Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk zonder windows pc  (gelezen 1292 keer)

oasisforever

  • Gast
netwerk zonder windows pc
« Gepost op: 2008/06/29, 12:24:20 »
hello ubuntu'ers

Ben nu al zover dat alles tussen linux en windows pc's lukt! dus printen, bestanden delen, etc.

Nu lees ik dat NFS beter is dan SAMBA ? Sneller bijvoorbeeld,..
Kheb ook een probleem met Samba, en dat is dat ik mappen op externe harde schijven blijkbaar niet kan delen, enkel op de vaste schijven.

Bon, mijn vraag is dus, hoe begin ik aan "NFS", als ik het goed begrijp is het ongeveer hetzelfde als samba maar dan enkel tussen ubuntu computers?

alvast bedankt
tom

netwerk zonder windows pc
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/29, 13:59:09 »
Lees anders eerst eens mijn postje die net onder jouw post staat ??
http://forum.ubuntu-nl.org/message/273605#p273605

Samba werkt normaal gesproken goed, echter het instellen is een kunst.
eenmaal juist ingesteld werkt het perfect.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

mynamewastaken

  • Gast
netwerk zonder windows pc
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/30, 02:01:45 »
NFS is zeker sneller, maar het advantage of samba is dat het werkt zonder dat u iets moet te doen op een windows pc. NFS werkt ook op windows pc's, maar dan voor elk computer dat u wilt gebruiken met NFS, moet je het allemaal opzetten.

Groetjes

netwerk zonder windows pc
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/30, 03:00:06 »
Citaat van: oasisforever
hello ubuntu'ers

Ben nu al zover dat alles tussen linux en windows pc's lukt! dus printen, bestanden delen, etc.

Nu lees ik dat NFS beter is dan SAMBA ? Sneller bijvoorbeeld,..
Kheb ook een probleem met Samba, en dat is dat ik mappen op externe harde schijven blijkbaar niet kan delen, enkel op de vaste schijven.

Bon, mijn vraag is dus, hoe begin ik aan "NFS", als ik het goed begrijp is het ongeveer hetzelfde als samba maar dan enkel tussen ubuntu computers?

alvast bedankt
tom
Misschien heb je hier wat meer aan, maar bezin voor ge begin. http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/translations/nl/onehtml/NFS-Howto-NL.html

groetjes, robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline woteb

  • Lid
netwerk zonder windows pc
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/30, 11:19:21 »
Citaat van: oasisforever
Nu lees ik dat NFS beter is dan SAMBA ? Sneller bijvoorbeeld,..
Kheb ook een probleem met Samba, en dat is dat ik mappen op externe harde schijven blijkbaar niet kan delen, enkel op de vaste schijven.
NFS is alleen van belang als je een puur Linux netwerk hebt. Zodra er Windows in het spel is, is Samba de aangewezen weg.
Wanneer er -geen- Windows in het spel is, is NFS de aangewezen weg, en kun je dat beter gebruiken dan Samba.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)