het programma uit te voeren. Dit is de ganse padnaam van het bestand dat je nu dubbel-klikt. Icon is de naam of padnaam van een icoon dat je wil gebruiken. Geef je geen pad, dan wordt het icoon uit de systeembrede iconen gehaald (/usr/share/icons) of uit je persoonlijke folder .icons als je die hebt.

Van zodra dat bestand er is in je folder  .local/share, zal het onmiddellijk in je menu verschijnen (ik weet niet welke desktopomgeving je gebruikt).

nahjo

  • Gast
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/22, 17:20:15 »
In lm17.3 xfce kan dat met het programma menubewerker (menulibre) onder instellingen.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/22, 17:22:21 door nahjo »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/22, 17:28:35 »
In lm17.3 xfce kan dat met het programma menubewerker (menulibre) onder instellingen.
Gnome Shell is zo geavanceerd niet  =D Inderdaad, dit gereedschapje maakt achter de schermen voor jou zo een desktop bestandje aan.

nahjo

  • Gast
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/22, 17:53:04 »
In lm17.3 xfce kan dat met het programma menubewerker (menulibre) onder instellingen.
Gnome Shell is zo geavanceerd niet  =D Inderdaad, dit gereedschapje maakt achter de schermen voor jou zo een desktop bestandje aan.
Met de toevoeging dat het bestandje onder .local/share/applications komt  =D

Offline KeesS

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/25, 23:40:30 »
Dank aan de mensen die op mijn vraag gereageerd hebben. Excuses voor deze late reactie.

Ik vrees dat ik er een warboel van gemaakt heb; op voor mijn onverklaarbare manier is thans 'Sunbird' op mijn PC in Thunderbird onder gebracht, wat niet de bedoeling was. Ik wil gewoon een agenda of kalender op mijn PC waar ik verjaardagen en afspraken kan invoeren.
Tevens is dat 'bijgekomen' deel in afwijking van de het al bestaande Nederlandstalige Thunderbird in het Engels.
Omdat ik die taal niet beheers ben ik daar niet erg gelukkig mee.

Is het nu nog mogelijk om deze 'miskleun' terug te draaien?
Kan ik Sunbird uit Thunderbird verwijderen zonder ook de rest van mijn mail-programma Thunderbird te verliezen?
Hoe los ik dit op zonder nog meer schade aan te richten?



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline EvC

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/25, 23:55:53 »
Als ik in Synaptic zoek op sunbird zie ik onderstaande afbeelding (bij mij is het niet geïnstalleerd).
Wellicht kun je het daar verwijderen zonder gevolgen:

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline KeesS

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/26, 01:19:22 »
@EvC,

vriendelijk dank voor Uw snelle reactie.
Op Uw advies heb ik in Synaptic de 2 regels voor 'Calender Extension for Thunderbird' verwijderd en hiermee is de oude situatie weer hersteld. Al mijn mail is nog aanwezig. U heeft hiermee een oude man heel gelukkig gemaakt.  ;)

Nu verder, of opnieuw zoeken naar een Nederlandstalig kalender- of agenda-programma in Linux waarmee ik mijn afspraken en/of verjaardagen kan bijhouden.
Het mooiste zou zijn, als bij opstarten van de computer zo'n 'kalender' als bureaublad in beeld komt. Dan kan ik mijn afspraken niet vergeten.
Maar misschien moet ik hiervoor een nieuw topic openen.?.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline EvC

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/26, 03:57:25 »
Graag gedaan.

Waarschijnlijk was de Nederlandse vertaling van Sunbird ook gelukt als je de taalondersteuning in Mint had geraadpleegd. Zeker weten doe ik dat niet omdat ik de extension niet ken.

Er zullen vast wel tips gegeven worden voor een vervangende kalender.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/26, 09:56:20 »
Google Kalender gebruik ik tot volle tevredenheid .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Nero

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/26, 10:02:31 »
Sunbird wordt reeds sinds 2010 niet meer door Mozilla ondersteund. De agenda addon voor Thunderbird is Lightning.

Offline EvC

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/26, 13:22:52 »
Wordt Lightning Nederlandstalig gemaakt bij taalondersteuning in Mint?

Edit: spelfout hersteld.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/26, 13:33:29 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline KeesS

  • Lid
Re: Geïnstalleerd programma opnemen in het Menu.
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/26, 17:45:30 »
Dank aan allen voor het meedenken, maar er zijn momenteel grotere problemen dan een agenda of kalender.  :'(
Ik weet niet of het iets met elkaar te maken heeft. Na het via synaptic verwijderen van 'sunbird' werkte Thunderbird en verder alles normaal op mijn PC.
Als ik hem nu wil opstarten lukt het niet en krijg ik een vreemde 'fout'-melding. Ik heb hierover een nieuw bericht geplaatst in dit forum: "Help a.u.b.  desktop-PC wil niet meer opstarten".

Gelukkig kan ik op mijn laptop nog hier in het forum komen en hoop ik dat iemand  me bij dit, veel grotere probleem, uit de brand kan helpen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg