Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server  (gelezen 9135 keer)

Ubuntu server
« Gepost op: 2008/09/23, 21:42:47 »
Hallo, ik zou graag een server installeren waar gebruikers vanaf een Ubuntu cliënt kunnen inloggen op elke pc in het gebouw, zodat ze op elke pc met hun eigen account, voor eigen instellingen en voorkeuren, en eigen bestanden inloggen Nou heb ik geen ervaring met servers en dat soort dingen, dus als iemand een docu of antwoord heeft...
B.v.d.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Ubuntu server
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/23, 22:45:38 »
Dan zou je eerst uit moeten zoeken hoe je het wilt hebben. Je wilt de homes op de server hebben? Dan is het het handigste om het via NFS te doen en bijv. pam_mount te gebruiken om de homes te mounten op de clients. Ik heb daar geen documentje van, maar het net staat er vol mee, even slim en gericht googlen. En een eenduidig antwoord ga je ook niet krijgen vrees ik, dan zul je dus eerst moeten weten hoe je je netwerk wil gaan inrichten.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/24, 11:17:27 »
Wat je ook kan doen is eens kijken naar LTSP wat met de alternate CD van Ubuntu geïnstalleerd kan worden. De meeste informatie daarover is te vinden op https://help.ubuntu.com/community/UbuntuLTSP

Als je nog niet veel ervaring met Linux hebt is het misschien beter om professionele hulp in te roepen, zeker als het over een bedrijf (?) gaat.
Anders als je tijd genoeg - gekregen - hebt is dit een ideaal moment om je kennis te verbreden :)

Succes!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Ubuntu server
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/24, 11:33:37 »
Ikzelf gebruik op de pc's al ubuntu, alleen dan meldt je op de computer aan, slaat daarop enzo (zonder server), ik heb alle tijd, het is namelijk vrijetijdsbesteding, zodat ik weet hoe het werkt, als het gelukt is is het de bedoeling dat ik het voor een bedrijf ga installeren. Mijn linux kennis is wat hoger dan dat van een huis, tuin en keukengebruiker.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/24, 13:43:44 »
Ah dan liggen de zaken anders zie :)

Nog een link, de wiki op ubuntu.com: https://help.ubuntu.com/community/LTSPClientSetup?action=fullsearch&context=180&value=ltsp&titlesearch=Titels

Door gebruik te maken van LTSP kan je ThinClients gaan inzetten, ik denk dat je hier naartoe wilt?

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline perry2

  • Lid
Ubuntu server
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/24, 14:18:57 »
Misschien een stomme opmerking, maar past OpenLDAP niet ergens hier thuis, of kun je dit daar niet mee bereiken?
#540211
how do you create a user in linux?
<@Viceroy> you can't, if you use linux you're going to live alone forever

Ubuntu server
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/24, 14:58:49 »
Ik ben niet echt thuis in server dingen, nooit mee bezig geweest ook.
de bovengenoemde dingen zeggen me nog niet zoveel, maar ik zal het opzoeken.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/24, 15:28:29 »
Helemaal geen stomme opmerking, zoveel te meer opmerkingen zoveel te meer we leren!

LTSP: applicaties draaien op de host-server (thin clients).
LDAP: applicaties draaien op de eigen PC (fat clients). Te vergelijken met de Active Directory (NL: hier) van Windows Server.

Wikipedia links:
 - LTSP (NL: hier)
 - LDAP (NL: hier)
 - Thin client (NL: hier)
 - Fat client

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Ubuntu server
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/24, 16:11:32 »
is het met een van deze ook mogelijk om lokaal aan te melden (voor als de server kuren heeft of niet bereikbaar)?
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/24, 16:34:18 »
Enkel bij gebruik van Fat clients is dat mogelijk. Thin clients hebben zelf geen harde schijf.
Ook zou je dan LDAP moeten gebruiken, want bij LTSP draaien de programma's op de server.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Ubuntu server
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/24, 16:42:23 »
Er wordt al met computers gewerkt, welke een harde schijf hebben. Daar zal dan ubuntu op komen. een harde schijf is dus al aanwezig.

Als ik het dus goed begrijp moet ik dan LDAP gaan gebruiken...
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Ubuntu server
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/24, 21:18:58 »
Is er ergens een goede tut of zoiets waar uitgelegd staat hoe je het moet installeren en configureren, voor zowel server als client, (en of nl maakt niet uit). ik heb even gegoogled maar heb niks kunnen vinden.:(
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/25, 11:32:53 »
Die zijn er zeker:

OpenLDAP server: https://help.ubuntu.com/community/OpenLDAPServer
Onderaan die pagina staan ook links naar Web based administratie tools, dat maakt het eens zo handig.

OpenLDAP client: https://help.ubuntu.com/community/LDAPClientAuthentication en http://mcwhirter.com.au/craige/blog/2006/Making-a-Debian-or-Ubuntu-Machine-an-LDAP-Authentication-Client
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Ubuntu server
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/25, 18:54:27 »
Heb eerst ubuntu server geïnstalleerd, ging zonder problemen.
maar toen ik wou opstarten kreeg ik GRUB en toen de volgende melding:
Starting up ...
This kernel requires the following features not present on the CPU:
0:6
Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU.
Wat betekent dit en wat valt er aan te doen?
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Ubuntu server
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/25, 19:24:42 »
opgelost, via cd systeem herstellen en toen via terminal linux generic geinstalleerd
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/25, 19:46:16 »
Ah mooi :)

Gebruik je misschien VirtualBox? Hierop is het althans een bekend probleem. Zoja, dan kan je ook doen:
- eigenschappen van de VM opvragen
- General
- Tabblad "Advanced"
- Aanvinken: "Enable PAE/NX"
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Ubuntu server
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/25, 21:27:44 »
oh, oke, thanxs. klopt ik gebruik Vbox
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Ubuntu server
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/25, 21:34:21 »
wil niet heel vervelend doen... maar hij staat er nie tussen.
het enige wat ik kan aan vinken zij:
[] enable IO APIC
[] enable VT-x/AMD-V

de tweede helpt niet...
Edit: de eerste ook niet
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Ubuntu server
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/27, 17:49:52 »
weet iemand nog een manier hoe je LDAP in stelt? van de bovengenoemde link begrijp ik vrij weinig.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/28, 00:07:24 »
Hmm vreemd, dan heb je misschien al een andere versie.

Hier is nog een link (ik heb hem wel niet volledig gelezen, dus ik weet niet in hoeverre hij compleet is): http://eenlinux.blogspot.com/2007/05/ldap-server.html

Verder heb ik niet dadelijk bij mijn weten bekende websites of handleidingen. Enkel Google nog: http://www.google.be/search?hl=nl&safe=off&q=ldap+ubuntu&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

Succes!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Ubuntu server
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/29, 17:27:04 »
Het gaat redelijk de goede kant op, nou nou ik de server (nog steeds in vBox) met ssh willen bekijken, ten eerste kan dat? en zoja hoe?

op localhost werkt het, maar als ik het vanaf een andere pc doe werkt het niet, ik krijg dan gewoon een lege lijn met een knipperend blokje.

edit: heb hem een tijdje laten knipperen, krijg een time-out melding
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Ubuntu server
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/29, 19:31:39 »
weet iemand nog een easy howto voor het installeren en instellen van de server en clients want ik snap het nogsteeds niet.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Lars H

  • Gast
Ubuntu server
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/30, 10:23:17 »
is het niet gewoon makkelijker om een linux terminal server op te zetten? dan kunnen de werknemers bijv. ook makkelijker thuiswerken met de bestanden op kantoor.
dit is dan over het RDP protocol vanaf windows en linux te benaderen.

hiermee verklein je het onderhoud ook, want als er dan een nieuwe update voor een bepaald pakket komt, hoef je deze alleen op je terminal server te installeren en kunnen alle medewerkers er meteen mee werken.

als client zou je bijv. dsl kunnen gebruiken (Damn Small Linux) maar elke andere versie van linux of windows zou ook kunnen zolang deze maar kan "remote desktoppen"

voor server zou ik dit pakket gebruiken: http://www.thinstuff.com/products/lx-server/

wat je dan doet, dan richt je je server in als desktop in, en wanneer je dat pakket dan installeerd en de gebruikers er verbinding mee maken, zullen ze op de eerder opgezette desktop terecht komen.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/30, 14:32:48 »
Citaat
Het gaat redelijk de goede kant op, nou nou ik de server (nog steeds in vBox) met ssh willen bekijken, ten eerste kan dat? en zoja hoe?
Dat kan. Als je de standaard server versie met SSH hebt geïnstalleerd gebruik je het volgende:
ssh gebruikersnaam-op-server@ip.adres.van.server
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Ubuntu server
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/30, 16:43:49 »
Citaat van: Lars H
is het niet gewoon makkelijker om een linux terminal server op te zetten? dan kunnen de werknemers bijv. ook makkelijker thuiswerken met de bestanden op kantoor.
dit is dan over het RDP protocol vanaf windows en linux te benaderen.

hiermee verklein je het onderhoud ook, want als er dan een nieuwe update voor een bepaald pakket komt, hoef je deze alleen op je terminal server te installeren en kunnen alle medewerkers er meteen mee werken.

als client zou je bijv. dsl kunnen gebruiken (Damn Small Linux) maar elke andere versie van linux of windows zou ook kunnen zolang deze maar kan "remote desktoppen"

voor server zou ik dit pakket gebruiken: http://www.thinstuff.com/products/lx-server/

wat je dan doet, dan richt je je server in als desktop in, en wanneer je dat pakket dan installeerd en de gebruikers er verbinding mee maken, zullen ze op de eerder opgezette desktop terecht komen.
Alles draait dan op de server, dat kost heel veel geheugen, en het geheugen van de (behoorlijk oude) server is daar niet hoog genoeg voor, terwijl in de client-pc's genoeg geheugen zit. ten tweede was de stap dat als dit alles lukt, er ook een ftp-server bij te zetten, zodat bestanden overal bereikbaar zijn.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.