Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onbedoeld wisselen van werkblad (Ubuntu 12.10)  (gelezen 659 keer)

Offline Algol

  • Lid
Onbedoeld wisselen van werkblad (Ubuntu 12.10)
« Gepost op: 2013/08/09, 21:34:50 »
De Werkbladwisselaar komt onder de volgende conditie onbedoeld bij mij in actie.

Start een willekeurige toepassing in de launcher (prog. GR) en kies een gemaximaliseerd window.
Start een andere toepassing in de launcher (prog. KL) en kies een verkleind window.

Schuif window KL m.b.v. zijn bovenbalk zover naar beneden dat minstens de helft van de actuele hoogte uit beeld is.
Door nu om en om op de launcher icons van de progs te klikken, blijkt dat je van het (default) werkblad links-boven, voor prog GR, naar het werkblad links-onder, voor prog KL, springt.
Echter, de bovenbalk van KL is dan niet meer bereikbaar om het window bijvoorbeeld terug te schuiven.
Terugschuiven kan dan echter alleen als m.b.v. de Werkbladwisselaar alle vier de werkbladen getoond worden, dan kan met de bovenbalk van KL geschoven worden.

Hetzelfde effect treedt op bij voldoende naar rechts i.p.v. naar beneden schuiven van window KL.

Vraag: is bovenstaand reproduceerbaar gedrag van de Werkbladwisselaar een feature of een bug ? ;)

Onderstaand topic, waarbij het reproduceren mij niet lukte, leverde geen enkele forumreactie op.
Nu is tenminste duidelijk wat er toen af en toe bij mij gebeurde.


Het volgende leek een probleem met LeafPad.
Af en toe heb ik het volgende probleem met LeafPad.
Het plakken van tekst in een leeg en verkleind LeafPad-window via rechts-klik en Plakken.
Dan springt soms het window naar boven zodat de bovenste helft uit beeld is en manipuleren op de gebruikelijke manier niet gaat.
Herkent iemand dit ?
Lastig als een probleem slecht reproduceert.
Het hier vermelde effect blijkt nu echter geen probleem van LeafPad te zijn, maar van Ubuntu.

Vanavond sprong namelijk op dezelfde manier  een verkleind Thunderbird window omhoog.
Wat bleek ? Als ik de werkbladwisselaar opende dan staat het verkleinde window in zijn geheel verdeeld over de 2 linker quadranten.  Met de bovenbalk kan ik hem naar wens verplaatsen.
M.a.w. een grensoverschrijdend geval.

Is dit een bekend effect in de Ubuntu-gelederen ?
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline joop905

  • Lid
Re: Onbedoeld wisselen van werkblad (Ubuntu 12.10)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/09, 21:52:47 »
probeer dit eens
Rechtermuisknop op de werkbladenwisselaar - eigenschappen - bureaublad wisselen met muis-wiel, uitvinken

Offline Algol

  • Lid
Re: Onbedoeld wisselen van werkblad (Ubuntu 12.10)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/09, 22:08:03 »
joop905,
met de rechtermuisknop op het werkbladwisselaar-icon in de launcher heb ik geen enkele menu-keus.
Bedoel je het programma zelf ? Kan je ook zeggen waar dat te vinden is ?
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline joop905

  • Lid
Re: Onbedoeld wisselen van werkblad (Ubuntu 12.10)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/10, 10:04:03 »
sorry foutje dat werkt bij Xubuntu
ik weet het niet bij Ubuntu

Offline joop905

  • Lid
Re: Onbedoeld wisselen van werkblad (Ubuntu 12.10)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/10, 10:11:21 »
probeer dit eens
Klik op het grijze Ubuntulogo (Snelzoeker), bovenin de uitklapbare zijbalk.
Gebruik de zoekterm: Werkbladwisselaar

Offline Algol

  • Lid
Re: Onbedoeld wisselen van werkblad (Ubuntu 12.10)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/11, 11:22:33 »
Ook dit (heet Dash home bij mij) geeft geen enkel houvast.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline Algol

  • Lid
Re: Onbedoeld wisselen van werkblad (Ubuntu 12.10)
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/11, 16:46:12 »
Via de engelse term voor werkbladwisselaar (workspace), kwam ik uit bij 'CompizConfig Instellingen Beheerder'.
Na installatie van 0.9.8.6 gaat er weer een nieuwe wereld voor je open aan te kiezen instellingen.
'Viewport Switcher' of 'Plaats Venster' uitvinken verandert niet het onbedoeld wisselen van werkblad.
Dit vereist dus eerst het nodige onderzoek.

Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.